Väskkontroll i butik

Vad är det farliga med att be? Det sker ju först när väktare/personal/butikskontrollant utom tvivel är säkra och den misstänkte nekar.
Den nekande blir ombedd men får ju själv välja om han eller hon vill invänta till polisen är på plats.
Vad jag fått till mig så brukar många tjuvar föredra att där lägga korten på bordet så det är klart innan polisen blir inblandad.

Fast om den nekar, varför skulle den då vilja klä av sig för att visa upp stöldgods?
Och jag skulle inte vilja be för att jag inte skulle vilja stå i en sits där en person jag gripit säger att jag tvingat hen att klä av sig, oavsett om jag ber om det eller inte så kan ju den uppfatta det som att den inte har något val, jag har ju redan frihetsberövat personen.
Sedan är det ju en annan sak om jag sitter i två timmar med en person i väntan på polis och vi pratar och hen säger "Du förresten, jag har en kexchoklad i fickan också" eller om jag frågar om hen har något annat också och hen säger ja. Men det är inte samma sak som att be någon klä av sig mer plagg än ytterplagget.

Och den sitsen skulle jag inte vilja sätta mig i, vad säger att den personen är på det klara med att hen får säga nej?

Jag erbjuder mig alltid att visa upp väskan om jag har med någon. Har jobbat i butik själv och det är trevligt när kunderna är hjälpsamma. De flesta med större väskor/kassar brukade fråga om de kunde lämna dem vid kassan. I butiken där jag jobbade hade vi kassorna nära in-/utgången och såg vi någon med en väska och de inte frågade om de fick ställa ifrån sig brukade vi fråga om de ville lämna sin väska vid kassan. På ett trevligt sätt.

Ja men precis, det känns liksom rätt bra att få vara hjälpsam. Att säga nej när någon ber om något, att underlätta för någon, ja men gärna.
Det är ju inte så att de ber om att få min bil eller min plånbok :D

Kanske har missat nåt igen :p men vad är det som sker om den misstänkte nekar? Att man ber den ta av sig kläder? Varför? :confused:
Vad är det farliga med att be? Det sker ju först när väktare/personal/butikskontrollant utom tvivel är säkra och den misstänkte nekar.
Den nekande blir ombedd men får ju själv välja om han eller hon vill invänta till polisen är på plats.
Vad jag fått till mig så brukar många tjuvar föredra att där lägga korten på bordet så det är klart innan polisen blir inblandad.

Vad är en snattofon?

Googlade lite och det verkar bara finnas i liten omfattning just nu, men det är att när en vuxen person blivit gripen för brottet snatteri och erkänt så kan den som genomfört envarsgripet ringa ett speciellt telefonnummer till polisen för att erkänna, då kan de upprätta anmälan via telefon och polisen behöver inte komma till platsen.

Annars ska polisen ALLTID komma till platsen för ett envarsgrip. När du väl genomfört en gripning kan du inte återta den, det måste polisen göra, alltså måste polisen komma till platsen.

Men nu verkar det bara som att den finns i liten skala och bara i Stockholm så då måste ju i praktiken polis alltid komma till platsen när någon gripits.

Fast om den nekar, varför skulle den då vilja klä av sig för att visa upp stöldgods?
Och jag skulle inte vilja be för att jag inte skulle vilja stå i en sits där en person jag gripit säger att jag tvingat hen att klä av sig, oavsett om jag ber om det eller inte så kan ju den uppfatta det som att den inte har något val, jag har ju redan frihetsberövat personen.
Sedan är det ju en annan sak om jag sitter i två timmar med en person i väntan på polis och vi pratar och hen säger "Du förresten, jag har en kexchoklad i fickan också" eller om jag frågar om hen har något annat också och hen säger ja. Men det är inte samma sak som att be någon klä av sig mer plagg än ytterplagget.

Och den sitsen skulle jag inte vilja sätta mig i, vad säger att den personen är på det klara med att hen får säga nej?

Utgångsläget är att väktaren/personalen/butikskontrollanten VET att personen har stöldgods på sig.

En del står på sig i sitt nekande medan andra "ger upp" när de får höra:
"Antingen tar du detta med mig/oss eller så tar du det med polisen, välj själv".

En del måste ta av sig för att avlägsna stöldgodset. Det är liksom en situation de själva skapat. Det är väl ingen som vill ha av någon kläderna för skoj skull.
Jag väljer iaf att tro det inte hör till vanligheten.

Jag har ingen aning, jag gissar att de flesta klarar av att göra ett butiksbesök med enbart betalningsmedel?

Däremot är jag övertygad om att det stora kundunderlaget inte anser att det är bekvämt för dem att använda förvaringsskåp just för att det inte är bekvämt.
Ser jag till mig själv kan jag gärna lämna ifrån mig väskan men då ber jag hellre om att få ställa den i ex kundservice för att jag tycker det är meckigt med skåp ;)

Tar de emot i kundservice och ansvarar för den om något försvinner då? :)

Kanske har missat nåt igen :p men vad är det som sker om den misstänkte nekar? Att man ber den ta av sig kläder? Varför? :confused:

Personen hålls kvar i väntan på polis dvs om det finns en säkerhet om att personen stulit.
Om man ber personen ta av sig kläderna beror det på att den nekar och vägrar ta fram stöldgodset. En del väktare ber då personen att ta av sig kläderna för att visa att så inte är fallet alternativt så inväntas polis så får personen ta av sig kläderna inför polis istället.

Men varför?
Utgångsläget är att väktaren/personalen/butikskontrollanten VET att personen har stöldgods på sig.

"Antingen tar du detta med mig/oss eller så tar du det med polisen, välj själv".

En del måste ta av sig för att avlägsna stöldgodset. Det är liksom en situation de själva skapat. Det är väl ingen som vill ha av någon kläderna för skoj skull.

Tar de emot i kundservice och ansvarar för den om något försvinner då? :)

Jag har aldrig haft några problem och de har hållt uppsikt. Min väska har ställts på ett ställe så hade någon lyckats stjäla den så skulle de nästan förtjänat innehållet.
Dvs antingen bakom kundservicedisk eller vid kassörskans fötter under/bakom bandet.

Bra, då diskuterar vi samma sak, dvs när ett envarsgrip genomförts på bar gärning. :)

Den gripne kommer ju att få ta det med polisen i vilket fall, så jag ser inte skillnaden?

Jag förstår inte vad nyttan i det ligger.

Och jag skulle definitivt inte vilja sätta mig i sitsen att polisen kommer, den misstänkte säger att jag tvingat hen att klä av sig och jag säger "Nej, jag BAD faktiskt bara personen klä av sig", när jag redan rubbat maktbalansen mellan mig och den gripne genom att frihetsberöva personen. Och det behöver ju inte ens handla om att personen vill jävlas, utan att hen är rädd, ledsen och chockad och inte uppfattar min fråga som en fråga där nej är ett alternativ.

Hade jag jobbat i butik hade jag aldrig vågat mig på att ha ansvar över vem vet hur många kunders tillhörigheter.

Sen gällande att agera professionellt, det tycker jag inte butiker som vill bestämma åt mig vad som är lämplig packning för en handling gör. Är jag likamed misstänkt snattare för att jag direkt efter träning handlar med medhavd bag, då struntar jag hellre i att handla helt.
Jag har ingen aning, jag gissar att de flesta klarar av att göra ett butiksbesök med enbart betalningsmedel?

Däremot är jag övertygad om att det stora kundunderlaget inte anser att det är bekvämt för dem att använda förvaringsskåp just för att det inte är bekvämt.
Ser jag till mig själv kan jag gärna lämna ifrån mig väskan men då ber jag hellre om att få ställa den i ex kundservice för att jag tycker det är meckigt med skåp ;)

Bra, då diskuterar vi samma sak, dvs när ett envarsgrip genomförts på bar gärning. :)

Den gripne kommer ju att få ta det med polisen i vilket fall, så jag ser inte skillnaden?

Jag förstår inte vad nyttan i det ligger.

Och jag skulle definitivt inte vilja sätta mig i sitsen att polisen kommer, den misstänkte säger att jag tvingat hen att klä av sig och jag säger "Nej, jag BAD faktiskt bara personen klä av sig", när jag redan rubbat maktbalansen mellan mig och den gripne genom att frihetsberöva personen. Och det behöver ju inte ens handla om att personen vill jävlas, utan att hen är rädd, ledsen och chockad och inte uppfattar min fråga som en fråga där nej är ett alternativ.

Nyttan i det ligger i att man ger personen ytterligare ett val och det är ganska många som föredrar att göra klart erkännandet och framplockandet av stöldgodset tillsammans med väktare/butikskontrollant.
En del ogillar polisen betydligt mer och anser att den kontakten är än mer förnedrande.

Jag har inte hört talas om att ditt exempel men det är klart att det finns alla varianter.

Jättebra fakttiskt :). Apparaten står precis utanför affären och man fixar det själv på tio sek typ :up:

Jag har bara hört talas om det, inte sett det. Har du googletips?

Frågan som dyker upp är såklart hur alla kunder gör som behöver komma åt sin plånbok, mobil och mediciner i väskan dvs några av argumenten för att man måste ha med sig den in? Jag antar att plomberingen omöjliggör att man kan stoppa ned något men då borde man heller inte kunna plocka ur något?

Varför ska du ha fram grejer? Du är ju säker på att det snattats? Det är väl bättre om polisen själva får plocka fram dom från snattaren?
Förstår inte syftet

1. Personen nekar och får en möjlighet att klara av allt innan polisen kommer. Eftersom många av snattarna vid valmöjligheten väljer att göra klart allt med väktarna så är det uppenbarligen inte en helt galen idé.
    Det finns ju många som nekar bara för att de tror att de ska komma undan, när de förstår att de kommer få träffa polisen känns tydligen väktarna som det bättre alternativet.

När polisen kommer är så gott som rapporteringen klar och det går snabbare.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka