Växthus av gamla fönster.

lady_mike

Trådstartare
Är det nån som gjort ett sånt? Bilder?

Jag köpte en trädgårdsbok för några år sen som jag plockar fram varje vår. Nu fick jag ett gäng stora fina äldre fönster och jag kommer även få från vårt hus då vi ska byta. Så i år blir det förhoppningsvis av. Kan dock om jag har otur få vänta ett år till då vi ska gräva ner slang för jordvärme och försöka reparera tomten efter att vi grävde ner en ny brunn. Även byta fönster på huset tar tid och pengar:(..
Vad ska jag tänka på? Finns det olika lösningar till botten? I boken står det hur man gjuter betong och lägger mackadam under. Men finns det andra lösningar som är enklare?

Är det fortfarande 15 kvm/3 meter högt som är gränsen innan man måste ha bygglov?

När jag får hem mina fönster så återstår allt knåpande för att få ihop det oxå:wtf: :D:D

Finns det något sätt att skydda det på vintern? Jag tänkte på att försöka skaffa plåt för taken om vintern då vi har ganska hårda/snörika vintrar och det kommer behövas skottas av. Samt något att fästa på sidorna som skydd mot blåst och snöstorm.

Senast ändrad:
Sv: Växthus av gamla fönster.

Här på gården står ett stort växthus byggt av gamla fönster. Det är ett vanligt regelverk med takstolar och väggreglar, men är "ifyllt" med gamla fönster istället för panel. Taket är klätt med vanlig takplast, och har ett par automatiska luckor för ventilation. Dörrarna är vanliga balkongdörrar, räddade från samma rivningsprojekt som fönstren.

Det är djupt urgrävt för odlingsbäddarna, och i gången i mitten är det sandgolv med tegelsten. Ingen gjuten platta alltså.

Bevattningen sköts med hängrännor, kubiktank och perforerade slangar som ligger utdragna i alla bäddar. Arbetsbesparande att ta tillvara på regnvattnet!

Skulle jag bygga nytt idag skulle odlingsbäddarna vara midjehöga istället för i marknivå, det underlättar underhållsarbetet och möjliggör en betydligt tidigare odlingssäsong (om man bottnar bäddarna med ny kompost och gödsel tiiidigt på säsongen och lägger odlingsjord ovanpå, så värmer det när komposten brinner).

Ska se om jag kan få nån bild, just nu ligger det vedtravar överallt runt omkring...

Tack :) Det jag funderar mest över är just hur jag ska göra där det ska stå. Jag vill ju komma undan enkelt och billigt med tanke på att vi har så galet mycket att göra med vårt hus och gård. Och med mej på mammaledighet så blir det tajt..
Sen även hur jag ska knåpa ihop det. Det blir en mardröm.
Kompisen köpte ett vackert växthus för 5000 kr som en storm tog och sedan en enorm snömassa. Nu två år senare måste hon köpa ett nytt. Jag har inte råd med sånt slöseri så jag måste se till att det håller trots våra vintrar..

Vårat har stått i snart 15 år, genom flera horribla snövintrar och hårda stormar. Brant takvinkel (så snön glider av) och ordentlig grund så tål bygget mycket!

Tack snälla du för dina svar!! Jag får göra det rejält i stommen och jag ska tänka på takets vinkel. Jag har haft fullt sjå att skotta av övriga byggnader på gården de senaste vintrarna.
Det är botten som jag måste klura mycket på. Vi har rätt mjuka gräsmattor, våren är hemsk här men det ska göras nya diken så jag hoppas det gör susen i sommar från allt vatten som rinner genom gården.

Max 15 kvm är det fortfarande som gäller utan bygglov. Och det är alla utbyggnader du har på tomten. Så har du en bod som du förvarar gräsklipparen i som du inte har byggnadslov för ingår den i de 15 kvm.

Tack för det svart Ramona! Det visste jag inte. Jag tror inte något på gården ingår i det.

Kanske möjligen en sk utbyggnad på ena ladan. Det består av två stockar och en presenning till tak. Jag får ta o kolla upp det. Men det är så slitet så det finns risk att det rivs..

Det är helt andra regler som gäller för lantgård än för tätbebyggt område, kan vara värt att ta med i beräkningen.

Är det en jordbruksfastighet får du bygga hur mycket ekonomibyggnader du vill utan byggnadslov. Så länge det inte stör någon granne.

Svarar båda.

Tyvärr är det ingen jordbruksfastighet även om jag tycker att det borde ha varit det. Gubben har haft djur och odlat på täkterna. Även 10,5+ hektar skog följer med huset och själva gården är på 2,5+ hektar. Inte en jättestor gård men lagom för att orka sköta.

Jag har en granne men inte i anslutning till själva gården. Och dom skulle aldrig motsäga något utan är väldigt goa och tycker det är kul att det händer saker hos oss.

Någon som vet lite om en presenning och två gamla telestolpar räknas som en utbyggnad/bod? Det är inga väggar utan bara tak för veden. Vi står mest där när det regnar och kapar/klyver ved innan vi staplar lite där för det som inte får plats i vedboden.

Är du säker på att det inte är en jordbruksfastighet? Låter väldigt konstigt att ha en gård på 2,5 ha om inte är jordbruksfastighet. En fastighet över 2 ha är ju en jordbruksfastighet.

Varför har ni ändrat? Eller rättare sagt, varför ändrar ni inte tillbaka? Ring till länsstyrelsen och få det fixat. Ni vill ju att det ska vara en jordbruksfastighet! Det är ju massor med bra fördelar med en jordbruksfastighet jämfört med en "vanlig".

Ja säg det. Vi har inte gjort något men jag ska kolla upp det om det går att ändra tillbaka. Det vore ju lämpligt för oss :)

Tack så mycket Ramona för dina svar.

Är det en jordbruksfastighet får du bygga hur mycket ekonomibyggnader du vill utan byggnadslov. Så länge det inte stör någon granne.

Ursäkta tråkap Ts, men måste fråga:

Vart kan man läsa om detta? Vad anses som ekonomibyggnader? Garage? Växthus? Hönshus? Vedbod?
Vi köpte oss en liten gård för ungefär ett år sedan och den är ju jordbruksfastighet - och nu till sommaren står vi i startgroparna för att bland annat bygga garage och om man nu inte behöver bygglov så vore det ju AWESOME! :D

Mor och far byggde ett i somras :)
Som ett halvt växthus mot en vägg, om ni förstår :p
Vanligt räfflat altantak, vitt/grått och sen fönster runt om. Vilar på tegelstenar och sen stenplattor inuti. Kan se om jag kan ta en bild nån dag!

Vart kan man läsa om detta? Vad anses som ekonomibyggnader? Garage? Växthus? Hönshus? Vedbod?
Vi köpte oss en liten gård för ungefär ett år sedan och den är ju jordbruksfastighet - och nu till sommaren står vi i startgroparna för att bland annat bygga garage och om man nu inte behöver bygglov så vore det ju AWESOME! :D
Har du inte redan läst Lantbrukarboken tycker jag absolut att du ska göra det också. Den går att låna på biblioteket, vilket nog är bäst eftersom den typ uppdateras varje år när det kommer nya skatteregler. Sjukt nyttig bok ifall man har en jordbruksfastighet.

Vad gäller byggnadslovet så gäller undantaget bara ekonomibyggnader. Ska ni bygga ett garage för era bilar nära huset så är det inte en ekonomibyggnad. Ska ni däremot bygga ett garage för traktorn så är det en ekonomibyggnad. En ekonomibyggnad är en byggnad som ingår i jordbrukets verksamhet. Inte era privata grejer.

Nu googlade jag lite för att hitta vad den där boken heter som jag letar efter, och tyvärr hittade jag inte den, men jag hittade istället en bra länk från LRF.
http://www.lrf.se/PageFiles/99752/PM undantag bygglov ekonomibyggnad nov 2012.pdf

Slut på trådkap!

Kapa på så länge det är så intressanta frågor och svar;)

*Kl

Har idag hämtat 20 st gamla fönster. Rutorna är så fina då de är vågiga och "oklara". Men ack vilket jobb det ska bli att putsa och måla om:(

Svärfar tyckte min tanke va intressant så jag skulle få hämta fönster hos honom oxå. Så nu har jag nog snart såpass att jag kan göra mitt växthus..
Men nu är det bestämt att jag ska vänta tills nästa sommar.. Sambon och jag diskuterade läget på det och där vi (jag) vill ha det är det mycket jobb kvar innan jag kan få dit det:wtf:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 712
Senast: Calmiche
·
Trädgård & Växter Här sitter jag och tittar ut på mörkret och lyssnar på regnet och längtar efter sommaren. Min pappa har hittat ganska många gamla...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 848
Senast: monster1
·
Hemmet Hur hade ni gjort? Ni bor i ett gammalt hus(torp) på en skogsgård! Ett litet hus som är allt annat än modernt/renoverat. Huset hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 725
Senast: Raderad medlem 6459
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar