Vart läser man om vad som krävs i momenten

Du menar att jag skulle "hänga ut" någon? Det försöker jag undvika.
Det är väl inte svårt att hitta kommentaren "fint" för en film där hästens nos är långt bakom lod.

Jag tycker du är rätt duktig på att hänga ut folk, dock helst elitryttare som inte är vatten värda enligt dig.

Jag känner inte igen att någon skulle få beröm här för att rida sin häst kraftigt bakom lod. Och därför sluter jag mig till att din kommentar är angående något som endast finns i din egen fantasi, helt enkelt för att du så gärna vill vara den enda som ”ser ljuset” medan vi andra inte förstår någonting alls. Eller?

Kanske i de där trådarna där man enbart önskar positiva kommentarer?

Visserligen vidare off topic, men nog ser man i allt fler saluannonser där hästen föreställer gå fint, att den har nosen en bra bit bakom lodplan (det felet gör jag också med jämna mellanrum..) så visst är det vanligt att nosenbakomlod visas upp som något positivt.

Fast jag tror inte det var till salu-annonser Brille menade. För jag har då i alla fall inte sett sådana kommenteras här, har du? Jag kanske har missat något? Men jag trodde inte ens sådana fick kommenteras här hur som helst.

Jag känner inte igen att när beröms att hästarna går kraftigt bakom lod. Däremot vet jag att Brille är en notorisk motståndare till att hästarna ens är lite bakom lod, oavsett vilket syftet är och hur medvetna ryttarna ifråga än är om det.

Jag skriver allmänt nu, men undrar varför somliga, t.ex. Brille och Fiador, tjatar och tjatar på Buke om detta, men aldrig vänder sig till förbundet, där de hade kunnat få svar på sina frågor? För inget svar från någon här på Buke duger ju uppenbarligen trots att svar ges från folk med många olika erfarenheter, såväl tävlingsridning på olika nivåer som bedömning. Är det bara för viljan att bråka och skapa oreda? Är man ens intresserad egentligen av svaren? Jag bara undrar, i synnerhet om man säger sig inte ens egentligen vara intresserad av tävling som sådant…

Fortfarande, ni som inte förstår hur olika saker bedöms, är ni så skickliga att ni kan tänka att ”idag ska jag rida den och den bedömningsgruppen si och så för idag vill jag ha 8or”? Personligen tränar jag min häst på ett sätt där hon får träna upp sina muskler och använda sin kropp rätt, jag försöker hitta ett optimalt upplägg för henne och jag är en vanlig hobbyryttare som försöker vara så följsam som det bara går. På tävling är vi ännu orutinerade men jag försöker ge henne en trevlig erfarenhet, hon ska få tycka att tävling är skoj och att hon är världens duktigaste häst. Hittills har det räckt till ritter omkring 65% trots att vi inte ansträngt oss alls. Och jag vet precis vad vi behöver förbättra för att ligga stadigare omkring 70%. Och jag är ingen elitryttare, så hur svårt kan det vara om man tränar sin häst ordentligt och sedan gör sitt bästa efter hästens förutsättningar när man kommer till tävlingen? Om man inte förstår alls och heller inte har något intresse av att ta till sig kommentarer och förklaringar så kanske dressyrtävling inte är något att satsa på helt enkelt.

Jag känner inte igen att någon skulle få beröm här för att rida sin häst kraftigt bakom lod.

Brille ser inte sammanhanget- visst finns det i filmtrådarna hästar som bitvis blir för korta i formen , enligt ryttaren då av olika anledningar som man får respektera och ha förståelse för- då svarar en del "fint", eller "jättefin häst", och det betyder inte att de som svarar tycker att "nos för mkt bakom lod ridning" är jättebra, utan att det är en fin häst och att ryttaren är modig som ändå lägger ut film och dessutom kunnig som vet vad de ska jobba på.
Så ser jag på det.
Den som ser det annorlunda kan ju lägga ut en film på sig själv och sin egen ridning och visa hur det ska vara.:devil::devil:

Brille ser inte sammanhanget- visst finns det i filmtrådarna hästar som bitvis blir för korta i formen , enligt ryttaren då av olika anledningar som man får respektera och ha förståelse för- då svarar en del "fint", eller "jättefin häst", och det betyder inte att de som svarar tycker att "nos för mkt bakom lod ridning" är jättebra, utan att det är en fin häst och att ryttaren är modig som ändå lägger ut film och dessutom kunnig som vet vad de ska jobba på.
Så ser jag på det.
Den som ser det annorlunda kan ju lägga ut en film på sig själv och sin egen ridning och visa hur det ska vara.:devil::devil:

Ja precis men konstigt nog så lyser de filmerna alltid med sin frånvaro!

Så ser jag på det.

Jo, det är min uppfattning också. Ingen ropar hänfört ”fint” om att hästen ifråga är bakom lod. Däremot beröms mjuk fin ridning där ryttaren faktiskt är medveten om hur hästen arbetar för stunden och är väl medveten om vad som behöver jobbas med. Men det är något helt annat än vad Brille påstår…

@Solis frågan om de du nämner och deras syfte att "diskutera" på buke har ställts av oändligt många genom åren med precis samma frågeställning du uttrycker . Tyvärr blir det aldrig några svar och jag skrev väl ngt om det för några månader sen med en kort kommentar att "det var tider det när det tydligt fanns nålat inne på forumet (tävlings)dressyr (och även AR dressyrforumet som fanns väldigt aktivt) att "är man emot allt som (tävlings)dressyr/AR-dressyr grundar sig på och i grunden anser att de är fel , är inte respektive forumen för dig" .

Moderatorerna var snabba och aktiva utifrån den grundprincipen - utan att det handlade om att ingen fick kritisera .
Det är en väldigt stor skillnad mellan att kritisera och att outtröttligt oavsett vad som skrivs argumentera att allt är fel och allt är dåligt, och att faktiskt utifrån det inte alls diskutera utan enbart påstå och mala på i monolog oavsett vad som skrivs/svaras/reflekteras/bemöts.

Jag ser ingen diskussion alls när det gäller de som nämns och det är genomgående konsekvent . Om något bemöts byter de bara riktning/vinkel /kommer med en frågeställning de sen inte följer upp alls, och fortsätter monologen .

Det är lika tråkigt som att läsa trådar om färg på benlindor eller vilket märke ens pannband ska ha .

Senast ändrad:
Moderatorerna var snabba och aktiva utifrån den grundprincipen - utan att det handlade om att ingen fick kritisera .
Åtminstone den här moderatorn anser att ni alla är vuxna(?) människor som väljer vilka ämnen ni vill diskutera och med vem.
Jag har inga som helst planer på att sitta och detaljstyra vem eller vilka som ska få svara i vilken tråd.
Jag är nöjd (...) så länge ni håller en trevlig ton.

Åtminstone den här moderatorn anser att ni alla är vuxna(?) människor som väljer vilka ämnen ni vill diskutera och med vem.
Jag har inga som helst planer på att sitta och detaljstyra vem eller vilka som ska få svara i vilken tråd.
Jag är nöjd (...) så länge ni håller en trevlig ton.

Ja och uppenbarligen även om alla är vuxna kvarstår mycket funderingar om varför vissa "diskuterar" i trådar utan att diskutera . Det är min åsikt och jag är inte ensam om den. Vad bukefalos sen väljer att bedöma som en lämplig diskussion är ju som sagt upp till forumet - och dess moderatorer inkl dig själv . Det står ju som sagt alla och envar tämligen fritt att ha åsikter , utan att tumma på yttrandefrihet eller diktera vad som får eller inte får skrivas . Jag tror att det även var tydligt att jag inte öht ansett att något ska detaljstyras .

Ja och uppenbarligen även om alla är vuxna kvarstår mycket funderingar om varför vissa "diskuterar" i trådar utan att diskutera . Det är min åsikt och jag är inte ensam om den. Vad bukefalos sen väljer att bedöma som en lämplig diskussion är ju som sagt upp till forumet - och dess moderatorer inkl dig själv . Det står ju som sagt alla och envar tämligen fritt att ha åsikter , utan att tumma på yttrandefrihet eller diktera vad som får eller inte får skrivas . Jag tror att det även var tydligt att jag inte öht ansett att något ska detaljstyras .
Men om du då funderar över andra användares sätt att diskutera och finner att de inte når den nivå du vill ha, varför fortsätter du (och de andra du hänvisar till) att diskutera med den/de användarna då?

Och nej, jag tycker inte det är tydligt att du inte vill ha detaljstyrning när du skickar iväg gliringar som tidigare i tråden och även vid andra tillfällen.

Men om du då funderar över andra användares sätt att diskutera och finner att de inte når den nivå du vill ha, varför fortsätter du (och de andra du hänvisar till) att diskutera med den/de användarna då?

Och nej, jag tycker inte det är tydligt att du inte vill ha detaljstyrning när du skickar iväg gliringar som tidigare i tråden och även vid andra tillfällen.
Ja det är en bra fråga . Kanske för att 99+ procent faktiskt oftast strävar efter en givande diskussion med både kritik och positivism men oavsett ändå en just diskussion , även när diskussionen är intensiv och åsikter går isär ?

Det är rätt tydligt utifrån inlägget du svarar på tycker jag att jag uttryckt att det inte handlar om uniforma åsikter eller censur av kritik/åsikter alls .
Ang din sista kommentar undrar jag varför jag får kritik ang "gliring" när 99 procent av "gliringar" går liberalt förbi som är betydligt mer gliringar snarare än min kommentar som faktiskt inte anspelar på att vara ngt annat än en regelrätt åsikt om hur jag upplever "diskussionerna" med hänsyn till kritiken flera givit i frågan . Skillnaden är isåfall att jag inte bäddat in min kritik i ngt märkligt utan rakt av delgett den .

Jag tycker du är rätt duktig på att hänga ut folk, dock helst elitryttare som inte är vatten värda enligt dig.
Det är INTE ryttarna jag diskuterar utan hur domarna dömer. Det är bara för elitryttare som det går att få tag i film och protokoll. Det är elitryttana som visar de svåraste rörelserna.

Det är elitryttarma som är förebilder och ofta utbildar andra. Därför är det intressant hur de gör och hur de blir bedömda.
Jag känner inte igen att någon skulle få beröm här för att rida sin häst kraftigt bakom lod.
Jag har inte påstått att någon får beröm för att de rider bakom lod. De får beröm TROTS att de rider hästen med nosen bakom lod.

Du uttalar dig som om det (nosen bakom lod) bara var en utseendegrej. Fast egentligen vet du att var ryttaren placerar hästens nos har stor betydelse för hur hästen kan använda sin kropp, för hur hästen musklas och för hur du som ryttare kan inverka med dina hjälper.

Jag skriver allmänt nu, men undrar varför somliga, t.ex. Brille och Fiador, tjatar och tjatar på Buke om detta, men aldrig vänder sig till förbundet, där de hade kunnat få svar på sina frågor? För inget svar från någon här på Buke duger ju uppenbarligen trots att svar ges från folk med många olika erfarenheter, såväl tävlingsridning på olika nivåer som bedömning.
...
Och varför tjatar du om att svar har getts. Förbundet har väl inget annat svar på frågan 'var det står att läsa' än det som framkommit här - DET STÅR INGENSTANS. Det är en hemlighet mellan domare och tränare. Tävlande får läsa sina egna protokoll. Övriga, inklusive, publiken behöver inget veta. Då kan tränare och domare komma överens om att TR inte gäller så som det står i TR.

Jag tror nog att någon på förbundet läser (kanske också anonymt skriver) inlägg på buke, åtminstone när så många inlägg ropar på förbundet. Det borde vara en del av deras omvärldsbevakning (även om det inte ingår i dressyrkommittens aktiviteter för 2016). Denne någon kan ju göra ett inlägg i förbundets namn.

Och varför tjatar du om att svar har getts. Förbundet har väl inget annat svar på frågan 'var det står att läsa' än det som framkommit här - DET STÅR INGENSTANS. Det är en hemlighet mellan domare och tränare. Tävlande får läsa sina egna protokoll. Övriga, inklusive, publiken behöver inget veta. Då kan tränare och domare komma överens om att TR inte gäller så som det står i TR.

Jag tror nog att någon på förbundet läser (kanske också anonymt skriver) inlägg på buke, åtminstone när så många inlägg ropar på förbundet. Det borde vara en del av deras omvärldsbevakning (även om det inte ingår i dressyrkommittens aktiviteter för 2016). Denne någon kan ju göra ett inlägg i förbundets namn.
Men du vet ju inte, för du har inte ställt frågan till förbundet? Varför?

Det är en hemlighet mellan domare och tränare. Tävlande får läsa sina egna protokoll. Övriga, inklusive, publiken behöver inget veta. Då kan tränare och domare komma överens om att TR inte gäller så som det står i TR.

Du bara hittar på, det är ingen hemlighet, du får väl fråga någon domare om dens bedömning mot TR så får du se vad du får för svar,egentligen vet du ju redan svaret att domare och tränare blir utbildade av domar/tränarutbildare som i sin tur utbildas från högre om vad som ska gälla och hur det ska dömas efter TR- det konstiga är att du efter alla dessa år inte kan förstå att TR uttrycker det mer optimala och avvikelser från det optimala/ inte på den bärighetsnivån etc också kan få poäng- men då kallar du det inte döma efter TR, du vill väl att bara de som visar det TR beskriver ska få poäng över huvud taget?:laugh:, det finns liksom flera vägar till det optimala och beroende på hur bra/mindre bra de vägarna är så ska det ges poäng därefter .

Publiken kan alla få del av poängen, protokollen med kommentarer är än så länge ryttarens eget.

Det är INTE ryttarna jag diskuterar utan hur domarna dömer. Det är bara för elitryttare som det går att få tag i film och protokoll. Det är elitryttana som visar de svåraste rörelserna.

Icke, det finns flera här på buke som lägger ut sin ritt med poäng och kommentar, det måste du väl ha sett?, sitt och titta på 40 sådana ritter...ja, jag står för att det då blir segt och långtråkigt.

Du har fått massor med svar här från många användare på Buke, jag antar att det är svar som efterfrågas eftersom du håller dig här. Eller förväntar du dig verkligen att svar på dina frågor ska dyka upp hos förbundet bara så där, voilá!, för att du tjatar och ältar på Buke?

Om inte, varför vänder du dig inte till förbundet? Du har tom fått en lista av annan användare, det är ju bara att välja ut någon att fråga? Vad är det som hindrar dig?

Hur man ska rida sin häst på bästa möjliga sätt för hästens skull är ingen hemlighet, det är grundläggande ridning som alla som ids rida för tränare och är intresserade kan tillägna sig. Om man sedan rider på samma sätt på tävlingen så förstår jag inte hur det kan bli så obegripligt...

Det är INTE ryttarna jag diskuterar utan hur domarna dömer. Det är bara för elitryttare som det går att få tag i film och protokoll.

Jovars, du är rätt snar med att diskutera elitryttarnas ridning negativt.
Och det finns filmer här på buke som visar ritter där protokollen finns på EQ.

Liknande trådar

• Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 982
Senast: Immer
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 343
Senast: kem
·
Islandshäst Regler för forumet "Tävla Islandshäst" Detta forum är avsett för diskussioner kring Tävling och Träning av Islandshästar utrustning...
2
Svar
39
· Visningar
10 164
Senast: Rea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar