Vart läser man om vad som krävs i momenten

Som i den här tråden, om man frågar efter objektiv information, då hånas man för att man inte vill ta till sig den subjektiva informationen som allla vill dela med sig av. Folk förstår inte skillnaden...

Såna där riktlinjer som domarna har tex, dom borde läggas ut så att alla tävlande och alla tränare på alla nivåer har tillgång till dom..

Mycket av det jag skrivit är objektivt, det andra skrivit är objektivt, men du tolkar som det är subjektivt- ditt problem.
Det finns nedskrivit, riktlinjer från förbundet, och alla domare, tränare får ta del av det i början av varje år, och det ligger på flera tränares/domares hemsidor.

Så han har skrivit en artikel om hur illa han själv följer TR/FEI när han dömer.

Riktigt så tolkar jag inte artikeln. Dels är det svårt att veta exakt ordval då journalisten är den som skriver och på ett ställe står det: tydligt bakom lod, när han nämner vad som borde kosta poäng.
Du tolkar säkert det som "minsta lilla" bakom lod medans jag och vissa andra säkert tolkat det som står: Det ska vara tydligt bakom lod, alltså till viss del är det ok och ger inte underkänt men inte heller det allra högsta betyget.
Sedan tar han upp att även om det ges avdrag för vissa saker så gör koef systemet att det kostar mindre eller förtjänas mindre beroende på.

Mycket av det jag skrivit är objektivt, det andra skrivit är objektivt, men du tolkar som det är subjektivt- ditt problem.
Det finns nedskrivit, riktlinjer från förbundet, och alla domare, tränare får ta del av det i början av varje år, och det ligger på flera tränares/domares hemsidor.
Men inte tillgängligt för dom tävlande? Intressant fenomen.

Hur som så oavsett så blir det andrahandsinformation, en tolkning som du eller någon annan gjort (=subjektivt). Ni tolkar det ju inte ens lika. Därför så skulle jag vilja ha denna information direkt, utan mellanhand, så jag kan göra min egen tolkning...det var hela grejen..

Men inte tillgängligt för dom tävlande? Intressant fenomen.

Hur som så oavsett så blir det andrahandsinformation, en tolkning som du eller någon annan gjort (=subjektivt). Ni tolkar det ju inte ens lika. Därför så skulle jag vilja ha denna information direkt, utan mellanhand, så jag kan göra min egen tolkning...det var hela grejen..

Det finns skriftligt på vissa domares/tränares facebooksidor, du får väl slå en pling till förbundet, göra något själv åt saken så kommer du få den informationen- förstår inte varför du inte frågar någon om något när du är ute och tävlar, man måste vilja veta och vara öppen själv för att kunna förstå.

Jag förstår egentligen inte problemet. Om man läser TR, rider för en utbildad erfaren tränare samt utbildar sin häst enligt konstens alla regler så borde inte tävlingen bli någon konstig upplevelse där man inte förstår någonting. Man ska väl ändå göra sitt bästa för att värma upp sin häst på bästa sätt för att sedan kunna visa den efter bästa förmåga inne på tävlingsbanan.

Så, som sagt, vad är problemet? :confused:

Det tror jag inte gäller för honom. Han har inte det behovet att vara poppis. Men faktum är att Patrik och andra har de bästa piaff-passage-piaff sekvenser i modern dressyr även om man kunde önska att piaffen var mer satt!
Bästa och bästa, han har möjligen fått de högsta poängen trots att piaffen är helt utan det som är signifikant för piaff - resning. Det kanske inte är så svårt att få högsta poäng om han får 8-9 på piaffer där det borde ha varit högst 5. Om alla bedömdes på samma vis i alla rörelser skulle väldigt många fler ha poäng nära gällande rekord. Varför är det bara han som ska få 10-15 poäng för mycket på bara en rörelse och övergång till och från den?
Tyvärr blir följden att domare, tränare, ryttare, publik OCH ryttaretablissemanget tror att det är så det ska vara - att piaffen ska vara utan resning, ej diagonal mm. Etablissemanget väljer sådana ryttare och de som tydligt använder HF och blir "uthängda" för det till landslaget. Dessa ryttare blir förebilder som leder in på fel väg. Filmer här på buke visar detta tydligt, filmer med hästar som nästan biter sig i bringan får massor med kommentaren "fint".

Nja. min tränares uppgift är att lära mig att rida på ett hållbart sätt och min häst att bära mig på ett mer hållbart sätt. Vi har inte TR med oss på lektionerna ;)
Har ni inte?
Jag tror ju att en "riktig" dressyrtränare har med sig TR, dock inte i utskriven form, när den ger lektion.
All bedömningssport innehåller en viss del subjektivitet i bedömningen.

(Själv fick jag nyligen kommentaren på inridningen "lite sned linje" (ja, vi vinglade lite efter halten) och "god stillhet" (ja, hästen stod stilla. Den var dessutom stadig genom hela momentet). Betyget blev 5. Jag hade bra gärna velat veta vad som hade behövts för att få 6 eller 6.5 faktiskt. Det var en lätt klass.)

Rakare linje hade antagligen resulterat i 6.

Rakare linje hade antagligen resulterat i 6.

Mycket möjligt. Men om linjen varit rak tillsammans med den stadig hästen som stod stilla i halten och dessutom var stadig både före och efter så, ja, vad ska till för ett högt betyg? I LB. (Har av GP-domare fått 6,5 för samma miss vilket kändes rättvist.)
Jag är mer och mer benägen att tro att skrivaren hörde fel...

Mycket möjligt. Men om linjen varit rak tillsammans med den stadig hästen som stod stilla i halten och dessutom var stadig både före och efter så, ja, vad ska till för ett högt betyg? I LB. (Har av GP-domare fått 6,5 för samma miss vilket kändes rättvist.)
Jag är mer och mer benägen att tro att skrivaren hörde fel...
Faktum är att olika domare faktiskt belönar lite olika för samma ritt. Så domaren tyckte antagligen inte bättre än 5 även om du själv tyckte att det var värt mer.

Faktum är att olika domare faktiskt belönar lite olika för samma ritt. Så domaren tyckte antagligen inte bättre än 5 även om du själv tyckte att det var värt mer.

Om man verkligen sätter 5 på en sådan inridning (och skrivaren faktiskt inte horde fel) så kommer man att få väldigt svårt att sätta några höga betyg på inridningar överhuvudtaget. Här tror jag rutinen hos domaren spelar in. Jag upplever att somliga LA-domare ställer väldigt höga krav och har lite sämre perspektiv på vad som är bra eller mindre bra på respektive nivå.

Det undrar jag med?
Kanske i de där trådarna där man enbart önskar positiva kommentarer?

Visserligen vidare off topic, men nog ser man i allt fler saluannonser där hästen föreställer gå fint, att den har nosen en bra bit bakom lodplan (det felet gör jag också med jämna mellanrum..) så visst är det vanligt att nosenbakomlod visas upp som något positivt.

Kanske i de där trådarna där man enbart önskar positiva kommentarer?

Visserligen vidare off topic, men nog ser man i allt fler saluannonser där hästen föreställer gå fint, att den har nosen en bra bit bakom lodplan (det felet gör jag också med jämna mellanrum..) så visst är det vanligt att nosenbakomlod visas upp som något positivt.

Fast bakom lod till att hästen biter sig i bringan är ju en bra bit i skillnad.

Bästa och bästa, han har möjligen fått de högsta poängen trots att piaffen är helt utan det som är signifikant för piaff - resning. Det kanske inte är så svårt att få högsta poäng om han får 8-9 på piaffer där det borde ha varit högst 5.

Fast du vet ju inte vad just den diskuterade piaffen gav för poäng, du bara hittar på det för att andra som kommer in här ska tro att han fick 8 eller 9 fast han antagligen inte fick det.
Och jag är inte så säker på att " det borde vara högst fem", så det kan väl inte du heller vara?

Tyvärr blir följden att domare, tränare, ryttare, publik OCH ryttaretablissemanget tror att det är så det ska vara - att piaffen ska vara utan resning, ej diagonal mm. Etablissemanget väljer sådana ryttare och de som tydligt använder HF och blir "uthängda" för det till landslaget. Dessa ryttare blir förebilder som leder in på fel väg. Filmer här på buke visar detta tydligt, filmer med hästar som nästan biter sig i bringan får massor med kommentaren "fint".

Äsch, det är bara du och några mer som tror det, de flesta förstår nog att man kan få godkänt eller mer även om allt inte är exakt som TR menar sig vilja se- du vet det optimala.

Jag har inte sett en enda film här på dressyr med hästar som nästan biter sig i bringan som får kommentaren "fint".

Har följt tråden lite sporadiskt. Angående TR, är det inte det som beskrivs i TR idealet, dvs målet och således det som borde belönas med 10, alltså bedömas som utmärkt? Det är därför de flesta av oss harvar runt kring 65% strecket på respektive nivå... En sexa ges ju för godkänt, alltså tillräckligt nära TR-beskrivningen för att inte anses som underkänt. Sedan finns det kvalitetsnivåer som alltmer närmar sig beskrivningen i TR dvs betyg 7-9.

Liknande trådar

• Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 982
Senast: Immer
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 343
Senast: kem
·
Islandshäst Regler för forumet "Tävla Islandshäst" Detta forum är avsett för diskussioner kring Tävling och Träning av Islandshästar utrustning...
2
Svar
39
· Visningar
10 164
Senast: Rea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar