OK lbb, jag gör ett sista försök. Jag kommer inte att hänvisa till domar då det i sammanhanget inte är ett dugg intressant. Det som öht är intressant är vad som står i lagen och inte.
Envarsgripande enligt 24 kap paragraf 7:
Om den som har begått brott, på vilket fängelse kan följa, påträffas på bar gärning eller flyende fot, får han gripas av envar. Envar får också gripa den som är efterlyst för brott. Den gripne skall skyndsamt överlämnas till närmaste polisman. Lag (1987:1211).
Eftersom att lbb är proffs vet denne att BK endast får göra envarsgrip, oavsett vad eventuell arbetsgivare säger. Lbb vet även att ett grip är ett frihetsberövande och att griper blir just ett grip i samband med att man bestämmer sig för att gripa (dvs "hej jag heter ___ och jag är BK här. Jag såg att du tog ___ och griper dig därför för snatteri/stöld"). Vid eventuella oklarheter räknar jag med att lbb ställer frågan.
Då går vi vidare till begreppen "bar gärning och flyende fot: polisen har en PDF om rättsregler vilken jag naturligtvis inte kan kopiera saker ifrån när jag surfar på mobilen. Där står det att man måste vara 100 procent säker på att ett fullbordat brott har begåtts. Hur är man 100 procent säker om man INTE har följt personen med blicken genom hela förloppet? En millisekund tar det för en person att släppa en vara när denne upptäcker att den är förföljd och brottet är som.bekant inte fullbordat förrän man passerat kassalinjen.
Flyende fot är alltså att personen i fråga flyr efter att brottet begåtts och ska man envarsgripa på flyende fot krävs det att den som ser brottet genast (ordet är fetmarkerat i texten) springer efter den skyldige för att gripa henne eller honom.
Så har vi skyddsvisitationen, eller pl 19 som den heter. Här är endast första stycket aktuellt i samband med envarsgrip (finns information om detta i en PDF hos polisen):
19 § En polisman som med laga stöd griper eller annars omhändertar eller avlägsnar någon får i anslutning till ingripandet kroppsvisitera denne i den utsträckning som är nödvändig
- 1. av säkerhetsskäl för att vapen eller andra farliga föremål skall kunna tas om hand, eller
- 2. för att hans identitet skall kunna fastställas.
Som du ser får envar alltså endast göra detta för att hitta saker som kan användas som vapen. Sådana saker kan vara nycklar, kanyler, knivar och faktiskt även telefoner. Du har varken rätt eller anledning att leta i ryggsäckar för du kan skydda dig genom att ställa väskan utom räckhåll, eller hur?
Är det fortfarande några oklarheter kring detta?