Vårtråden...

@Miiikaela_ jag hatar oxå ofodrade regntäcken. Har hellre inget alls då. Har bara det som skal över ett undertäcke.

Jag resonerar likadant, inget täcke alls eller med lite fyllning alternativt som du skriver som skal. Jag har haft flera tillfällen när hästen känns stelare och kommit fram till att han är fin i kroppen och avspänd när han som sagt är neutral under täcket. Varken varm eller kall. Fungerar för oss :up:

• Gilla
Reactions: fio
Det har mina med. Jag helklipper aldrig. Det är för stor skillnad i ridningen för att jag ska göra om det misstaget med att bara ha ofodrat vid regn och typ fem plus.

Då har jag nog lite tur trots att hästen har en ryggskada så märks ingen skillnad i ridningen av den anledningen. Hon har som mest 200 gr täcke när det är som allra kallast d v s ner till -15 och 100 gr när det ligger på ner till -5.

Har mer eller mindre samma system som @Speedway, haft ofodrat sen det började ligga runt nollan då det alltid blir antingen för varmt med 150g eller lite kallt med ofodrat regn då. Väljer lite kall före för ett för varmt täcke faktiskt. Ger mer hö i hagen istället då.

Fast då jag precis fått hem knas hästen så hade hon 400g tills det var 10+ ute... sen hade hon ett 100g innetäcke under regntäcket eller ett fleece. Och då var hon också bara ute i ca 8h per dag som mest..

Har blivit mer och mer "härdad" med åren och äntligen förstått att hästen mår bäst av att vara ute så mycket som möjligt och av att inte drunkna i sin egen svett så fort hon travar lite :p.
Har snarare blivit så nu att jag är rädd för att övertäcka.

Fast jag köper inte det för har man känt hur mkt stelare hästarna blir i ridningen när dom är kalla över ryggen jämfört när dom inte är kalla över ryggen så vore ju man idiot om man inte lägger på ett täcke till, eller väljer med lite fyllning.

Jag har inte bekymret med stela hästar eftersom mina rör på sig hela tiden. :)

Ok. det här är ju Vårtråden så jag kan meddela att vi officiellt inte har någon snö kvar i Ödebygden.

My Little Epona och Prinsessan Fluff tycker det är finemang att det är barmark och nu undrar dom vart alla morötter håller hus. Dom borde definitivt ha växt klart nu. :d

Osäker på om det här inlägget skulle vara i bildtråden egentligen. Fast det är ju ingen häst. :angel:

Fegade ur och ombokade besiktningen till imorgon. Idag ställde jag på dragbilen, körde några mil (underbara bil :love:) och kopplade sedan på släpet. :banana:

160411_570bdbc22a6b222ae9c966a3.jpg

Här ser man den förbaskade snön också. :rage: Men eftersom vägbanorna är torra så provar jag att köra med sommardäck imorgon. Höger blinkers ville inte fungera, så pappa och jag skulle leka med det imorgon förmiddag. :p

Alltså det är helt sjukt hur exalterad jag blir bara av att se bilen och släpet tillsammans igen. :bump: Snart, snart kan vi ge oss iväg på äventyr igen! :laugh:

Pratade med stallkompisen om när vi skulle sluta ge mat. Blir vilken bal som. Massa grönt här :love: Hästarna går på gräsmattan och trädgårdslandet är i fas :D
Mina hästar ratar redan höet, av de 14 de "ska ha" (enligt @the_connemara ;)) så äter de typ 5.. och idag så stod de lååång bort i hagen när jag skulle ta in.
Så blir nog i nästa månad de får gå ute dygnet runt och äta sig feta på gräs :p.

Även om det nu växer mer utanför hagen är i den.. friskt grönt ogräs över hela gården..

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 030
Senast: Wingates
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 943
Senast: Sesca
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 602
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info