Väskkontroll i butik

@No1 Jag är en av den typ handfull som använder högerfilen och inte enbart mittfilen i trefilig motorväg, så jag försöker verkligen att underlätta i trafiken. (Och jag håller med, vissa verkar inte alls ha koll på att underlätta för övriga i trafiken.)

Du måste ha blandat ihop mig med någon, jag förespråkar förseglingsmetoden för de butiker som vill, vilket jag tror skulle vara både bättre brottsförebyggande och skona arbetsmiljön för de som arbetar på butiken, men i första hand skulle jag avstå från att handla där, om jag ändå var tvungen skulle jag definitivt undvika att hamna i situationen igen, genom att typ inte ha med mig väskan. Att lämna in väskan i kundtjänst skulle jag inte göra för att de inte skulle kunna garantera att de kan hålla koll på det, de har ju andra, viktigare arbetsuppgifter än att passa min väska.

Jag har flera gånger sagt att jag inte skulle vara otrevlig, men jag ser inte att jag skulle lägga mig platt och att det skulle förbättra saken. Och det handlar inte om jag att ser att jag har rätt i lagen och gör det bara för att, utan för att jag inte skulle känna mig bekväm alls i situationen. Varför väger butikspersonalens "mående" när någon på ett trevligt sätt nekar till att utföra en handling högre än mitt "mående" när jag visar upp min väskan fast jag inte vill?

Så länge du inte diskriminerar så är det exakt så enkelt.

Någon misstanke om något behövs inte för att vägra expediera.
Om Mammas kommer in i en butik blir igenkänd och uppmanad
av personalen att lägga ifrån sig väskan innan inträde i butiken
alternativt visa upp den i kassan och hon vägar - som hon har full
rätt att göra - så kan personalen säga att de inte kommer sälja
till henne.
Så länge du inte kan hitta någon diskriminerande handling
är detta fullt möjligt och lagligt.
Nja om personen tex har romska kläder och nekas handla så kan denne person påstå att det är pga diskriminering.

Vad skall ägaren då hänvisa till? Ville inte visa upp väskan? Okej. Men varför ville du kolla just hennes väska?
Någon såg att hon plockade ner något i väskan.
Så det hade inget alls att göra med att hon blev misstänkt pga sina kläder?

Som sagt så gäller det att ha väldigt koll på varför man gör som man gör. Att kalla det för enkelt är inte helt korrekt.

@No1 Jag är en av den typ handfull som använder högerfilen och inte enbart mittfilen i trefilig motorväg, så jag försöker verkligen att underlätta i trafiken. (Och jag håller med, vissa verkar inte alls ha koll på att underlätta för övriga i trafiken.)

Du måste ha blandat ihop mig med någon, jag förespråkar förseglingsmetoden för de butiker som vill, vilket jag tror skulle vara både bättre brottsförebyggande och skona arbetsmiljön för de som arbetar på butiken, men i första hand skulle jag avstå från att handla där, om jag ändå var tvungen skulle jag definitivt undvika att hamna i situationen igen, genom att typ inte ha med mig väskan. Att lämna in väskan i kundtjänst skulle jag inte göra för att de inte skulle kunna garantera att de kan hålla koll på det, de har ju andra, viktigare arbetsuppgifter än att passa min väska.

Jag har flera gånger sagt att jag inte skulle vara otrevlig, men jag ser inte att jag skulle lägga mig platt och att det skulle förbättra saken. Och det handlar inte om jag att ser att jag har rätt i lagen och gör det bara för att, utan för att jag inte skulle känna mig bekväm alls i situationen. Varför väger butikspersonalens "mående" när någon på ett trevligt sätt nekar till att utföra en handling högre än mitt "mående" när jag visar upp min väskan fast jag inte vill?

Jag var inte säker och det var heller inte meningen att tillskriva dig något. Jag minns diskussionen men exakt vem som var av vilken åsikt är lite suddigt.

Butikspersonalens mående är inte viktigare.

Oavsett vad det gäller är jag inte för den typen av värderande. Därför försöker jag som regel att peka på kompromissmöjligheter när det skär sig någonstans så inblandade parter kan bli ungefär lika nöjda eller missnöjda.
Att jag tog upp påminnelsen är för att flagga om konsekvensen av ens handlande OM det nu bara är en princip. För att den principfaste ska fundera över om principen är värd mödan.
Nu beskriver du emellertid att det för dig är en genuin känsla och att du även gör det du kan för att slippa hamna i situationen. Gott så :)

Nja om personen tex har romska kläder och nekas handla så kan denne person påstå att det är pga diskriminering.

Vad skall ägaren då hänvisa till? Ville inte visa upp väskan? Okej. Men varför ville du kolla just hennes väska?
Någon såg att hon plockade ner något i väskan.
Så det hade inget alls att göra med att hon blev misstänkt pga sina kläder?

Som sagt så gäller det att ha väldigt koll på varför man gör som man gör. Att kalla det för enkelt är inte helt korrekt.

Det du exemplifierar nu är grundat på en diskriminerande och fördomsfull tanke men jag förstår vart du vill komma.
Poängen är att man ska ha en adekvat och juridiskt godkänd anledning och att inte göra skillnad på personer.
Man ska inte gå hårdare åt romer men man ska heller inte låta det passera just för att det denna gång råkade vara en rom som betedde sig.

Så jag håller fast vid att det är precis så enkelt men visst, enkelheten baserar sig på att rätt kompetens finns.
Den som inte har kompetensen ska inte peta i sådant här övht för det kan bara gå fel, där håller jag med dig.

Det du exemplifierar nu är grundat på en diskriminerande och fördomsfull tanke men jag förstår vart du vill komma.
Poängen är att man ska ha en adekvat och juridiskt godkänd anledning och att inte göra skillnad på personer.
Man ska inte gå hårdare åt romer men man ska heller inte låta det passera just för att det denna gång råkade vara en rom som betedde sig.

Så jag håller fast vid att det är precis så enkelt men visst, enkelheten baserar sig på att rätt kompetens finns.
Den som inte har kompetensen ska inte peta i sådant här övht för det kan bara gå fel, där håller jag med dig.

Det här är ju himla spännande egentligen.

Jag var inne på kontoret dagtid av någon anledning, hade några timmar inget att göra. Så jag satt i fikarummet. Chefen började plocka ur diskmaskinen, och någon kollega tyckte ju att det kunde ju jag göra. Chefens svar: "Men jag kan ju inte säga till HENNE att göra det, fattar du hur det ser ut?!"

Och egentligen så diskriminerade han mig här för att jag är kvinna, när han egentligen försökte få det att se ut som att han inte skulle be mig om en typisk "kinnosyssla". Men hade jag varit man så hade jag ju fått plocka ur diskmaskinen...

• Gilla
Reactions: No1

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka