Jag vågar inte uttala mig om det här som någon inom vård utbildad skulle kunna göra.
Men som jag förstått det så utbildas sjukgymnaster med snacket om att muskler är för korta. Så just sjukgymnaster vet jag använder sig av det uttrycket.
Men rent medicinskt kan inte muskeln korta upp sig om det inte är en skada på muskelfibrerna som läkt ihop så att muskeln därav faktiskt kortat upp sig.
En normal muskel kortar sig inte. Däremot kan den vara spänd. Och en spänd muskel är ju ihopdragen=tillfälligt kortare.
Skulle jag ge mig på ett lekmanna-utlåtande så blir du spänd i muskulaturen för att det finns en överrrörlighet i leden som du var för svag rent styrkemässigt att klara.
Då blir man spänd.
Dvs du kommer påfresta leden i rörelser över vad en normal led ska röra sig. Kroppen svarar med att spänna musklerna. Du är för svag för att orka hålla ihop med muskelstyrka i rätt muskler och en del fel muskulatur börjar då gå i spänning konstant för att försöka kompensera.
Det kan bli samma fenomen om man har en låsning i en led. Kroppen måste då överkompensera någon annanstans och man går in i konstant spänning istället för att man spänner lagom i rätt muskulatur då det behövs.
Nu har jag inte läst igenom den här texten särskilt noga. Jag bara snabb-ögnade igenom. Men jag tror den kan förklara lite det jag fått lära mig. Jag kan inte garantera att den är 100 % dock iom att jag inte riktigt hinner.
http://www.pskiropraktik.com/blogg/reciprok-inhibering.htm
Sen ang just känsla av stramhet i framsidan lår.. Jag får själv det när jag felbelastat. Efter en kiropraktorbehandling av rygg och nacke(som är mitt problem) är mina muskler magiskt mjuka utan stretching.. Märkligt!
Jag är också upplärd av sjukgymnaster från början. Så jag har också tänkt att muskulaturen faktiskt blir spänd och liksom mer "fastnar" i kort läge och måste stretchas för att tänjas som ngt gummibandsliknande..