Växtakuten!

Brukar vara bra på det här med växter men att ta sticklingar på DrWesterlund, det lyckas jag verkligen inte med! Har säkert provat ett 20tal nu men 95% har dött. Klarar sig ett par veckor sen ser dom ut såhär:

0AC04067-9103-4B11-BEF5-9017461B5819.webp


Låter jag dom stå längre dör den till slut.. Vad gör jag för feeeel?

Har tre stora i sovrumsfönstret som växer på höjden som sjutton som jag måste klippa ner hela tiden, därav alla sticklingar 😀
 
Brukar vara bra på det här med växter men att ta sticklingar på DrWesterlund, det lyckas jag verkligen inte med! Har säkert provat ett 20tal nu men 95% har dött. Klarar sig ett par veckor sen ser dom ut såhär:

Visa bifogad fil 61510

Låter jag dom stå längre dör den till slut.. Vad gör jag för feeeel?

Har tre stora i sovrumsfönstret som växer på höjden som sjutton som jag måste klippa ner hela tiden, därav alla sticklingar 😀
Jag brukar stoppa ner ganska många sticklingar i samma kruka och det är alltid några som dör. Men just dr Westerlund är relativt enkla! Blir det för torrt för dom?
 
Det här är världens bästa tråd ju!

Jag har fått trips på mina palettblad och har köpt oriusskinnbaggar som bekämpning, men jag hittar inte så mycket info om hur baggarna egentligen vill ha det? Jag vill att de ska trivas så bra som möjligt här. Någon som har haft oriusbaggar och har några goda råd? Eller varningar om vad jag absolut inte ska göra?

Jag har noll koll, så alla tips är välkommna även om de är självklara för de flesta.
 
Det här är världens bästa tråd ju!

Jag har fått trips på mina palettblad och har köpt oriusskinnbaggar som bekämpning, men jag hittar inte så mycket info om hur baggarna egentligen vill ha det? Jag vill att de ska trivas så bra som möjligt här. Någon som har haft oriusbaggar och har några goda råd? Eller vatnkngar om vad jag absolut inte ska göra?
Har inte haft dem, men har läst att man måste ha blommande blommor inomhus samtidigt. Tror det var för oriusbaggarna skulle få nektar också kanske?
 
Har inte haft dem, men har läst att man måste ha blommande blommor inomhus samtidigt. Tror det var för oriusbaggarna skulle få nektar också kanske?
Det hade jag ingen aning om! Jag har inga blommande växter hemma överhuvudtaget, har du något tips på en bra sådan växt jag kan skaffa mig? Som sagt, har noll koll och aldrig varit intresserad av just blommande växter, förutom orkideer då.
 
Det hade jag ingen aning om! Jag har inga blommande växter hemma överhuvudtaget, har du något tips på en bra sådan växt jag kan skaffa mig? Som sagt, har noll koll och aldrig varit intresserad av just blommande växter, förutom orkideer då.
Lite snittblommor bara :)
 
Nästa problem, en orkidé som inte ens har några blad kvar... går det ens att få den att må bra igen?

EDA79C89-30B2-445E-9CC3-2E8138D053DD.webp
 
Ja, orkidéer kan återkomma från rot, men det beror ju lite på varför den förlorat alla blad nu. Vad hände?

Jag har nog missat att vattna den tror jag. Jag har haft så otroligt mycket att stå i och har helt enkelt ignorerat allt som inte varit livsviktigt. Nu börjar jag se ljuset i tunneln och tänkte försöka rädda det som räddas kan 😇
 
Jag har nog missat att vattna den tror jag. Jag har haft så otroligt mycket att stå i och har helt enkelt ignorerat allt som inte varit livsviktigt. Nu börjar jag se ljuset i tunneln och tänkte försöka rädda det som räddas kan 😇
Vattna du, utan att dränka den, och ge den lite värme och halvsol, så kan den ta sig. Kan ta ett bra tag dock, men vissa av rötterna är fotosyntetiserande så det är liv i den tills den är helt uttorkad. Håller tummarna!
 
Brukar vara bra på det här med växter men att ta sticklingar på DrWesterlund, det lyckas jag verkligen inte med! Har säkert provat ett 20tal nu men 95% har dött. Klarar sig ett par veckor sen ser dom ut såhär:

Visa bifogad fil 61510

Låter jag dom stå längre dör den till slut.. Vad gör jag för feeeel?

Har tre stora i sovrumsfönstret som växer på höjden som sjutton som jag måste klippa ner hela tiden, därav alla sticklingar 😀
Jag tycker krukan ser väldigt stor ut för en liten stickling. Låter du de få rötter i vatten först eller planterar du direkt i jord?
 
Jag tycker krukan ser väldigt stor ut för en liten stickling. Låter du de få rötter i vatten först eller planterar du direkt i jord?

Planterar direkt i jord -som jag gör med Mårbacka och övriga pelargoner. Tänkte att funkar det med dom så borde det gå med DrW också..

Kan det va ”för mycket” jord till en stickling menar du?
 
Planterar direkt i jord -som jag gör med Mårbacka och övriga pelargoner. Tänkte att funkar det med dom så borde det gå med DrW också..

Kan det va ”för mycket” jord till en stickling menar du?
Jag vet att mina DrW-sticklingar tagit väldigt lång tid på sig att sätta rötter så jag kan tänka mig att de liksom får för mycket att jobba med om krukan är för stor. Det brukar rekommenderas att man sätter sticklingar i små krukor för att sen plantera om allt eftersom de växer. Detta för att de i början ofta lägger all kraft på att sätta rötter innan de växer vidare och om krukan då är stor/det är mycket jord är det väldigt mycket plats att fylla med rötter innan den kan börja växa.
 
Jag vet att mina DrW-sticklingar tagit väldigt lång tid på sig att sätta rötter så jag kan tänka mig att de liksom får för mycket att jobba med om krukan är för stor. Det brukar rekommenderas att man sätter sticklingar i små krukor för att sen plantera om allt eftersom de växer. Detta för att de i början ofta lägger all kraft på att sätta rötter innan de växer vidare och om krukan då är stor/det är mycket jord är det väldigt mycket plats att fylla med rötter innan den kan börja växa.
Jag brukar samplantera flera sticklingar, nära krukkanterna.
 
Får prova vattenbad imorn. Tack för svaren!
Trodde jag övervattnade den förra, där alla bladen till slut dog, blöta och mjuka i skaftfästet, så jag har varit lite snålare med de två jag har nu.
 
Haha, känner mig manad att fortsätta i denna tråden :D

Nu ser min Amaryllis ut såhär:

Den verkar väl nöjd och välmående tycker jag 😮😄? Peppar peppar!

Men, ska jag vattna den så den får en push att slå ut fint eller gör den det ändå? :)
 

Bifogade filer

  • 20201214_095232.webp
    20201214_095232.webp
    50,9 KB · Visningar: 23

Liknande trådar

Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
755
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Jag håller på att anlägga en trädgårdsdamm, och jag tänkte höra om det är någon dammägare här som vill dela med sig av erfarenheter...
Svar
2
· Visningar
329
Senast: cassiopeja
·
Trädgård & Växter Funderade först på att ställa frågan i trädgårds tråden men tänkte det blir smidigare med en egen liten tråd ☺️ Jag har ett litet...
2
Svar
26
· Visningar
1 200
Senast: tanten
·
Mat Jag och min syster ser varje dag till att vår gamla mor får middag. Oftast är det min syster som löser det (även om jag också ofta åker...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 738

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp