Väskkontroll i butik

Jag har ofta- i stort sett alltid, ryggsäck på mig när jag handlar och jag visar inte innehållet utan att ha blivit ombedd att göra det, vilket jag aldrig har. Jag använder min väska att bära saker i liksom istället för att ta kassar. Speciellt nu när vi flyttat, då bär både jag och barnen väskor ibland, just för att bära det vi handlar på våra ryggar. Ingen har bett oss visa innehållet, trots att vi självscannar också ;) Vi stoppar dock inte ner grejerna i väskorna förrän vid kassan när vi har betalat, känns bara som att man då kan skapa "oro" för att vi snattat då. Vi har det i vår korg tills vi är klara och har betalat.

När jag pluggade och ofta handlade något på vägen hem samtidigt som jag kunde ha något i väskan från en annan affär blev jag väldigt noga med att alltid ta kvitto, så vid sådana tillfällen kan jag alltid visa upp ett kvitto på den halvdruckna lokan jag bär med mig eller vad det nu må vara.

Jag anser mig ha rätt att bära min väska på ryggen oavsett om det finns skåp att låsa in den i eller inte, min väska innehåller saker jag inte vill bli bestulen på i ett skåp och jag stjäl dessutom inte så jag går in med väskan kvar i alla fall. Min rättighet.

Jag har bara hört talas om det, inte sett det. Har du googletips?

Frågan som dyker upp är såklart hur alla kunder gör som behöver komma åt sin plånbok, mobil och mediciner i väskan dvs några av argumenten för att man måste ha med sig den in? Jag antar att plomberingen omöjliggör att man kan stoppa ned något men då borde man heller inte kunna plocka ur något?
Jag brukar ta ur mobil och plånbok, men har man en mindre handväska eller dylikt brukar man inte behöva plombera. Behöver nån sin medicin måste de ju givetvis få öppna påsen och ta ur den.

Har inga googletips tyvärr, vet varken vad det kallas på svenska, engelska eller spanska.

• Gilla
Reactions: No1
Jag har inte ens tänkt tanken att jag som icke snattar ska behöva visa mina saker för att det finns de som snattar... O_o

Har sett skylt på systembolaget och vissa mataffärer men aldrig blivit kollad. :)

Som kassör får man be om att få se i kundens väska/påse, men kunden kan naturligtvis säga nej.

Det är inte alltid polisen kommer när BK tagit en snattare, kan snattaren legitimera sig och har snattat för en mindre summa så skrivs en anmälan och BK släpper personen. Det är "bara" om personen är minderårig, snattat för ett större belopp, inte har leg eller gjort motstånd som polisen kommer.
Snattofonen har legat nere ett tag, det var något strul med den, men ska ha börjat komma igång igen.

Vet av egen erfarenhet att det finns varianten att en kund köper en kasse i en butik, går till en annan butik och plockar på sig varor i den första butikens kasse och sedan går ut.

Som kassör får man be om att få se i kundens väska/påse, men kunden kan naturligtvis säga nej.
Det får väl inte kassören alls? Denne får ju inte agera på misstanke, som någon skrev innan. Jag tror det är så att kassören får inte be om det eftersom det kan uppfattas som om kassören har mer rättigheter än den har.

Det får väl inte kassören alls? Denne får ju inte agera på misstanke, som någon skrev innan. Jag tror det är så att kassören får inte be om det eftersom det kan uppfattas som om kassören har mer rättigheter än den har.

Jo det får kassören.
...och arbetsgivaren får vid en intervju ställa frågor om familjebildning.

Här ligger mina närmsta matvaruaffärer vägg i vägg och ibland kan jag handla på den ena för att sedan komma på "jajustja, det glömde jag!" och då springa in hos "grannen" för att handla det. Detta gör såklart att jag har en plastkasse fylld med matvaror med mig in i den butiken och det har inte varit några problem på flera år, tills en nyanställd satt i kassan och när jag lagt upp min vara på bandet tittade hen på kassen jag hade i handen och sa "det där då?" varpå jag svarade att det hade jag handlat i butiken bredvid. Fick en mycket skeptisk blick tillbaka och "jaha, hur ska jag veta det? i fortsättningen lämna kassen vid dörren så behöver det inte bli några tveksamheter."
Så efter det har jag lämnat kassen på en bänk som är vid entren och hoppats på att ingen ska rycka åt sig påsen och försvinna ut med den innan jag hunnit handla klart. Hitintills har det gått bra.
Eller ta kvitto :)

Här ligger mina närmsta matvaruaffärer vägg i vägg och ibland kan jag handla på den ena för att sedan komma på "jajustja, det glömde jag!" och då springa in hos "grannen" för att handla det. Detta gör såklart att jag har en plastkasse fylld med matvaror med mig in i den butiken och det har inte varit några problem på flera år, tills en nyanställd satt i kassan och när jag lagt upp min vara på bandet tittade hen på kassen jag hade i handen och sa "det där då?" varpå jag svarade att det hade jag handlat i butiken bredvid. Fick en mycket skeptisk blick tillbaka och "jaha, hur ska jag veta det? i fortsättningen lämna kassen vid dörren så behöver det inte bli några tveksamheter."
Så efter det har jag lämnat kassen på en bänk som är vid entren och hoppats på att ingen ska rycka åt sig påsen och försvinna ut med den innan jag hunnit handla klart. Hitintills har det gått bra.

Förstår överhuvudtaget inte problemet såvida inte den första butiken sålde allt utan kvitto? Det är bara att visa kvittot så står det ju när och var du inköpt vad?

@no1Det finns noll och INGEN anledning till att be personer ta av sig kläderna! Den enda visitationen du FÅR göra är att söka igenom personen efter föremål som kan skada. En skyddsvisitation alltså. I en skyddsvisitation brukar man rimligen hitta andra föremål också såsom snattade prylar, om du gjort den korrekt och personen inte gömt dem i sin ryggsäck som du INTE får söka igenom. Väskan ställer du bara åt sidan tills polisen kommer.

Att du ber personen klä av sig kan tolkas som ett tvång, om du inte samtidigt säger "du behöver inte för jag har inte rätt att begära det enligt lag" och detta bör rimligen spelas in så det inte används mot dig senare. Att personen nekar är ett icke-problem för om du griper någon måste du ju vara hundra procent säker på att det är snatteri. Det gör ju bara att du inte kan använda snattofonen, dvs ingen big deal. Du får invänta polis som tar hand om ärendet.

Hoppas att du inte jobbar med detta för i så fall har du pinsamt dålig koll.

Förvaringsskåp brukar allt som oftast kosta mynt att låsa.
Jag har sällan några kontanter överhuvudtaget i plånboken.
Alltså får väskan följa med in i butiken.

Jag skulle sluta handla i en butik där jag inte fick ha med väska eller där jag skulle ombeds visa upp väska.

Kanske ologiskt för jag fattar att kostnaderna för svinn hamnar på kunderna så jag är med och betalar för snatterier vilket skulle kunna minska om olika insatser gjordes.

En BK har samma rätt som du eller jag att gripa någon, dvs är det enbart misstanke kan en BK inte gripa personen utan då är personen fri att gå när hen vill. En BK har inte rätt att kvarhålla någon på misstanke för att polis ska komma för att kontrollera personen.
envars gripande är inte riktigt samma sak. i en butik handlar det om berättigad kontroll som du som kund accepterar när du går innanför dörrarna/grindarna till butiken.

butiken kan mycket riktigt inte tvinga dig att plocka fram de varor man misstänker att du nallat, då kvarstår alternativet att tillkalla polisen som har den rätten.

Det är inte alltid polisen kommer när BK tagit en snattare, kan snattaren legitimera sig och har snattat för en mindre summa så skrivs en anmälan och BK släpper personen. Det är "bara" om personen är minderårig, snattat för ett större belopp, inte har leg eller gjort motstånd som polisen kommer.
Snattofonen har legat nere ett tag, det var något strul med den, men ska ha börjat komma igång igen.

Vet av egen erfarenhet att det finns varianten att en kund köper en kasse i en butik, går till en annan butik och plockar på sig varor i den första butikens kasse och sedan går ut.

En BK kan ju varken skriva en polisanmälan eller upphäva ett grip?

En BK kan ju varken skriva en polisanmälan eller upphäva ett grip?

Jag kanske skulle ha skrivit rapport istället?

Tänkte på det, finns det olika sorters BK med olika rättigheter?
För de BK som min arbetsplats har är civilklädda väktare från ett av de stora bolagen.

Lite halvt OT, men:
Hur är det med säkerhetskontrollanter på flygplatser, vad är deras befogenheter? Flygplatser är (väl?) oftast betecknade som skyddsobjekt, är det andra delegeringar av uppgifterna då? Tänker alltså på när man blir kroppsvisiterad, vilket jag jämt och ständigt råkar ut för :D. Blir ju alltid tillfrågad om jag är ok med att den manliga (vilket det hittills alltid varit tala om) säkerhetskontrollanten klämmer och känner eller om jag vill ha en kvinnlig, men har aldrig blivit erbjden enskilt rum. Inte för att jag bryr mig, men snabb googling visade mig att kvinnlig kroppsvisitering tydligen egentligen är rätt strängt reglerat?

Well, frågan var egentligen hur säkerhetskontrollen på flygplatsen är lag-reglerad? Vem får utföra vad? När blir det en polisiär uppgift att visitera?

Bonusfråga: Vad händer om någon snattar på en flygplats/skyddsobjekt? Är det andra regler omkring vem som får visitera där än i vanliga butiker :)?

Jag kanske skulle ha skrivit rapport istället?

Tänkte på det, finns det olika sorters BK med olika rättigheter?
För de BK som min arbetsplats har är civilklädda väktare från ett av de stora bolagen.

Hur ställer sig kunden till att snatteri inte polisanmäls? :) Jag trodde att alla butiker polisanmälde alla snatterier.

Jag tror att det är den vanligaste formen av BK, civilklädda väktare. Och de har inte mer rättigheter än du eller jag eller vem som helst har. De enda som har mer rättigheter är ordningsvakter, de har helt andra befogenheter.

envars gripande är inte riktigt samma sak. i en butik handlar det om berättigad kontroll som du som kund accepterar när du går innanför dörrarna/grindarna till butiken.

Butikskontrollanter har inte några befogenheter utöver vanligt envarsgripande, även om man befinner sig inom butikens område, och bara om man är säker på att snatteriet faktiskt har begåtts, inte på bara misstanke.

Hade jag jobbat i butik hade jag aldrig vågat mig på att ha ansvar över vem vet hur många kunders tillhörigheter.

Sen gällande att agera professionellt, det tycker jag inte butiker som vill bestämma åt mig vad som är lämplig packning för en handling gör. Är jag likamed misstänkt snattare för att jag direkt efter träning handlar med medhavd bag, då struntar jag hellre i att handla helt.

Vi som jobbar (eller jobbade) i butik tar inte på oss ansvaret för kundernas tillhörigheter, men vi kan gott och väl neka kunden tillträde om denne insisterar på att bära med sig sin stora väska in i affären. Vi är ju inte synska så vi vet vilka det är som kommer snatta, därför är det viktigt att upprätta tydliga rutiner från början. Rutiner som inte diskriminerar utan som gäller för alla.

Det kanske är svårt att förstå varför man har så strikta rutiner för alla men har man jobbat i butik och sett hur folk öppnar sin träningsbag och skyfflar ner hygienartiklar eller chokladkakor får man en annan syn på saken.

Jag har aldrig varit med om att visa upp innehållet i någon väska. Tur är väl det för jag brukar ha matlåda, äpplen och diverse prylar med mig i väskan när jag hoppar in för att handla efter jobbet.
Liksom, om man har med sig flera äpplen hemifrån och de tror man tagit dem i butiken, vad gör man då?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka