Växtakuten!

Hälften av min monsteras blad ser ut som på bilden. För mycket vatten? För lite vatten?

Den står i vardagsrummet utan sol, kanske är det som saknas? Å andra sidan har solen inte varit framme på 1 mån här så svårt att lösa...

CAD5027A-0C60-43B8-A792-676BB191851A.webp
 
Hälften av min monsteras blad ser ut som på bilden. För mycket vatten? För lite vatten?

Den står i vardagsrummet utan sol, kanske är det som saknas? Å andra sidan har solen inte varit framme på 1 mån här så svårt att lösa...

Visa bifogad fil 61477
Som jag har förstått det beror bruna fläckar på torka och torr luft. Lite mer vatten och en dusch ibland kanske 🙂
 
Som jag har förstått det beror bruna fläckar på torka och torr luft. Lite mer vatten och en dusch ibland kanske 🙂

Ja det är alldeles för torr luft i lägenheten så det kan stämma! Vi har funderingar på ta skaffa en luftfuktare så det kanske jag ska ta tag i snart då! Tack för tips! :)
 
Står den dragigt? Tycker det ser ut som köldskador, möjligen övervattning också.
Vid för lite vatten brukar de börja torka i kanterna och sedan vandra inåt.
Om man zoomar på bilden syns små vita prickar, rör de sig? Isåfall trips som @pepp skriver.
 
Hälften av min monsteras blad ser ut som på bilden. För mycket vatten? För lite vatten?

Den står i vardagsrummet utan sol, kanske är det som saknas? Å andra sidan har solen inte varit framme på 1 mån här så svårt att lösa...

Visa bifogad fil 61477
åtgärd nr 1 borde väl vara att ge den en växtlampa? Inga växter kan leva utan ljus.

Det där med vattning tycker jag själv är enkelt? Jag känner med fingret och om jorden är torr får den vatten. Är den fuktig får den inget vatten.

Men så är det olika med olika hus och olika fönster. Min bouganvillea trivdes fantastiskt i min Uppsalalägenehet med torr luft och element under fönsterbrädan i marmor. I mina gårdar har det varit lite si och så. Dvs i timmerhus med djupa fönstersmygar. I Uppsala hade jag en helt fantastisk ormbunke som täckte större delen av norrfönstret den stod i. Den överlevde inte efter flytten till nästa hus.
 
Står den dragigt? Tycker det ser ut som köldskador, möjligen övervattning också.
Vid för lite vatten brukar de börja torka i kanterna och sedan vandra inåt.
Om man zoomar på bilden syns små vita prickar, rör de sig? Isåfall trips som @pepp skriver.

Den står inte där det är dragigt, nybyggd lägenhet så har inget drag någonstans iofs :D
De vita prickarna verkar vara damm, haha.
 
åtgärd nr 1 borde väl vara att ge den en växtlampa? Inga växter kan leva utan ljus.

Det där med vattning tycker jag själv är enkelt? Jag känner med fingret och om jorden är torr får den vatten. Är den fuktig får den inget vatten.

Men så är det olika med olika hus och olika fönster. Min bouganvillea trivdes fantastiskt i min Uppsalalägenehet med torr luft och element under fönsterbrädan i marmor. I mina gårdar har det varit lite si och så. Dvs i timmerhus med djupa fönstersmygar. I Uppsala hade jag en helt fantastisk ormbunke som täckte större delen av norrfönstret den stod i. Den överlevde inte efter flytten till nästa hus.

Men ska man ha växtlampa till alla sina växter? Det har jag aldrig sett och folk har ju växter på golv hela tiden, där sol inte når in.

Jag tycker det är svårt med vattning, antingen så övervattnar jag eller så vattnar jag för lite.
 
Men ska man ha växtlampa till alla sina växter? Det har jag aldrig sett och folk har ju växter på golv hela tiden, där sol inte når in.

Jag tycker det är svårt med vattning, antingen så övervattnar jag eller så vattnar jag för lite.
Beror väl på om det når in ljus där eller inte plus vilken växt det är. Vissa behöver massor av ljus, andra klarar sig bäst i skuggigare miljö. Precis som det inte går bra att ha en St Paulia i stekande sol så funkar inte en solälskare i norrfönster.

Ang vattningen - hur ofta känner du på jorden?
Jag vattnar ganska ojämnt men jag stoppar fingret i krukorna lite då och då. Övervattnar gör man bara om det är blött i jorden och man vattnar ändå, eller om man har ytterkrukor och inte har koll på om det står vatten i krukan.
Som sagt - känn på jorden.

/tanten- utan en enda växtlampa, men fönster i alla väderstreck
 
Den står inte där det är dragigt, nybyggd lägenhet så har inget drag någonstans iofs :D
De vita prickarna verkar vara damm, haha.
Övervattning tror jag på i så fall :) monsteror vill torka upp helt mellan vattningarna, och nu på vintern kan du vattna ännu mer sparsamt.
Det ser också ut att vara väldigt tight mellan inner- och ytterkrukan, där vill du ha en luftspalt så det inte blir för fuktigt under. Lyft upp och kolla om det känns blött där under?
 
Jag är kass med växter. Får liksom försöka lära känna dom fort för att hitta en rutin vi båda kan leva med. Har en växt som vill stå vattenbad 12 h varje lördag eller söndag :angel: och en som får haka på i samma bad varannan vecka. Resterande får vatten när de säger till, har två i köket som ser ut som väldigt fluffiga frisyrer när de är nöjda men när de vill ha vatten så tappar de sitt fluff helt enkelt. Resterande är inte lika kräsna så de får vatten när jag kommer ihåg och verkar vara helt okej med det :D
 
Mina kallor (med svarta/mörklila blommor) trivs inte alls! Hjälp!
Bladen blir långa och slaka, blommorna slokar och torkar, oavsett hur jag vattnar/torkar. HJÄLP!
 
Mina kallor (med svarta/mörklila blommor) trivs inte alls! Hjälp!
Bladen blir långa och slaka, blommorna slokar och torkar, oavsett hur jag vattnar/torkar. HJÄLP!

Kallor (fredskallor) är det enda som jag lyckas med! De står i vårt soligaste fönster (vilket inte är så soligt) och får vattenbad en gång i veckan typ. Ser de lite trötta ut vattnar jag lite extra.
 
Kallor (fredskallor) är det enda som jag lyckas med! De står i vårt soligaste fönster (vilket inte är så soligt) och får vattenbad en gång i veckan typ. Ser de lite trötta ut vattnar jag lite extra.
Kalla är en sumpväxt väl? Så att få det lite blött om fötterna tycker den om.
 

Liknande trådar

Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
755
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Jag håller på att anlägga en trädgårdsdamm, och jag tänkte höra om det är någon dammägare här som vill dela med sig av erfarenheter...
Svar
2
· Visningar
329
Senast: cassiopeja
·
Trädgård & Växter Funderade först på att ställa frågan i trädgårds tråden men tänkte det blir smidigare med en egen liten tråd ☺️ Jag har ett litet...
2
Svar
26
· Visningar
1 200
Senast: tanten
·
Mat Jag och min syster ser varje dag till att vår gamla mor får middag. Oftast är det min syster som löser det (även om jag också ofta åker...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 738

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp