Vad är det farliga med att be? Det sker ju först när väktare/personal/butikskontrollant utom tvivel är säkra och den misstänkte nekar.
Den nekande blir ombedd men får ju själv välja om han eller hon vill invänta till polisen är på plats.
Vad jag fått till mig så brukar många tjuvar föredra att där lägga korten på bordet så det är klart innan polisen blir inblandad.
Fast om den nekar, varför skulle den då vilja klä av sig för att visa upp stöldgods?
Och jag skulle inte vilja be för att jag inte skulle vilja stå i en sits där en person jag gripit säger att jag tvingat hen att klä av sig, oavsett om jag ber om det eller inte så kan ju den uppfatta det som att den inte har något val, jag har ju redan frihetsberövat personen.
Sedan är det ju en annan sak om jag sitter i två timmar med en person i väntan på polis och vi pratar och hen säger "Du förresten, jag har en kexchoklad i fickan också" eller om jag frågar om hen har något annat också och hen säger ja. Men det är inte samma sak som att be någon klä av sig mer plagg än ytterplagget.
Och den sitsen skulle jag inte vilja sätta mig i, vad säger att den personen är på det klara med att hen får säga nej?