Förstår inte ens vad det spelar för roll? Det blir inte ett mer lagligt ingripande för det och risken att åka dit är ju överhängande ändå.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Förstår inte ens vad det spelar för roll? Det blir inte ett mer lagligt ingripande för det och risken att åka dit är ju överhängande ändå.
Den enda anmälan jag läst om, där lades det hela ner så din oro är nog överdriven...Och speciellt stor är ju såklart risken att åka dit för väktare då dessa ska kunna lagarna kring detta.
Här har ju polisen gjort fel så det stänker om det, tyvärr
Av den enkla anledning att anses det sedan vi rättegång att du tvingat personen till att öppna väska, så blir oxfilen ogiltigförklarad som bevis då du funnit den på fel sätt och utan oxfilé är det ingen mening att ta det vidare till rätten överhuvudtaget...Då måste jag fråga, om jag frågar (ve och fasa)får en jakande svar och det ligger en oxfilé i väskan (den jag såg X lägga in där)så är väl saken klar.
Allt skedde i vittnens närvaro, det är väl bara att göra en anmälan.
Det finns ett antal fall som du inte sett då, och det finns ännu fler som aldrig kommit ut i pressen.Den enda anmälan jag läst om, där lades det hela ner så din oro är nog överdriven...
Av den enkla anledning att anses det sedan vi rättegång att du tvingat personen till att öppna väska, så blir oxfilen ogiltigförklarad som bevis då du funnit den på fel sätt och utan oxfilé är det ingen mening att ta det vidare till rätten överhuvudtaget...
Så det var att snattaren skulle gå fri du var ute efter eller?
Det är i alla fall inte mitt mål när jag jobbar...
/Camilla
Där har du nog fel, är det inte åklagaren som lägger ner en anmälan?Här har ju polisen gjort fel så det stänker om det, tyvärr
Och butikspersonal ska veta vad dom får göra och inte vilket dom inte hade en aning om tydligen, om det som tidningen skriver stämmer för media är media...
Av den enkla anledning att anses det sedan vi rättegång att du tvingat personen till att öppna väska, så blir oxfilen ogiltigförklarad som bevis då du funnit den på fel sätt och utan oxfilé är det ingen mening att ta det vidare till rätten överhuvudtaget...
Så det var att snattaren skulle gå fri du var ute efter eller?
Det är i alla fall inte mitt mål när jag jobbar...
/Camilla
Källa på detDet finns ett antal fall som du inte sett då, och det finns ännu fler som aldrig kommit ut i pressen.
/Camilla
Här har ju polisen gjort fel så det stänker om det, tyvärr
Där har du nog fel, är det inte åklagaren som lägger ner en anmälan?
Det är du som säger tvingat.
Jag har i vittnens närvaro hövligt frågat.
Och oxfilén upptäcktes inte eftersom X inte ville .
Alltså inväntade vi lugnt o stilla polisens ankomst.
1 Personen som omhändertas har setts stoppa ner saker i kläderna' det var den första av de 4 kriterier jag ställde upp, så där är inget att diskutera, där är vi ense.Det är polis eller åklagare, oftast polisen. För mindre brott fattar polisen beslut om förundersökning ska inledas och därmed också om anmälan ska läggas ned.
Angående det övriga. Om väktare eller butikskontrollant inte har sett att en person har plockat på sig oxfilén så får de inte ens hålla kvar personen i väntan på polis.
Men, du får ju stoppa precis vad du vill i fickorna/din väska/innanför kläderna i en butik men för att öht kunna bli gripen av envar, måste det vara 300% säkert att grejerna inte har lämnats/dumpats/ångrats någonstans och där faller ju hela 'titta i väskan'-grejen, det ska inte behövas eftersom envar ska veta vad som finns där1 Personen som omhändertas har setts stoppa ner saker i kläderna' det var den första av de 4 kriterier jag ställde upp, så där är inget att diskutera, där är vi ense.
hur du än räknar kan du inte bli annat än säker på att, och det betyder ändå inte att det är klappat o klart...Men, du får ju stoppa precis vad du vill i fickorna/din väska/innanför kläderna i en butik men för att öht kunna bli gripen av envar, måste det vara 300% säkert att grejerna inte har lämnats/dumpats/ångrats någonstans och där faller ju hela 'titta i väskan'-grejen, det ska inte behövas eftersom envar ska veta vad som finns där
Hon ville ju inte skriva under på att hon kört barnvagnen ut ur affären, det var personalen som gjorde det...sen upptäckte de ljuset.
Konstigt att olaga frihetsberövandet blev nedlagt.
Konstigt kan man tycka men vanligt.
Artikeln pekar på det jag i tråden påpekade, möjligheten för personalen att kvarhålla
så länge det bara finns något som pekar på stöld - eller snatteri i detta fall - utan att
det innebär rättslig påföljd för butiken.
Artikeln är ett bra exempel eftersom det på många sätt känns som ett luddigt och
extremt fall ur flera perspektiv. Man kan misstänka att artikeln inte fick med alla
detaljer som fick personalen att agera som dem gjorde. Media är inte alltid knivskarpa
och neutrala i sin redogörelse.
Jag tror inte heller att alla detaljer är med.
Och jag sätter min högra hand på att det är tingsrättens dom. Och med tanke på att de som dömer där inte kan lagarna för 5 öre så är inte utfallet jättekonstigt.