Veckoschema för en 09:a

Parlemor

Trådstartare
Jag är precis i köpet av en påläggskalv som är född 2009 och undrar hur ni andra som har hästar födda 09 lägger upp eran träning?

Hur ser en vanlig vecka ut? Hur många dagar träning och vad för träning?
Hur vilar nu dem? Korta vilor då o då? Länge vilor?

Sv: Veckoschema för en 09:a

Hej
Vi har inte kommit så långt eftersom jag började ridträningen fört nu i höst och jag har en ganska kravlös tillvaro till min tös, men såhär ungefär:
4dgr/v i paddock, ridning och markarbete (lydnad, följsamhet, bruks etc.). Just nu jobbar vi med skritt och travövergångar, samt böjt spår uppsuttet (typ slalom). vi brukar hålla på mellan 15 min och 45 min beroende på hur det går, vilket humör vi är på och vad vi gör.
1 dag/v siktar jag på att rida i skogen och 1/v dag att bara träna för långa tyglar i paddock eller på grusvägen, oftast runt 30 min. Varje dag tränar vi på nya roliga eller läskiga saker typ spola av benen, stå på gården utan att vara bunden, fridressyr i hagen, stå still i gången utan att vara bunden samtidigt som jag lägger upp mat i boxen (inte lätt kan hon intyga!)

Jag tränar inte min häst till tävling, men hon kräver mycket mental stimulans. Dessutom tycker jag att det är roligt att träna huvudet på hästarna därför ser det ut som det gör:D

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
710
Senast: MiniLi
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
11 067
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 860
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist