Vem har barnvagnen med i ridhuset??

Sv: Vem har barnvagnen med i ridhuset??

jag tycker folk ska fa gora som dom vill...man far besluta det fran eget oga vad som passar i sakerhets punkt eller inte..

Senast ändrad av en moderator:

När jag gick på högstadiet och var prao på den lokala ridskolan hoppade en av ridskolans anställda med sin unge i bilstol lutad mot hinderstödet.:crazy:

Men jesus. Det där lät inte klokt.
Jag var tvungen att bli lite "vän av ordning" i stallet häromveckan.
Skulle leda ut en häst, och där stod en mamma i stallgången med en babysitter (med barn i ;))på golvet. Jag kände att jag var tvungen att be henne flytta den utom räckhåll, det kändes fånigt och som att jag var petig, men vad fasen... tänk OM min häst hade blivit rädd eller trampat fel eller vad som helst :crazy:

jag tycker folk ska fa gora som dom vill...man far besluta det fran eget oga vad som passar i sakerhets punkt eller inte..

Jag kan inte riktigt hålla med när man utsätter någon, som inte kan tala för sig, för onödiga risker. Att t.ex. ställa en barnstol med liten i vid ett hinderstöd är lite magstarkt... Skulle jag se detta skulle jag be personen ta undan barnet, pronto:cool:

Men jesus. Det där lät inte klokt.
Jag var tvungen att bli lite "vän av ordning" i stallet häromveckan.
Skulle leda ut en häst, och där stod en mamma i stallgången med en babysitter (med barn i ;))på golvet. Jag kände att jag var tvungen att be henne flytta den utom räckhåll, det kändes fånigt och som att jag var petig, men vad fasen... tänk OM min häst hade blivit rädd eller trampat fel eller vad som helst :crazy:

Eller en unge som ligger på en filt i stallgången:crazy:

Jag kan inte riktigt hålla med när man utsätter någon, som inte kan tala för sig, för onödiga risker. Att t.ex. ställa en barnstol med liten i vid ett hinderstöd är lite magstarkt... Skulle jag se detta skulle jag be personen ta undan barnet, pronto:cool:

Det skulle jag med, hoppas jag. Det skulle kännas som att man la sig i - men tänk OM det händer något! Då är det ju värt det, att ha varit lite jobbig... :crazy:

Jag kan berätta en egenupplevd skräckupplevelse vad gäller hästar och barnvagnar.....

Det är snart 4 år sedan det hände. Min pojk var en vecka gammal och jag var i stallet och mockade. Stallet var tomt, hästarna var ute. Jag ställde barnvagnen intill en boxvägg. Helt plötsligt hör jag ett herrans liv utanför. Går mot ena utgången och ser en häst komma i sken med en fjädergrind runt benen. Han hade blivit trängd och gått igenom öppningen. Jag hinner inte till barnbagnen utan ställer mig i öppningen för att stoppa hästen. Han har dock sån panik så han springer rakt över mig och trampade mig illa. Jag hade dock bara en tanke i huvudet........ barnvagnen!!

Hästen springer rakt igenom stallet, väjer för vagnen men fjädergrinden hakar tag i den. Ute är det kolsvart, regn och blåst. Innan jag kommer på fötter och springer i panik efter ser jag bara vagnen fara ut genom dörren......

Någon måste ha vakat över honom, för vagnen lossnade utanför, rulla iväg och till sist välte så bebisen ramla ur. Han fick ett blåmärke i ansiktet men kunde lika väl ha varit död idag.

Efter det har jag lärt mig 2 saker! Nr 1. ALDRIG en fjädergrind på min gård!! Nr 2. En olycka sker oftast då du minst anar den! Har mina barn sovit i en vagn har jag alltid ställt den i sadelkammare eller i en box. Ett vaket barn släpper jag aldrig handtaget och passar som en hök!!

Ja det var min erfarenhet av barnvagnar och hästar......

Jag kan berätta en egenupplevd skräckupplevelse vad gäller hästar och barnvagnar.....

Det är snart 4 år sedan det hände. Min pojk var en vecka gammal och jag var i stallet och mockade. Stallet var tomt, hästarna var ute. Jag ställde barnvagnen intill en boxvägg. Helt plötsligt hör jag ett herrans liv utanför. Går mot ena utgången och ser en häst komma i sken med en fjädergrind runt benen. Han hade blivit trängd och gått igenom öppningen. Jag hinner inte till barnbagnen utan ställer mig i öppningen för att stoppa hästen. Han har dock sån panik så han springer rakt över mig och trampade mig illa. Jag hade dock bara en tanke i huvudet........ barnvagnen!!

Hästen springer rakt igenom stallet, väjer för vagnen men fjädergrinden hakar tag i den. Ute är det kolsvart, regn och blåst. Innan jag kommer på fötter och springer i panik efter ser jag bara vagnen fara ut genom dörren......

Någon måste ha vakat över honom, för vagnen lossnade utanför, rulla iväg och till sist välte så bebisen ramla ur. Han fick ett blåmärke i ansiktet men kunde lika väl ha varit död idag.

Efter det har jag lärt mig 2 saker! Nr 1. ALDRIG en fjädergrind på min gård!! Nr 2. En olycka sker oftast då du minst anar den! Har mina barn sovit i en vagn har jag alltid ställt den i sadelkammare eller i en box. Ett vaket barn släpper jag aldrig handtaget och passar som en hök!!

Ja det var min erfarenhet av barnvagnar och hästar......

Fy fan vilken mardrömshistoria! :crazy:

Usch jag får magknip av att bara läsa!

I ett sånt här fall, vilka då!?

Kicki :)

Så fruktansvärt, förstår att det var en mycket uppskakande händelse!

Fy vad läskigt! Usch man kan aldrig veta vad som kan hända :crazy:

När mitt barn var bebis så hade jag med honom i barnvagn när jag gick till stallet, hade han sovande i vagnen vid ridbanan (utanför staketet naturligtvis) medans jag red inne på banan. Vaknade han fick jag vackert sluta rida. Funkade rätt bra ändå. Han vaknade sällan, somnade på väg till stallet och vaknade på väg hem :)
Hade han utanför stallet medans jag gjorde i ordning pålle, var ett väldigt litet stall och nästan alltid bara jag där.
Men när man läser din historia börjar ju tankarna fara på vad som skulle kunna hända :eek:

Om hästar är det jobb man har (hemma) finns det tyvärr inget som heter vård av sjukt barn osv. Man får ta barnet med sig helt enkelt. Samma gäller för alla "bonnungar" uppfödda på landet. Hästarna skall ut i hagen oavsett. Mina barn har jag satt i havrebingen, när jag mockat. Barnvagnen i ena handen och hästen i andra vid utsläpp osv. Nöden har ingen lag som det så vackert heter.

Barnvagnar har inte bland hästar att göra:crazy:

Våra regler på ridskolan var glasklara inga barnvagnar eller rullstolar i spiltstallet inga barnvagnar/rullstolar på vägen till ridhuset.

(Det fanns andra vägar att ta för de som var rullstolsburna och skulle rida)

Om hästar är det jobb man har (hemma) finns det tyvärr inget som heter vård av sjukt barn osv. Man får ta barnet med sig helt enkelt. Samma gäller för alla "bonnungar" uppfödda på landet. Hästarna skall ut i hagen oavsett. Mina barn har jag satt i havrebingen, när jag mockat. Barnvagnen i ena handen och hästen i andra vid utsläpp osv. Nöden har ingen lag som det så vackert heter.

Givetvis så kan man ha barnen med sig i jobb på gården, men man får inte vara slapp med säkerheten. Våra barn har alltid varit hemma med oss i la´gård och stall, har aldrig haft barnomsorg. Vi har lösdrift till våra 75 kor samt 130 ungdjur och har alltid haft barnen med i mjölkgropen (där dom är säkra) i vagn eller gunga. Dom har varit med i alla sorters jobb men placering av vagn eller barn (när dom blivit större) är A och O vare sig det varit i stallet eller i la´går´n. Har aldrig lett ut en häst med barnvagnen i en hand, vi är ju två här hemma på gården så barnen är med den som för tillfället har den mest lämpliga sysslan.

Barnvagnen i ena handen och hästen i andra vid utsläpp osv. Nöden har ingen lag som det så vackert heter.

Är det inte säkrast för alla att ha barnvagnen en bit bort, skyddat från hästar men så man ändå ser/hör den?

Efter att ha läst mardrömsexemplet i den här tråden kommer jag att införskaffa en baby-monitor att ha i barnvagnen när jag vistas i stallet/rider på banan, så får barnvagnen stå tryggt i sadelkammaren eller box.

I Mongoliet finns det väl inget större val. Lika lite val som vi har att ta bil till jobb/dagis etc. om man bor långt bort från sin arbetsplats. Med ridningen som hobby finns ett val.

Jag tycker det är lämpligt att vänja barn vid djur tidigt!

/KT

Undrar om du tyckt likadant om det hade varit du som blivit placerad i ett utsatt läge p.g.a. dina föräldrar hade haft ett taskigt omdömme!? :crazy:

Vad har det med saken att göra? Inte utsätter man ungarna för onödiga risker för den sakens skull. Mina ungar var med mig också men de fick stanna på säker plats tills jag fått ut hästar, tjurar och grisarna. Sen var dom med mig i stall/lagård och mockade m.m. Jag hade uppsikt över dom...men lämnade inte dom i någon utsatt position.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 301
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 412
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 701
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 492
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar