Väskkontroll i butik

Ansvarsbiten har jag tagit ställning till både efter tidigare jobb i butik och nuvarande :)
Men att neka handling pga stor väska eller liknande har jag inte förståelse för.. Alls, faktiskt! Jag hade känt mig riktigt illa till mods (finns säkert undantag med formuleringar som gör att det känns naturligt att inte få handla)
Som ansvarig för en butik hade jag bekymrat mig mer för den dåliga reklamen man ger sig själv genom att ev få någon att känna sig misstänkt eller på annat sätt dåligt behandlad (tänker jag till mig själv, som värderar god service högt och försöker påminna mig själv om att berätta om det till vänner och bekanta, så är det många gånger fler som lär få veta om att jag undviker en butik pga missnöje)
Vi som jobbar (eller jobbade) i butik tar inte på oss ansvaret för kundernas tillhörigheter, men vi kan gott och väl neka kunden tillträde om denne insisterar på att bära med sig sin stora väska in i affären. Vi är ju inte synska så vi vet vilka det är som kommer snatta, därför är det viktigt att upprätta tydliga rutiner från början. Rutiner som inte diskriminerar utan som gäller för alla.

Det kanske är svårt att förstå varför man har så strikta rutiner för alla men har man jobbat i butik och sett hur folk öppnar sin träningsbag och skyfflar ner hygienartiklar eller chokladkakor får man en annan syn på saken.

Jag skulle nog välj

Vilken tur för er att tjuven inte visste sina rättigheter!

Vågar du sätta din frihet på att varenda tjuv inte vet sina rättigheter? Är det värt risken? För något du inte har skyldighet att göra?

"Er" är det inte. Det är ett av flera rättsfall jag läst genom åren.

Den röda tråden i vårt rättssystemet, oavsett vad det gäller, är att det görs bedömningar från fall till fall. Det finns inget svart eller vitt utan man går igenom vad som hänt och hur samtliga inblandande agerat.

Jag lägger en hel del av min arbetsstid på tolkning av lagar och regler i syfte att kunna fatta rätt beslut. Det är samma sak där, det kan vara mer eller mindre solklart men ganska ofta gråskaligt beroende på olika faktorer.
Du gör bestämda svartvita uttalanden där utgången bevisligen varierar.

När det gäller överträdelser generellt så gör jag en riskbedömning och konsekvensanalys och därefter agerar jag. Det gäller det mesta.

Hade ni själva kunnat arbeta i en butik där policyn är att ni vid arbete i kassa måste be varje kund visa upp insidan av sin medhavda väska och även be dem öppna jackan?

Det är väl vad du skrev och vad jag kan se så avser du att den policy gäller precis alla kunder, inte bara de med stora väskor och bylsiga jackor vintertid.

No1 skrev:
Jag nämnde i förbigående att man även kan få öppna jackan. Inte någonstans har jag skrivit att jag sett allkontroll på jackor,

No1 skrev:
Att kvarhålla någon enbart utifrån misstanke har jag inte skrivit något om och jag har inte sett någon annan skriva något om det heller.

Läser vi ens samma tråd :confused:

landsbygdsbo skrev:
Som kund accepterar du att bli uppmanad att visa upp din väska, nekar du så kan du kvarhållas tills polisen anländer

landsbygdsbo skrev:
och personalen har tydligen rätt hålla dig kvar...

No1" skrev:
Butiken är inte maktlös. Är de säkra så kvarhåller de

Tillräckligt många andra har väl upplyst ett antal gånger att det inte finns lagrum för vanlig personal att kvarhålla en kund som vägrar stanna eller visa innehållet i sin väska. Om kunden mot förmodan faktiskt vet sina rättigheter och vill lämna hur ska någon då lagligt kunna kvarhålla personen?

Säker är personalen enbart om de med egna ögon sett kunden stoppa på sig någon vara, följt kunden och se denne gå genom kassan utan att betala, inte att en annan kund eventuellt har sett något och att då kvarhålla personen helt lagligt är inte så bara..

Och med det gör jag som @deathslyna och utgår

Det är väl vad du skrev och vad jag kan se så avser du att den policy gäller precis alla kunder, inte bara de med stora väskor och bylsiga jackor vintertid.

Läser vi ens samma tråd :confused:

Tillräckligt många andra har väl upplyst ett antal gånger att det inte finns lagrum för vanlig personal att kvarhålla en kund som vägrar stanna eller visa innehållet i sin väska. Om kunden mot förmodan faktiskt vet sina rättigheter och vill lämna hur ska någon då lagligt kunna kvarhålla personen?

Säker är personalen enbart om de med egna ögon sett kunden stoppa på sig någon vara, följt kunden och se denne gå genom kassan utan att betala, inte att en annan kund eventuellt har sett något och att då kvarhålla personen helt lagligt är inte så bara..

Och med det gör jag som @deathslyna och utgår

Ja allkontroll av väskor men som jag skrev så specificerade jag och påtalade just stora väskor. När det gäller de mindre så blir det beroende på, det ju både logiskt och självklart att den mindre varianten kanske knappt rymmer det sortiment butiken säljer. Vill du göra en grej av det så varsågod.

Bra, det vara LBB som skrev, jag har inte läst varje inlägg busnoga, huvudsaken är att jag inte skrivit något sådant.

I övrigt anser jag mig ha varit så tydlig jag kan och orkar faktiskt inte försöka förtydliga mig mer.

"Er" är det inte. Det är ett av flera rättsfall jag läst genom åren.

Den röda tråden i vårt rättssystemet, oavsett vad det gäller, är att det görs bedömningar från fall till fall. Det finns inget svart eller vitt utan man går igenom vad som hänt och hur samtliga inblandande agerat.

Jag lägger en hel del av min arbetsstid på tolkning av lagar och regler i syfte att kunna fatta rätt beslut. Det är samma sak där, det kan vara mer eller mindre solklart men ganska ofta gråskaligt beroende på olika faktorer.
Du gör bestämda svartvita uttalanden där utgången bevisligen varierar.

När det gäller överträdelser generellt så gör jag en riskbedömning och konsekvensanalys och därefter agerar jag. Det gäller det mesta.

Det är den som har blivit felaktigt gripen som måste göra anmälan, så att det är sällsynt förvånar mig inte det minsta.

Jag håller mig till att vara svart/vit. Då vet jag att jag garanterat gör rätt och får behålla mitt jobb.
Vill du vara ute i gråzonen så är det givetvis upp till dig.

LBB... Alltså, ser du inte att det står på bar gärning? Det räcker inte det minsta med att misstänka. Du har så fel som man bara kan ha, och tro mig, det är fullt straffbart att hålla kvar någon på det sättet.

Eller tror du på allvar att personalen har större befogenhet än en väktare eller BK?

Ansvarsbiten har jag tagit ställning till både efter tidigare jobb i butik och nuvarande :)
Men att neka handling pga stor väska eller liknande har jag inte förståelse för.. Alls, faktiskt! Jag hade känt mig riktigt illa till mods (finns säkert undantag med formuleringar som gör att det känns naturligt att inte få handla)
Som ansvarig för en butik hade jag bekymrat mig mer för den dåliga reklamen man ger sig själv genom att ev få någon att känna sig misstänkt eller på annat sätt dåligt behandlad (tänker jag till mig själv, som värderar god service högt och försöker påminna mig själv om att berätta om det till vänner och bekanta, så är det många gånger fler som lär få veta om att jag undviker en butik pga missnöje)

Vi nekade inte handling, vi erbjöd kunderna att ställa sina stora väskor vid kassan. I praktiken var det aldrig ett problem. De flesta kunder frågade om de kunde ställa ifrån sig stora väskor eftersom det är otympligt att gå omkring i affären med dem.

I övrigt hade vi aldrig några problem med att hålla en hög servicenivå. Vi fick mycket höga poäng på den punkten när det gjordes undersökningar. Om alla kunder behandlas lika och de förstår varför man gör som man gör är det inga problem. Min erfarenhet då. Men det är möjligt att kunderna har högre toleransnivå när det gäller små butiker eftersom de då inser att även små förluster har stora konsekvenser för butiken.

Det är den som har blivit felaktigt gripen som måste göra anmälan, så att det är sällsynt förvånar mig inte det minsta.

Jag håller mig till att vara svart/vit. Då vet jag att jag garanterat gör rätt och får behålla mitt jobb.
Vill du vara ute i gråzonen så är det givetvis upp till dig.

LBB... Alltså, ser du inte att det står på bar gärning? Det räcker inte det minsta med att misstänka. Du har så fel som man bara kan ha, och tro mig, det är fullt straffbart att hålla kvar någon på det sättet.

Eller tror du på allvar att personalen har större befogenhet än en väktare eller BK?
Om en ur personalen är övertygad om att han har sett X stoppa en vara i jackfickan så är det grund för ett fasthållande.
Har sedan x lyckats smussla undan varan eller den anställde sett fel, så släpps naturligtvis personen efter poliskontroll.

För,efter ett envars gripande får du ju inte släppa personen utan måste överlämna vederbörande till polisen.
Anser sig sedan X blivit utsatt för ett brott, ja då får han anmäla till polisen.

Om en ur personalen är övertygad om att han har sett X stoppa en vara i jackfickan så är det grund för ett fasthållande.
Har sedan x lyckats smussla undan varan eller den anställde sett fel, så släpps naturligtvis personen efter poliskontroll.

För,efter ett envars gripande får du ju inte släppa personen utan måste överlämna vederbörande till polisen.
Anser sig sedan X blivit utsatt för ett brott, ja då får han anmäla till polisen.

För det första var det inte det saken gällde, utan bara en kontroll där personalen ville se väskan men inte fick det. Någon stöld var det inte frågan om.

För det andra får du visst släppa någon som du har gripit innan polisen kommer dit.

För det första var det inte det saken gällde, utan bara en kontroll där personalen ville se väskan men inte fick det. Någon stöld var det inte frågan om.

För det andra får du visst släppa någon som du har gripit innan polisen kommer dit.
ja om jag får kolla i väskan så inget som inte ska vara där finns ;)

Jag har påtalat att det handlar om stora väskor och att jackor är mer sällsynt men förekommer.
Jag har uppgett kedjorna. Av vilken anledning vill du veta de specifika butikerna? Är det för att du tror jag ljuger? Då får du mer än gärna tro det.

Du drog ett hypotetiskt exempel med en fråga om man ville jobba i butik om man ska be ALLA visa upp sina väskor och insidan av jackan.

Någon sa att det var ett hypotetiskt exempel och ointressant.

Du svarade att det absoluuuut inte var ett hypotetiskt exempel.

Jag frågade om vilka som gjorde som du beskrivit, att alla ska visa väskor och jackor.

Du gav några kedjenamn och ändrade scenariot.

Jag frågade igen efter det du angivit i första exemplet.

Ditt svar ovan.

Och nej, jag tror inte att du ljuger, men eftersom du sa att det finns butiker där alla väskor och jackor ska visas upp var jag intresserad av att veta vilka, så jag kunde ringa dit och fråga hur de resonerar. Det handlar inte om att du ljuger, det handlar om att du ändrar dig hela tiden så jag litar inte på din info om deras motiveringar till sitt agerande (som de nu tydligen inte har, ditt exempel var visst hypotetiskt ändå).

Har de ändrat det? I alla fall förut var det endast polis som kunde upphäva ett envarsgrip? :)

Jag vet inte när du gick utbildning senast, men jag har för mig att det alltid har varit så? Men jag är ju ganska "ny" med. Känns ganska logiskt eftersom man på vissa ställen kan få vänta i timmar om man griper någon, och det är ju allt annat än idealt.

Tråd från 2005 http://vaktare.nu/amne/olaga-frigivning/

Det verkar råda delade meningar om saken, men personligen ser jag ingen anledning att hålla kvar någon som samarbetar så att man har en säker identitet, längre än vad man absolut måste.

Jag är lite för trött för att orka förstå allt, hjärnan samarbetar inte, men som jag tolkar det så finns det inga hinder för att släppa någon?

http://www.lagradet.se/yttranden/Forenklad handlaggning av snatteribrott.pdf

Senast ändrad:
Jag vet inte när du gick utbildning senast, men jag har för mig att det alltid har varit så? Men jag är ju ganska "ny" med. Känns ganska logiskt eftersom man på vissa ställen kan få vänta i timmar om man griper någon, och det är ju allt annat än idealt.

Tråd från 2005 http://vaktare.nu/amne/olaga-frigivning/

Det verkar råda delade meningar om saken, men personligen ser jag ingen anledning att hålla kvar någon som samarbetar så att man har en säker identitet, längre än vad man absolut måste.

Jag är lite för trött för att orka förstå allt, hjärnan samarbetar inte, men som jag tolkar det så finns det inga hinder för att släppa någon?

http://www.lagradet.se/yttranden/Forenklad handlaggning av snatteribrott.pdf

Jag gick min första 2007, då var det iaf inte ok (iom förmuleringen skyndsamt överlämna till polis), och den senaste var säkert tre år sedan. Men när jag googlade runt om snattofonen efter diskussionen tidigare i tråden stod det ju att den legat nere pga svårigheterna att upphäva ett grip över telefon men att den var i bruk nu pga lagändring. Så det kanske var den ändringen som åsyftades? Den artikeln där de skrev om det var daterad i augusti i år.

Senaste fortbildningen (februari i år)var det ok att släppa vid känd identitet har jag för mig. Tidigare har även jag fått lära mig att det bara är polis som kan häva.
Jag gick min första 2007, då var det iaf inte ok (iom förmuleringen skyndsamt överlämna till polis), och den senaste var säkert tre år sedan. Men när jag googlade runt om snattofonen efter diskussionen tidigare i tråden stod det ju att den legat nere pga svårigheterna att upphäva ett grip över telefon men att den var i bruk nu pga lagändring. Så det kanske var den ändringen som åsyftades? Den artikeln där de skrev om det var daterad i augusti i år.

Hur reagerar ni på väskkontroll i butik?

Det är ofta jag ser och hör hur kunder motsätter sig denna önskan/begäran från butikspersonalen, senast idag vid självscanningen på Ica. En man som brev brutalt vansinnig.

Jag kan inte förstå det, framförallt inte när informationen finns tillgänglig redan när man är på väg in i butiken.

Så, hur tänker ni?
Jag visar utan att riktigt tänka på det upp min väska.
Men har erfarenhet av att avslöja snattare från min tid som butiksbiträde.
De som bråkar brukar ofta vara de som inte har rent mjöl i påsen.
Alternativt något pinsamt.

Hur reagerar ni på väskkontroll i butik?

Det blir allt vanligare med informationsskyltar som hänvisar till värdeskåp alternativt uppvisande av medhavd väska.
Detta betyder alltså att man har flera val.

1. Man kan välja att inte gå in i butiken.
2. Man kan välja att lämna sin medhavda väska i värdeskåp eller be om att få ställa väskan i kundservice/bakom kassan.
3. Man kan välja att strunta i detta, gå in i butiken och sedan tjafsa med personalen eller rent av ställa till med en scen.

Jag tillhör kategorin som självmant frågar om personalen vill se i min medhavda påse/väska. Det känns självklart.
Skulle jag av någon anledning inte vilja visa upp mina tillhörigheter så tar jag inte med mig dem in i butiken.

Det är ofta jag ser och hör hur kunder motsätter sig denna önskan/begäran från butikspersonalen, senast idag vid självscanningen på Ica. En man som brev brutalt vansinnig.

Jag kan inte förstå det, framförallt inte när informationen finns tillgänglig redan när man är på väg in i butiken.

Så, hur tänker ni?

Jag tycker att det är helt OK. Skälet till önskemålet från butikens sida är ju stöld/snatteri. Visserligen har inte jag för vana att ta med mig saker från butiker utan att betala för dem, så mig har de inget behov att kontrollera men det vet ju inte personerna i butiken.

i mitt fall är det också enkelt: jag brukar inte ha med någon väska. Använder inte handväska eller liknande utan har plånboken i bakfickan.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Litet hemmakontor - inspo sökes
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka