Fast det är ju en sanning med modifikation, det finns många olika sätt att rida hästen på bästa möjliga sätt för hästens skull. Tex om jag skulle anamma min grundfilosofi, med bettlöst (bosal) och slack i tygeln och aldrig aldrig nedsittning i arbetstrav på en ung och/eller orutinerad häst. Inte ens i lätt klass skulle det fungera i tävlingsdressyren. Ändå är det en filosofi som handlar mycket mycket om bästa möjliga sätt för hästen.Hur man ska rida sin häst på bästa möjliga sätt för hästens skull är ingen hemlighet, det är grundläggande ridning som alla som ids rida för tränare och är intresserade kan tillägna sig. Om man sedan rider på samma sätt på tävlingen så förstår jag inte hur det kan bli så obegripligt...
Därför är frågeställningen i denna tråd ganska relevant. Man ska inte behöva ha en specifik tränare för det. Så svårt ska det inte behöva vara, inte i lätt till medelsvår klass på hobbynivå.
delvis kl
Fanns det inte människor som ifrågasatte och argumenterade, som ställde frågorna och kritiskt granskade källorna till svaren, skulle vi fortfarande tro att jorden var platt och kvinnor skulle inte ha rösträtt ens i det här landet. Alla dom som inte vågar fråga/ifrågasätta lär sig också av dom som vågar och drar fördel av det. Det är ingen dålig egenskap att vara kritisk, det är faktiskt en förutsättning för att utvecklas och lära sig. Det är dom som frågar, ifrågasätter och argumenterar som också oftast är mest pålästa och intresserade att lära sig, det är också oftast dom som klarar sig bäst här i livet sen. Rätt eller fel i sak, men att fråga och ifrågasätta och vara kritiskt är en av dom viktigaste egenskaperna för mänskligheten i stort, så varför skulle inte det gälla även här i forumet tävlingsdressyr?.