Väskkontroll i butik

Fortsättning....
Om jag måste lämna ifrån mig tillhörigheter utanför kassan, oavsett om det är till personal eller i ett läsbart skåp, vem betalar självrisken till mitt försäkringsbolag om mina tillhörigheter försvinner?

Du själv. Ingen tvingar dig att ta med något till affären. Har du saker du inte vågar lämna ifrån dig och som inte går att lägga i t.ex. en jackficka måste du faktisk inte ta med dem in i affären. Du kan välja att göra det och låsa in dem i ett läsbart skåp, men det är ditt val och ditt ansvar.

• Gilla
Reactions: No1
Känner människor sig i allmänhet misstänkliggjorda på flygplatsen med deras mycket strikta säkerhetskontroller? Går folk och känner sig kränkta för att de tror att personalen på flygplatsen tror att alla är terrorister? Nej.

Jo! Det finns det en hel del som gör! Inte själva stoppa väskan i maskinen och gå genom bågen-grejen eftersom ALLA gör det, men att behöva öppna väskan eller bli visiterad med/utan metalldetektor är det vanligt att folk känner sig obekväma/misstänkliggjorda inför - trots att samma regler gäller för alla. Som flygplatskontrollant är man van vid att då och då få ett ilsket "ser jag ut som en terrorist eller!?!" tillbaka vid anmodan... :)

Om kassören ber att få se vad jag har i eventuellt medhavda påsar så visar jag det. Men hittills har jag aldrig fått frågan. Ett par gånger har jag visat själv om det är så att jag handlat produkter som överensstämmer med deras sortiment. Sen är jag väldigt noga med att ta kvitto att uppvisa om det nu skulle bli ett problem.

• Gilla
Reactions: No1
Jag har aldrig varit med om att visa upp innehållet i någon väska. Tur är väl det för jag brukar ha matlåda, äpplen och diverse prylar med mig i väskan när jag hoppar in för att handla efter jobbet.
Liksom, om man har med sig flera äpplen hemifrån och de tror man tagit dem i butiken, vad gör man då?

Vad jag vet behövs inget kvitto. Butiken måste kunna bevisa att man tagit varan är det inte så? Jag går alltid omkring med oöppnade tuggummipaket och liknande (utan kvitto) och har aldrig bekymrat mig över det.

Vad jag vet behövs inget kvitto. Butiken måste kunna bevisa att man tagit varan är det inte så? Jag går alltid omkring med oöppnade tuggummipaket och liknande (utan kvitto) och har aldrig bekymrat mig över det.
Kvitto förenklar ibland situationen men du har helt rätt i det du säger.

@no1Det finns noll och INGEN anledning till att be personer ta av sig kläderna! Den enda visitationen du FÅR göra är att söka igenom personen efter föremål som kan skada. En skyddsvisitation alltså. I en skyddsvisitation brukar man rimligen hitta andra föremål också såsom snattade prylar, om du gjort den korrekt och personen inte gömt dem i sin ryggsäck som du INTE får söka igenom. Väskan ställer du bara åt sidan tills polisen kommer.

Att du ber personen klä av sig kan tolkas som ett tvång, om du inte samtidigt säger "du behöver inte för jag har inte rätt att begära det enligt lag" och detta bör rimligen spelas in så det inte används mot dig senare. Att personen nekar är ett icke-problem för om du griper någon måste du ju vara hundra procent säker på att det är snatteri. Det gör ju bara att du inte kan använda snattofonen, dvs ingen big deal. Du får invänta polis som tar hand om ärendet.

Hoppas att du inte jobbar med detta för i så fall har du pinsamt dålig koll.

Som jag skrev innan gäller det att uppträda professionellt.
Skillnaden ligger många gånger i hur yttranden förmedlas.
Jag vet var gränsen går för professionellt agerande och inte, så den biten behöver du inte över.

KL eller nåt.

Svinnet i detaljhandeln är ca 10 %. Personalen står för den absolut största delen av dessa 10 %, .

Det kriminella svinnet i detaljhandeln (stölder och snatterier) uppgår till 6 miljarder kronor.

Det kriminella svinnet utgörs av externt och internt svinn. Det externa svinnet, det vill säga kundstölder, uppgår till 4,4 miljarder kronor. Det interna svinnet, det vill säga stölder som begås av personal och chefer, uppgår till drygt 1,6 miljarder.

Av de stölder som upptäcks polisanmäls två tredjedelar men uppgiften är osäker. Mörkertalet är stort.

Administrativt svinn, det vill säga bokföringsmässiga fel, felväxling till kunder, produkter som inte går att sälja på grund av kvalitetsförsämring, med mera, uppgår till 3 miljarder kronor.

Inom dagligvaruhandeln har en mer noggrann redovisning av det administrativa svinnet lett till en ökning av andelen administrativt svinn, som numera utgör 40 procent av det totala svinnet.

Sammanlagt uppgår svinnet, inklusive administrativt svinn, till 1,4 procent av den totala omsättningen i den svenska detaljhandeln, eller 9 miljarder kronor

http://www.svenskhandel.se/Documents/Rapporter/2013/St%C3%B6lder%20och%20annat%20svinn%20i%20svenska%20butiker.pdf

Ni som är så obekväma med att samarbeta och vara tillmötesgående gentemot handelspersonal:

Hade ni själva kunnat arbeta i en butik där policyn är att ni vid arbete i kassa måste be varje kund visa upp insidan av sin medhavda väska och även be dem öppna jackan?

Konsekvensen av att inte göra detta är att man inte kan arbeta kvar på arbetsplatsen.
Kan ju också vara något att ta i beaktande när man väljer hur tillmötesgående man ska vara gentemot kassapersonalen.

det är ju totalt meningslöst att kontrollera en kund inne i butiken, för även om han/hon har 5 kg oxfilé undanstoppad under kläderna så är det inte straffbart så länge vederbörande passerat kassan
Däremot är det straffbart att kolla igenom personen för att den eventuellt har något på sig, så länge du inte är t.ex polis.

Ni som är så obekväma med att samarbeta och vara tillmötesgående gentemot handelspersonal:

Hade ni själva kunnat arbeta i en butik där policyn är att ni vid arbete i kassa måste be varje kund visa upp insidan av sin medhavda väska och även be dem öppna jackan?

Konsekvensen av att inte göra detta är att man inte kan arbeta kvar på arbetsplatsen.
Kan ju också vara något att ta i beaktande när man väljer hur tillmötesgående man ska vara gentemot kassapersonalen.

Nej.

Har aldrig sett en butik vare sig här i norr, i huvudstaden eller nån annnastans där varje kund ombeds visa innehållet i väskan och dessutom öppna jackan, var finns såna butiken :confused: och det känns rätt kontraproduktivt med ett sådant krav.

Har aldrig sett en butik vare sig här i norr, i huvudstaden eller nån annnastans där varje kund ombeds visa innehållet i väskan och dessutom öppna jackan, var finns såna butiken :confused: och det känns rätt kontraproduktivt med ett sådant krav.

Som jag skrev tidigare blir det allt vanligare att större butiker aktivt riktar in sig mot större väskor och påsar. Man skyltar vid entré och vid kassorna, man erbjuder förvaringsskåp.
Det är brottsförebyggande så att kalla det kontraproduktivt är jag tveksam till. Det är enorma summor som promenerar ut varje dag så jag förstår aktiviteten mer än väl.
Öppna jackan har jag själv aldrig behövt göra men vet att det förekommer när de är av storleken att de kan rymma en smörgåsgrill.

Det kontraproduktiva ligger i att varje kund ska ombes visa innehållet i väska och öppna jackan för att visa ? vid kassan och det har jag aldrig sett eller upplevt nånstans vare sig i små eller stora butiker.

Beror nog på det avtal man har med personalen. Finns det i ett avtal att arbetsgivaren har rätt att kontrollera så... ;)
...så är medarbetarna grundlurade då arbetsgivaren inte har någon laglig rätt att göra så.
Om jag inte minns fel så får väktare ta utpasseringskontroller på personal, men om denne inte vill visa upp sin väska/påse finns det inget väktaren kan göra annat än att tala om det för arbetsgivaren, och kanske då meddela personen att det är vad som kommer hända - och då hamnar det ju hos arbetsgivaren så det är inte upp till väktare att lösa problemet.

Jag går ofta runt i butiker när jag varit och tränat (gymmet ligger i ett stort köpcentrum med både ICA och alla andra möjliga butiker (smink, kläder, spel, böcker, inredning, apotek o.s.v.) och har aldrig visat upp någon kasse, eller blivit ombedd att göra det. Ica tog bort möjligheten med väskinlämning så jag antar att det inte lönade sig :p

Jag handlar dessutom alltid/oftast med självscanning eller i snabbkassa (självbetjäning eller vad det heter) och det har aldrig varit några problem trots att jag kanske haft oöppnade drickor eller liknande.
Avstämning händer såklart (och jag är lika nervös varje gång :eek: även om jag är säker på att jag scannat precis allt) och då kan jag passa på att fråga om de vill kika i övriga påsar/väskor "när de ändå är i farten" men annars ser jag ingen anledning till det.
Däremot skulle jag inte tjafsa med någon i kassan om denne bad mig att visa upp, är det väl mest omgivningen jag oroar mig för, att de ska tro att jag gjort något jag inte borde göra :eek:

Det kontraproduktiva ligger i att varje kund ska ombes visa innehållet i väska och öppna jackan för att visa ? vid kassan och det har jag aldrig sett eller upplevt nånstans vare sig i små eller stora butiker.

Det är det som är poängen om en butik arbetar brottsförebyggande.
Om du studerar kunderna så är det långt ifrån alla som har stora väskor med sig. Många kvinnor har mindre handväskor.
Kontroll av stora jackor är troligen mer sällsynt och dessutom en säsongsfråga.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka