Vem betalade din häst?

Sv: Vem betalade din häst?

Jag tjänade ihop pengarna men det var ju eg mina föräldrar som betalade. Kom hem en dag från stallet och sa som vanligt "Jag vill ha en häst"... Det var en sånhär daglig rutin jag hade. Då sa pappa plötsligt att "Ja, men o du säljer bilen (för överpris) så får du en häst.

Och säger man till en hästgalen tonårign att hon har en chans att få en egen häst så lovar jag att hon lyckas med det som krävs. ;) Vilket jag såklart också gjorde. Sen att bilen blev såld för ca 40 000:- och hästen kostade bara 8000:- är en annan sak. :angel: Sen tillkom ju utrustning och allt var det var. Hamnade strax över 20 000:- när vi var klara med "startpaket" samt häst.

Jag fick min första ponny (C-ponny) av pappa, men hon var knäpp och jag växte snart ur henne så vi bytte henne mot en maxad D-ponny istället pappa betalade mellan skillnaden. Då var jag 13år.

Sen jobbade jag varje sommar hos pappa så när jag var 16år köpte jag en storhäst för mina sparpengar. Sen bytte jag bort D-ponnyn mot ett hblsto, utbildade och tävlade ponnyn så stoet var rätt dyrt för vi bytte rakt av, man kan säga att jag förvaltade pengarna rätt bra :)
Där efter har jag köpt alla mina hästar själv, har hittat billiga bra hästar som jag ridit in/till och sålt dyrare.
Sista hästen som jag köpte (idag :love: ) betalar jag med denna månadens lön om jag snålar lite på annat :D

Jag har haft 10 hästar exkl de två jag har idag och exkl föl jag tagit och har inte förlorat pengar på en ända häst, som sämst gått +-0
(räknar bara inköpspris och försäljningspris då såklart) så jag räknade ut att om jag har mina två ston oförsäkrade och de måste avlivas = inga försäkringspengar så går jag ändå + när jag slår samman alla hästar jag haft genom tiderna...
*värsta business woman* :D

*kl*

Fick min forsta hast fran Redcross som ar en organisation har pa irland som tar hand om hastar som har blivit misskotta samt omplacerar pensionerade galopphastar vilket min hast har.

Min första häst köpte jag i samband med min trettio års dag. Det var meningen att jag skulle betala den själv men så betalade min man halva i present. Den andra köpte jag med hjälp delvis av ett kreditkort men det är betalt nu. Däremot kostar det mer att ha häst än att köpa häst har jag märkt. Kalkylerna spräcks hela tiden, kanske för att jag gillar att handla, få lektioner och ge hästarna behandlingar? :angel:
Men det är värt det! :)

Min första häst betalade mina föräldrar plus lite pengar från mitt sparkonto(som dom betalt in på).

Sen fick jag en sliten moped som pappa köpte av en arbetskamrat för "kompispris" som jag renoverade upp för några 100-lappar och sålde dyrt. Fick sen några tusen till av mina föräldrar och köpte min andra häst.

min första pålle köpte jag för pengar som jag fått när jag föddes. han kostade dock bara 13 tusen och jag var 14 år. därefter har jag "bytt upp mig" och lagt till lite om det behövts. sista pållen fattades det 5 tusen till, men eftersom jag kände ägaren så lät hon mig mocka av skulden under en tid i hennes stall.

Kostar det 8-10 000 kr/månad att ha häst?:o
Vi har eget stall då... hur mycket tror ni det kan kosta då?:confused:

i storstan kommer man tyvärr lätt upp i dessa siffror, iaf om man skall träna och tävla lite.

*knapp*

Jag betalde min häst, med sparpengar sedan jag var liten och kvarvarandet av de fonder min mamma sparat åt mig under barndomen, som inte gick åt till möbler vid hemifrånflytten, och allt satt på bankkontot. Räckte till hästen och utrustning.

min första häst skaffade jag som 18åring. dvs förra sommaren. jag tänkte inte köpa häst men mina föräldrar undrade om jag kanske ville ha en i studentpresent. först ville jag inte då jag trodde att jag inte skulle klara av det. men efter en massa övervägande och en uppskriven budget sa jag att jag betalade halva hästen själv. hade redan en garanterad stallplats med mina vänner i ett litet stall som bara vi hade.
hittade mitt femåriga tinkersto som kostade 15000. 8000 betalade mor och far.
toppen :)
fick tyvärr sälja henne förrra nu i februari dock pga tråkiga omständigheter. =/

Det gjorde Sony Ericsson :)

Nej bara nästan, jobbar väldigt mycket övertid periodvis och alla de pengarna som tjänas in iom det används/sparas till sådant jag verkligen vill ha, har betalat både häst, tillbehör och transport med de pengarna.

Jo, jag som själv funderar på att köpa häst om ett ½-1 år eller så undrar jag: vem betalade din häst? Hur fick du ihop pengar till den?:confused:

Jag själv jobbade ihop pengarna på Volvo!
En underbar varmblodsvalck e. Meadow Gallant som jag kommer ta ut på tävlingbanorna i sommar! :love:

Jag jobbade flera år på konsum, och när jag var 25 hade jag till sist råd (både till att köpa hästen och en buffert om något oförutsett händer) +hade köpt hus (0billigare boende för att ha råd med uppstallning)

Ibland känns det som att alla andra badar i pengar och själv får man vända på korvörena:rofl: men så är det ju inte alls. Mina två shettisar köpte jag för ihopsparade pengar. Nu när jag vill köpa ett fjordsto för 15000 måste jag sälja en av shettisarna för att det skall gå ihop, sorgligt men sant. Resterande pengar får jag betala av till förra ägaren som är en vän till mig. Jag har eget stall, eget hö och eget bete så uppehället är inte så särskilt dyrt, men försäkringar och hovslagare kostar ju oxå.

När jag var 9 år eller nåt så fick jag en B-ponny av mina föräldrar, sedan sålde jag honom och använde pengarna + la till lite för att kunna köpa min nuvarande D-ponny!

jag fick 10.000 av min farmor(alla barn/barnbarn) sen hade jag sparat ihop resten sj på ett sparkonto från det att jag va liten.. sen med tiden när jag köptm fler hästar så har jag jobbat ihop dem..;)

Jag har en foderhäst nu, så jag har ju int behövt köpa någon.....
Men jag betalar det mesta själv,, jobbar på somrarna, och så får jag mitt branbidrag, och så brukar jag vara ridlärare så då får jag in lite extra pengar0....mamma betalar hovslagaren.
Men visst är det svårt med alla tävlingar och träningar man åker till , stallhyra som tar mkt mer än barnbidraget, som ju oxå ska gå till mina kläder....

Men va gör man int för sin pålle!!!!!!!

Här i småland kostar det inte 8-10 000 kr att ha häst,,,(Kanske i extrema fall)

Stallhyrorna ligger på ca: 1000-2000kr, oftast får du då spån och hö.
Hovslagare: 500-1000 kr (beroende vilken hovslagaRE)

Jag själv betalar stallhyra på 1200 kr, och hovslagare på 700 kr, sen är det ju kraftfoder, utrustning, tävlingar, träningar m.m men skulle gissa på att ja ligger på ca : 2500 kr....

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 185
Senast: MML
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 201
Senast: Oh_really
·
Ekonomi & Juridik Åker ner på Q24 i Aachen och är förvirrad. Någon som har bättre koll för just nu hittar jag ingen info eller undantag. Nya regler från 1...
Svar
0
· Visningar
305
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur