Vart läser man om vad som krävs i momenten

Har följt tråden lite sporadiskt. Angående TR, är det inte det som beskrivs i TR idealet, dvs målet och således det som borde belönas med 10, alltså bedömas som utmärkt? Det är därför de flesta av oss harvar runt kring 65% strecket på respektive nivå... En sexa ges ju för godkänt, alltså tillräckligt nära TR-beskrivningen för att inte anses som underkänt. Sedan finns det kvalitetsnivåer som alltmer närmar sig beskrivningen i TR dvs betyg 7-9.
Jo precis så! :)

Har följt tråden lite sporadiskt. Angående TR, är det inte det som beskrivs i TR idealet, dvs målet och således det som borde belönas med 10, alltså bedömas som utmärkt? Det är därför de flesta av oss harvar runt kring 65% strecket på respektive nivå... En sexa ges ju för godkänt, alltså tillräckligt nära TR-beskrivningen för att inte anses som underkänt. Sedan finns det kvalitetsnivåer som alltmer närmar sig beskrivningen i TR dvs betyg 7-9.

Men Gud kom inte här och var vettig och rationell nu, det är väl inte ALLS meningen med den här tråden eller hur??? Hehehe. :D Eller jag kanske har missuppfattat hela diskussionen, jag trodde vi gick i cirklar och bankade huvudena i väggen jag. :idea:

Jo precis så! :)

Det har vi typ sagt i fem år.. Men vissa tar helt enkelt inte till sig av den infon.

Fast du vet ju inte vad just den diskuterade piaffen gav för poäng, du bara hittar på det för att andra som kommer in här ska tro att han fick 8 eller 9 fast han antagligen inte fick det.
Och jag är inte så säker på att " det borde vara högst fem", så det kan väl inte du heller vara?
Du menar att andra piaffer i samma program var så mycket bättre att alla tillsammans skulle ge ett genomsnitt på 8-9 poäng? Det är matematiskt omöjligt eftersom det inte var så många piaffer och den högsta poängen är 10.

Men Gud kom inte här och var vettig och rationell nu, det är väl inte ALLS meningen med den här tråden eller hur??? Hehehe. :D Eller jag kanske har missuppfattat hela diskussionen, jag trodde vi gick i cirklar och bankade huvudena i väggen jag. :idea:
... eller snarare i åttor som väl är något bättre än nollor ...

Vad ska man med regler till om de inte respekteras? Reglerna är väl till för att det ska bli rättvist att alla ska bedömas utifrån samma måttstock. Om det inte går att läsa ut reglerna/TR vad som krävs behövs kompletterande text som är tillgänglig för alla såväl publik, ryttare, tränare som domare. Det ska inte vara någon hemlighet som delas mellan utvalda. (Fast det är naturligtvis till fördel för de som är utvalda.)

Vad beror det på att de flesta harvar runt på 65% och inte kommer längre trots högre ambitioner? Är det för att man inte klarar det som står i TR, tex trava på rakt spår på inridningen, stilla halt, rätt antal steg i ryggningen, galoppfattningen på rätt ställe etc?

Vad beror det på att de flesta harvar runt på 65% och inte kommer längre trots högre ambitioner? Är det för att man inte klarar det som står i TR, tex trava på rakt spår på inridningen, stilla halt, rätt antal steg i ryggningen, galoppfattningen på rätt ställe etc?

Det är liksom inte så enkelt, det hjälper inte till höga poäng om halten är hur stilla som helst om hästen är mot hand, eller ställer sig väldigt snett. Det hjälper liksom inte med rätt antal steg i ryggningen om formen blir låg eller kort. Det hjälper inte om galoppfattningen är på rätt ställe om hästen är kraftigt sned o inte spårar. OSV OSV

Och "harvar" man i LB på 65 % i efter 2 år i Msv C på liknande % så måste det väl ändå ha hänt något? och efter ytteligare 2 år i Msv B på samma?

Det är ju fler moment som ska sitta än rätt antal steg/en rak linje/vid rätt bokstav etc som definitivt gör skillnaden på en sexa eller åtta.

Har man alla grejer med sej blir du belönad därefter, tappar du nåt av det likaså.

Allmänna intrycket ger en hint där, då alla allmänna intryck även ger avtryck i varje bedömningspunkt.

Det är liksom inte så enkelt, det hjälper inte till höga poäng om halten är hur stilla som helst om hästen är mot hand, eller ställer sig väldigt snett. Det hjälper liksom inte med rätt antal steg i ryggningen om formen blir låg eller kort. Det hjälper inte om galoppfattningen är på rätt ställe om hästen är kraftigt sned o inte spårar. OSV OSV

Och "harvar" man i LB på 65 % i efter 2 år i Msv C på liknande % så måste det väl ändå ha hänt något? och efter ytteligare 2 år i Msv B på samma?
Vi svarade samtidigt :D
Håller fullständigt med om procenten!

Vi svarade samtidigt :D
Håller fullständigt med om procenten!

;)
Såg det. Och jo, jag tycker många försöker ta sig uppåt i klasserna och jag ser inget konstigt om % inte höjs samtidigt man tar sig uppåt. Och även om många har en häst som mkt väl kan gå på 70 eller mer så räcker det med lite missar och poängen dalar.:arghh:

Fast det är ju inte det som är frågeställningen här, det finns kriterer uppenbart, men var finns dom tillgängliga för alla? Var kan jag läsa vad som gäller för att få en 6:a för traven på uppridningen, tillsammans med halten och hälsningen? Hur bedöms olika missar/kvaliteter mot varandra i momentet? Var kan jag läsa om vad som krävs för att få en 7:a eller en 8:a för samma moment? Kriterierna för momenten i progammen, hur dom bedöms, det är vad vi frågar efter. Jag är fortfarande inte intresserad av din uppfattning om dessa kriterier, utan frågan har hela tiden gällt, VAR finns dom att läsa (köpa) tillgängligt för ALLA? Men det finns ju inte....

Det har väl skrivits tvåhundrafemtioelva gånger i tråden att det skulle bli en fullkomligt gigantisk skrift om man skulle skriva ner alla kombinationer av fel och förtjänster som skulle kunna leda till varje betyg. Och man skulle fortfarande behöva hjälp av någon utbildad för att kunna tolka den.

Därför att det är svårt att rida Brille! Du borde prova någon gång!

Allt det du räknar upp ger egentligen inte mer än godkänt dvs 6 och får du bara 6 or rakt av så är det 60% Sen för mer poäng så krävs det mer helt enkelt.

Sen finns det massvis med människor som tävlar i klasser dom inte är redo för och sen finns det massa talanglösa människor som tävlar , som inte kan ta till sig vad tränarna säger, sedan finns det talanglösa tränare som inte kan få fram infon på ett pedagogiskt sätt.

Du glömmer bort att i Sverige är ridning en folksport och en hobby till största delen. En handfull ryttare rider professionellt.

Fast det är ju inte det som är frågeställningen här, det finns kriterer uppenbart, men var finns dom tillgängliga för alla? Var kan jag läsa vad som gäller för att få en 6:a för traven på uppridningen, tillsammans med halten och hälsningen? Hur bedöms olika missar/kvaliteter mot varandra i momentet? Var kan jag läsa om vad som krävs för att få en 7:a eller en 8:a för samma moment? Kriterierna för momenten i progammen, hur dom bedöms, det är vad vi frågar efter. Jag är fortfarande inte intresserad av din uppfattning om dessa kriterier, utan frågan har hela tiden gällt, VAR finns dom att läsa (köpa) tillgängligt för ALLA? Men det finns ju inte....

Det finns inget konstant utan det är flera variabler! Så det finns att läsa i alla timmar och åren du har lagt ner på träningen, utbildningen, förståelsen för sporten och rutinen du har fått på vägen.

Dom som vill ha genvägar och facit är i fel sport helt enkelt! Take it or leave it! Det är bara att gilla läget! Eller låt bli.

Liknande trådar

• Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 982
Senast: Immer
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 343
Senast: kem
·
Islandshäst Regler för forumet "Tävla Islandshäst" Detta forum är avsett för diskussioner kring Tävling och Träning av Islandshästar utrustning...
2
Svar
39
· Visningar
10 164
Senast: Rea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar