Vårtråden...

Misslyckades också m täcke igår. Jobbade kväll o såg inte superlovande ut när jag åkte så de fick behålla regntäckena på. Nästa gång jag tittade ut var det ju stekhett :eek:
Jag var faktiskt duktig och kollade på klart.se innan jag släppte ut :p. Så mina var nakna och roade sig med ler inpackningar för att hålla knotten borta. Idag då hästen fick massage så blommade knottbetten såklart upp, och det var tydligen sååå skönt att bli kliad på dem :p.

Misslyckades också m täcke igår. Jobbade kväll o såg inte superlovande ut när jag åkte så de fick behålla regntäckena på. Nästa gång jag tittade ut var det ju stekhett :eek:

Jag har misslyckats helt med täcken, köpte ett 300 g och ett 100 g när jag trodde att hon skulle komma hem, var orolig att hon skulle frysa. Sen kom hon inte förrän 1,5 månad senare, så 300-täcket har jag aldrig ens provat. Och jag insåg häromveckan att jag inte har nåt tunnare täcke än 100. Nu har jag beställt ett regntäcke. Stör mig på att jag inte hittade nåt med högre denier-tal än 600.
Så igår fick hon ha på sig sitt 100 g igen efter att vi ridit, med tillåtelse till stallägarna att de får ta av det på dagen om det är varmt, och de är hemma. Dvs om de tar av sina egna hästar sina täcken.

Alltså börjar misstänka att min kanske är lite varmt täckad i alla fall. Nu är det ju inte sol här, eller varmt just idag för regnet öser verkligen ner (i sidled dessutom, vi är å andra sidan på västkusten så något annat vore ju fel att tro). Men min har varit täckad med 200g och är fortfarande. Många i mitt stall har väl lite täckesmani kanske, så då märker man ju inte det. Hästen har iofs inte varit direkt varm under täcket även när solen lyst. Kanske ändå dags att dra ner på grammen lite :grin: vill bara inte att den fryser! Mvh Skåpig matte som egentligen vill täcka så lite som möjligt

Helt ärligt är jag allergisk mot hästägare som täckar sina hästar för att de fryser själva. En häst har päls och är det 5 grader o varmare bör ingen normal häst behöva mer än ofodrat regntäcke. Undantag finns men nu menar jag normala hästar.

Fast jag täcker inte min häst för att jag fryser själv. Jag har valt täcke efter hur hästen känns under täcket. Jag vill ha min häst neutral under täcket dvs varken varm eller kall. Är den det så tycker jag att det är lagom. Ofodrade täcken är jag typ allergisk emot, väljer att ha ett 50g täcke. Ofodrade regntäcken använder jag endast vid väldigt ihållande regn under längre period på beten. Annars använder jag aldrig ofodrat, tycker bara det blir kallt på ryggen. Då får de hellre vara utan så att de i alla fall kan nyttja sin päls. Så jag antar att du är allergisk mot mig i så fall :o

Tycker också det beror mycket på hur hästarna står i hagen. Hos oss blåser det konstant, mitt i denna blåst står våra hästar och det är dåligt med skydd för väder och vind i våra rasthagar som används vintertid. Då täcker jag också mer än om de har väldigt stora hagar med naturligt skydd. Då tycker jag mindre täcken behövs :) Tänk vad olika vi är!

Fast jag täcker inte min häst för att jag fryser själv. Jag har valt täcke efter hur hästen känns under täcket. Jag vill ha min häst neutral under täcket dvs varken varm eller kall. Är den det så tycker jag att det är lagom. Ofodrade täcken är jag typ allergisk emot, väljer att ha ett 50g täcke. Ofodrade regntäcken använder jag endast vid väldigt ihållande regn under längre period på beten. Annars använder jag aldrig ofodrat, tycker bara det blir kallt på ryggen. Då får de hellre vara utan så att de i alla fall kan nyttja sin päls. Så jag antar att du är allergisk mot mig i så fall :o

Tycker också det beror mycket på hur hästarna står i hagen. Hos oss blåser det konstant, mitt i denna blåst står våra hästar och det är dåligt med skydd för väder och vind i våra rasthagar som används vintertid. Då täcker jag också mer än om de har väldigt stora hagar med naturligt skydd. Då tycker jag mindre täcken behövs :) Tänk vad olika vi är!

Fast du ska inte känna under täcket, då känner du bara yttemperatur på pälsen. Du ska känna runt öronbasen. Är hästen kall där kan täcke vara nödvändigt.

Själv är jag glad över hästar som har päls och slipper krångla med täcken. Tror Ariel hade täcke på sig två gånger i fjol, för att inte vara blöt till träning. ;)

De reglerar temperaturen så mycket bättre själva och nu visar tom forskning att det är ingen fara med att släppa ut svettiga hästar heller. :)

Ofodrat regntäcke funkar utmärkt t o m med på en rygghäst som min nu när det är 5 grader och regn. Är det fint väder d v s ingen risk för nederbörd så går hon helt utan. Hon är klippt över hela kroppen förutom en remsa över ryggen/rumpan.

Jag vågar knappt säga när vi har täcke på hästarna och inte. Ibland har jag pratat i telefon under utsläpp så får jag höra att någon lägger på ett xtra täcke när mina går utan :p men alltså sol utan vind Är varmt för hästarna även om den inte är så varmt för oss

Jag älskar ofodrade! Eller ja, täcken allmänt, hästen blir inte så smutsig :D

Ofodrat tar värsta vinden o då blir det varmt om det är sol o inte isande vindar typ tycker jag. Har också hållt med i resonemangen om ofodrats kylande effekt men såhär på vårkanten o på sommaren tycker min häst det är varmt/utmärkt ffa vid blåst.

Däremot har jag helt slutat bry mig om vad man borde ha. Har MASSOR m täcke på min superlånghåriga spårklippta på vintern. Är han glad är det bra. Han gillar inte blåst o kyla o är glad när han känns som en mindre kamin under täcket (ja utanpå pälsen) så då får han göra det. En lugnare dig kan han kännas sval/kall på samma ställe o vara nöjd.

Att täcka för att man själv fryser kanske man gör om man träffar hästen 1 g/dag. Ser o känner man på dem många gånger/dag lär man ju sig hur de funkar. Åtm jag har svårt att tro att någon som känner stt hästen är varm täcka mer bara för att man själv fryser? Skiter man i o känna på hästen dock så ja. Men då bryr man sig ju inte det minsta?

Jag vågar knappt säga när vi har täcke på hästarna och inte. Ibland har jag pratat i telefon under utsläpp så får jag höra att någon lägger på ett xtra täcke när mina går utan :p men alltså sol utan vind Är varmt för hästarna även om den inte är så varmt för oss
+1, jag vågar heller inte tala om hur jag täckar... ;) Känner inte på dem heller, men tittar på hur de beter sig och väljer täcke/inte täcke utifrån det. De talar om ifall de fryser eller om de tycker att det är varmt.

/Lady_S

Vi får nog helt enkelt vara ensa om att vi är oense. Jag kommer fortfarande täcka mig häst, jag kommer fortfarande inte tycka om ofodrat om det inte är sommar. Jag täckar absolut inte min häst för att jag fryser. Skulle inte komma på fråga men jag vill heller inte att han är kall. Så enkelt är det för mig.

Jag täckar efter hur han känns och beter sig. Har fungerat i alla år på alla hästar jag haft. Jag kommer troligen heller inte släppa ut en svettig häst mitt i smällkalla vintern för att det helt plötsligt kommit forskning på det, men den som lever den lär och någon gång när mitt system inte fungerar så kanske jag är villig att ändra mig. Just nu fungerar det utan problem så då kör jag på det. Hästen är aldrig varm eller besvärad så jag tror den kommer överleva även om vissa inte håller med!

• Gilla
Reactions: fio
Jag älskar ofodrade! Eller ja, täcken allmänt, hästen blir inte så smutsig :D

Jag älskar också ofodrade täcken eftersom Epona är extremt känslig för nederbörd så hon går ju täckad även på sommaren när det regnar. Jag har upptäckt att dom däringa flugtäckena med hel rygg är himla fiffiga när det bara är små korta skurar för det blir inte lika varmt för övriga kroppen.

Annars är uppehållsväder en favorit för då kan hon gå naken. :D

Vi får nog helt enkelt vara ensa om att vi är oense. Jag kommer fortfarande täcka mig häst, jag kommer fortfarande inte tycka om ofodrat om det inte är sommar. Jag täckar absolut inte min häst för att jag fryser. Skulle inte komma på fråga men jag vill heller inte att han är kall. Så enkelt är det för mig.

Jag täckar efter hur han känns och beter sig. Har fungerat i alla år på alla hästar jag haft. Jag kommer troligen heller inte släppa ut en svettig häst mitt i smällkalla vintern för att det helt plötsligt kommit forskning på det, men den som lever den lär och någon gång när mitt system inte fungerar så kanske jag är villig att ändra mig. Just nu fungerar det utan problem så då kör jag på det. Hästen är aldrig varm eller besvärad så jag tror den kommer överleva även om vissa inte håller med!

Syftade inte öht på dig m att täcka när man själv fryser om du trodde det, sorry :) Det är ett sååååå vanligt argument (iaf om man har mycket täcke) o jag tycker det är so himla fjantigt. Alltså puckon gör så. Puckon är puckon. Thats my cup of tea typ.

Precis som det där "hade min häst fått den maten foderstatsprogrammet sa hade den varit ett spjälstaket, jag fodrar med ÖGONEN!". Alltså Einstein vilken jävla motsättning. Not.

För tillfället lite mer bitter äver puckon än normal kan vi sammanfatta det som :D

Ofodrat regntäcke funkar utmärkt t o m med på en rygghäst som min nu när det är 5 grader och regn. Är det fint väder d v s ingen risk för nederbörd så går hon helt utan. Hon är klippt över hela kroppen förutom en remsa över ryggen/rumpan.

Mina blir jättekalla på ryggen vid regn och fem grader om dom bara har ett ofodrat regntäcke så mina har alltid ett undertäcke av något slag.

Jag älskar också ofodrade täcken eftersom Epona är extremt känslig för nederbörd så hon går ju täckad även på sommaren när det regnar. Jag har upptäckt att dom däringa flugtäckena med hel rygg är himla fiffiga när det bara är små korta skurar för det blir inte lika varmt för övriga kroppen.

Annars är uppehållsväder en favorit för då kan hon gå naken. :D

Jag har sådana flugtäcken, dock är dom värdelösa när det är varmt tyvärr.

Fast du ska inte känna under täcket, då känner du bara yttemperatur på pälsen. Du ska känna runt öronbasen. Är hästen kall där kan täcke vara nödvändigt.

Fast jag köper inte det för har man känt hur mkt stelare hästarna blir i ridningen när dom är kalla över ryggen jämfört när dom inte är kalla över ryggen så vore ju man idiot om man inte lägger på ett täcke till, eller väljer med lite fyllning.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 030
Senast: Wingates
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 943
Senast: Sesca
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 602
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar