Växtakuten!

20201217_192005.jpg

Aaahhh!! @tanten , tände en lampa för att ta ett foto och fick då syn på några större blad (nära kameran) som verkar gulna lite :nailbiting::nailbiting::nailbiting:
Jag har en sån där glasbubbla som man kan fylla med vatten så att krukväxten får vatten hela tiden när den behöver det, kan den må bättre av det kanske? 🤔

Men jag undrar också om det kan vara för lite solljus?
 
Visa bifogad fil 61748
Aaahhh!! @tanten , tände en lampa för att ta ett foto och fick då syn på några större blad (nära kameran) som verkar gulna lite :nailbiting::nailbiting::nailbiting:
Jag har en sån där glasbubbla som man kan fylla med vatten så att krukväxten får vatten hela tiden när den behöver det, kan den må bättre av det kanske? 🤔

Men jag undrar också om det kan vara för lite solljus?
Hittade detta citat på nätet: "Om knopparna trillar av och bladen gulnar kan det vara för att växten fått för mycket vatten, har utsatts för hård uttorkning eller står för svalt eller i drag."
:idea:
För mycket vatten gissar jag! Möjligen lite för kallt men det kan jag tyvärr inte göra mycket åt om jag inte ska ställa den på golvet (har bara golvvärme).
Tusan, måste hitta en lagom punkt för hur mycket vatten den ska få 🧐
 
Hittade detta citat på nätet: "Om knopparna trillar av och bladen gulnar kan det vara för att växten fått för mycket vatten, har utsatts för hård uttorkning eller står för svalt eller i drag."
:idea:
För mycket vatten gissar jag! Möjligen lite för kallt men det kan jag tyvärr inte göra mycket åt om jag inte ska ställa den på golvet (har bara golvvärme).
Tusan, måste hitta en lagom punkt för hur mycket vatten den ska få 🧐
Tycker den ser fin ut :up:

Jag har aldrig lyckats övervattna en hibiscus?

Tror inte på glasbubblan faktiskt. Den vill ha vatten rejält med vatten och sedan torka upp. Och som sagt INTE vatten i ytterkrukan. Vattna rikligt och häll bort överskottet efter några minuter.
Och ja, den vill ha sol.
 
Jag ska kolla in ytterkrukan, jag hade den stående på fat förut men föräldrarna bytte till en ytterkruka. Får kanske ta bort den och be om fatet igen så att jag ser vad som pågår.

Ett litet blad håller nästan på att gulna lite och så tappade den en knopp som sagt, men den är fuktig, inte blöt men fuktig :confused::cautious:
Lite fuktig är perfekt. När den sedan blivit torr vattnar du igen.
 
Min bägarranka som är nästan 10 år gammal och mycket omtyckt, mår inte bra.
Den brukar få övervintra i ett fuktigt poolhus med fönster åt alla håll, men i år har den vuxit sig för stor för att göra flytten dit (ca 2 km, fick ta hit den i barnvagn i våras men den har vuxit ytterligare en halvmeter sen dess).
Sommartid bor den ute på min altan i söderläge och frodas, nu står den vid ett stort fönster, men nån sol finns ju inte.

Nu har hälften av bladen gulnat på ett par veckor och faller av. Den har skjutit massor av skott och är nu drygt 2m hög. Jag vattnar den med ett par dl ett par ggr i veckan.
Hjälp?
 
Min bägarranka som är nästan 10 år gammal och mycket omtyckt, mår inte bra.
Den brukar få övervintra i ett fuktigt poolhus med fönster åt alla håll, men i år har den vuxit sig för stor för att göra flytten dit (ca 2 km, fick ta hit den i barnvagn i våras men den har vuxit ytterligare en halvmeter sen dess).
Sommartid bor den ute på min altan i söderläge och frodas, nu står den vid ett stort fönster, men nån sol finns ju inte.

Nu har hälften av bladen gulnat på ett par veckor och faller av. Den har skjutit massor av skott och är nu drygt 2m hög. Jag vattnar den med ett par dl ett par ggr i veckan.
Hjälp?
Klipp ner och skjutsa till poolhuset?
 
Tycker den ser fin ut :up:

Jag har aldrig lyckats övervattna en hibiscus?

Tror inte på glasbubblan faktiskt. Den vill ha vatten rejält med vatten och sedan torka upp. Och som sagt INTE vatten i ytterkrukan. Vattna rikligt och häll bort överskottet efter några minuter.
Och ja, den vill ha sol.
Ska låta den torka upp lite innan nästa vattning :up:

Som sagt så är det rätt mörkt här jag bor på vintern, men väldigt soligt på sommaren. Vill den kanske inte ha det lite mörkare på vintern..? Annars får jag fundera på att fixa dit en uv-lampa..
 
Min bägarranka som är nästan 10 år gammal och mycket omtyckt, mår inte bra.
Den brukar få övervintra i ett fuktigt poolhus med fönster åt alla håll, men i år har den vuxit sig för stor för att göra flytten dit (ca 2 km, fick ta hit den i barnvagn i våras men den har vuxit ytterligare en halvmeter sen dess).
Sommartid bor den ute på min altan i söderläge och frodas, nu står den vid ett stort fönster, men nån sol finns ju inte.

Nu har hälften av bladen gulnat på ett par veckor och faller av. Den har skjutit massor av skott och är nu drygt 2m hög. Jag vattnar den med ett par dl ett par ggr i veckan.
Hjälp?
Klipp!
 
Visa bifogad fil 61748
Aaahhh!! @tanten , tände en lampa för att ta ett foto och fick då syn på några större blad (nära kameran) som verkar gulna lite :nailbiting::nailbiting::nailbiting:
Jag har en sån där glasbubbla som man kan fylla med vatten så att krukväxten får vatten hela tiden när den behöver det, kan den må bättre av det kanske? 🤔

Men jag undrar också om det kan vara för lite solljus?
För mycket vatten.Hibiskusar kan torka lite mellan vattningar, bara man vattnar ordentligt. Väldigt enkel växt som genast säger till när den behöver vatten. Så du behöver inte vara så orolig för att vattna för lite bara du vattnar ordentligt när det väl är dags.

Oj såg att det var avklarat redan. Sorry!
Älskar också hibiskusar och växte upp med dom så jag blir lite hypad av att se fler :D
 
För mycket vatten.Hibiskusar kan torka lite mellan vattningar, bara man vattnar ordentligt. Väldigt enkel växt som genast säger till när den behöver vatten. Så du behöver inte vara så orolig för att vattna för lite bara du vattnar ordentligt när det väl är dags.

Oj såg att det var avklarat redan. Sorry!
Älskar också hibiskusar och växte upp med dom så jag blir lite hypad av att se fler :D
Tack för betryggande besked dock! Känner mig mera säker på det :up: ska låta den vara ett tag.
Den säger till genom att slokna med bladen menar du då alltså?
 
Tack för betryggande besked dock! Känner mig mera säker på det :up: ska låta den vara ett tag.
Den säger till genom att slokna med bladen menar du då alltså?
Jupp. Lite slokna, mjuka och ospänstiga. Går inte att ta miste på. Sen spänstar dom till sig på en halvtimme eller så efter vattning
 
Ska låta den torka upp lite innan nästa vattning :up:

Som sagt så är det rätt mörkt här jag bor på vintern, men väldigt soligt på sommaren. Vill den kanske inte ha det lite mörkare på vintern..? Annars får jag fundera på att fixa dit en uv-lampa..
Behövs ingen uv-lampa, vanliga lampor med mycket lumen räcker


Spraya vatten på bladen, det är för att många växter vill ha högre luftfuktighet än vad vi har inomhus :)
 
Blomspruta, alltså spruta lite vatten på bladen - vad är det främst för?
Öka luftfuktigheten, som @Blimblom sa. Man kan även damma av/duscha av damm på växterna. Damm förhindrar bladen att "andas".
Hmm hur mycket? Så här ser den ut nu. Om någon av er vill beskriva lite pedagogiskt för en som inte kan växter vore jag tacksam :)

Visa bifogad fil 61774
Jag skulle klippa av i den höjden som du vill ha, bara rakt av. :) precis ovanför ett blad på varje stängel bara.
 
5E7908AA-8665-42D1-9E19-64B41A82BF99.webp

Elefantöra. Det kommer i sjok om 3-5 blad, med jämna mellanrum. Inga skadedjur. Blir inte klok på det! Låter den torka upp mellan vattningarna, den har stått i söderläge men inte direkt i ett fönster utan i hörnet av väggen med fönster om ni förstår. Nu är det ju jämnmulet åt alla håll men ska prova flytta den till norrläge ändå. Det kommer nya blad samtidigt så den kan ju inte vantrivas allt för mycket? :arghh:
 
Gjorde den här fantastiska lilla upptäckten förut, men nu har bladet den sitter på gett upp känns de som, finns de nån räddning för skottet? Hur kan jag göra? Hela plantan har fått flyttat till en ljusare plats.
 

Bifogade filer

  • 59D30178-0728-4CC1-B822-689F9B1C948A.webp
    59D30178-0728-4CC1-B822-689F9B1C948A.webp
    69,6 KB · Visningar: 24
Försöker putta upp denna tråden då jag har problem med min Rosenkalla. Så fort blommorna slår ut så blir blomman och stjälken brun och lossnar. Den står i det ljusaste fönstret och får näring regelbundet. Ser till att den inte torkar ut mellan vattningarna. Vattnar med ljummet vatten för att det satt en lapp på med skötselråd att den inte ska vattnas med kallt utan ljummet vatten när jag köpte den. Någon som har en teori om varför varför den är så ledsen?:crazy: Jag har börjat ge den näring för några veckor sen då det var samma innan med att blomman blev brun och vissnade nästan direkt.
 
Hälften av min monsteras blad ser ut som på bilden. För mycket vatten? För lite vatten?

Den står i vardagsrummet utan sol, kanske är det som saknas? Å andra sidan har solen inte varit framme på 1 mån här så svårt att lösa...

Visa bifogad fil 61477
Gula mjuka blad hittas ofta på övervattnade växter. Benjaminfikus t.ex är en typisk sådan växt som folk vattnar ihjäl så fort de ser ett gult blad. Jag tror du har vattnat den här monsteran lite för mycket 🙂
 

Liknande trådar

Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
755
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Jag håller på att anlägga en trädgårdsdamm, och jag tänkte höra om det är någon dammägare här som vill dela med sig av erfarenheter...
Svar
2
· Visningar
329
Senast: cassiopeja
·
Trädgård & Växter Funderade först på att ställa frågan i trädgårds tråden men tänkte det blir smidigare med en egen liten tråd ☺️ Jag har ett litet...
2
Svar
26
· Visningar
1 200
Senast: tanten
·
Mat Jag och min syster ser varje dag till att vår gamla mor får middag. Oftast är det min syster som löser det (även om jag också ofta åker...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 738

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp