Alltså, detta med nationalitet och samhörighet är ju mycket mer komplicerat än i vilket land man har medborgarskap. Ta människor som immigrerar som exempel eller som är "offer" för att gränser dras om. Trots att många kineser bott i USA sedan 1800-talet är de fortfarande enligt sig själva först och främst kineser, sen amerikaner. Titta på kurderna eller syrianerna. Kurderna har väl aldrig riktigt haft ett land, men de är ändå kurder.
Jag jobbade med en kille som hävdade att han var ungrare, trots att han är född och uppvuxen i Rumänien (Transylvanien) och de i generationer varit födda i Rumänien, men nej, de var ungrare.
Titta bara på "Allt för Sverige" så får man ju se hur svenska vissa känner sig, trots att de kanske bara är 1/4 svensk och resten något annat, men just den kulturella biten har betytt så mycket.
Enligt mig har Zlatan svenskt medborgarskap, men han är inte svensk. Däremot hans barn är mer svenska, även fast de spenderat minoriteten av deras liv i Sverige. Min kollega är inte svensk trots att han har svenskt medborgarskap, han är norrman. En annan är irakisk kurd, trots sitt svenska medborgarskap. Hade du frågat vad de han hade svarat så hade han garanterat aldrig svarat irakier, trots att han har irakisk medborgarskap (och svenskt). Han hade sagt kurd. Han är kurd som bor i Sverige säger han.