Vem är ansvarig vid hingsthållning?

taccotad

Trådstartare
Är det hästägaren eller stallägaren?
Tänker då mest på om hingsten tar sig ut och orsakar skada eller annat otyg??Stallägaren har elstaket med rejäl el i och dessutom 1.80 höga. Stallägaren har även avsagt sig allt ansvar i kontraktet.... Men har ju märkt att det är inte alltid dessa kontrakt verkligen gäller.

Alltid hingstägarens ansvar, men visst. Som stallägare kan man ju neka till att ta in hingst. Men håller man med bra hage, kan de knappast va stallägaren!?

Valde att kastrera min för att avsäga mig allt ansvar, om vad som kan hända.

Är det du som fått in en hingst i stallet?
Dom brukar vara dom bästa inackorderingarna för de är så uppfostrade till skillnad från många andra kusar i stallarna :D

Först och främst stallägaren, men ansvarsfrågan kan regleras med ett kontrakt mellan ägare och stallägare där ansvaret tas över av hingstägaren.
Då är det dennes skyldighet att se till så hingsten inte kan ta sig ut, och att ingen annan häst kan ta sig in i hingsthagen.

Har stallägaren ett kontrakt som reglerar ansvarsfrågan, så gäller detta kontrakt.

jo, det är vi som fått in en hingst i stallet. Han är mkt väluppfostrad och lugn. Har sagt OM det funkar så får han vara här, annars åker dom ut direkt.

Kan man skriva till det i de färdiga avtalen man kan köpa i hästaffärer mm? Vad skriver man då? Vill ju inte skriva något som kan tolkas fel och ändå få det till stallägarens ansvar.

Det kan man säkert, men tilläggsraderna brukar inte vara så väl tilltagna så därför skulle jag skrivit en extra bilaga i kontraktet.

Där tar man med allt vad gäller ansvarsfrågan, hagar i stall och ansvarsfrågan vid hantering av annan än ägaren osv.

på tilläggsraderna kan du tex skriva se bif bilaga ansvarsfråga.

Först och främst stallägaren, men ansvarsfrågan kan regleras med ett kontrakt mellan ägare och stallägare där ansvaret tas över av hingstägaren.
Då är det dennes skyldighet att se till så hingsten inte kan ta sig ut, och att ingen annan häst kan ta sig in i hingsthagen.

Har stallägaren ett kontrakt som reglerar ansvarsfrågan, så gäller detta kontrakt.

om hingsten tar sig lös trots regelriktiga+ staket med mer strömstyrka än vad som krävs är allt som händer "olyckor"..
detta är vad som gäller vanliga dödliga valacker och ston iaf..
men om stallpersonal ska sköta hästen och hästen dummar sig där så är det hästägarens ansvar.. *blivit biten och trampad, förvisso av ett sto, men ändå*

Vid installning ansvara stallägaren inför de som hanterar hästarna, dvs de som stallägaren anlitar. Har stallägaren stallat in en hingst på ett vanligt installningskontrakt, så är ansvarsfrågan strikt stallägarens.

Denna ansvars fråga kan regleras med ett kontrakt mellan stallägare och hingstägare, man kan alltså skriva över ansvarsfrågan helt och hållet på hingstägaren med allt vad det innnebär.

Finns inget sådant kontrakt skrivet och stallägaren stallar in en hingst på ett vanligt installningskontrakt, så ansvarar stallägaren för djuret.

Kontrakt kan utformas i princip hur man vill, men finns inget skrivet är regeln den att stallägaren hyr in och ansvarar för hästen i och utanför stallet. Därför är det alltid bäst att skriva kontrakt vid all installning oavsett kön på hästen, och vilka regler som tllämpas.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 496
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 296
Senast: Blyger
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 729
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 179

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka