Vart läser man om vad som krävs i momenten

Erfarenhet av många olika bedömningar från George-domare till internationella GP-domare.[/QUOTE]

Det blir inte lätt att göra en sådan jämförelse när Brille menar domarna ändå inte dömer efter TR.

Och du borde bli domare. Om jag skulle tävla skulle jag gärna vilja rida för en som har så bra uttryck och förklaringar som du har, rider så väl och vet hur det känns.

Det är ingen hemlighet att vissa hästar kan vara väldigt välskolade, vad gäller både lösgjordhet, balans och lydnad , takt/rytm men ändå ha problem med piaffen, jag tror men vet såklart inte, att vissa individer trots mkt bra ridning och god utbildning helt enkelt har svårare för piaff, precis som det finns hästar som har fantastisk mellantrav men svårare för ökad trav.

Nej, ingen av de hästarna som är så pass bra exteriört att de kan gå GP har fysiskt svårt för piaffen.
Det är helt en utbildningsfråga.
Jobbar man mycket med just samling och hästutbildning kan du se hur hästen utbildats just av att se dem i piaff- och piruett-arbete.
Och man ser även det i poängen.

Det HAR gått inflation i att lära sig rida i de större gångarter vi har idag. Och tyvärr har man tappat det åt andra hållet. Samlingen gör få bra idag.

Det finns faktiskt gott om GP-hästar som är för olydiga och spända för en bra piaff, även på träning. Dvs man kan inte skylla på tävlingsmomentet.
Vi har så begåvade hästar idag att man kan rida de flesta rörelser trots att de inte är lösgjorda. I piaffen skiter det sig dock om man ska döma enligt TR med taktrenhet, nacken högst och eftergift i tygeln.
Där ser man lätt vilka hästar som bjuder ärligt och inte bara springer. Och vilka hästar som faktiskt är klara för GP formmässigt.
Jag tycker ju inte en häst som går med 3:e kotan högst programmet igenom är redo för GP. Den är Georg för mig.
Men det är den inte för Världscup-domare.
Så där får jag ge mig.

Det blir inte lätt att göra en sådan jämförelse när Brille menar domarna ändå inte dömer efter TR.

Och du borde bli domare. Om jag skulle tävla skulle jag gärna vilja rida för en som har så bra uttryck och förklaringar som du har, rider så väl och vet hur det känns.

Om man anser att hela domarkåren är ute och cyklar så borde man nog se sig om - kan vara så att de faktiskt cyklar medan en själv kör segway. Inget fel i det, bara man förstår att det är man själv som är på fel plats ;)

Oj, tack så mycket! :o Ska bara fylla 25 först så jag får bli domare ;) :D

Om man anser att hela domarkåren är ute och cyklar så borde man nog se sig om - kan vara så att de faktiskt cyklar medan en själv kör segway. Inget fel i det, bara man förstår att det är man själv som är på fel plats ;)

Oj, tack så mycket! :o Ska bara fylla 25 först så jag får bli domare ;) :D

Jag tycker absolut man får se till sig själv om man avviker från norm sas och fundera kring det innan
man kritiserar hej vilt.
Däremot finns det ju fler kritiker mot dagens dömande. Bla folk som själva dömt Int GP.

Det är liksom inte ok när en av de högst upp i dressyrcirkusen på fråga kring det påstår att dagens dressyrhästar inte går att rida med nacken högst.
Klart som fan att det går!
Men det tar väldigt mkt mer tid att utbilda så reaktiva hästar till den lydnaden. Det går ju inte att gasa upp många av de känsligare med mer tryck i handen utan att man får 3:e kotan högst. Och man behöver på känsligare individer som inte är lydiga eller säkra nog i någon miljö ha mer tryck i handen för att inte riskera större fel än taktfel etc, spec när man ska rida energiskt.
Så tid och pengar kommer ju in i ekvationen. Men då tycker jag man tydligt får erkänna att det är vad det handlar om. Inte att det på ngt vis är omöjligt eller ge så höga poäng för ngt som inte är värt det.

Och nej, jag är inte emot all tävlingsdressyr. Absolut inte!
Däremot tycker jag man bör veta vad som pågår och inte hyckla eller låta bli att vara sunt kritisk.

Nej, ingen av de hästarna som är så pass bra exteriört att de kan gå GP har fysiskt svårt för piaffen.
Det är helt en utbildningsfråga.

Jag skrev inte fysiskt svårt, jag skrev problem med- och det finns GP hästar som gör mediokra resultat, aldrig får höga poäng, som faktiskt inte är särskilt bra byggda extriört.

Jag skrev inte fysiskt svårt, jag skrev problem med- och det finns GP hästar som gör mediokra resultat, aldrig får höga poäng, som faktiskt inte är särskilt bra byggda extriört.

Ja, visst finns det såna med mindre bra exteriör. Men inte så pass dålig att de inte kan klara av att göra piaff.
Det går att lära hästar med betydligt sämre exteriör.
Men som sagt är det en träningsfråga. Precis som det är med de mentalt knepigare individer som inte presterar super trots super exteriör.

Tanken var att poängmässigt jämföra felet med något som inte var taktfel/gångartsmiss.

Erfarenhet av många olika bedömningar från George-domare till internationella GP-domare.
En häst som nästan står helt stilla på sina framben medan bakbenen sprattlar visar definitivt inte piaff. Det är inte bara ett taktfel som du antyder. Det strider mot hela tanken med och grunderna för piaff och ska därför inte bedömas som en piaff.

Det är ingen hemlighet att vissa hästar kan vara väldigt välskolade, vad gäller både lösgjordhet, balans och lydnad , takt/rytm men ändå ha problem med piaffen, jag tror men vet såklart inte, att vissa individer trots mkt bra ridning och god utbildning helt enkelt har svårare för piaff, precis som det finns hästar som har fantastisk mellantrav men svårare för ökad trav.
De har trots god utbildning uppenbarligen inte fått rätt utbildning för att kunna piaffera. De flesta hästar kan läras korrekt piaff.
Om aveln har medfört att dagens moderna dressyrhäst inte klarar det har aveln gått riktigt galet. Jag tror inte att det är så illa.

Ja, visst finns det såna med mindre bra exteriör. Men inte så pass dålig att de inte kan klara av att göra piaff.
Men som sagt är det en träningsfråga. Precis som det är med de mentalt knepigare individer som inte presterar super trots super exteriör.

När det kommer till tävling så handlar det ju väldigt lite om piaffen i sig, utan mer övergången in till samt förberedelsen och vad som sker där. Just eftersom det ska ske på punkten och ingenannanstans.

Ja alla hästar går att lära piaff ? Jag förstår inte riktigt ditt inlägg utifrån det vad du vill illustrera ?

När det kommer till tävling så handlar det ju väldigt lite om piaffen i sig, utan mer övergången in till samt förberedelsen och vad som sker där. Just eftersom det ska ske på punkten och ingenannanstans.

Ja, det är ju givetvis något som måste till för att det ska vara en bra piaff, oavsett om det är på träning eller tävling.
Men det gör inte att jag tycker piaffen i sig som sker mellan övergångarna etc bör dömas som bra eller mer om den inte är just en bra piaff.
Övergångarna brukar ju sällan vara lysande om det sen kommer en kass piaff heller..
Men vad jag tycker är ju just mitt tyckande, ingen sanning eller heller något domarna dömer efter. Jag personligen tycker dock att man fortfarande, trots att man tar tävlingsmomentet i beaktande med allt vad det innebär med miljön, exaktheten a la given punkt, nerver etc kan se vilka som tränar på ett sätt som ger bra piaff. Det syns skillnad i träningssätt även då man ser dem på tävlingsbanan.
Ser man dem sen på hemmaplan så kan man ju även där se hur folk tränar, dvs tävlingsekipage som inte är under tävlan där och då.

Ja alla hästar går att lära piaff ? Jag förstår inte riktigt ditt inlägg utifrån det vad du vill illustrera ?

Jag ser inte vad som är så svårt att förstå?
Jag tycker man iom bristande kunskap om just samling "accepterar" sämre samling än man behöver och skyller det på hästar som har inte har så kass exteriör eller andra förutsättningar att det borde vara så pass vanligt. Så svårt har inte så många.
Men utbildningssystemet har svårare för samling. Inte hästarna..

Jag menar att det handlar mer om hur man förbereder sig till piaffen och att det skiter sig alltsom oftast där och då blir naturligtvis inte piaffen heller bra! Piaffen i sig har inte så många problem med nämligen utan det är ju övergångarna in och ut ur piaffen som är det svåra på tävlingar. På träning brukar dom allra allra flesta ha riktigt bra piaff!

Hej!
Jag är väldigt ny på detta med att tävla dressyr, så det är säkert världens dummaste fråga. Men jag har surfat runt på svenska ridsportsförbundets sidor och inte hittat det jag letar efter; någon slags programhandbok. Dvs där det står vad som förväntas i de olika momenten. TR behandlar ju bara reglerna kring tävlingarna som sådana; men där står inget om hur momenten ska utföras för att få en hög siffra; per klass, per moment. Min tränare har något sånt, men den är från 1800-frös-ihjäl. Hoppas ni kan hjälpa :)
@fio la i en annan tråd upp en länk till en intressant artikel där Leif Törnblad 5* dressyrdomare uttalar sig om problemet med att det inte finns några riktlinjer
"Han uttrycker frustration över bristande riktlinjer – och över för stort fokus på spektakulära rörelsemönster" Läs mer på
http://www.hippson.se/artikelarkivet/dressyr/leif-tornblad-det-blir-for-mycket.htm

@fio la i en annan tråd upp en länk till en intressant artikel där Leif Törnblad 5* dressyrdomare uttalar sig om problemet med att det inte finns några riktlinjer
"Han uttrycker frustration över bristande riktlinjer – och över för stort fokus på spektakulära rörelsemönster" Läs mer på
http://www.hippson.se/artikelarkivet/dressyr/leif-tornblad-det-blir-for-mycket.htm

Samma domare som satte en 9:a på Patriks piaff från küren i Falsterbo 2013 som diskuteras i den andra tråden ;)
http://online.equipe.com/sv/class_sections/89197/results

Fast @Brille, han säger ju att regelverket är tydligt (som denna tråden handlar om) men att domarna är pressade utifrån av tränare och andra. All bedömning är subjektiv det är ju det som är problemet (som tagits upp 100 ggr i denna tråden redan).

Fast @Brille, han säger ju att regelverket är tydligt (som denna tråden handlar om) men att domarna är pressade utifrån av tränare och andra. All bedömning är subjektiv det är ju det som är problemet (som tagits upp 100 ggr i denna tråden redan).
För domarna är det kanske mer tydligt, men för övriga? Det hänger ihop, problemet, för om alla hade samma tydliga riktlinjer från början, tillgång till samma information, då skulle man ju veta/se när det kriterierna inte uppfylls och därmed börja förvänta sig poängsättning därefter. Framförallt skulle man få bättre verktyg att ifrågasätta. Det skulle bli svårare att göra subjektiva bedömningar, eller lättare att göra objektiva korrekta bedömningar.

Som det är nu så är det inte tillräckligt många som egentligen vet med säkerhet och då blir det mer öppet för subjekiv bedömning. Det är ju bara att läsa i den här tråden och den andra, hur mycket det bortförklaras...att bortförklara bristerna i bedömningssystemet och därpå följande brister ridningen är ju det samma som att stötta ett systemet som uppenbart har stora brister. När domarna tom själva går ut i media och beklagar sig, då är det ju uppenbart ett stort problem.

Som i den här tråden, om man frågar efter objektiv information, då hånas man för att man inte vill ta till sig den subjektiva informationen som allla vill dela med sig av. Folk förstår inte skillnaden...

Såna där riktlinjer som domarna har tex, dom borde läggas ut så att alla tävlande och alla tränare på alla nivåer har tillgång till dom..

Samma domare som satte en 9:a på Patriks piaff från küren i Falsterbo 2013 som diskuteras i den andra tråden ;)
http://online.equipe.com/sv/class_sections/89197/results
Så han har skrivit en artikel om hur illa han själv följer TR/FEI när han dömer. Frågan blir då 'varför dömer han på det viset'. Man får anta att han vet vad TR säger. Så beror det på att han ser dåligt eller på grupptryck, berömmelse, pengar eller andra fördelar, kompisskap, hot eller vad?

Så han har skrivit en artikel om hur illa han själv följer TR/FEI när han dömer. Frågan blir då 'varför dömer han på det viset'. Man får anta att han vet vad TR säger. Så beror det på att han ser dåligt eller på grupptryck, berömmelse, pengar eller andra fördelar, kompisskap, hot eller vad?

Det tror jag inte gäller för honom. Han har inte det behovet att vara poppis. Men faktum är att Patrik och andra har de bästa piaff-passage-piaff sekvenser i modern dressyr även om man kunde önska att piaffen var mer satt!

Liknande trådar

• Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 982
Senast: Immer
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 343
Senast: kem
·
Islandshäst Regler för forumet "Tävla Islandshäst" Detta forum är avsett för diskussioner kring Tävling och Träning av Islandshästar utrustning...
2
Svar
39
· Visningar
10 164
Senast: Rea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar