Väskkontroll i butik

Ah där sa du något!
Jag har ju flera vänner som är poliser som berättat hur vanligt det är att folk blir vansinniga när de får blåsa.
Hur kan man bli det tänker jag men det är samma sak där, de känner sig anklagade.
För min del blir det lite som att man inte tänker hela varvet.
Jag gissar att surisarna som blir förbannade över att blåsa inte vill möta en påverkad förare i trafiken.

Jo men när man levde på studiebidrag o föräldrars allmosor och ens bil var, ja inte helt ok, diplomatiskt uttryckt då var man inte glad åt dem

Fast, en bitikskontrollant får inte agera på misstanke, vilket polisen får. Enbart bar gärning är det som gäller :)
Det är väl inget att bråka om, butikskontrollanten gör sitt jobb. Idag blir jag heller inte sur om mässingen stannar mig för en nykterhetskoll eller för att kolla bilen, de gör bara sitt jobb. Annat var det när man körde med bilar som helt klart inte var riktigt OK

Fast, en bitikskontrollant får inte agera på misstanke, vilket polisen får. Enbart bar gärning är det som gäller :)
Det är väl inget att bråka om, butikskontrollanten gör sitt jobb. Idag blir jag heller inte sur om mässingen stannar mig för en nykterhetskoll eller för att kolla bilen, de gör bara sitt jobb. Annat var det när man körde med bilar som helt klart inte var riktigt OK

Varför är du så snabb med att anta att det handlar om tvång?
Klart det finns väktare som beter sig regelvidrigt men återigen så handlar det om att be.
Om personen inte vill så tillkallas polis. Personen får själv välja.

Fast att be någon klä av sig när man redan genomfört ett envarsgrip, nja, är det verkligen ok enligt alla lagar och regler? I mitt tycke så när någon sitter i det underläget att den är gripen så ska man inte hålla på och be om en massa saker man inte har lagstöd till, oavsett om det strikt lagligt sett är ok eftersom det handlar om två privatpersoner så känns det tveksamt för mig. Detta eftersom maktpositionen som uppstått när en person gripit en annan.

? En butikskontrollant misstänker brott, så kontrollerar man. Vill du inte låta killen kolla så ringer han efter mässingen, som har rätt att kolla på kontrollantens misstanke! Hepp :)

Och @No1 polis tillkallas väl så gott som alltid (om vi bortser från snattofonen dårå) iallafall när någon är gripen, så de ska ju ändå till platsen. Och handlar det om att "klä av sig" annat än typ en ytterjacka har jag svårt att tro att snattofonen tillämpas så då ska ju polis dit oavsett.

? En butikskontrollant misstänker brott, så kontrollerar man. Vill du inte låta killen kolla så ringer han efter mässingen, som har rätt att kolla på kontrollantens misstanke! Hepp :)

En BK har samma rätt som du eller jag att gripa någon, dvs är det enbart misstanke kan en BK inte gripa personen utan då är personen fri att gå när hen vill. En BK har inte rätt att kvarhålla någon på misstanke för att polis ska komma för att kontrollera personen.

Kan vara riktigt lurigt som bk att "be", särskilt om svaret blir nej.. För att hålla kvar då kan ju faktiskt handla om olaga frihetsberövande, vilket inte är en käck grej att "råka" göra. Förutsatt då givetvis att bar gärning inte finns med i bilden, utan bara misstanke.

Varför är du så snabb med att anta att det handlar om tvång?
Klart det finns väktare som beter sig regelvidrigt men återigen så handlar det om att be.
Om personen inte vill så tillkallas polis. Personen får själv välja.

Jag har aldrig sett en. Och eftersom jag handlar på rätt många olika butiker har jag svårt att tro att ingen har dessa skyltar eftersom du säger att det blir vanligare.

Alla med småbarn har inte barnvagn, sjal/sele och väska använde jag mycket och jag ser det mycket.

Plånbok, mobil, nycklar (hem- och bil), adrenalinspruta för allergiker, andra mediciner vissa måste ha med sig. Och sedan en hand till korgen, och en att plocka med. Eller försöka köra en full kundvagn med detta i handen/händerna. Jag köper definitivt att alla inte kan eller vill lämna ifrån sig sin väska. Gäller för övrigt försäkringar om det jag lägger i skåpet blir stulet?

Låt säga att en butik har 1500 kunder på en dag.
Hur många av dessa har med sig sin väska in i butiken för att de kommer behöva medicinera för tillstånd som sannolikt kan uppkomma under tiden de besöker butiken?
Klart det finns fall där förvaringsskåp inte är ett bra alternativ men menar du att det skulle gälla för det stora kundunderlaget?

Det generella när det gäller försäkringar är att det krävs att skåpet blivit uppbrutet.
J

Kan vara riktigt lurigt som bk att "be", särskilt om svaret blir nej.. För att hålla kvar då kan ju faktiskt handla om olaga frihetsberövande, vilket inte är en käck grej att "råka" göra. Förutsatt då givetvis att bar gärning inte finns med i bilden, utan bara misstanke.

Det handlade om att "be" personer klä av sig, vilket jag tycker bör lämnas till polis såvida det inte handlar om typ ytterkläder och snattofonen ska användas.

Det gäller att agera professionellt :)

Möjligtvis skyddsvisitation.. Kanske enklare att ta av ett plagg med sjuttioelva fickor, än leta igenom.. Enda anledningen jag kan komma på, men då är man ju gripen :p
Fast va? Varför skulle någon klä av sig inför en väktare eller BK? Då handlar det ju om att man får göra det efter att ha förts till polisstationen, på vilka lagstöd kan en väktare/BK tvinga någon att klä av sig efter ett envarsgrip?

Jag erbjuder mig alltid att visa upp väskan om jag har med någon. Har jobbat i butik själv och det är trevligt när kunderna är hjälpsamma. De flesta med större väskor/kassar brukade fråga om de kunde lämna dem vid kassan. I butiken där jag jobbade hade vi kassorna nära in-/utgången och såg vi någon med en väska och de inte frågade om de fick ställa ifrån sig brukade vi fråga om de ville lämna sin väska vid kassan. På ett trevligt sätt.

• Gilla
Reactions: No1
Låt säga att en butik har 1500 kunder på en dag.
Hur många av dessa har med sig sin väska in i butiken för att de kommer behöva medicinera för tillstånd som sannolikt kan uppkomma under tiden de besöker butiken?
Klart det finns fall där förvaringsskåp inte är ett bra alternativ men menar du att det skulle gälla för det stora kundunderlaget?

Det generella när det gäller försäkringar är att det krävs att skåpet blivit uppbrutet.
J

Så ovanligt är det väl ändå inte? Och är det allvarliga tillstånd behöver det inte vara sannolikt för att vilja ha med sig medicin. Men oavsett om det "bara" gäller nycklar, telefon och plånbok är det fortfarande mycket att bära på samtidigt som man typ storhandlar.
Jag menar att det stora kundunderlaget förmodligen inte anser att det är bekvämt för dem att använda förvaringsskåp.

Det handlade om att "be" personer klä av sig, vilket jag tycker bör lämnas till polis såvida det inte handlar om typ ytterkläder och snattofonen ska användas.

Vad är det farliga med att be? Det sker ju först när väktare/personal/butikskontrollant utom tvivel är säkra och den misstänkte nekar.
Den nekande blir ombedd men får ju själv välja om han eller hon vill invänta till polisen är på plats.
Vad jag fått till mig så brukar många tjuvar föredra att där lägga korten på bordet så det är klart innan polisen blir inblandad.

Möjligtvis skyddsvisitation.. Kanske enklare att ta av ett plagg med sjuttioelva fickor, än leta igenom.. Enda anledningen jag kan komma på, men då är man ju gripen :p

Jo, det vore ju det. Men då är det ju ytterplagg, inte vad jag tänker på när någon säger "klä av sig". Och ja, jag tror att det var när någon var gripen diskussionen gällde. Eller ja, det är iaf det jag diskuterar. :p

Så ovanligt är det väl ändå inte? Och är det allvarliga tillstånd behöver det inte vara sannolikt för att vilja ha med sig medicin. Men oavsett om det "bara" gäller nycklar, telefon och plånbok är det fortfarande mycket att bära på samtidigt som man typ storhandlar.
Jag menar att det stora kundunderlaget förmodligen inte anser att det är bekvämt för dem att använda förvaringsskåp.

Jag har ingen aning, jag gissar att de flesta klarar av att göra ett butiksbesök med enbart betalningsmedel?

Däremot är jag övertygad om att det stora kundunderlaget inte anser att det är bekvämt för dem att använda förvaringsskåp just för att det inte är bekvämt.
Ser jag till mig själv kan jag gärna lämna ifrån mig väskan men då ber jag hellre om att få ställa den i ex kundservice för att jag tycker det är meckigt med skåp ;)

Jag har ingen aning, jag gissar att de flesta klarar av att göra ett butiksbesök med enbart betalningsmedel?

Däremot är jag övertygad om att det stora kundunderlaget inte anser att det är bekvämt för dem att använda förvaringsskåp just för att det inte är bekvämt.
Ser jag till mig själv kan jag gärna lämna ifrån mig väskan men då ber jag hellre om att få ställa den i ex kundservice för att jag tycker det är meckigt med skåp ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka