Vart läser man om vad som krävs i momenten

Fast det är ju inte det som är frågeställningen här, det finns kriterer uppenbart, men var finns dom tillgängliga för alla? Var kan jag läsa vad som gäller för att få en 6:a för traven på uppridningen, tillsammans med halten och hälsningen? Hur bedöms olika missar/kvaliteter mot varandra i momentet? Var kan jag läsa om vad som krävs för att få en 7:a eller en 8:a för samma moment? Kriterierna för momenten i progammen, hur dom bedöms, det är vad vi frågar efter. Jag är fortfarande inte intresserad av din uppfattning om dessa kriterier, utan frågan har hela tiden gällt, VAR finns dom att läsa (köpa) tillgängligt för ALLA? Men det finns ju inte....
Har aldrig hört talas om att det finns någon sådan bok ens tillgänglig för några få att läsa, kan tänka mig att blivande domare sitter timme efter timme med någon som förklarar (både filmer och i ridhus), så tror du får leta efter en som utbildar domare och fråga om kurs.

På gymnasiet fick vi rida när blivande domare hade kurs en gång.

Som flera skriver beskriver TR hur momenten ska utföras, hur dem ska bedömas behandlas av domarutbildare på utbildningar för blivande domare.
Men något många felaktigt tror är att för att få betyg 10 ska momentet vara felfritt exakt enligt TR på alla sätt, så är det faktiskt inte utan 10 står för betyget "UTMÄRKT" och inte för "helt felfritt och exakt som önskat"
Saker kan vara utmärkta utan att vara perfekta, så trots att en del här tycker att man borde bedöma hårdare är det nog snarare så att det borde delas ut fler 10:or för enskilda moment som utförs "utmärkt".

Men något många felaktigt tror är att för att få betyg 10 ska momentet vara felfritt exakt enligt TR på alla sätt, så är det faktiskt inte utan 10 står för betyget "UTMÄRKT" och inte för "helt felfritt och exakt som önskat"
Saker kan vara utmärkta utan att vara perfekta, så trots att en del här tycker att man borde bedöma hårdare är det nog snarare så att det borde delas ut fler 10:or för enskilda moment som utförs "utmärkt".

Håller helt med.

Kriterierna för momenten i progammen, hur dom bedöms, det är vad vi frågar efter. Jag är fortfarande inte intresserad av din uppfattning om dessa kriterier, utan frågan har hela tiden gällt, VAR finns dom att läsa (köpa) tillgängligt för ALLA? Men det finns ju inte....

Sax ur TR: Balans, rytm o lätthet i utförandet av programmets föreskrivna rörelser är ett tecken på att samlingsgraden för klassen är tillräcklig.

Om du inte förstår just det så får du nog ta hjälp av någon som förklarar TR för dig, vad hjälper det om du får en bok där det står att en halt som svänger 15 cm åt sidan men i övrigt är rak o på tygeln kostar 0,5 p medans ytterligare 10 cm ger 1 poängs avdrag, när du ändå inte förstår att domaren utgår ifrån hästens grund, alltså hur bra den är i takt/rytm/ lösgjordhet/kontakt- bakbensarbete/energi om vi nu pratar enbart lätt klass.......

Har du ens läst TR?

.

Fast det är ju inte det som är frågeställningen här, det finns kriterer uppenbart, men var finns dom tillgängliga för alla? Var kan jag läsa vad som gäller för att få en 6:a för traven på uppridningen, tillsammans med halten och hälsningen? Hur bedöms olika missar/kvaliteter mot varandra i momentet? Var kan jag läsa om vad som krävs för att få en 7:a eller en 8:a för samma moment? Kriterierna för momenten i progammen, hur dom bedöms, det är vad vi frågar efter. Jag är fortfarande inte intresserad av din uppfattning om dessa kriterier, utan frågan har hela tiden gällt, VAR finns dom att läsa (köpa) tillgängligt för ALLA? Men det finns ju inte....

Om varje moment i varje program skulle beskrivas i detalj (något som ju faktiskt kan göras redan nu, genom att lägga ihop de olika bedömningsgrunderna som många har försökt beskriva, lite som ett diagram; x-axeln och y-axeln påverkar poängen/kurvan, plus att det finns z antal axlar till ;) ), så skulle det bli en hel bibel (om det ens skulle vara möjligt att få med alla aspekter...).

(EDIT: Oj, jag skrev det här för flera timmar sedan, men det åkte av någon anledning inte iväg förrän nu...)

EDIT igen: "Kan göras" menades teoretiskt. Sedan om man verkligen skulle kunna få med precis alla aspekter, möjliga brister och förtjänster, missar etc etc, är en annan sak.

Min eminenta tränare/hästägare/kollega som dessutom är GP domare säger alltid att man ska börja nedifrån på protokollet - Om du ser till att punkterna under allmänt intryck sitter så är rörelserna ovanför " a piece of cake" och kommer generera bra poäng.

Min eminenta tränare/hästägare/kollega som dessutom är GP domare säger alltid att man ska börja nedifrån på protokollet - Om du ser till att punkterna under allmänt intryck sitter så är rörelserna ovanför " a piece of cake" och kommer generera bra poäng.

Mycket tänkvärt, ligger mycket i det!:up:

Kan man vara ärlig mot sej själv att något/endel/tom mycket brister i allmänna har man inte särskilt svårt att förstå poängsättningen i övre bedömningsgrupperna heller..

Bra ide för de protokoll som gäller den egna ritten. Men andras protokoll är ju ganska hemliga. Idet här finns poängen men inga kommentarer (film som visar ritten finns antingen i den här tråden eller i tråden om piaff)
http://online.equipe.com/sv/class_sections/89197/results

Bra ide för de protokoll som gäller den egna ritten. Men andras protokoll är ju ganska hemliga. Idet här finns poängen men inga kommentarer (film som visar ritten finns antingen i den här tråden eller i tråden om piaff)
http://online.equipe.com/sv/class_sections/89197/results

Fast det är ju svårt att få med alla kommentarer men siffrorna säger ändå en hel del när det gäller vanliga program. Är ju svårt när det gäller kur.

Bara ett protokoll säger ingenting.
Fast det är ju svårt att få med alla kommentarer men siffrorna säger ändå en hel del när det gäller vanliga program. Är ju svårt när det gäller kur.
Ännu ett protokoll utan kommentarer
http://reitturniere-live.de/2015/hagen_1/c07_result_en.html

Svårt att läsa ut hur rörelserna ska vara ur ett protokoll oavsett det är kur eller inte.

Som flera skriver beskriver TR hur momenten ska utföras, hur dem ska bedömas behandlas av domarutbildare på utbildningar för blivande domare.
Så du menar att det är domarkåren som ska avgöra hur rörelserna ska bedömas. Det ska naturligtvis framgå av reglerna och vara tillgängligt för den som är intresserad. Nu är det bara tillgängligt för vissa invigda tex domare och tränare.

Domarna ska bedöma och poängsätta hur bra ett ekipage genomför ett program utifrån TR. Domarna ska inte vara de som "skriver om" TR så att det passar deras tyckande eller deras adepters intressen.

Vilken poäng får det ekipage som gör en rörelse helt perfekt? Om 10 delas ut för en rörelse som inte är perfekt får den som utför rörelsen perfekt en för låg poäng eftersom det inte delas ut högre poäng än 10.

Så du menar att det är domarkåren som ska avgöra hur rörelserna ska bedömas. Det ska naturligtvis framgå av reglerna och vara tillgängligt för den som är intresserad. Nu är det bara tillgängligt för vissa invigda tex domare och tränare.

Domarna ska bedöma och poängsätta hur bra ett ekipage genomför ett program utifrån TR. Domarna ska inte vara de som "skriver om" TR så att det passar deras tyckande eller deras adepters intressen.

Vilken poäng får det ekipage som gör en rörelse helt perfekt? Om 10 delas ut för en rörelse som inte är perfekt får den som utför rörelsen perfekt en för låg poäng eftersom det inte delas ut högre poäng än 10.

Men allvarligt talat Brille? Varför ska du dra detta i långbänk för? Maila förbundet istället tycker jag och ställ dina frågor dit!

Här kan du välja lämpligt mailoffer, sen kan du publicera svaret här om du känner för det..

http://www3.ridsport.se/Tavling/Dressyr/Dressyrkommitten/

Senast ändrad:

Så kan det ju alltid bli, att någon som gör det lite bättre får samma poäng som någon som gör det lite sämre. Alla 6or är ju inte exakt lika bra, det kommer alltid finnas starkare och svagare, så det finns såklart utrymme för lite variation även i en 10.

Men allvarligt talat Brille? Varför ska du dra detta i långbänk för? Maila förbundet istället tycker jag och ställ dina frågor dit!

Här kan du välja lämpligt mailoffer, sen kan du publicera svaret här om du känner för det..

http://www3.ridsport.se/Tavling/Dressyr/Dressyrkommitten/
Vi är åtminstone två som drar det i långbänk, du och jag.

Det verkar vara svårt att förstå att det finns andra än ryttare, tränare och domare som är intresserade av tävlingsdressyr. Det finns förhoppningsvis en publik också, som är intresserad av hur domarna dömer och varför de dömer som de gör.

Tack för länken till dressyrkommittens verksamhetsplan. Planen inleds med meningen "Dressyrkommitténs uppdrag är att främja och vidareutveckla dressyren från bredd till topp." Det visar med stor tydlighet att publiken är bortglömd. De stora punkterna är ökat samarbete mellan tränare och domare, domarutbildning och fler sponsorer. Tyvärr står det inte så mycket om hur dressyren i sig ska utvecklas. Efter att ha läst planen tror jag inte det är någon idé att framföra något, det finns ingen punkt om omvärldsbevakning.

Det verkar vara svårt att förstå att det finns andra än ryttare, tränare och domare som är intresserade av tävlingsdressyr. Det finns förhoppningsvis en publik också, som är intresserad av hur domarna dömer och varför de dömer som de gör.

Tack för länken till dressyrkommittens verksamhetsplan. Planen inleds med meningen "Dressyrkommitténs uppdrag är att främja och vidareutveckla dressyren från bredd till topp." Det visar med stor tydlighet att publiken är bortglömd. De stora punkterna är ökat samarbete mellan tränare och domare, domarutbildning och fler sponsorer. Tyvärr står det inte så mycket om hur dressyren i sig ska utvecklas. Efter att ha läst planen tror jag inte det är någon idé att framföra något, det finns ingen punkt om omvärldsbevakning.
Desto större anledning att påpeka det då! Annars blir det ingen förändring.

Nej jag drar inget i långbänk. Jag är inte missnöjd med något nämligen....

De som har intresse av att lära sig gör det oxå och går de vägar som folk här i tråden har rekommenderat.

Är du missnöjd med de vägarna så är det bara att påverka genom att maila osv.

Liknande trådar

• Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 982
Senast: Immer
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 343
Senast: kem
·
Islandshäst Regler för forumet "Tävla Islandshäst" Detta forum är avsett för diskussioner kring Tävling och Träning av Islandshästar utrustning...
2
Svar
39
· Visningar
10 164
Senast: Rea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar