Sv: Vem har barnvagnen med i ridhuset??
barnet får man ju ha med sig så det beror väl även på att barnvagnen kan skrämma hästarna och olyckor ske pga. det
för man får ju inte ha med sig paraply heller
om någon skulle få för sig att fälla upp det
jag har haft med mig mina barn både i stallet hemma och i stallet där jag jobbade när dom va små. när dom va riktigt små så i barnvagn men pricis som många redan skrivit. på läktaren, i sadelkammaren eller foder kammaren eller i en box eller spilta. värre va det när dom blev "rörligare"
det är ju ett ögonblicksverk att barnet smiter in i "fel" spilta/box.
när min älsta son va drygt 2 år smet han in i en ganska ohanterad unghingst box (hur sjutton han fick upp dörren ) ingen hann reagera, det tog möjligen 5 sik.... och när han väl hade gått in så vågade jag inte rusa dit för att ta ut honom, utan försökte prata lugnt med honom så han gick ut själv. det märkliga är att den hingsten va ganska bitsk mot allt och alla, men mot sonen va han väldigt försiktig (tack och lov
).
min vännina hade en gång min dotter (drygt 1 år då) framför sig i sadlen på sin gamla ponny (givetvis hade båda hjälm) ponnyn halkade på blöta löv och ramlade varpå både min vännina + dotter flög av. min dotter hamnade mellan frambenen och det va mer tur än skicklighet att hon inte träffades av framhovarna när ponnyn reste sig igen. nu gick det bra, men det kunde likaväl gått illa
det är väl dom enda 2 incidenterna som hänt här under 20 års tid
då fick jag själv betydligt fler "törnar" pga. pållarna när jag växte upp
fast min mor har alltid resonerat att - det som inte dödar, det härdar