För att det ska vara en konspiration krävs någon form av överenskommelse. Det tror jag inte finns.Men nu tycker jag att det låter som någon slags konspiration... ??? Är det verkligen det du menar?
När det gäller korruption krävs det någon form av överenskommelse, faktisk eller bara inbillad/upplevd. Det behöver inte handla om pengar utan kan vara grupptryck, kamratskap, rätt kretsar etc.
Enligt en synonymordbok betyder kategorisk ungefär detsamma som bestämd, ovillkorlig, absolut, obetingad och tvärsäker. Du skriver att jag ÄR kategorisk. Vad avser DU med det?Du är väldigt kategorisk i och med detta uttalande.
Jag har dragit slutsatser av vad en del skrivit i sina inlägg och tydliggjort vad det innebär.
Varför tävlar du inte i högre klasser (exkl kur som kräver annat än ridning)?Så uppfattar jag inte alls dressyren som sport, vare sig som utövare eller publik. Som utövare upp till MsvB nivå har jag tävlat i 15 år.
Följer man TR kan man hamna fel. TR "kräver" sådant som det inte är möjligt för hästen att utföra.TR och utbildningsskalan berättar för mig vad jag behöver veta för att kunna utvecklas efter bästa förmåga.
Hur kan det komma sig att en rörelse där hästen är framtung, inte på stället, icke diagonal, har (tendens till) sväv och där ryttaren ger tydliga skänkelhjälper för varje steg kan få 8-9*2 för piaff?Som publik har jag tagit del av olika experiment med öppnare bedömningar bla procentsiffror live samtidigt som ritten. Det lät bra men jag gillar det inte eftersom det tar bort mitt fokus från själva ritten. Däremot är funktionen i Equipe där man kan se poängen för varje moment riktigt bra. Med hjälp av den kan jag utbilda mitt öga och fundera över varför hen fick 6 eller 7. Jag håller med om att dressyren har problem med bedömningarna emellanåt och en förändring på den högsta nivån behövs.
(Den frågan kan inte ställas till dressyrkommitten/förbundet. Det är en fråga till resp domare.)
Tyvärr är det inte en engångshändelse. Vad lär man sig av det? Att TR inte gäller?
Hur kan det komma sig att så många försvarar den bedömningen? Det borde inte vara en enda.
Håller med.Men på gräsrotsnivå LC-MsvB så är det orimligt att kräva fullständig transparens i bedömningarna. Ingen annan bedömningssport har offentliga skriftliga protokoll utan de nöjer sig med siffror som offentliggörs precis som i dressyren. Den delen av bedömnngen är mellan utövare och domare, det är det jag betalar för så att säga.
Jag vill veta om/vad som finns skrivet om hur bedömningen ska göras. De svar som getts i tråden är att det inte finns något. Jag trodde faktiskt inte att det var så illa. Det blir omöjligt att föra en diskussion om hur rörelser ska utföras/bedömas om det är "viskningsleken" som ska vara diskussionsunderlag.Jag har svårt att förstå vad du vill med din fortsatta diskussion? För tydligare info om hur domare dömer kan jag rekommendera en bok av domaren och veterinären Dietmar Specht "Dressyrens grunder" som tar upp hur en domare tänker och kan utveckla sig. Boken baserar sig på Spechts avhandling "A treatise on judging dressage competitions".
Många av de inlägg som gjorts av de som tror sig veta diskuterar tyvärr INTE var man hittar skriftlig information, tex påhoppen på/ifrågasättandet av @Fiador.
Så länge inlägg handlar om rätten att göra inlägg eller om kvaliteten på dem etc kommer jag att fortsätta diskussionen.
Vad brukar du vilja med dina diskussioner? Vad vill du med detta ditt inlägg?
Tack för tipset om boken.
Men är det verkligen domarna som ska bestämma reglerna? De ska väl döma efter de regler som redan finns. De ska naturligtvis ha möjlighet att påverka reglerna, liksom andra ska ha.
Jag skulle önska att de som bestämmer reglerna tog hänsyn till aktuell forskning om hästen. Det syns inte i dressyrkommittens verksamhetsplan för 2016 att de har någon omvärldsbevakning.