Allmän kännedom?! Vad är det - allmänt tyckande?Det är allmän kännedom att hästarna(halvbloden) är rörligare idag efter införsel av fullblod, arab etc. På gott och ont..
Att blanda i fullblod/arab är inget nytt i halvblodsaveln.
"Bättre trut" - på vilket sätt då?Det har ju lett till hästar som har sämre hållbarhet och är mindre tåliga för dålig ridning just iom överrörlighet hos vissa individer.
Araber och fullblod tål den rörligheten bättre av många olika skäl. Halvbloden gör det inte riktigt lika väl.
Dock verkar de med mer arab än fullblod ha blivit tåligare och ha bättre trutar. Det snackades det om redan på 70-talet hos Blu Horse vet jag. Att man kanske borde välja arab för upplättning och inte fullblod..
Det kan du fråga vilken veterinär, behandlare eller tränare som helst om tror jag om att det finns många rörligare individer.
Ska man ta extrema exempel kan man ta Totilas.
Ingen VET väl vad Totilas överrörlighet beror på.
Fram- och bakdel hänger ihop.Och jag jämförde bara frambensmekaniken, inte bakdels. Jag sa heller inte att jag tyckte det var bra.
Det gör jag nämligen inte som häst till gemene man.
Som jag skrev mitt förra inlägg har jag inte skrivit att hästarnas framdelsmuskler förkortats.Att muskeln sägs vara förkortad är ngt som debatterats friskt inom vården. Det är slarv-uttryck som lett till att folk verkligen trott muskeln vara förkortad. Muskeln kan vara förkortad om den tex utsatts för trauma och man har ärrvävnad som stelnat och därför fått en permanent förkortad muskel. Det går inte att stretcha bort.
Annars handlar det just om att få spända muskler att slappna av, även i stretch.
Jag är sambo med vårdutbildad som får allergiska utslag om man pratar om förkortade muskler i såna här sammanhang. Just för att det inte existerar. Det har man gjort omfattande studier kring.
Dock lärs såna uttryck ut på en del sämre vård-utbildningar. Så missförstånd görs fortfarande.
Men det finns som sagt studier kring det som påvisar att muskler inte kan bli kortare.
Man har gjort studier på levande och döda..
Oavsett det kan muskler som inte tänjs bli kortare utan att det är någon spänning inblandad. Dessutom kan de förtvina om de inte används.
Det talas ofta om att hästen ska höjas till tävlingsform. Tyvärr finns det nog en hel del både tränare och ryttare som tar detta bokstavligt.Givetvis ska höja formen betyda att man sänker bak och höjer fram.
En välutbildad och välriden häst kan du dock lägga i vald form fram och sen själv sas rida bakdelen efter vilken form du valt fram.
Så ska du höja formen får du tala om i fronten att den ska upp samtidigt som du rider in bakdelen tillräckligt för att orka bära i den högre formen.
Men som GP-häst kan man också i balans ha längre och lägre form utan att tappa balans och bärighet än en mindre utbildad häst. Det bör man använda under sina jobb även med en färdig häst.
För att få en hållbar individ så använder man hela spannet.