Växtakuten!

Jag kastar in mitt citronträd som inte mår så bra, och hoppas att någon har konstruktiva förslag. Hälften av bladen gulnar och faller av, resten är fint gröna. Trädet står inne, i ca 15 grader, vattnas sparsamt, blommar med 15-20 finfina blommor och får mycket (konst)ljus. Tidigare lusangrepp men inget, eller mkt litet, aktivt nu. Inga synliga, ens med lupp, djur på de gulnade bladen. Gav "medelhavsnäring" (bl a för citrus) för ett par dagar sedan, ingen märkbar effekt än.
6A52F4FE-248C-4666-A135-98725A72FFE1.webp
 
Jag kastar in mitt citronträd som inte mår så bra, och hoppas att någon har konstruktiva förslag. Hälften av bladen gulnar och faller av, resten är fint gröna. Trädet står inne, i ca 15 grader, vattnas sparsamt, blommar med 15-20 finfina blommor och får mycket (konst)ljus. Tidigare lusangrepp men inget, eller mkt litet, aktivt nu. Inga synliga, ens med lupp, djur på de gulnade bladen. Gav "medelhavsnäring" (bl a för citrus) för ett par dagar sedan, ingen märkbar effekt än. Visa bifogad fil 61584

Kan vara järnbrist, jag har kört ner lite rostiga järnbitar i jorden till mitt citronträd vilket tipsas om då och då men vet inte riktigt hur mycket det kan ta upp på bara det sättet. Har jorden för högt ph-värde så lär trädet inte riktigt ta upp järninnehållet ändå. Är det länge sedan det omplanterades? Större kruka kanske? Och specialjord för att balansera ph-värdet.

Mitt träd brukar i och för sig också tappa en hel del blad på vintern, en del får man nog räkna med. Men det har inte fått tillskottsljus och det har hittills repat sig bra framåt våren igen.
 
Vilken bra tråd, många av mina blommor ser ut såhär. Vad gör jag för fel? 😕 Börjar fundera på om det är något med vattnet, eller om jag övervattnat...

De står i olika väderstreck, men det är dåligt med ljus nu överlag
i4nfc5a.jpg

DAtxKpO.jpg
 
Vilken bra tråd, många av mina blommor ser ut såhär. Vad gör jag för fel? 😕 Börjar fundera på om det är något med vattnet, eller om jag övervattnat...

De står i olika väderstreck, men det är dåligt med ljus nu överlag
i4nfc5a.jpg

DAtxKpO.jpg
Lyft upp innerkrukan och kolla hur det ser ut i botten! Är det blött eller torrt? Det ser ut att inte vara luftspalt mellan inner- och ytterkrukan på någon av dem, det ska man helst ha. Sedan är det ju vinter och mindre ljus, växterna kämpar på men lite gula blad får man oftast räkna med på vintern om man felsökt och inte hittar något som behöver ändras :)
 
@VLMF Innerkrukan känns torr undertill och det är ingen kondens. De brukar alltid så rinna av efter vattningen innan jag ställer ner dem i fodret igen. Kan man klippa av de gula bladen, eller gör man ännu mer skada då? 🙈
 
@VLMF Innerkrukan känns torr undertill och det är ingen kondens. De brukar alltid så rinna av efter vattningen innan jag ställer ner dem i fodret igen. Kan man klippa av de gula bladen, eller gör man ännu mer skada då? 🙈
När planterade du om plantan sist? Planterade om min som var lite ledsen och den växte som tusan och började blomma direkt. Kanske slut näring i jorden?
 
Brukar vara bra på det här med växter men att ta sticklingar på DrWesterlund, det lyckas jag verkligen inte med! Har säkert provat ett 20tal nu men 95% har dött. Klarar sig ett par veckor sen ser dom ut såhär:



Låter jag dom stå längre dör den till slut.. Vad gör jag för feeeel?

Har tre stora i sovrumsfönstret som växer på höjden som sjutton som jag måste klippa ner hela tiden, därav alla sticklingar 😀

Jag säger också för stor kruka. När krukorna är för stora så klarar inte dom små rötterna av att torka ut jorden, så dom står för fuktigt för länge och så börjar rötterna ruttna istället, och då går allt baklänges åt skogen.

Dessutom brukar det bli så att när rötterna ruttnar får plantan ännu svårare att ta upp vatten och då brukar det se ut som att man inte vattnat tillräckligt, och så vattnar man mer, och runt runt går det.
 
Jag säger också för stor kruka. När krukorna är för stora så klarar inte dom små rötterna av att torka ut jorden, så dom står för fuktigt för länge och så börjar rötterna ruttna istället, och då går allt baklänges åt skogen.

Dessutom brukar det bli så att när rötterna ruttnar får plantan ännu svårare att ta upp vatten och då brukar det se ut som att man inte vattnat tillräckligt, och så vattnar man mer, och runt runt går det.

Låter logiskt men hade ingen aning. Tack!
 

Bifogade filer

  • 16082072313446755364187664128887.webp
    16082072313446755364187664128887.webp
    85,1 KB · Visningar: 16
Min hibiskus har fått flytta hem till mig och har mått mycket bättre sen jag planterade om den i somras. Den har fått mera blad :love:
Den hade en knopp på väg när den kom till mig men nu verkar den ha fallit av. Så jag blir orolig att jag håller på att missköta den :nailbiting: när jag googlar så är den en törstig växt men jag undrar om jag vattnat den för mycket? Jag försöker känna på den så att den är lagom fuktig hela tiden. Men hos föräldrarna fick den nog bara vatten en gång i veckan eller något... 🤔
Det är ju inte som att jag ger mycket varje gång heller, använder lite vatten från kattens vattenskål (som är en porslinskål) när jag vattnar.
Fast nu när jag tänker på det så får den nog mindre solljus än det den fick hos föräldrarna, det kommer inte in så mycket solljus på vintern hos mig.

Visst var det @tanten som skällde på mig i somras för min stackars hibiskus? :angel:
 
Min hibiskus har fått flytta hem till mig och har mått mycket bättre sen jag planterade om den i somras. Den har fått mera blad :love:
Den hade en knopp på väg när den kom till mig men nu verkar den ha fallit av. Så jag blir orolig att jag håller på att missköta den :nailbiting: när jag googlar så är den en törstig växt men jag undrar om jag vattnat den för mycket? Jag försöker känna på den så att den är lagom fuktig hela tiden. Men hos föräldrarna fick den nog bara vatten en gång i veckan eller något... 🤔
Det är ju inte som att jag ger mycket varje gång heller, använder lite vatten från kattens vattenskål (som är en porslinskål) när jag vattnar.
Fast nu när jag tänker på det så får den nog mindre solljus än det den fick hos föräldrarna, det kommer inte in så mycket solljus på vintern hos mig.

Visst var det @tanten som skällde på mig i somras för min stackars hibiskus? :angel:
Hibiscusar är min favoritväxt. Så om jag skällde på dig är det för att mitt hjärta ömmar för dem :D
De gillar att ha gott om näring och de vill inte ha alldeles för liten kruka.
Inget vatten stående på fatet.

Det är en buske/träd och beskärs lämpligen varje vinter, vid årsskiftet. Klipp in långa grenar och när den börjar vilja göra nya blad så planterar du om och ger näring.

Eftersom de har mycket bladmassa är det lätt att se om de är för torra för då slokar bladen. Vattna ordentligt men häll av det vatten som rinner ut på fatet eller i ytterkrukan.
 
Hibiscusar är min favoritväxt. Så om jag skällde på dig är det för att mitt hjärta ömmar för dem :D
De gillar att ha gott om näring och de vill inte ha alldeles för liten kruka.
Inget vatten stående på fatet.

Det är en buske/träd och beskärs lämpligen varje vinter, vid årsskiftet. Klipp in långa grenar och när den börjar vilja göra nya blad så planterar du om och ger näring.

Eftersom de har mycket bladmassa är det lätt att se om de är för torra för då slokar bladen. Vattna ordentligt men häll av det vatten som rinner ut på fatet eller i ytterkrukan.
Jag ska kolla in ytterkrukan, jag hade den stående på fat förut men föräldrarna bytte till en ytterkruka. Får kanske ta bort den och be om fatet igen så att jag ser vad som pågår.

Ett litet blad håller nästan på att gulna lite och så tappade den en knopp som sagt, men den är fuktig, inte blöt men fuktig :confused::cautious:
 

Liknande trådar

Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
755
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Jag håller på att anlägga en trädgårdsdamm, och jag tänkte höra om det är någon dammägare här som vill dela med sig av erfarenheter...
Svar
2
· Visningar
329
Senast: cassiopeja
·
Trädgård & Växter Funderade först på att ställa frågan i trädgårds tråden men tänkte det blir smidigare med en egen liten tråd ☺️ Jag har ett litet...
2
Svar
26
· Visningar
1 200
Senast: tanten
·
Mat Jag och min syster ser varje dag till att vår gamla mor får middag. Oftast är det min syster som löser det (även om jag också ofta åker...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 738

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp