Vem äger hästen?

_L_

Trådstartare
Sökt en hel del och hittat lite info men tyvärr får jag inte tag på någon i svenska hästavelsförbundet nu, där ponnyn är reggad.
Tänkte starta en tråd för jag lär ju inte får tag på SVH i helgen.
Nån här kanske kan svara på mina frågor eller haft samma bekymmer?

Igår ringde det en tjej och talade om att shettisen jag sålde för 4 år sen stod jag som ägare på, hur kollar man det??

Jag blev lite chockad, det var inte kul att höra att han hade haft flera ägare och att ingen fixat ägarbeviset ordentligt.

Dumt av mig att lita på köparen 2008, och jag skäms. Är otroligt glad att han har det bra ändå!

Men nu har jag har plats för honom nu! Visst får man lust att åka å hämta honom men det får man ju inte göra:angel:

Vi kan kalla henne för Sussi, som jag sålde shettisen till för 4 år sen verkade väldigt seriös, såklart men jag har haft fler hästar som jag sålt (tagit mig an två 2 2åringar och sålt som 3åringar, samt blev med på ett hörn när mina kusiner sålde sin häst).
I dom fallen har det gått bra och vi har haft mycket kontakt och jag har glömt shettisen helt enkelt:o

Men Sussi lämnade ju nummer så jag ska leta på det å ringa henne faktiskt. Och det var nog så jag tänkte, när jag tänkte på shettisen. Att det bara är att ringa, så får man höra hur det gått lixom, men där trodde jag väl lite fel :(

Men till den stora frågan, vem äger egentligen hästen? Vem har rätt till den?
Det ända jag har är ju en kopia av ägarbeviset, påskrivet av Sussi.

Sv: Vem äger hästen?

Om du med ägarbevis menar passet - så är det ingen juridisk ägarhandling. Heller inte vad som står i förbundets "rullor". Juridiska bevis är kvitton eller kontrakt. Är ni överens om att ponnyn är såld - så är den det! Du har inte rätt att "åka och hämta den".. Vill du vara säker så ta kontakt och skriv ett överlåtelsepapper/kontrakt. Jämför med en häst som inte haft pass - den måste man spåra upp ägare för ägare och få dokumentation på ägargången.
Det finns heller inget tvång på att göra ägarbyten - även om det naturligtvis rekommenderas. Själv har jag fuskat många gånger :o Jag har haft hästar som nu är döda som jag inte anmält osv.. Inte helt ovanligt.
Du behöver med andra ord inte vara orolig att få en häst på halsen som du inte vill ha...

Sv: Vem äger hästen?

Tack för era svar!
Ja men då går kvitto/kontrakt före ägarbevis/pass, och det är bra att veta:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 144
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 123
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 566
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 108
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar