Väskkontroll i butik

Det kanske är svårt att förstå varför man har så strikta rutiner för alla men har man jobbat i butik och sett hur folk öppnar sin träningsbag och skyfflar ner hygienartiklar eller chokladkakor får man en annan syn på saken.

Jag förstår rutinerna, och jag har ett hum om den enorma mängden "svinn" då jag har butiksägare i dagligvaruhandeln i bekantskapskretsen. Men det förminskar ju inte en kunds känsla av bli misstänkliggjord då denne anmodas visa upp sin väska i kassan. Butikerna kanske ska börja med kontrollanter i stil med flygplatserna med bagageröntgen, båge och stickprovsvisitationer?

[/QUOTE]
Lite halvt OT, men:
Hur är det med säkerhetskontrollanter på flygplatser, vad är deras befogenheter? Flygplatser är (väl?) oftast betecknade som skyddsobjekt, är det andra delegeringar av uppgifterna då? Tänker alltså på när man blir kroppsvisiterad, vilket jag jämt och ständigt råkar ut för :D. Blir ju alltid tillfrågad om jag är ok med att den manliga (vilket det hittills alltid varit tala om) säkerhetskontrollanten klämmer och känner eller om jag vill ha en kvinnlig, men har aldrig blivit erbjden enskilt rum. Inte för att jag bryr mig, men snabb googling visade mig att kvinnlig kroppsvisitering tydligen egentligen är rätt strängt reglerat?

Well, frågan var egentligen hur säkerhetskontrollen på flygplatsen är lag-reglerad? Vem får utföra vad? När blir det en polisiär uppgift att visitera?

Bonusfråga: Vad händer om någon snattar på en flygplats/skyddsobjekt? Är det andra regler omkring vem som får visitera där än i vanliga butiker :)?

Flygplatser har både flygplatskontrollanter och skyddsvakter. Motsvarande kontrollanter finns numer i hamnen också. De har särskilda regler vilka jag idag inte minns. Länge sedan jag jobbade med det men de har befogenheter utöver väktare, såsom rätt till visitation. Rätt säker på att det är skyddsvisitation och inte kroppsvisitation dock men jag är inte helt hundra.

Om du snattar på skyddsobjekt blir du gripen, precis som vanligt. Skillnaden kan vara att om du tar något av skyddsvärde blir rubriceringen annorlunda och straffet högre. Inte bra! ;)

Hur ställer sig kunden till att snatteri inte polisanmäls? :) Jag trodde att alla butiker polisanmälde alla snatterier.

Tja, de är väl glada att slippa undan, antar jag.
Jag jobbar inne i Stockholm och det är inte alltid så att polisen kommer.

Är det en liten summa som snattats så vet vi ju redan från början att det är ganska lönlöst att polisanmäla eftersom det ofta inte leder till något, anmälan skrivs av.
Undantaget är förstås om det är en minderårig som snattar, men det är ju för att socialen förhoppningsvis ska fånga upp personen så att det inte händer igen.

Liksom, om man har med sig flera äpplen hemifrån och de tror man tagit dem i butiken, vad gör man då?

Hoppas på att det är "fel sort". :) Jag har också tänkt på det där. Jag har ofta tuggummipaket eller liknande i väska/fickor då jag tar mediciner som gör mig torr i munnen. Jag har extremt sällan kvitton på att dessa är ärligen köpta vid ett annat tillfälle. Inte heller har jag sinnesnärvaro nog att lämna tuggummipaketet hos kassörskan eller gå ut och lämna det i bilen. Det ÄR svårt att få bukt med snatterierna utan att samtidigt göra sina kunder obekväma, en svår balansgång.

Hur ställer sig kunden till att snatteri inte polisanmäls? :) Jag trodde att alla butiker polisanmälde alla snatterier.

Är det en liten summa som snattats så vet vi ju redan från början att det är ganska lönlöst att polisanmäla eftersom det ofta inte leder till något, anmälan skrivs av.
Undantaget är förstås om det är en minderårig som snattar, men det är ju för att socialen förhoppningsvis ska fånga upp personen så att det inte händer igen.

Jag har aldrig varit med om att visa upp innehållet i någon väska. Tur är väl det för jag brukar ha matlåda, äpplen och diverse prylar med mig i väskan när jag hoppar in för att handla efter jobbet.
Liksom, om man har med sig flera äpplen hemifrån och de tror man tagit dem i butiken, vad gör man då?

Man säger till i kassan innan man går in i butiken att man har äpplen med sig in.

Jag menar kunden som i butikskontrollantens kund, dvs butiken? Att få rykte om sig om att det är fritt fram att snatta för att snatterierna ändå inte polisanmäls om de blir tagna kan ju knappast vara att arbeta förebyggande? Det kan ju vara så att ni är anslutna till snattofonen som tagits i bruk igen, så polisanmäls det men via telefon, då är det helt ok.

Och ja, jag förstår att det känns tröstlöst, men det ska ändå anmälas.
Och håller helt med angående mindreåriga. :)

Jag har aldrig varit med om att visa upp innehållet i någon väska. Tur är väl det för jag brukar ha matlåda, äpplen och diverse prylar med mig i väskan när jag hoppar in för att handla efter jobbet.
Om de försöker göra dig skyldig till detta kan du bara gå. De har inga bevis för att du stulit dem. Om de håller kvar dig är det olaga frihetsberövande.

Jag menar kunden som i butikskontrollantens kund, dvs butiken? Att få rykte om sig om att det är fritt fram att snatta för att snatterierna ändå inte polisanmäls om de blir tagna kan ju knappast vara att arbeta förebyggande? Det kan ju vara så att ni är anslutna till snattofonen som tagits i bruk igen, så polisanmäls det men via telefon, då är det helt ok.

Och ja, jag förstår att det känns tröstlöst, men det ska ändå anmälas.
Och håller helt med angående mindreåriga. :)

Aha, du menar så.
Vi är anslutna till snattofonen.

Lite halvt OT, men:
Hur är det med säkerhetskontrollanter på flygplatser, vad är deras befogenheter? Flygplatser är (väl?) oftast betecknade som skyddsobjekt, är det andra delegeringar av uppgifterna då? Tänker alltså på när man blir kroppsvisiterad, vilket jag jämt och ständigt råkar ut för :D. Blir ju alltid tillfrågad om jag är ok med att den manliga (vilket det hittills alltid varit tala om) säkerhetskontrollanten klämmer och känner eller om jag vill ha en kvinnlig, men har aldrig blivit erbjden enskilt rum. Inte för att jag bryr mig, men snabb googling visade mig att kvinnlig kroppsvisitering tydligen egentligen är rätt strängt reglerat?

Flygplatskontrollanterna har förordnande av polisen och får utföra visitation av person och dennes tillhörigheter. Den som blir föremål för visitering har alltid rättighet att bli visiterad i enskilt rum med minst två personer närvarande (i flera fall innebär det i princip att man går bakom några skärmar för att visiteras). Det får du säga till om att du vill. Kvinnor får begära att en kvinnlig kontrollant visiterar, men har inget ändrats har män inget att säga till om angående kön på kontrollant. På den tiden jag jobbade kunde man också få be att ett bagage som behövde öppnas skulle öppnas i enskilt rum. Man kan ju ha saker som man inte vill visa hela världen med sig.

KL eller nåt.

Svinnet i detaljhandeln är ca 10 %. Personalen står för den absolut största delen av dessa 10 %, dock har personalen betydligt bättre integritetsskydd än kunderna.

Nu arbetar jag inte i detaljhandeln utan på sjukhus, ingen av övrig personal kan kräva att få titta i min väska eller visitera mig, eller be mig klä av mig när jag lämnar min arbetsplats, har jag setts stjäla så kan polis tillkallas för att utföra visitering o titta i väskor.

Jag kan inte bara ha betalkort eller plånbok med mig in i affärer, jag har mobil o bilnycklar med mig eftersom jag handlar i samband med att jag åker eller är på väg hem från arbetet. Skulle inte falla mig in att åka 6 - 7 mil t.o.r. bara för att handla.

Där jag oftast handlar är på ett stort köpcenter, typ galleria, där tar jag en kundvagn o sedan besöker jag de affärer jag behöver o har alltså kundvagnen fylld av kassar från diverse olika affärer, förutom i första affären.

På det sjukhus jag arbetar på så finns det fish-eye kameror i läkemedelsrummen, de startar direkt när någon går in. För att låsa upp dörren måste jag dra mitt id-kort + att jag måste knappa in min personliga kod. Detta betyder att man alltid vet vem som varit i läkemedelsrummet vid en viss tidpunkt.
Kamerorna var väl tänkta att komma åt svinnet av läkemedel som tidvis var betydande. Hur ofta dessa inspelningar kontrolleras vet jag inte, men efter att en person blivit avstängd från arbetet upphörde svinnet.

Fortsättning....
Om jag måste lämna ifrån mig tillhörigheter utanför kassan, oavsett om det är till personal eller i ett läsbart skåp, vem betalar självrisken till mitt försäkringsbolag om mina tillhörigheter försvinner?

Flygplatskontrollanterna har förordnande av polisen och får utföra visitation av person och dennes tillhörigheter. Den som blir föremål för visitering har alltid rättighet att bli visiterad i enskilt rum med minst två personer närvarande (i flera fall innebär det i princip att man går bakom några skärmar för att visiteras). Det får du säga till om att du vill. Kvinnor får begära att en kvinnlig kontrollant visiterar, men har inget ändrats har män inget att säga till om angående kön på kontrollant. På den tiden jag jobbade kunde man också få be att ett bagage som behövde öppnas skulle öppnas i enskilt rum. Man kan ju ha saker som man inte vill visa hela världen med sig.
det är ju samma sak där, genom att beträda lokalen så medger du att de har rätt att kontrollera..

Nu är det några månader sen jag jobbade på svensk flygplats, men manliga flygplatskontrollanter får aldrig visitera tjejer, om inte tekniska hjälpmedel finns (handdetektor), detta enligt svensk lag. Väskor osv får de söka, men inte ta på tjejer. Killar däremot blir visiterade av båda könen (om inte särskilda skäl finns, vet att det finns undantag för buddistiska munkar, som bara söks av män). Så har du, i Sverige, som tjej blivit kroppsvisiterad av en man, så är det emot svensk lag. Vet dock att i Danmark kan du bli visiterad av både ock
Som flplk söker du ju ytterst sällan något som inte redan blivit scannat i röntgen, dvs du har alltid skäl att säkerställa vad som fanns väskan. Och du kan säkert absolut vägra att öppna väskan, men då lär du inte få flyga och istället ta ett samtal med farbror blå.
Likaså personer visiteras sällan om de inte av något sätt gett utslag i bågen (+ de antal % vi ska ta stickprov på, men numera brukar bågen 'välja' ut dem åt oss också.

Har du snattat på flygplats är det ofta skyddsvakterna som är först på plats och sen kommer polisen också. Skyddsvakterna har andra befogenheter än de vanliga kontrollanterna.
I säkerhetskontrollen tillkallas polisen om det är något förbjudet föremål i bagaget/på personen, eller om det finns andra särskilda skäl (men det är ytterst sällan)

Lite halvt OT, men:

Well, frågan var egentligen hur säkerhetskontrollen på flygplatsen är lag-reglerad? Vem får utföra vad? När blir det en polisiär uppgift att visitera?

Bonusfråga: Vad händer om någon snattar på en flygplats/skyddsobjekt? Är det andra regler omkring vem som får visitera där än i vanliga butiker :)?

det är ju samma sak där, genom att beträda lokalen så medger du att de har rätt att kontrollera..

Nä, det är inte samma. Butikskontrollanterna har inte förordnande från polisen. De får gå dig hack i häl för att kontrollera om du snor något och i så fall göra ett envarsgripande när du passerat kassorna. Men de får inte nappa dig innan kassorna och de får inte visitera dig mer än i syftet att avväpna dig om du verkar hotfull.

Nä, det är inte samma. Butikskontrollanterna har inte förordnande från polisen. De får gå dig hack i häl för att kontrollera om du snor något och i så fall göra ett envarsgripande när du passerat kassorna. Men de får inte nappa dig innan kassorna och de får inte visitera dig mer än i syftet att avväpna dig om du verkar hotfull.
Så vitt jag vet så tar de dig inte innanför kassorna utan när du passerat kassan ;)

Jag förstår rutinerna, och jag har ett hum om den enorma mängden "svinn" då jag har butiksägare i dagligvaruhandeln i bekantskapskretsen. Men det förminskar ju inte en kunds känsla av bli misstänkliggjord då denne anmodas visa upp sin väska i kassan. Butikerna kanske ska börja med kontrollanter i stil med flygplatserna med bagageröntgen, båge och stickprovsvisitationer?

Våra kunder informerades vid ingången om vad som gällde så om någon inte var bekväm med förfarande kunde de välja att inte gå in. Om det är tydligt att samma gäller för alla finns ingen anledning för folk att känna sig misstänkliggjorda.

Känner människor sig i allmänhet misstänkliggjorda på flygplatsen med deras mycket strikta säkerhetskontroller? Går folk och känner sig kränkta för att de tror att personalen på flygplatsen tror att alla är terrorister? Nej.

KL eller nåt.

Svinnet i detaljhandeln är ca 10 %. Personalen står för den absolut största delen av dessa 10 %, dock har personalen betydligt bättre integritetsskydd än kunderna.

Har vi? Vi genomgick regelbundet hemgångskontroller och vägrade man detta fick man nog söka sig efter ett nytt jobb. Handlade vi i affären skulle vi ha en kollega att signera kvittot. Hade vi med oss grejer (tuggummi, vatten på flaska osv.) som även säljs i affären skulle vi ha kvitto dem

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka