Beror nog på det avtal man har med personalen. Finns det i ett avtal att arbetsgivaren har rätt att kontrollera så...
...så är medarbetarna grundlurade då arbetsgivaren inte har någon laglig rätt att göra så.
Om jag inte minns fel så får väktare ta utpasseringskontroller på personal, men om denne inte vill visa upp sin väska/påse finns det inget väktaren kan göra annat än att tala om det för arbetsgivaren, och kanske då meddela personen att det är vad som kommer hända - och då hamnar det ju hos arbetsgivaren så det är inte upp till väktare att lösa problemet.
Jag går ofta runt i butiker när jag varit och tränat (gymmet ligger i ett stort köpcentrum med både ICA och alla andra möjliga butiker (smink, kläder, spel, böcker, inredning, apotek o.s.v.) och har aldrig visat upp någon kasse, eller blivit ombedd att göra det. Ica tog bort möjligheten med väskinlämning så jag antar att det inte lönade sig
Jag handlar dessutom alltid/oftast med självscanning eller i snabbkassa (självbetjäning eller vad det heter) och det har aldrig varit några problem trots att jag kanske haft oöppnade drickor eller liknande.
Avstämning händer såklart (och jag är lika nervös varje gång
även om jag är säker på att jag scannat precis allt) och då kan jag passa på att fråga om de vill kika i övriga påsar/väskor "när de ändå är i farten" men annars ser jag ingen anledning till det.
Däremot skulle jag inte tjafsa med någon i kassan om denne bad mig att visa upp, är det väl mest omgivningen jag oroar mig för, att de ska tro att jag gjort något jag inte borde göra