No1
Trådstartare
Tack för ditt utlåtande av hur jag bör skriva på buke. Behöver jag det i framtiden lovar jag att PMa, så du behöver inte upprepa det.
Så det har kommit ställen som tillämpar rutinen sedan vi pratade om det sist alltså? Vilka butiker är det? För sist vi skrev om det i tråden pratade var det ju bara stickkontroller?
Jag tror att BK är mer givande eftersom att ett brott på bar gärning ger ett resultat, vilket det inte gör om någon ber någon visa upp en väska och personen avböjer.
Och du kan säga det hur mycket du vill, men tills den dagen en butik tillämpar att rutinmässigt kolla i alla medhavda väskor och visar på att det inte påverkar antalet kunder kommer jag inte att köpa det. Uppenbarligen gör inte butiksägarna det heller eftersom de inte använder sig av metoden?
Väskkontroll är rutinen. Det innebär att butiken har uppsatta skyltar och de kollar alla större väskor och ibland även jackor.
Detta har jag skrivit om tidigare i tråden och jag vill minnas att du bad mig om specifika butiker.
Jag gav dig Ica och Willys tror jag, du blev inte nöjd varvid jag frågade om du trodde jag ljög. Det kan ha varit en annan användare men hur som, detta är redan taget i tråden sedan innan.
Det du tror om BK stämmer inte. Ren logik. Om det hade stämt hade det knappt funnits några stölder eller snatterier där BK arbetar och tar folk på bar gärning. Borttagandet av BK ger i regel ingen skillnad på svinnresultatet. Därav är det enbart att betrakta som ett komplement.
Alla butiksägare praktiserar inte detta eftersom alla butiksägare inte arbetar brottsförebyggande. Alla butiker har heller inte larm och alla butiker har ej heller kameraövervakning. Alla butiker har inte bk. Alla butiker har inte heltidsanställda butiksväktare. Alla butiker har inte patrullerande poliser. Alla butiker har inte cash guard. Alla butiker har inte sedellys. Alla butiker kontrollerar inte alla större valörer... tror du förstår poängen, men likväl förekommer ovanstående i större eller mindre utsträckning.
De som i regel kommit längst när det gäller utövandet av de olika punkterna är de större kedjorna där också stölder är ett mätbart problem.