Nej gud så jobbigt det skulle bli! Varför vill du inte ha avlopp? Det blir en himla massa springande med avloppsvattnet och vart ska du tömma det vintertid utan att riskera isbanor, lera och förfrusna fingrar?
Skulle jag bygga nytt så skulle jag inte bygga in sådana irritationsmoment och extrajobb utan se till att allt är så smidigt det bara kan bli och det vad gäller alltifrån in/utsläpp, mockning, vatten, förvaring, skötsel av hästarna, storrengöring av stallet osv. osv. Jag hade tänkt att även en dag med influensa och 40 graders feber så skulle jag kunna fixa det. Så enkelt skulle det vara och så smidiga lösningar skulle finnas. Det är så mycket enklare att göra rätt från början än att som vi har fått göra här, fixa i efterhand. Värme och isolering på alla vattenrör är för mig en självklarhet t ex. även om vi inte bor där det ofta fryser så är det ett aber när det smäller till och blir kallt och man står där med frusna vattenrör. Smidiga lösningar för allt gör vardagen så mycket roligare. Jag har te x. vattenledning ner till varje box med en kran man når utifrån boxen och det är verkligen guld att kunna vattna hästarna med hink utan att behöva bära en massa. De kronorna man ev. kan spara genom krångliga lösningar skapar irritation i längden och det är helt enkelt inte värt det. Skulle jag bygga nytt hade jag åkt runt och kollat på nybyggda ladugårdar. Där finns många innovativa lösningar att hämta och det var längesedan de lämnade tunga bökiga lösningar bakom sig.
Ett ställe en bit härifrån gjorde ett jättebygge med stort stall (50 platser). Det är bara det att de sparade in på så mycket att ingen blev nöjd i slutänden. Visst är stallet fint vid första anblicken men förvaringsutrymmen, skoningsplatser, täckestork, ombytesmöjligheter, personalutrymmen osv. allt som gör stallet användarvänligt lyser med sin frånvaro. Så synd när det hade kunnat bli så bra och de satsade så mycket.