Väskkontroll i butik

Om butikerna vill ha bättre koll på folks väskor får de väl hosta upp en bättre lösning på väskförvaring/plombering?

Själv handlar jag så gott som alltid på cykel eller till fots och har därmed ofta en stor ryggsäck eller en rejäl cykelväska med mig in i butiken. De gånger jag bett personalen om att få ställa ifrån mig väskor eller kassar utanför har det berott på att jag har för mycket att bära. Svaren på det brukar variera, men så gott som alltid upplever jag att jag är till besvär och det är alltid solklart att jag lämnar mina kassar eller väskor på eget ansvar. Ofta uttrycker personalen att de inte har plats för några väskor.

Förvaringsskåp finns långt ifrån alltid och finns de vill de ha mynt - något jag sällan har på mig. Mina stora väskor har jag ju dessutom med mig för att packa varor jag handlat i och behöver således ha dem med mig in i butiken.

Skyltar om väskvisning brukar förresten sitta vid kassan i de butiker jag handlar.

Jag brukar självmant visa ev stora väskor eller kassar från andra butiker när jag ska betala men oftast viftas jag bort av personalen, de anser väl som jag att den som erbjuder sig knappast har stoppat ner något oärligt. För övrigt tycker jag det är fjantigt att vägra något så enkelt om man skulle bli ombedd. :grin:

Jag brukar självmant visa ev stora väskor eller kassar från andra butiker när jag ska betala men oftast viftas jag bort av personalen, de anser väl som jag att den som erbjuder sig knappast har stoppat ner något oärligt. För övrigt tycker jag det är fjantigt att vägra något så enkelt om man skulle bli ombedd. :grin:
Så upplever jag det också, men jag skulle visa upp min väska utan att gnöla

Jag stjäl heller inte något, och har heller inget att skämmas för i eventuell väska. Inte heller skulle jag tycka det vore enormt jobbigt att öppna och visa. Men. Jag har faktiskt problem med hela "har du inget att dölja har du inget att förlora"-resonemanget... Det är inte OK att jag ska hjälpa till att skapa en norm där "oskyldiga" minsann glatt delar med sig av något omgivningen inte har med att göra - så någon som inte vill/kan/törs visa vad hen har i sin väska direkt blir misstänkliggjord. Om hen nu går omkring med sin dildo/inkontinensskydd/"lär dig läsa"-bok i väskan får hen göra det - utan att behöva redovisa det för andra. Javisst, man kan ju censurera sitt väskinnehåll innan man går hemifrån men det är just det jag tycker blir helt fel.

Jag har inget att dölja, men jag kan ändå vilja hålla min väska privat. Det handlar inte om att vara bråkig och besvärlig, utan om att jag tycker det är en viktig princip att det som är privat faktiskt är privat.

Butiker i kedjorna Ica Maxi & Kvantum, Willys, City Gross.
Som jag skrivit två gånger tidigare gäller det bara allkontroll av större väskor. Kontroll av jackor förekommer.
När det gäller bedjande skyltar har jag sett dem på betydligt fler ställen men noterat att personalen inte frågar och kunderna är nonchalanta.

I ett av mina Åhléns är de övernitiska gällande att se väska men där saknas skyltar. Kan dock förstå behovet.

Btw är det fler som noterat att oxfilé (även ryggbiff och entrecote) försvunnit från disk i flera butiker och att man måste tala med personalen vid köp?
Jag handlar väldigt ofta på ICA Maxi o Kvantum samt Willys o aldrig blivit kollad trots stora väskor eller stor kundvagn med oplomberade kassar från andra affärer som kan ha samma sortiment i vissa fall.

Du drog ett hypotetiskt exempel med en fråga om man ville jobba i butik om man ska be ALLA visa upp sina väskor och insidan av jackan.

Någon sa att det var ett hypotetiskt exempel och ointressant.

Du svarade att det absoluuuut inte var ett hypotetiskt exempel.

Jag frågade om vilka som gjorde som du beskrivit, att alla ska visa väskor och jackor.

Du gav några kedjenamn och ändrade scenariot.

Jag frågade igen efter det du angivit i första exemplet.

Ditt svar ovan.

Och nej, jag tror inte att du ljuger, men eftersom du sa att det finns butiker där alla väskor och jackor ska visas upp var jag intresserad av att veta vilka, så jag kunde ringa dit och fråga hur de resonerar. Det handlar inte om att du ljuger, det handlar om att du ändrar dig hela tiden så jag litar inte på din info om deras motiveringar till sitt agerande (som de nu tydligen inte har, ditt exempel var visst hypotetiskt ändå).

Kan du ta fram posten där jag skrivit att butiker har allkontroll av både väskor och jackor för det är isf en olycklig formulering.
Jag har sett skyltat allkontroll (formulering: vi kontrollerar alla väskor) av väskor men inte av jackor. Jag vet däremot att även jackor kontrolleras då jag sett och hört det själv även om jag inte sett någon skylt.

Jag ändrar mig alltså inte utan har varit otydlig i formuleringen.

Eller så kan man säga att jag menade inte alls att vifta med järnrör, jag blev bara missförstådd och den lilla horan hotade mig.

Om man låter bli att säga rasistiska saker har man lättare att inte bli tagen för rasist.

Om man inte uttrycker homofoba åsikter, är det troligare att man inte blir betraktad som homofob.

.. fast är man SD är det bara en konspiration...

.. man behöver inte alls visa väskan.

Hur reagerar ni på väskkontroll i butik?

Det blir allt vanligare med informationsskyltar som hänvisar till värdeskåp alternativt uppvisande av medhavd väska.
Detta betyder alltså att man har flera val.

1. Man kan välja att inte gå in i butiken.
2. Man kan välja att lämna sin medhavda väska i värdeskåp eller be om att få ställa väskan i kundservice/bakom kassan.
3. Man kan välja att strunta i detta, gå in i butiken och sedan tjafsa med personalen eller rent av ställa till med en scen.

Jag tillhör kategorin som självmant frågar om personalen vill se i min medhavda påse/väska. Det känns självklart.
Skulle jag av någon anledning inte vilja visa upp mina tillhörigheter så tar jag inte med mig dem in i butiken.

Det är ofta jag ser och hör hur kunder motsätter sig denna önskan/begäran från butikspersonalen, senast idag vid självscanningen på Ica. En man som brev brutalt vansinnig.

Jag kan inte förstå det, framförallt inte när informationen finns tillgänglig redan när man är på väg in i butiken.

Så, hur tänker ni?

Jobbat i butik i tre år. Förstår verkligen ledningens approach, där de uppmanar till uppvisande av väska, för helvete vad folk snattar! Det kan vara en oxfilé som "glöms" i botten på dramatenväskan folk gärna har med sig in i butiken, och som motvilligt plockas upp när man ber om att få upp ALLA varor på bandet. En gång hade en kund köpt 20 påsar mjöl, SA han, och när vi bad om att få upp allt på bandet låg en dvd-spelare inbyggd i botten på kundvagnen. Han skulle betala den, sa han, men försvann ändå som en avlöning för att "hämta pengar" när allt var scannat. Tant Agda är nog värsta boven som oftast packar litervis med mjölk i väskan, och sen hoppas att vi nöjer oss med att få ett paket på bandet. Även om man som kassörska gärna VILL tro agda, är det alla andra som tidigare plockat på sig allt möjligt som de "glömt" lägga upp som gör att man blir lite misstrogen. Sen drillas man av företagsledningen med hot om reprimand eller varning för den som blir påkommen med att INTE be folk visa upp väskan. Så, det är inte utan att man blir lite less på sitt jobb i sådana situationer. Förstår att det handlar om integritet och att vissa håller hårt på sin- men har man rent mjöl i påsen så kan man väl lika bra langa upp handväskan. Räcker ju ofta att bara glänta på den, så kan kassörskan kika snabbt i sin spegel. Jag menar, det är inte sällan vi hittat tomma KYCKLINGFÖRPACKNINGAR (ja, rå, hel kyckling) eller köttbullepaket runt om i butiken- och har man tömt ut innehållet ur en sån förpackning ned i sin väska, ja då kan man fan behålla det. Hoppas bara att såna människor skäms lite för sitt beteende. Har jobbat mycket i lite mer välbärgade områden och det snattas hejdlöst även om folk verkar ha pengar. Why?

Jag stjäl heller inte något, och har heller inget att skämmas för i eventuell väska. Inte heller skulle jag tycka det vore enormt jobbigt att öppna och visa. Men. Jag har faktiskt problem med hela "har du inget att dölja har du inget att förlora"-resonemanget... Det är inte OK att jag ska hjälpa till att skapa en norm där "oskyldiga" minsann glatt delar med sig av något omgivningen inte har med att göra - så någon som inte vill/kan/törs visa vad hen har i sin väska direkt blir misstänkliggjord. Om hen nu går omkring med sin dildo/inkontinensskydd/"lär dig läsa"-bok i väskan får hen göra det - utan att behöva redovisa det för andra. Javisst, man kan ju censurera sitt väskinnehåll innan man går hemifrån men det är just det jag tycker blir helt fel.

Jag har inget att dölja, men jag kan ändå vilja hålla min väska privat. Det handlar inte om att vara bråkig och besvärlig, utan om att jag tycker det är en viktig princip att det som är privat faktiskt är privat.

Funderade på om jag skulle idas formulera ett svar, men det har ju @Monstermom gjort så bra :bow:

Jag hade visat upp min väska om någon hade bett mig, men jag hade nog undvikit den butiken i fortsättningen. Och hade jag varit på dåligt humör och stått i en lång kassakö hade jag nog kunnat lämna ställe utan att handla de varor jag hade tänkt mig. Nu går jag iofs aldrig runt med en stor bag, möjligen en handväska av större modell.

Flygplatskontrollanterna har förordnande av polisen och får utföra visitation av person och dennes tillhörigheter. Den som blir föremål för visitering har alltid rättighet att bli visiterad i enskilt rum med minst två personer närvarande (i flera fall innebär det i princip att man går bakom några skärmar för att visiteras). Det får du säga till om att du vill. Kvinnor får begära att en kvinnlig kontrollant visiterar, men har inget ändrats har män inget att säga till om angående kön på kontrollant. På den tiden jag jobbade kunde man också få be att ett bagage som behövde öppnas skulle öppnas i enskilt rum. Man kan ju ha saker som man inte vill visa hela världen med sig.
En ändring är gjord så visiteringen ska alltid ske av samkönad person, oavsett om det är en man eller kvinna som ska visiteras.

/Camilla

För att svara på ursprungsfrågan: jag hade aldrig visat upp min väska, jacka eller dylikt. Jag hade aldrig handlat i en affär som krävde detta av mig. Jag hade aldrig arbetat i en affär som har sådana rutiner. Jag har faktiskt inte sett detta heller här där jag bor i norr, men det kanske kommer snart hit från södern.
Anledningen är att det är integritetskränkande på alla sätt och jag är inte överdrivet bekymrad över att ICAs ägare tjänar några miljarder mindre pga svinn.
Fast du är medveten om att alla tex ICA supermarket ägas av handlaren själv och det svinnet som blir kan vara avgörande för om butiken överlever eller inte och i mindre byar kan det vara byns enda butik som försvinner?

/Camilla

Spännande att SD kan dyka upp i varenda diskussion..

För att svara på ursprungsinlägget:
Jag har blivit ombedd att visa väska två gång. Visst visst sa jag ena gången, och öppnade väskan. Var en stor ryggsäck, fullproppad med smutsiga ridkläder och bråte. Biträdet tittade inte ens, hon ville nog bara se om jag tänkte visa upp den. Eller så tyckte hon det luktade illa ;) Jag kunde ju precis lika gärna ha lagt ner massor med saker under och täckt med en gammal tröja.
Andra gången var det en vanlig tygpåse med matvaror i, så då förstår jag att de blev skeptiska (vem går in i en mataffär med egna matvaror liksom?). Jag hade händerna fulla med annat så jag bad dem vänta tills jag var färdig. Lite misstänkt kanske, men har man bara två händer så har man. Ett biträde sneglade lite på mig i ett par minuter tills jag hade händerna fria igen. När de såg att det dels var saker de inte sålde, specialteer och sånt, dels öppnade och halvtomma påsar med torrvaror var det bara att fortsätta handla.

Jag har aldrig varit med om att någon krävt att få titta i min väska. De har frågat om det är okej. Vad som hänt om jag sagt nej vet jag inte. De väntade ju, om än något övervakande, när jag bad dem vänta.
Däremot hade jag blivit minst sagt irriterad om de bett mig packa upp min väska eller börjat rota i den. Fast å andra sidan blir jag det på flygplatsen också. Förstöra mitt packsystem bara för en rutinkoll! Gah! Men visst, jag hade ju faktiskt en penna i ytterfacket på väskan :meh:

Skulle personalen kräva att få titta i min väska varje gång jag går in på x eller y butik skulle jag skyndsamt sluta handla där. Jag förstår att man man vill minimera svinn (jag har jobbat i butik i flera år) men jag går inte med på att de bryter mot lagen.

Samma sak med att inte ha oxfilé i disken. Ja, jag förstår butikens vilja att minska svinnet men då får butiken förstå mig också när jag väljer att inte handla där. Ska jag köpa så dyrt kött vill jag kunna välja bit och fundera lite. Har butiken det upplägget är det rätt vanligt att det inte går att få tag på en personal smidigt så då kan det mycket väl vara så att jag ställer tillbaka de varor jag tänkt handla och köper allt i en annan affär.

Som sagt, jag förstår handelns vilja att minska svinnet men får jag inte den service och bemötande jag vill ha så går jag till en annan affär.

men det logiska är ju att om inte personen låter personalen kolla (vilket han har rätt till) så får han snällt vänta tills polisen kommer, och de har rätt att kolla då misstanke om brott föreligger.
Nej, inte heller butiken får kvarhålla på misstanke när dom griper/kvarhåller är det på samma premisser som väktaren dvs bar gärning 100% säkerhet på att ett brott med fängelsestraff är begånget. Vid misstanke kan dom enbart tipsa/göra en anmälan om brottsmisstanke och inget annat, då övrigt är olovligt frihetsberövande.

/Camilla

Du får ju hjälpa någon att gripa men du sitter fett i skiten om du tar fel.

I övrigt utgår jag. Blir ju bara uppgiven på folk som inte vet ett skit och likt förbannat sitter och säger skit som inte stämmer. Pratar vi ens om samma land kan man undra?
Vi hade upp det på fortbildning härom veckan. Det fanns tydligen något rättsfall(vet ej nivå, så kan ju vara tingsrättsdom...) på att det inte är den som griper i de fallet som åker på något utan den som tagit beslutet om att genomföra ett grip dvs hjälper du/ni någon annan att gripa så är det dom som åker på olaga frihetsberövande.

/Camilla

Vi hade upp det på fortbildning härom veckan. Det fanns tydligen något rättsfall(vet ej nivå, så kan ju vara tingsrättsdom...) på att det inte är den som griper i de fallet som åker på något utan den som tagit beslutet om att genomföra ett grip dvs hjälper du/ni någon annan att gripa så är det dom som åker på olaga frihetsberövande.

/Camilla
Ja det låter rimligt men hur ska jag kunna styrka att denne sa åt mig att gripa? Isf behövs ju vittnen eller liknande.

Samma sak med att inte ha oxfilé i disken. Ja, jag förstår butikens vilja att minska svinnet men då får butiken förstå mig också när jag väljer att inte handla där. Ska jag köpa så dyrt kött vill jag kunna välja bit och fundera lite. Har butiken det upplägget är det rätt vanligt att det inte går att få tag på en personal smidigt så då kan det mycket väl vara så att jag ställer tillbaka de varor jag tänkt handla och köper allt i en annan affär.

Affären vi alltid handlar i hade åtminstone i somras en lapp uppe om att oxfilén var bortplockad från disken pga snatterier och man fick säga till personalen om man ville köpa det. Jag är precis som du att jag vill fundera lite och kolla på bitarna som finns innan jag bestämmer mig så jag köper inte någon oxfilé om den inte ligger framme. Faktum är att jag då hellre åker till den mindre butiken där man köper köttet över disk, även om det är dyrare där, för då kan jag både se det och få en bit i precis rätt storlek. Övriga varor fortsätter jag dock att handla i den större butiken.

Jag undrar om man inte kunde lösa just filébiten på något smidigare sätt, t ex att just det köttet låg så att man var tvungen att lyfta ett lock och dessutom helt synligt från charkdisken, så att ingen kunde plocka på sig flera bitar utan att butikspersonalen såg det och kunde hålla lite extra koll.

Nej, inte heller butiken får kvarhålla på misstanke när dom griper/kvarhåller är det på samma premisser som väktaren dvs bar gärning 100% säkerhet på att ett brott med fängelsestraff är begånget. Vid misstanke kan dom enbart tipsa/göra en anmälan om brottsmisstanke och inget annat, då övrigt är olovligt frihetsberövande.

/Camilla
100% säker existerar inte, däremot så räcker det med att personalen tyckt sig se att personen i fråga stoppade ner ngt i brallorna exempelvis.

Skulle det sedan vid polisens koll visa sig att ingenting finns där så föreligger ju två alternativa orsaker
1 Personen i fråga stoppade inte ner ngt
2 Personen i fråga lyckades smussla bort föremålet då hon insåg att man hade ögonen på henne.

Vill hon driva till åtal så är det naturligtvis hennes fulla rätt.
Olaga frihetsberövande, visst i väntan på polisen.
Fast det är svårt att hitta rättsfall där butikspersonal blivit fällda, nån som vet?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka