Alltså den här tråden är så tradig att jag inte ens förstår varför jag bekymrar mig om att svara för ingen verkar ju vilja se en lösning utan mest kritisera varför det inte är som de vill men likt förbaskat kommer ett svar här
HÄR ser du VAD du ska visa i programmet:
http://www3.ridsport.se/Tavling/Dressyr/Dressyrprogram1/
Här ser du HUR det anvisade momentet ska visas:
http://www3.ridsport.se/ImageVaultFiles/id_40821/cf_559/TR_II_Dressyr_3.PDF
Och i det här momentet (TR 2, moment 261) hur domaren ska BETYGSÄTTA det utförda momentet:
Betygssättning
1.1. Varje domare värderar, i bedömningsgrupp ingående rörelser, med ett betyg från 0 – 10 enligt följande:
Utmärkt 10
Mycket bra 9
Bra 8
Ganska bra 7
Godkänd 6
Med tvekan godkänd 5
Inte godkänt 4
Ganska dåligt 3
Dåligt 2
Mycket dåligt 1
Inte utförd (helt misslyckad) 0
Tvärtemot debattanterna i tråden tycker jag det är en bedömningssport som lyckas vara ganska konkret och tydlig?
Man börjar med att läsa om "Dressyrens mål" (TR 2 moment 230) och sedan moment 231-234 som beskriver kravet på gångarterna och dess variationer och moment 251-255 som beskriver Allmänt intryck.
Sedan går man in i programmet och läser vad som ska utföras och läser de moment som ingår i det önskade programmet. Domaren bedömer sedan dessa saker i ett enda betyg enligt ovan...
Däremot är det SVÅRT redan att rida, ännu svårare att prestera i en programridning och slutligen svårt som sjutton att bedöma ett ekipage momentant i så många olika kravställningar så det är inte så underligt att man får se både dåliga program och undermåliga bedömningar ibland men jag tycker inte det är en lösning att göra tävlandet så enkelt att alla kan lyckas och att det är så lite saker som bedöms att det blir lätt att bedöma.
En piaff ska ha allt som finns i moment 230, 251-255 OCH 246. Om den trampar exakt antal steg med exakt antal cm är såklart lättare att bedöma och kan göras av en dator och man kan skicka in en bild till tävlingen som mäts på millimetern men det är inte dressyr tycker jag