vatten i brösten?

K

killer-blondie

en kompis till mig har rätt så nyligen köpt ett shettis sto och här om dagen kläckte nån ur sig att hon ser dräktig ut och att spenarna såg ovanligt stora ut, så min kompis klämde lite på dem och det komm Vatten eller något liknade ur dem, lukt och färglöst. vad kan det vara?

Sv: vatten i brösten?

Det verkar ju som om hon är dräktig och snart ska föla. Mjölken är ju inte ren mjölk från början. Efter att den varit klar blir den grumlig och väldigt klibbig sen strax före fölning vit råmjölk. Ta genast kontakt med någon kunnig inom området alt få ut en veterinär.

men hon var väldigt säker på att det just var vatten i spenarna å inget annat. men vad annars för tecken kan man kolla om hon är dräktig? fler alternativ än att ha ut veterinär dit direkt.

Håll inte på och mjölka ur för mycket bara! Råmjölken måste vara kvar till fölet...! Om man mjölkar kan mjölkproduktionen komma igång och då får inte fölet i sig den viktiga råmjölken.

Stackars liten... så här sent...

Men herregud, det är ju alls inte säkert hästen är dräktig. Vätska är ju inte ovanligt det kommer lite från spenarna trots dom inte är dräktig.

Och till TS. Kolla upp hästen med veterinär istället för att spekulera på ett forum

vad menas med "stackars liten så här sent" ??

Att det är sent på året för fölning.

I övrigt håller jag med övriga talare Ta ut en veterinär så du får klarhet i det hela.

Jag hade en korsning arab/hbl. Hon släppte alltid lite vätska vid brunst om man rengjorde mellan tuttarna .
Färglös och luktlös, resulterade i att det blev lite rengjort under högbrunst. Lite läskigt att helt plötsligt få hela handen full med varmt 'vatten'.

Hästar kan bli skendräktiga oxå och kan du tillomed fylla på juvret. Kontakta veterinär för att få klarhet i vad det är.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 393
Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
1 961
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 690
Senast: Acto
·
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 367
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025