Väskkontroll i butik

Jag trodde du bara menade att de inte behövde/fanns någon vits med att titta, så jag ville trycka på att de faktiskt inte får heller, hur mycket de än vill. :)

Ja, jag tänker mer i banorna "det finns inget behov = det finns inget stöd", men du har rätt i att det var otydligt. Tack för tydliggörandet. :)

Här ligger mina närmsta matvaruaffärer vägg i vägg och ibland kan jag handla på den ena för att sedan komma på "jajustja, det glömde jag!" och då springa in hos "grannen" för att handla det. Detta gör såklart att jag har en plastkasse fylld med matvaror med mig in i den butiken och det har inte varit några problem på flera år, tills en nyanställd satt i kassan och när jag lagt upp min vara på bandet tittade hen på kassen jag hade i handen och sa "det där då?" varpå jag svarade att det hade jag handlat i butiken bredvid. Fick en mycket skeptisk blick tillbaka och "jaha, hur ska jag veta det? i fortsättningen lämna kassen vid dörren så behöver det inte bli några tveksamheter."
Så efter det har jag lämnat kassen på en bänk som är vid ingången och hoppats på att ingen ska rycka åt sig påsen och försvinna ut med den innan jag hunnit handla klart. Hitintills har det gått bra.

Fast då brukar man ju få lämna in den till personalen i kassan? Då håller de ju koll på den tills du kommer ut. :)

Det handlar om att det är väskan som gör dig till en potentiell snattare, inte du ;)
Förstår du skillnaden?

Tror att om jag gick in med min väska så ber ingen att få kika i den, men om sedan en rom/rumänsk tiggare går in i samma butik med exakt samma väska så är risken avsevärt större att de blir ombedda att visa innehållet, så sorry men jag tror nog personen, hur den ser ut och uppfattas av personalen är en större orsak till en sån förfrågan än väskan

Man vill inte låta någon titta i ens väska - ok - men man vill heller inte vara tillmötesgående och låsa in den. Vad vill man då och vad är poängen?

Kunna ta upp börsen och betala det man handlat kanske? Jag litar då inte ett dugg på de (väldigt få om ens några) peckliga skåp som finns för att vilja lämna tfn, bil och hemnycklar där

Jag tror det ÄR så enkelt som att man känner sig misstänkliggjord. "Ser JAG ut som nån som skulle snatta?!?" Sen är det ju oftast inte att bara låsa in. Man ska ha en eller ett par mynt, hålla ordning på koder eller vad det nu kan vara. OM jag har väskan med mig har jag förmodligen inga fickor på mig. OM jag skulle låsa in min mycket hemliga väska skulle det innebära att jag fick gå med mobil och plånbok i kundkorgen, och hur det slutar har jag redan fått veta (inga tjyvar och banditer dock!)...

Nåväl. Jag är rätt harmlös och konflikträdd, så jag hade säkert visat väskan vid anmodan.

Ja det är antagligen så är det därför men tänker man lite längre så blir det ganska självklart att det är omöjligt att se vem som har snattat och inte. Inte ens de mest luttrade butikskontrollanterna lyckas så att be alla är ju lite mer effektivt och lite mindre diskriminerande än att be dem som "ser ut som snattare" ;)

Här ligger mina närmsta matvaruaffärer vägg i vägg och ibland kan jag handla på den ena för att sedan komma på "jajustja, det glömde jag!" och då springa in hos "grannen" för att handla det. Detta gör såklart att jag har en plastkasse fylld med matvaror med mig in i den butiken och det har inte varit några problem på flera år, tills en nyanställd satt i kassan och när jag lagt upp min vara på bandet tittade hen på kassen jag hade i handen och sa "det där då?" varpå jag svarade att det hade jag handlat i butiken bredvid. Fick en mycket skeptisk blick tillbaka och "jaha, hur ska jag veta det? i fortsättningen lämna kassen vid dörren så behöver det inte bli några tveksamheter."
Så efter det har jag lämnat kassen på en bänk som är vid entren och hoppats på att ingen ska rycka åt sig påsen och försvinna ut med den innan jag hunnit handla klart. Hitintills har det gått bra.

Just sådana där situationer kan jag tycka är lite meckiga, när man varit i en butik och sedan ska in på en annan som saluför vissa av de varor som jag har med mig från föregående butik. Är den en påse eller så är det ju generellt någorlunda enkelt löst genom att lämna den hos en kassörska (som inte har något ansvar för om det försvinner/går sönder medan jag är i butiken och shoppar). Lite besvärligare blir det om det är två-tre drive in-bygghandlar/-brädgårdar där jag köpt reglar från X, skivor och färg från Y och ska och shoppa cement från Z med mitt halvfulla fordon... :D

Jag har aldrig blivit utsatt för väskkontroll. Om det står en skylt "var vänlig visa upp medhavd kasse eller väska" så visar jag ändå inte upp den, varför liksom? En snattare kan ju plocka på sig grejer på kroppen och visa upp kasse/väska i kassan och slippa igenom ändå.
Nästa steg är då att man ska klä av sig i kassan och visa att man inte har något på kroppen. Det är inte okej. Så be om att visa upp kasse/väska är inte heller okej tycker jag.

@No1 Jag säger inte att det är bra med snatteri.

Jag tänker mig flera anledningar till att det inte är bekvämt att låsa in sin väska, framförallt för att man kanske har problem att handla om man ska bära minst telefon, plånbok och ev mediciner i handen, tillägg att det är någon med småbarn så är det även ombyte, nappflaska, blöjor och våtservetter.

Men du menar alltså att du läser alla anslag som sitter uppe överallt du går? Jag gör det inte.

Och återigen frågade jag om hur det ser ut i praktiken med lagstöd och så, men det handlar alltså bara om att be om det och i annat fall typ låta det gå?

Nej det gör jag inte men de som tydligt sitter skyltade vid entrén är svåra att missa.

Om det gäller människor med barnvagn så är det troligen poänglöst att låsa in väskan för då skulle man ju ha låst in hela ekipaget ;)
Jag är rätt säker på att det handlar om oss som kommer in med rygga/handväska.
Jag har inga problem att bära med mig plånbok och mobil om det nu behövs, men nu är det ju ett icke-problem eftersom jag alltid visar upp min väska.

Just sådana där situationer kan jag tycka är lite meckiga, när man varit i en butik och sedan ska in på en annan som saluför vissa av de varor som jag har med mig från föregående butik. Är den en påse eller så är det ju generellt någorlunda enkelt löst genom att lämna den hos en kassörska (som inte har något ansvar för om det försvinner/går sönder medan jag är i butiken och shoppar). Lite besvärligare blir det om det är två-tre drive in-bygghandlar/-brädgårdar där jag köpt reglar från X, skivor och färg från Y och ska och shoppa cement från Z med mitt halvfulla fordon... :D
Ta alltid kvitto på varje köp.

Tror att om jag gick in med min väska så ber ingen att få kika i den, men om sedan en rom/rumänsk tiggare går in i samma butik med exakt samma väska så är risken avsevärt större att de blir ombedda att visa innehållet, så sorry men jag tror nog personen, hur den ser ut och uppfattas av personalen är en större orsak till en sån förfrågan än väskan

De butiker (större kedjor) jag syftar på nu är rätt duktiga på att följa sin väskkontrollpolicy rakt över kundunderlaget och skåpen som finns är fina.
Några butiken har polletter att låna ut, andra kör mynt.
Minus till ett av mina Ica Maxi vars skåp behåller myntavgiften.

Ta alltid kvitto på varje köp.

Absolut. Men hur vet butiken att jag inte köpte tio flaskor munvatten i butik X, lämnade dem till en kompis och sen gick in i butik Y och lade i tio nya av samma märke..? ;)

Men, nej, det har aldrig varit ett reellt problem, alla butiker har så vitt jag kommit ihåg varit serviceinriktade. :)

Absolut. Men hur vet butiken att jag inte köpte tio flaskor munvatten i butik X, lämnade dem till en kompis och sen gick in i butik Y och lade i tio nya av samma märke..? ;)
Jag tänkte inte så långt. *ärlig* :angel:

Edit: Men de flesta affärer har ju kameror nuförtiden så de kanske såg det.

Jag har aldrig blivit utsatt för väskkontroll. Om det står en skylt "var vänlig visa upp medhavd kasse eller väska" så visar jag ändå inte upp den, varför liksom? En snattare kan ju plocka på sig grejer på kroppen och visa upp kasse/väska i kassan och slippa igenom ändå.
Nästa steg är då att man ska klä av sig i kassan och visa att man inte har något på kroppen. Det är inte okej. Så be om att visa upp kasse/väska är inte heller okej tycker jag.

Visst kan en snattare göra det men att gömma varor i väskor och påsar är fortfarande väldigt vanligt.

I de fall man får klä av sig så sker det i regel i enskilt utrymme och pga att väktare/butikskontrollant tagit en person på bar gärning.

Hur reagerar ni på väskkontroll i butik?

Det blir allt vanligare med informationsskyltar som hänvisar till värdeskåp alternativt uppvisande av medhavd väska.
Detta betyder alltså att man har flera val.

1. Man kan välja att inte gå in i butiken.
2. Man kan välja att lämna sin medhavda väska i värdeskåp eller be om att få ställa väskan i kundservice/bakom kassan.
3. Man kan välja att strunta i detta, gå in i butiken och sedan tjafsa med personalen eller rent av ställa till med en scen.

Jag tillhör kategorin som självmant frågar om personalen vill se i min medhavda påse/väska. Det känns självklart.
Skulle jag av någon anledning inte vilja visa upp mina tillhörigheter så tar jag inte med mig dem in i butiken.

Det är ofta jag ser och hör hur kunder motsätter sig denna önskan/begäran från butikspersonalen, senast idag vid självscanningen på Ica. En man som brev brutalt vansinnig.

Jag kan inte förstå det, framförallt inte när informationen finns tillgänglig redan när man är på väg in i butiken.

Så, hur tänker ni?
Det är väl inget att bråka om, butikskontrollanten gör sitt jobb. Idag blir jag heller inte sur om mässingen stannar mig för en nykterhetskoll eller för att kolla bilen, de gör bara sitt jobb. Annat var det när man körde med bilar som helt klart inte var riktigt OK

Nej det gör jag inte men de som tydligt sitter skyltade vid entrén är svåra att missa.

Om det gäller människor med barnvagn så är det troligen poänglöst att låsa in väskan för då skulle man ju ha låst in hela ekipaget ;)
Jag är rätt säker på att det handlar om oss som kommer in med rygga/handväska.
Jag har inga problem att bära med mig plånbok och mobil om det nu behövs, men nu är det ju ett icke-problem eftersom jag alltid visar upp min väska.

Jag har aldrig sett en. Och eftersom jag handlar på rätt många olika butiker har jag svårt att tro att ingen har dessa skyltar eftersom du säger att det blir vanligare.

Alla med småbarn har inte barnvagn, sjal/sele och väska använde jag mycket och jag ser det mycket.

Plånbok, mobil, nycklar (hem- och bil), adrenalinspruta för allergiker, andra mediciner vissa måste ha med sig. Och sedan en hand till korgen, och en att plocka med. Eller försöka köra en full kundvagn med detta i handen/händerna. Jag köper definitivt att alla inte kan eller vill lämna ifrån sig sin väska. Gäller för övrigt försäkringar om det jag lägger i skåpet blir stulet?

Med straff på minst 6mån fängelse om jag inte är helt bortvillad av amningshjärna :)
@moiran Däremot får de om det SER att du snattat ingripa, men det får alla göra eftersom snatteri strikt talat är stöld, stöld har fängelse i straffskalan och alla brott med fängelse i straffskalan får du göra ett envarsgrip på. Däremot har de efter att de gripit dig ingen som helst nytta av att titta i väskan, de kan då lyfta bort den ur din räckvidd medan de väntar på polis, men det finns ingen anledning att titta i väskan efter ett grip. :)

Alltför ofta tycker jag att butikspersonal verkar ha rätt dålig koll.. Har dessutom flera gånger reagerat på hur illa uppkomna situationer hanteras.
Där kunder blir ombedda att följa med och visiteras i rum med full insyn efter larmbågspip osv
Där väktaren blir ombedd att gripa och visitera på misstanke och på "den brukar alltid snatta"osv

Allt hänger på hur det frågas, hur jag skulle reagera.. Men skulle nog, om möjligt, faktiskt välja bort butiker som skyltar med lappar som känns nedlåtande, eller försöker tuta i kunder att de har större rättigheter än vad lagen tillåter

Visst kan en snattare göra det men att gömma varor i väskor och påsar är fortfarande väldigt vanligt.

I de fall man får klä av sig så sker det i regel i enskilt utrymme och pga att väktare/butikskontrollant tagit en person på bar gärning.

Fast va? Varför skulle någon klä av sig inför en väktare eller BK? Då handlar det ju om att man får göra det efter att ha förts till polisstationen, på vilka lagstöd kan en väktare/BK tvinga någon att klä av sig efter ett envarsgrip?

Det är väl inget att bråka om, butikskontrollanten gör sitt jobb. Idag blir jag heller inte sur om mässingen stannar mig för en nykterhetskoll eller för att kolla bilen, de gör bara sitt jobb. Annat var det när man körde med bilar som helt klart inte var riktigt OK

Ah där sa du något!
Jag har ju flera vänner som är poliser som berättat hur vanligt det är att folk blir vansinniga när de får blåsa.
Hur kan man bli det tänker jag men det är samma sak där, de känner sig anklagade.
För min del blir det lite som att man inte tänker hela varvet.
Jag gissar att surisarna som blir förbannade över att blåsa inte vill möta en påverkad förare i trafiken.

Fast va? Varför skulle någon klä av sig inför en väktare eller BK? Då handlar det ju om att man får göra det efter att ha förts till polisstationen, på vilka lagstöd kan en väktare/BK tvinga någon att klä av sig efter ett envarsgrip?

Varför är du så snabb med att anta att det handlar om tvång?
Klart det finns väktare som beter sig regelvidrigt men återigen så handlar det om att be.
Om personen inte vill så tillkallas polis. Personen får själv välja.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka