Ansvarsbiten har jag tagit ställning till både efter tidigare jobb i butik och nuvarande
Men att neka handling pga stor väska eller liknande har jag inte förståelse för.. Alls, faktiskt! Jag hade känt mig riktigt illa till mods (finns säkert undantag med formuleringar som gör att det känns naturligt att inte få handla)
Som ansvarig för en butik hade jag bekymrat mig mer för den dåliga reklamen man ger sig själv genom att ev få någon att känna sig misstänkt eller på annat sätt dåligt behandlad (tänker jag till mig själv, som värderar god service högt och försöker påminna mig själv om att berätta om det till vänner och bekanta, så är det många gånger fler som lär få veta om att jag undviker en butik pga missnöje)
Men att neka handling pga stor väska eller liknande har jag inte förståelse för.. Alls, faktiskt! Jag hade känt mig riktigt illa till mods (finns säkert undantag med formuleringar som gör att det känns naturligt att inte få handla)
Som ansvarig för en butik hade jag bekymrat mig mer för den dåliga reklamen man ger sig själv genom att ev få någon att känna sig misstänkt eller på annat sätt dåligt behandlad (tänker jag till mig själv, som värderar god service högt och försöker påminna mig själv om att berätta om det till vänner och bekanta, så är det många gånger fler som lär få veta om att jag undviker en butik pga missnöje)
Vi som jobbar (eller jobbade) i butik tar inte på oss ansvaret för kundernas tillhörigheter, men vi kan gott och väl neka kunden tillträde om denne insisterar på att bära med sig sin stora väska in i affären. Vi är ju inte synska så vi vet vilka det är som kommer snatta, därför är det viktigt att upprätta tydliga rutiner från början. Rutiner som inte diskriminerar utan som gäller för alla.
Det kanske är svårt att förstå varför man har så strikta rutiner för alla men har man jobbat i butik och sett hur folk öppnar sin träningsbag och skyfflar ner hygienartiklar eller chokladkakor får man en annan syn på saken.