Växtvärk

Mirre

Trådstartare
Min stora plågas av växtvärk i benen på kvällarna, jättejobbigt för honom och det gör det svårt för honom att sova. Igår fick han alvedon och då gick det bra, men det kan man ju inte ge för ofta. Vad kan man göra för att underlätta? Massage kanske?

Jag brukar linda sonens (4 år) ben med bandage. Vet inte om det egentligen funkar, men han tycker att det blir bra... ;)

Min stora plågas av växtvärk i benen på kvällarna, jättejobbigt för honom och det gör det svårt för honom att sova. Igår fick han alvedon och då gick det bra, men det kan man ju inte ge för ofta. Vad kan man göra för att underlätta? Massage kanske?
Jag hade enormt mycket växtvärk som barn (även ledvärk pga sjukdom). Det bästa jag visste var när någon höll i foten och drog i den. Inget kraftigt ryck och inte för mycket utan ett mjukt konstant drag.

Jag plågades nåt enormt av växtvärk som yngre. För mig hjälpte det med varma sockor och sen linda nåt runt fotleden ovanpå sockorna, typ snusnäsduk eller halsduk eller liknande. Upplevde att värme lindrade. Mamma köpte höga sockor som man kunde stoppa i micron nån sekund så de blev varma, typ värmedyna. Dom var guld värda.

Värmedyna, alvedon eller liniment (inte allt samtidigt utan en sak år gången) har hjälpt systersonen.

Smörja med Voltaren eller motsvarande?

Mina barn har (nog..) inte haft växtvärk direkt, men väl lite ont i knän och fotleder av andra orsaker.
De har fått ett par uppsättningar fleecelindor, som jag aldrig använt till hästarna. Och det har de tyckt varit skönt att kunna använda vid behov.

Smörja med Voltaren eller motsvarande?
ska inte användas till barn under 14 år, enligt Fass.

Ett tips som vi haft väldigt mycket nytta av vid yngre åldrar är att ge någon typ av vitamintablett (anpassat för barn) och kalla det medicin. Placeboeffekten ihop med lite omtanke och när det gäller växtvärk också lite massage var ganska effektiv. Om han ändå inte kom till ro på kvällen, och fortfarande hade ont gav jag alvedon. Det var ett ganska bra sätt att se om det verkligen var nödvändigt, att slippa ge läkemedel i onödan.

Har sett ett mönster av det där med växtvärk. Börjar alltid med en ofantlig aptit, äter som en häst bokstavligen. Detta har följts åt av myrkryp, rastlöshet och fumlighet. Sedan har växtvärken kommit som ett brev på posten ... Det här har inträffat ett par gånger om året, sedan 4-5 års ålder. Alvedon är det som funkat i dessa intensiva tillväxtperioder.

Vi ger alvedon när det är växtvärk, ingen av oss klarar att sitta och massera ben i timmar mitt i natten vilket är alternativet och inte lika effektivt.
Har BARNET ont hämtar vi alvedon, alla sover vidare efter 10 minuter.
Det brukar hålla i sig 2-3 nätter i rad, sen uppehåll för hen.

Vi kör på värktablett (uhm sörja på flaska som hälls i sked) och något sömnigt på paddan. Han vill inte ha massage. Vet inte hur vi skulle göra med värktabletter om det var många dagar på rad.

Jag hade också mycket växtvärk, tyckte det hjälpte med vetekudde och benvärmare a´la 80-tal.
Magnesium kanske kan vara nåt?

Jag doppade ner ungens ben i en spann med varmt vatten en stund. Inte så varmt så att det bränns, men så varmt som möjligt. Och så torka och klappa/massera en liten stund. Det var mycket mer effektivt än att bara massera.

Jag hade otroligt mycket växtvärk som barn. Alltid på kvällar, sällan nätter. För min del hjälpte det med varma bad (men inte för varma), och att bara bli ompysslad. Försiktigt masserad eller bara stryka med händerna på benen, och få ligga under en pläd i soffan i någon av föräldrarnas knä och somna där istället för i sängen :)

Vår dotter har växtvärk. Vi har provat mycket massage, senare bandage (såndär stödlinda/tub). Nu ger vi istället Alvedon när det kommer. Även om massage och benlinda kan räcka för stunden så vaknar dottern garanterat efter någon timme igen med värk. Jag föredrar att få sova hel natt - OCH att hon får göra det.

Vi ger ibuprofen. Värme verkar inte lindra så bra här. Massage uppskattar han inte alls så det är kört.

Är det vanligt med växtvärk? Och när brukar det uppstå?
Dottern är 7 men aldrig klagat på ngn värk... *ta i trä* ;)

Nja, jag tror inte det är jättevanligt. Jag har aldrig haft det, inte brorsan heller. Vår äldsta på 9 år har inte. Däremot tror min man att han haft det, en fröken på förskolan har berättat att hon minns att hon hade det.
Vår yngsta har haft det av och till ca 2 -3 år, började alltså i 3-4årsåldern. När jag läst om det har de tydligen inte helt klart för sig vad det egentligen beror på. Kallas växtvärk, men man har inte hittat bevis på att det är just värk pga att man växer. En del får det en del inte. En del resonerar att det kan vara psykosomatiskt. En del tror att det beror på senor/ligament och tillväxt, en del tror att det har att göra med eventuellt större behov av t ex järn, magnesium osv.

Jag har försökt finna någon logik i det här hos oss, men gör det Inte... Det kommer och går helt enkelt. Verkar också vara olika hur olika barn beskriver smärtan och var den sitter. Vår dotter har mest klagat på värk i vaderna och knälederna, ibland fotlederna. Jag har själv lite känningar av någon slags mildare "restless legs"/myrkrypningar - var som värst under sista graviditeten och jag tänker mig att det kanske påminner om det för vissa.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 301
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 777
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Vår dotter är väldigt slimmad och vi har svårt att hitta byxor som sitter bra på henne. Hon har 92 i längd men då åker de bokstavligen...
2
Svar
23
· Visningar
1 671
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Vår en månad gamla bebis har lite problem med magen. Han är väldigt gasig och har bekymmer med förstoppning. Vi ser på honom att han...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
7 380
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar