Sv: Vart ska vi åka?
Inte för att jag varit på alla ställena men om man pratar med Stockholmare om vart de tar sina små barn så är det ju inte Grönan (där de nog mest bara kan åka Nyckelpigan och karusellen.) utan Junibacken, Aquaria och Skansen. (eller tekniska museet eller medeltidsmuseet osv, som är lite mer barnanpassade.) Kollegorna springer på Junibacken för jämnan, men köerna ska vara förfärliga (vilket iofs tyder på att barnen gillar det).
Aquaria är en personlig favorit, men jag har aldrig tagit litet barn dit. Jag tror dock A skulle älska regnskogen och att se hajar simma. Det är ganska litet också, lagom. Och Skansen är ju fantastiskt! (tycker jag) De ligger nära varandra men man hinner knappast båda på en dag med så små barn.
Vi har varit på Kolmården med en tvååring, han tyckte att korna var bäst (Mamma Mu!) och klappgetterna (närmsta 4H gård hade funkat). Inte jätteimponerad helt enkelt av att titta på djur efter djur istället för att göra ngt (men vi föräldrar hade kul
). Jag tror inte han tyckte att bufflar och giraffer var ngt speciellt alls. Femåringen som var med kanske förstod lite mer av poängen.
Men det verkar billigare med Skansen och roligare. A, nu 3, var på Skansen häromdagen och var djupt imponerad av att få klappa lemurer och mjölka träko (de ska ha klappdjur men de hittade inga då), tror ponnyridningen skulle gå hem också, vi får åka dit igen.
Sedan finns ju Astrid Lindgrens värld någonstans har jag hört men aldrig sett.
Och så Villa villerkulla på Gotland förstås. Men de är nog kanske lite små för det också. Högt inträde och bara lite anpassat för riktigt små barn.
(Kolmården kändes som 7-12, Grönan som uhm 14-45, Skara sommarland har jag aldrig varit på men är inte det lite mer för vilda 7-9 åringar? Samma sak med Villa Villerkulla.)