Vart läser man om vad som krävs i momenten

I relation till frågan? Jag svarade exakt på frågorna i inlägget men inte heller det var bra eftersom det kom från kreti och pleti på ett internetforum...

Jag undrar liksom vem man tror sig ska svara när man ställer en fråga på ett internetforum som består av kreti och pleti
Fast läs frågan igen då, "vart LÄSER man om vad som krävs i momenten". Inte, vad tror du/anser du krävs i momenten. Det har ju kommit en del bra tips, som programridning, ta lektion med domare. Men fortfarande så saknas den där nedskrivna informationen. Det blir ju fortfarande en tolkningsfråga hos/av den domare man rider för i sånt fall. En annan domare kanske gör en helt annan tolkning sen i skarpt läge på tävling.
 
Alltså den här tråden är så tradig att jag inte ens förstår varför jag bekymrar mig om att svara för ingen verkar ju vilja se en lösning utan mest kritisera varför det inte är som de vill men likt förbaskat kommer ett svar här ;)

HÄR ser du VAD du ska visa i programmet:
http://www3.ridsport.se/Tavling/Dressyr/Dressyrprogram1/

Här ser du HUR det anvisade momentet ska visas:
http://www3.ridsport.se/ImageVaultFiles/id_40821/cf_559/TR_II_Dressyr_3.PDF

Och i det här momentet (TR 2, moment 261) hur domaren ska BETYGSÄTTA det utförda momentet:
Betygssättning
1.1. Varje domare värderar, i bedömningsgrupp ingående rörelser, med ett betyg från 0 – 10 enligt följande:
Utmärkt 10
Mycket bra 9
Bra 8
Ganska bra 7
Godkänd 6
Med tvekan godkänd 5
Inte godkänt 4
Ganska dåligt 3
Dåligt 2
Mycket dåligt 1
Inte utförd (helt misslyckad) 0

Tvärtemot debattanterna i tråden tycker jag det är en bedömningssport som lyckas vara ganska konkret och tydlig?
Man börjar med att läsa om "Dressyrens mål" (TR 2 moment 230) och sedan moment 231-234 som beskriver kravet på gångarterna och dess variationer och moment 251-255 som beskriver Allmänt intryck.
Sedan går man in i programmet och läser vad som ska utföras och läser de moment som ingår i det önskade programmet. Domaren bedömer sedan dessa saker i ett enda betyg enligt ovan...

Däremot är det SVÅRT redan att rida, ännu svårare att prestera i en programridning och slutligen svårt som sjutton att bedöma ett ekipage momentant i så många olika kravställningar så det är inte så underligt att man får se både dåliga program och undermåliga bedömningar ibland men jag tycker inte det är en lösning att göra tävlandet så enkelt att alla kan lyckas och att det är så lite saker som bedöms att det blir lätt att bedöma.
En piaff ska ha allt som finns i moment 230, 251-255 OCH 246. Om den trampar exakt antal steg med exakt antal cm är såklart lättare att bedöma och kan göras av en dator och man kan skicka in en bild till tävlingen som mäts på millimetern men det är inte dressyr tycker jag
 
Fast läs frågan igen då, "vart LÄSER man om vad som krävs i momenten". Inte, vad tror du/anser du krävs i momenten. Det har ju kommit en del bra tips, som programridning, ta lektion med domare. Men fortfarande så saknas den där nedskrivna informationen. Det blir ju fortfarande en tolkningsfråga hos/av den domare man rider för i sånt fall. En annan domare kanske gör en helt annan tolkning sen i skarpt läge på tävling.

Du har fått svar tusen gånger om var du läser om hur momenten ska utföras. I TR!

Domarna har sedan kontinuerligt domarutbildningar för att de ska tolka det skriva ordet lika.
 
Alltså den här tråden är så tradig att jag inte ens förstår varför jag bekymrar mig om att svara för ingen verkar ju vilja se en lösning utan mest kritisera varför det inte är som de vill men likt förbaskat kommer ett svar här ;)

HÄR ser du VAD du ska visa i programmet:
http://www3.ridsport.se/Tavling/Dressyr/Dressyrprogram1/

Här ser du HUR det anvisade momentet ska visas:
http://www3.ridsport.se/ImageVaultFiles/id_40821/cf_559/TR_II_Dressyr_3.PDF

Och i det här momentet (TR 2, moment 261) hur domaren ska BETYGSÄTTA det utförda momentet:
Betygssättning
1.1. Varje domare värderar, i bedömningsgrupp ingående rörelser, med ett betyg från 0 – 10 enligt följande:
Utmärkt 10
Mycket bra 9
Bra 8
Ganska bra 7
Godkänd 6
Med tvekan godkänd 5
Inte godkänt 4
Ganska dåligt 3
Dåligt 2
Mycket dåligt 1
Inte utförd (helt misslyckad) 0

Tvärtemot debattanterna i tråden tycker jag det är en bedömningssport som lyckas vara ganska konkret och tydlig?
Man börjar med att läsa om "Dressyrens mål" (TR 2 moment 230) och sedan moment 231-234 som beskriver kravet på gångarterna och dess variationer och moment 251-255 som beskriver Allmänt intryck.
Sedan går man in i programmet och läser vad som ska utföras och läser de moment som ingår i det önskade programmet. Domaren bedömer sedan dessa saker i ett enda betyg enligt ovan...

Däremot är det SVÅRT redan att rida, ännu svårare att prestera i en programridning och slutligen svårt som sjutton att bedöma ett ekipage momentant i så många olika kravställningar så det är inte så underligt att man får se både dåliga program och undermåliga bedömningar ibland men jag tycker inte det är en lösning att göra tävlandet så enkelt att alla kan lyckas och att det är så lite saker som bedöms att det blir lätt att bedöma.
En piaff ska ha allt som finns i moment 230, 251-255 OCH 246. Om den trampar exakt antal steg med exakt antal cm är såklart lättare att bedöma och kan göras av en dator och man kan skicka in en bild till tävlingen som mäts på millimetern men det är inte dressyr tycker jag
Jag tror att det blir lättare i svårare klasser, att förstå bedömningskriterierna alltså. Eftersom TR beskriver målen mer tydligt och man har därmed mer hjälp av TR.

Men var LÄSER man om vad som krävs för att få en 7:a eller 8:a på 10-metersvolten i LB tex? Eller uppridningen på medellinjen inkl halt och hälsning, vart LÄSER man om skillnaden på den, bedömningsmässigt, mellan LC, LB och LA och vilka är kriterierna för tex en 7:a eller 8:a i dessa moment i dom olika klasserna? Nu frågar jag inte efter någons egen tolkning av detta, utan VART LÄSER man om detta? Det är DEN informationen som efterfrågas och som inte finns....
 
Jag tror att det blir lättare i svårare klasser, att förstå bedömningskriterierna alltså. Eftersom TR beskriver målen mer tydligt och man har därmed mer hjälp av TR.

Men var LÄSER man om vad som krävs för att få en 7:a eller 8:a på 10-metersvolten i LB tex? Eller uppridningen på medellinjen inkl halt och hälsning, vart LÄSER man om skillnaden på den, bedömningsmässigt, mellan LC, LB och LA och vilka är kriterierna för tex en 7:a eller 8:a i dessa moment i dom olika klasserna? Nu frågar jag inte efter någons egen tolkning av detta, utan VART LÄSER man om detta? Det är DEN informationen som efterfrågas och som inte finns....

Ta frågan med förbundet.
 
Fast läs frågan igen då, "vart LÄSER man om vad som krävs i momenten". Inte, vad tror du/anser du krävs i momenten. Det har ju kommit en del bra tips, som programridning, ta lektion med domare. Men fortfarande så saknas den där nedskrivna informationen. Det blir ju fortfarande en tolkningsfråga hos/av den domare man rider för i sånt fall. En annan domare kanske gör en helt annan tolkning sen i skarpt läge på tävling.

Fiador börja med banhoppning istället! Där står exakt vad som krävs..om det inte är stilbedömt då för ja hör och häpna så länge det handlar om bedömning så blir det en subjektiv bedömning av en domare där oxå... Det är liksom så det är i bedömningar.
Hej allihopa!

Jag vill inte ge mig in i debatten egentligen (och jag sysslar inte med western heller) men är det inte så att TS efterlyser något liknande som reglementet för tex western riding visar? Där står väldigt tydligt vad som ger avdrag och vad som kan ge plus:
http://services2.aqha.com/iphonedev/www/sections/sectionIV/rules/433-463/453b.html

Det är väldigt intressant att se hur en annan bedömningssport har löst just det problem som avhandlas i tråden. Ryttaren vet alltså exakt varför det dragits 1,5 poäng i ett visst moment..

Det som debatten snuddar vid och som egentligen är ett litet mysterium (vet jag - för dem som nyss börjat med dressyrtävlande), är att det aldrig (eller har det?) händer att någon får tex 90% i en Lb. Det perfekta "ideal" som TS efterfrågar för varje klass finns ju egentligen inte, utan målet är ju alltid att nå fulländning dvs svår klass. Därför så rider man ju högre klasser så fort man anses ha utvecklats dit.

Vet en kvinna en gång som kom från annan elitidrott och satsade stora pengar på en f d svårklasshäst. Hon trodde att man kunde rida SM i lätt C, SM i lätt B osv och kunde inte förstå alls hur dressyrsporten var uppbyggd. Hon tyckte att dressyren borde fungera som brottning eller boxning (som har viktklasser). Minns att hon argumenterade ungefär; "den som boxas i flugvikt tänker ju inte att den senare ska bli tungviktsboxare". (Hon la av ganska snabbt när hon insåg hur svårt det var att bli "bäst" i en ridgren...)

Naturligtvis haltar jämförelsen, men det är intressant att få inblick i hur andra - utifrån - ser på dressyrsporten. Vi är ju traditionalister och alla "vet" hur det ska vara/se ut, men visst vore det ett roligt tankeexperiment att faktiskt tänka sig att ha som mål att få nior/tior i en Lb eller La? Och att det fanns kvalsystem osv för att till sist bli bäst! Vore kanske en nisch för hästar som inte har alla kvaliteter för att gå höga klasser? Då skulle reglementet tvunget vara betydligt mera detaljerat för att kunna "skilja agnarna från vetet" - och vi skulle kanske slippa diskussioner där "vi på golvet" försöker analysera kriterierna och bedömningen i svår klass?

Det tror jag inte räcker för TS/ Fiador mil Cha... Det står inte där EXAKT vad som krävs för ett få en viss poäng. Det står bara att man får bättre poäng om man gör ditten och datten bra. Samt vissa fel som ger ett visst poängavdrag.
 
Senast ändrad:
Jag tror att det blir lättare i svårare klasser, att förstå bedömningskriterierna alltså. Eftersom TR beskriver målen mer tydligt och man har därmed mer hjälp av TR.

Men var LÄSER man om vad som krävs för att få en 7:a eller 8:a på 10-metersvolten i LB tex? Eller uppridningen på medellinjen inkl halt och hälsning, vart LÄSER man om skillnaden på den, bedömningsmässigt, mellan LC, LB och LA och vilka är kriterierna för tex en 7:a eller 8:a i dessa moment i dom olika klasserna? Nu frågar jag inte efter någons egen tolkning av detta, utan VART LÄSER man om detta? Det är DEN informationen som efterfrågas och som inte finns....

Problemet är inte var man LÄSER det utan problemet är tolkningen. Dvs du,TS mfl kan inte tolka detta medan jag, fio, waco, mfl kan tolka det. Därav min rekommendation att ni blir visade av kunnig tränare. Livet är olika, en del är teoretiker och en del är praktiker, i detta fallet verkar det som TS och du är praktiker eftersom ni inte klarar att ta till er det som står skrivet. Ni vill istället hävda att det är fel på det skrivna, att det skulle vara mer detaljerat, men tar inte till er att andra faktiskt klarar att tolka det som är skrivet.

Jag tror inte man inom någon hästsport kan läsa sig till att bli en bättre ryttare utan det är ridtimmar i sadeln som tar en dit. Man kan inte teoretiskt läsa sig till hur det ska kännas när det känns rätt utan man sliter till sig den kunskapen med hjälp av duktig tränare som hela tiden ser till att man är på rätt väg. När man sen vill ut och mäta sina kunskaper i en tävling bör man iaf vara såpass utbildad att man kan veta vad man gjorde rätt bra o vad som inte var så bra när man kommer ut från tävlingsbanan.
 
Jag tror att det blir lättare i svårare klasser, att förstå bedömningskriterierna alltså. Eftersom TR beskriver målen mer tydligt och man har därmed mer hjälp av TR.

Men var LÄSER man om vad som krävs för att få en 7:a eller 8:a på 10-metersvolten i LB tex? Eller uppridningen på medellinjen inkl halt och hälsning, vart LÄSER man om skillnaden på den, bedömningsmässigt, mellan LC, LB och LA och vilka är kriterierna för tex en 7:a eller 8:a i dessa moment i dom olika klasserna? Nu frågar jag inte efter någons egen tolkning av detta, utan VART LÄSER man om detta? Det är DEN informationen som efterfrågas och som inte finns....

Det är ju omöjligt att ha en skriven text som beskriver det här. Vissa saker är enkla, galoppinslag i en travökning ger t.ex. underänt, alltså max 4. Men sedan vägs annat in också, t.ex. om hästen är stadig eller om den går mot handen. Är den mot handen blir betyget ännu lägre, osv. Sedan vägs annat in i varje punkt så som om hästen är bakom lod och i så fall i vilken grad, om den ändå är genom ryggen eller om den kryper ihop och släpper ryggen. Hur är kvaliteten på gångarterna. En sträcka med galopp kan t.ex. ge en häst med väldigt bra galoppkvalitet minst betyg 8, kanske 9, om formen är riktigt bra för klassen, medan hästen med mer markbunden galopp kanske får 7 i bästa fall om formen är lika bra, eller kanske 6.5. Spändhet eller spänst vägs in liksom regelbundenhet. Kanske tappar hästen lite takt och balans ibland.

TR beskriver det optimala, det som skulle ge 10. Sedan vägs det in vilken klass det handlar om. En sluta i Msv C har inte samma krav som i Msv B, och det krävs mer i sluta i St George än i Msv B osv. En galoppfattning i LB som blir rätt och rak och där hasten är stadig men kanske lite öppen kanske ger 7, medan betyget på samma fattning kanske blir 6 om det hade varit LA.

Det absolut bästa är faktiskt att rida för en tränare som kan förklara. Det behöver inte vara så himla dyrt. Dessutom är det väldigt nyttigt att skriva åt domare på tävling. Att läsa TR ger en bra bild av vad som krävs.

Dressyrridning och bedömning är svårt. Det är inte så enkelt som att en sned halt i LB ska ges betyg 5, det går inte att skriva det någonstans. Det är så mycket annat som ska vägas in, rakheten före och efter, bjudningen in i och ut ur halten, hastens form och lösgjordhet osv osv. Hästar och ryttare är individer.
 
Det är fascinerande, detta hur vuxna(?) människor älskar att hänge sig åt att verbalt ge sig på okända människor på nätet och gå på i grupp och hata. Jag har sett det igen och igen och sagt till igen och igen, och jag får acceptera att det är såhär Buke vill ha det; bullies ska prioriteras, de som inte gillar att dras i skiten får lämna. Det får vara för min del också nu, så grattis till er, ni vann, igen :)
 
Jag tror att det blir lättare i svårare klasser, att förstå bedömningskriterierna alltså. Eftersom TR beskriver målen mer tydligt och man har därmed mer hjälp av TR.

Men var LÄSER man om vad som krävs för att få en 7:a eller 8:a på 10-metersvolten i LB tex? Eller uppridningen på medellinjen inkl halt och hälsning, vart LÄSER man om skillnaden på den, bedömningsmässigt, mellan LC, LB och LA och vilka är kriterierna för tex en 7:a eller 8:a i dessa moment i dom olika klasserna? Nu frågar jag inte efter någons egen tolkning av detta, utan VART LÄSER man om detta? Det är DEN informationen som efterfrågas och som inte finns....
Det är inte lönt Fiador. De är inte intresserade av att försöka förstå vad vi efterfrågat, de är bara ute efter att förlöjliga, hata och trycka ner. Vissa är såna bara. De tror att de får sitt eget ljus att lysa starkare genom att blåsa ut andras. En får hitta ett annat forum för sina funderingar, om man vill ha vettiga svar.
 
Det är fascinerande, detta hur vuxna(?) människor älskar att hänge sig åt att verbalt ge sig på okända människor på nätet och gå på i grupp och hata. Jag har sett det igen och igen och sagt till igen och igen, och jag får acceptera att det är såhär Buke vill ha det; bullies ska prioriteras, de som inte gillar att dras i skiten får lämna. Det får vara för min del också nu, så grattis till er, ni vann, igen :)
Jag fattar ingenting. Hata? Vart då?
'Ni vann'?

Man rapporterar väl olämpliga inlägg?
 
Det är inte lönt Fiador. De är inte intresserade av att försöka förstå vad vi efterfrågat, de är bara ute efter att förlöjliga, hata och trycka ner. Vissa är såna bara. De tror att de får sitt eget ljus att lysa starkare genom att blåsa ut andras. En får hitta ett annat forum för sina funderingar, om man vill ha vettiga svar.
Jo jag har förstått det. Jag letar också vidare och ger upp den här diskussionen, du får gärna PM:a mig om du hittar nåt intressant.
 
Det är inte lönt Fiador. De är inte intresserade av att försöka förstå vad vi efterfrågat, de är bara ute efter att förlöjliga, hata och trycka ner. Vissa är såna bara. De tror att de får sitt eget ljus att lysa starkare genom att blåsa ut andras. En får hitta ett annat forum för sina funderingar, om man vill ha vettiga svar.

Vill du ha stickor till offerkoftan?

Du kanske själv ska se över dina egna inlägg och hur du svarar. Du verkar inte ens vilja ha svar med tanke på din totala motvilja till och oförmåga av att ta till dig vad folk som faktiskt är väldigt insatta i sporten skriver.
 
Det är inte lönt Fiador. De är inte intresserade av att försöka förstå vad vi efterfrågat, de är bara ute efter att förlöjliga, hata och trycka ner. Vissa är såna bara. De tror att de får sitt eget ljus att lysa starkare genom att blåsa ut andras. En får hitta ett annat forum för sina funderingar, om man vill ha vettiga svar.

Men du kommer aldrig nånsin hitta några svar? Det räcker utmärkt att läsa denna tråden för att inse att du inte VILL ha några svar, du VILL att det ska vara så eländigt att man måste sluta tävla dressyr för det inte går att läsa sig till vad som krävs. Sen att det inte är med sanningen överensstämmande det skiter du i. När du får svar så sågar du dem längs med fotknölarna. Du har fått svar från GP ryttare, @Waco, du har fått svar från MSVb ryttare, du har fått svar från LA ryttare och alla har vi gått vägen från LC och upp. Men vi är bara kreti o pleti så vad vet vi?
Istället för att såga alla svar så kunde du o Fiador kanske ta till dig lite av den samlade kunskapen, buke är en uppsjö av sådan nämligen, men de gillar inte att bli sågade jäms med fotknölarna av ngn som dessutom förkastar deras filosofi, både tränings och tävlingsmässigt.
 
Det är inte lönt Fiador. De är inte intresserade av att försöka förstå vad vi efterfrågat, de är bara ute efter att förlöjliga, hata och trycka ner. Vissa är såna bara. De tror att de får sitt eget ljus att lysa starkare genom att blåsa ut andras. En får hitta ett annat forum för sina funderingar, om man vill ha vettiga svar.

Fast jag ser inte att någon har försökt förlöjliga eller trycka ned. Däremot en del frustration iom att så pass många har försökt förklara, men du ändå fortsätter att fråga samma sak. Fio gav en bra beskrivning av LC men du svarade med att du inte vill se sådana svar från kreti och pleti på nätet. Och då kan man kanske undra varför du egentligen ställer frågan på nätet. Eftersom du inte får de svar du vill ha (och jag tycker nog ändå att många har gett väldigt vettiga svar) så kanske det vore bäst att ställa frågan till ridsportförbundet istället. Det finns t.ex. ett dressyrdomarråd som du kanske skulle kunna mejla eller ringa till. De borde kunna ge svar på det du undrar.
 
@Brille (hoppas den här snabelagrejen funkar) Jag är i princip nybörjare och har bara tävlat ett par gånger, men för mig är det logiskt att Icke godkänt kan ge 0-5 poäng beroende på hur dåligt det är.
Försökte läsa men hittade inget citat, menar du att alla i filmen du lagt in här borde fått 0 poäng på sin piaff?
Ja, alla utom fuxen i slutet på filmen. De visar inte rörelsen piaff. En rörelse i en annan gångart än den som föreskrivs är inte utförd. Jämför med att bara trava genom hela galopprogrammet.

Piaff är ingen svår rörelse trots att den bara visas i de högsta klasserna. I stort sett alla hästar kan, med rätt utbildning och förberedelse, visa en piaff med diagonalt steg. Det är en rörelse som visar om hästen är rätt skolad eller inte. Därför ska bara korrekt piaff belönas/felaktig bestraffas.
Och i så fall, ska allt som inte är godkänt ge 0 poäng och sedan får man 6 poäng om man gjort rätt men inte mer?
Nej, man ska använda hela skalan.

Det är väl den här filmen du frågar om
 
Ja, alla utom fuxen i slutet på filmen. De visar inte rörelsen piaff. En rörelse i en annan gångart än den som föreskrivs är inte utförd. Jämför med att bara trava genom hela galopprogrammet.

Piaff är ingen svår rörelse trots att den bara visas i de högsta klasserna. I stort sett alla hästar kan, med rätt utbildning och förberedelse, visa en piaff med diagonalt steg. Det är en rörelse som visar om hästen är rätt skolad eller inte. Därför ska bara korrekt piaff belönas/felaktig bestraffas.

Nej, man ska använda hela skalan.

Det är väl den här filmen du frågar om

Tycker du att det blir rättvist i resultatlistan om både den som tappar takten och den som har en häst som står på bakbenen och kastar sig får samma poäng? Om inte, hur löser du det problemet då?
 

Liknande trådar

  • Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 982
Senast: Immer
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 343
Senast: kem
·
Islandshäst Regler för forumet "Tävla Islandshäst" Detta forum är avsett för diskussioner kring Tävling och Träning av Islandshästar utrustning...
2
Svar
39
· Visningar
10 164
Senast: Rea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp