Vem har barnvagnen med i ridhuset??

Sv: Vem har barnvagnen med i ridhuset??

Jag tycker det är lämpligt att vänja barn vid djur tidigt!

/KT

Jag tycker också det är vettigt att vänja barn vid djur redan i tidig ålder. Men att ge sig ut och rida med ett litet barn framför sig på sadeln är rent av korkat! Har man dessutom babyn i sele så leker du ju rent ut sagt med döden.

Alla hästmänniskor vet väl att även den snällaste, snällaste brunte kan få hjärnspöken och förvandla en intet ont anande sten till ett sabeltandat monster.

olyckor händer väldigt lätt...även hur snälla o trygga hästarna är så finns det risker... jag skulle aldrig ha mitt barn i paddocken när jag rider.. har en 5 årig dotter och för henne är det STRÄNGT förbjudet o komma in i paddocken medans jag eller någon annan rider.. samma sak gäller hagen.. hagen får hon gå in i när jag är med.. endast jag så att säga... hon är mitt allt och skulle aldrig klara av att hon råkar illa ut...

mvh//K

Senast ändrad av en moderator:

Det är precis vad jag också menar! En häst vill inget ont men det kan gå så jädrans galet!! Gissa min oro, ångest, skam och ren panik, då jag satt och väntade på ct skalle på röntgen av en veckas gammal bebis!!!!!!!!!!!!!!!

Men gud så bra man har blivit på barnsäkra aktiviteter!! Hästarna är ett av mina jobb så här hemma på gården är det bara så att mina fyra barn är runtomkring!! Hoppgunga i mjölkrummet, ritbord+block och kritor i sadelkamare.....gåbord i foderrummet....ja...listan kan göras lång!!

Men alla!!! Inse riskerna!! Se er runt!! Förstå att det omöjliga kan hända!!! Var rädda om era och andras barn!!!

....Vore "kul"att få Mongoliets dödsstatistik över ridolyckor............

skulle aldrig ta me mitt barn när ja rider .. absolut inte i barnvagn...

Barnvagn o box när jag fixar i stallet, barnvagn utanför ridbana/ridhus när jag rider.

Men efter skräckexemplet i tråden kommer jag nog i forts även stänga boxdörren när jag är i stallet...:eek:

*kl*
Och det är förstås inga här inne som har sina barn med sig i bilen, bak på cykel eller i vagnen under en promenad, för det är ju också att utsätta barnet för risker.....för att inte tala om att ha dem med i köket.

*KL*
På de flesta travbanor får man inte ha med sig barnvagn på stallbacken.

*kl*
Och det är förstås inga här inne som har sina barn med sig i bilen, bak på cykel eller i vagnen under en promenad, för det är ju också att utsätta barnet för risker.....för att inte tala om att ha dem med i köket.

Allt innebär en risk, du kan bli påkörd på väg till jobbet eller trilla från balkongen. Men så är ju frågan om man är villig att utsätta sina barn och hästar för helt onödiga risker. En bil, cyckel eller barnvagn kan du kontrollera i större mån än du kan kontrollera en häst.

Det är rent vansinigt att vuxna människor ens funderar över att dra likhet mellan en promenad med barnvagnen och att ha en barnvagn placerad mitt i ett ridhus.

Jag kan berätta en egenupplevd skräckupplevelse vad gäller hästar och barnvagnar.....

Det är snart 4 år sedan det hände. Min pojk var en vecka gammal och jag var i stallet och mockade. Stallet var tomt, hästarna var ute. Jag ställde barnvagnen intill en boxvägg. Helt plötsligt hör jag ett herrans liv utanför. Går mot ena utgången och ser en häst komma i sken med en fjädergrind runt benen. Han hade blivit trängd och gått igenom öppningen. Jag hinner inte till barnbagnen utan ställer mig i öppningen för att stoppa hästen. Han har dock sån panik så han springer rakt över mig och trampade mig illa. Jag hade dock bara en tanke i huvudet........ barnvagnen!!

Hästen springer rakt igenom stallet, väjer för vagnen men fjädergrinden hakar tag i den. Ute är det kolsvart, regn och blåst. Innan jag kommer på fötter och springer i panik efter ser jag bara vagnen fara ut genom dörren......

Någon måste ha vakat över honom, för vagnen lossnade utanför, rulla iväg och till sist välte så bebisen ramla ur. Han fick ett blåmärke i ansiktet men kunde lika väl ha varit död idag.

Efter det har jag lärt mig 2 saker! Nr 1. ALDRIG en fjädergrind på min gård!! Nr 2. En olycka sker oftast då du minst anar den! Har mina barn sovit i en vagn har jag alltid ställt den i sadelkammare eller i en box. Ett vaket barn släpper jag aldrig handtaget och passar som en hök!!

Ja det var min erfarenhet av barnvagnar och hästar......

Usch det låter ju hemskt.

I ditt fall tycker jag dock att det var en olyckshändelse som du inte rimligen kunde förutsett. Vi kommer aldrig att kunna förebygga all, tyvärr.

Men jag håller med dig om fjädergrindarna.

barnet får man ju ha med sig så det beror väl även på att barnvagnen kan skrämma hästarna och olyckor ske pga. det :confused: för man får ju inte ha med sig paraply heller ;) om någon skulle få för sig att fälla upp det :angel:

jag har haft med mig mina barn både i stallet hemma och i stallet där jag jobbade när dom va små. när dom va riktigt små så i barnvagn men pricis som många redan skrivit. på läktaren, i sadelkammaren eller foder kammaren eller i en box eller spilta. värre va det när dom blev "rörligare" :crazy: det är ju ett ögonblicksverk att barnet smiter in i "fel" spilta/box.

när min älsta son va drygt 2 år smet han in i en ganska ohanterad unghingst box (hur sjutton han fick upp dörren ) ingen hann reagera, det tog möjligen 5 sik.... och när han väl hade gått in så vågade jag inte rusa dit för att ta ut honom, utan försökte prata lugnt med honom så han gick ut själv. det märkliga är att den hingsten va ganska bitsk mot allt och alla, men mot sonen va han väldigt försiktig (tack och lov :crazy:).

min vännina hade en gång min dotter (drygt 1 år då) framför sig i sadlen på sin gamla ponny (givetvis hade båda hjälm) ponnyn halkade på blöta löv och ramlade varpå både min vännina + dotter flög av. min dotter hamnade mellan frambenen och det va mer tur än skicklighet att hon inte träffades av framhovarna när ponnyn reste sig igen. nu gick det bra, men det kunde likaväl gått illa :eek:

det är väl dom enda 2 incidenterna som hänt här under 20 års tid
då fick jag själv betydligt fler "törnar" pga. pållarna när jag växte upp :angel: fast min mor har alltid resonerat att - det som inte dödar, det härdar :crazy:

När min dotter var nyfödd fick hon följa med till ridhuset...
enda chansen att rida var ju när hon sov.

Även om man skulle trilla av o hästen kommer lös så är det ju inte så att den attackerar vagnen.

nej, jag tycker inte att en barnvagn har i ett ridhus (på ridbanan) att göra. ur säkerhetsynpunkt.

När min dotter var nyfödd fick hon följa med till ridhuset...
enda chansen att rida var ju när hon sov.

Även om man skulle trilla av o hästen kommer lös så är det ju inte så att den attackerar vagnen.

Men en olycka händer väldigt lätt...
  • Hästen kan bli rädd o hoppa åt sidan o precis där råkar vagnen stå
  • Matte (eller husse, inte lika vanligt kanske) kan ju råka ramla av på vagnen
  • Panikslagna hästar ser inte alltid allt som står ivägen
  • osv, osv, osv

varför inte ha barnvagnen på läktaren, eller allra bäst, ha någon med som kan ta en promenad med barnet medans man själv rider (vet att inte alla har den möjligheten)

Har sett några skräckinlägg i tråden, och blir förundrad vilket dåligt säkerhetstänk vissa verkar ha (det är trots allt djur vi har att göra med, STORA djur, flyktdjur...)

Jag skulle abslout kunna ha min vagn på läktaren, men bara om jag är helt ensam i manegen för jag uppskattar inte andra barns skrik och jag vill inte störa andras med mitt barns skrik.

Finns ju de som tar barnet i en ryggsäck och åker slalom, där snackar vi verkligen om att leka med barnets liv, tycker det är så hemskt.
Var inte länge sedan en pappa hade sitt barn i en ryggsäck i slalombacken, barnet avled ganska snabbt, dens nacke gick av när pappan tvärnitade med skidorna, stackarn kunde ju inte hålla emot sitt stora huvud :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 301
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 412
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 701
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 492
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar