Vart läser man om vad som krävs i momenten

Men om dessa hästar får en nolla för taktmissar/samlingsmissar, vad ska de hästar som galopperar istället få? det är ju "en rörelse i en annan gångart än den som föreskrivs" och därmed inte utförd?

Ni som har mer koll ( kanske till och med tävlar dessa klasser?), vad kan man jämföra takmissar i piaffen med? Byten i varje där hästen inte är rak utan skjuter ut rumpan åt olika håll?

Visar inte alla rörelser om en häst är skolad rätt eller inte?

Jag skulle vilja jämföra takmissar i piaffen med att hästen byter olika stort till höger och vänster (mindre missar) ger oftast 5-6 p och större taktmissar med räknefel /missat byte i serier som oftast 2-4 p. På ett ungefär. Det är ju mycket som väger in.

Fast att olika domare dömer olika kan väl inte vara någon nyhet? Trots min brist på tävlingsrutin har jag flertalet gånger hört kommentarer som, "den här domaren vill se det och det och då brukar det gå bra för mig" eller "den här domaren är hård på det och det och det har vi problem med". Så att domare tolkar TR olika är nog ganska vanligt. Kanske inte jättestora skillnader, men tillräckligt för att det uppmärksammas och att en del tom avstår tävling med vissa domare pga detta. Detta har jag hört redan fast jag inte varit på mer än 5-6 tävlingar hittills.

Så olika dömer inte domarna. Ju bättre grundridning man har på hästen ju mer sällan blir man felbedömd

Det handlar inte om galopp som sveper förbi bedömningspunkten utan om galopp punkten.
Av filmen framgår att hästen i stället för diagonal fotflyttning i vissa lägen av steget bara har 1 hov i marken. Den enda gångart som det förekommer i är just galopp.
Och? Då är det ju bara i ett visst läge och hästen har ändå tagit förhållningen och gör försök, helt klart bättre än att bara dra förbi bed. punkten utan att ens försöka.
Och att bara en hov en väldigt kort stund är i backen behöver inte betyda galopp.

Visst är du domare @ginnies?

Nu blev jag nyfiken, menar du att du hört talas om en sådan skräckdomare?
Nej,jag menade Brille menade sig vara domare och kom o tänka på när mitt barn tävlade o fick nolla några gånger bara sådär och det stod "ej utfört",samma tanke som här och det var samma domare.

Jag vågar inte uttala mig om det här som någon inom vård utbildad skulle kunna göra.

Men som jag förstått det så utbildas sjukgymnaster med snacket om att muskler är för korta. Så just sjukgymnaster vet jag använder sig av det uttrycket.

Men rent medicinskt kan inte muskeln korta upp sig om det inte är en skada på muskelfibrerna som läkt ihop så att muskeln därav faktiskt kortat upp sig.
En normal muskel kortar sig inte. Däremot kan den vara spänd. Och en spänd muskel är ju ihopdragen=tillfälligt kortare.

Skulle jag ge mig på ett lekmanna-utlåtande så blir du spänd i muskulaturen för att det finns en överrrörlighet i leden som du var för svag rent styrkemässigt att klara.
Då blir man spänd.
Dvs du kommer påfresta leden i rörelser över vad en normal led ska röra sig. Kroppen svarar med att spänna musklerna. Du är för svag för att orka hålla ihop med muskelstyrka i rätt muskler och en del fel muskulatur börjar då gå i spänning konstant för att försöka kompensera.
Det kan bli samma fenomen om man har en låsning i en led. Kroppen måste då överkompensera någon annanstans och man går in i konstant spänning istället för att man spänner lagom i rätt muskulatur då det behövs.

Nu har jag inte läst igenom den här texten särskilt noga. Jag bara snabb-ögnade igenom. Men jag tror den kan förklara lite det jag fått lära mig. Jag kan inte garantera att den är 100 % dock iom att jag inte riktigt hinner. :)
http://www.pskiropraktik.com/blogg/reciprok-inhibering.htm

Sen ang just känsla av stramhet i framsidan lår.. Jag får själv det när jag felbelastat. Efter en kiropraktorbehandling av rygg och nacke(som är mitt problem) är mina muskler magiskt mjuka utan stretching.. Märkligt!
Jag är också upplärd av sjukgymnaster från början. Så jag har också tänkt att muskulaturen faktiskt blir spänd och liksom mer "fastnar" i kort läge och måste stretchas för att tänjas som ngt gummibandsliknande..

Tack för länken!

Ofta kan det ju vara så att när t.ex. problem i nacken åtgärdas så flyttar smärtan vidare längre ned. Problemet kan sitta någon annanstans än vad man trodde. Precis som att en hälta hos hästen ju kan härröra från ett problem i ryggen, nacken osv.

Jag skulle vilja jämföra takmissar i piaffen med att hästen byter olika stort till höger och vänster (mindre missar) ger oftast 5-6 p och större taktmissar med räknefel /missat byte i serier som oftast 2-4 p. På ett ungefär. Det är ju mycket som väger in.
Varifrån hämtar du utfallet av den jämförelsen? Är det din tränare som säger så?

Om hästen byter olika stort eller med felaktigt antal steg har hästen i alla fall utfört ett byte av galopp.

Att hästen genomgående använder felaktig gångart när den ska visa piaff borde jämföras med felaktig gångart, dvs annat än galopp, i galoppbyten.

...
Och att bara en hov en väldigt kort stund är i backen behöver inte betyda galopp.
Vilken annan gångart kan det då vara?

Det behöver naturligtvis inte vara galopp. För det krävs att hovarna sätt i marken i en viss ordning. Så det kan ju vara schabbel eller "galopp". Blir utförandet bättre då?

Hur hänger det ihop när du samtidigt i flera år menat TR's mål är fel?
Det påståendet stämmer inte med verkligheten. Har du glömt alla diskussioner om nosen framför lod och nacken som högsta punkt för att inte tala om huruvida hästen/ryttaren måste ta stöd i tygeln.

Se moment 230
"Hästens huvud ska förbli i en stadig position, som regel med nosen något framför lodplanet med en eftergiven nacke som högsta punkt på halsen, utan att visa något motstånd mot ryttarens inverkan.
...
Regelbundenhet i gångarterna är det allra viktigaste i dressyrridningen. "

Varifrån hämtar du utfallet av den jämförelsen? Är det din tränare som säger så?

Om hästen byter olika stort eller med felaktigt antal steg har hästen i alla fall utfört ett byte av galopp.

Att hästen genomgående använder felaktig gångart när den ska visa piaff borde jämföras med felaktig gångart, dvs annat än galopp, i galoppbyten.

Tanken var att poängmässigt jämföra felet med något som inte var taktfel/gångartsmiss.

Erfarenhet av många olika bedömningar från George-domare till internationella GP-domare.

Det påståendet stämmer inte med verkligheten. Har du glömt alla diskussioner om nosen framför lod och nacken som högsta punkt för att inte tala om huruvida hästen/ryttaren måste ta stöd i tygeln.

"

Ja, det var mycket slarvigt uttryckt av mig, skulle vara " domarna inte dömer efter TR´s mål", men det gör såklart du som nollar "ej utförda moment" fast det oftast, inte alltid, finns något som är utfört som kan ge något eller några ynka poäng- ett solklart ex är ju ovan diskuterade felaktiga piaff men ändå försök till piaff som du vill nolla..

Piaff ingår bara i de svåraste klasserna. Iingen annan rörelse visar så tydligt om hästen är rätt skolad vad gäller regelbundenhet, balans och lydnad.

Det är ingen hemlighet att vissa hästar kan vara väldigt välskolade, vad gäller både lösgjordhet, balans och lydnad , takt/rytm men ändå ha problem med piaffen, jag tror men vet såklart inte, att vissa individer trots mkt bra ridning och god utbildning helt enkelt har svårare för piaff, precis som det finns hästar som har fantastisk mellantrav men svårare för ökad trav.

Liknande trådar

• Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 982
Senast: Immer
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 343
Senast: kem
·
Islandshäst Regler för forumet "Tävla Islandshäst" Detta forum är avsett för diskussioner kring Tävling och Träning av Islandshästar utrustning...
2
Svar
39
· Visningar
10 164
Senast: Rea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38