Vart läser man om vad som krävs i momenten

Det handlar heller inte om bara själva utförandet. Det handlar om kvalitén oxå. Det går att läsa ur Tr vad som förväntas, problemet är att alla bitar sällan finns på plats hos ekipaget i just den rörelsen från gång till gång så man kan aldrig få ett facit innan ritten. Dessutom kan man nog inte alltid vara så objektiv på sin egen kvalité och hur man utför programmet.

Angående att samma rörelse döms olika i olika program så har det ju inte med själva rörelsen tex halten att göra i sig utan med själva grundkriterierna för klassen att göra. Det ställs ju högre krav på allt i en svårare klass. Så skulle ett LC ekipage göra en perfekt halt i en Grand Prix hade dom ändå fått underkänt iom att form och samling, lösgjordhet, rakriktning osv inte har uppnåtts för klassen.

Man undrar ju varför det tagits bort.

Kl
Är det ingen som vet varför?

Nej, man jag kan fråga domarutbildaren i vårt distrikt när jag träffar henne nästa gång om lite mer än en vecka! Jag tycker det är bra med den texten där och det kan ju vara bra om det framförs.

Nu gissar jag lite hur jag tror att det är, för att exemplifiera vad jag menar. En häst på LC nivå kanske behöver spåra, men kan inte begäras vara rakriktad på den nivån (på det sättet att den har samma påskjut och bärande in i halten på båda diagonala benparen). Den kan kanske begäras vara framme till handen (inte tappa kontakten och heller inte gneta mot bettet) men inte ha nacken som högsta punkt; har den det lär den vara över tygeln eller sänkt i ryggen. Den kan begäras vara stilla, men inte lika "prompt" in i halten med bakbenen korrekt under sig, ( och vara "square")som en mer välutbildad häst. Jag kan säkert komma på ytterligare bedömningspunkter där det kan och bör skilja sig mellan klasserna men jag tror att om det inte nu heller, ~200 inlägg senare, går att förklara så får jag helt enkelt ge upp ;)

Många tror att en häst i LC inte behöver gå i form men det är helt felaktigt.

Den ska gå minst i form för klassen vilket är en längre och lägre form än tex LA. Visst ska nacken vara högsta punkt men som sagt halsen är lägre och formen är längre. Kontakt med munnen och ej glapp men formen är fortfarande lägre och längre. Den ska vara rakriktad för nivån och spåra dvs i en lägre och längre form. Den ska ha bakbenen inunder sig och ställa upp sig jämt i halten men fortfarande i en lägre och längre form. Den ska bära sig i en lägre och längre form och röra sig taktmässigt.

Du menar alltså att en häst som galopperar förbi ska ha 0 och en häst som tar förhållningen, kommer till försök till tramp om än felaktigt också ska ha 0?
Om hästen galopperar på stället är det inte piaff. Poängen ska naturligtvis vara 0 eftersom rörelsen piaff inte är utförd.

Fast det fungerar inte så. Du har ju ändå visat delar som är rätt. Du har ridit från rätt bokstav till rätt punkt och har visat en sluta, om än i fel gångart och har därför gjort ett försök till att göra rätt och då kan du ej få en nolla! Samma sak gäller i piaff - du har försökt att visa en piaff, domaren kan se vad det ska vara och på rätt ställe - alltså inte fullständigt misslyckat - och därför får du poäng. Sen får du på sin höjd en 6a. Det är lång ifrån bra (8) först där krävs det att du är helt utan taktmiss i din piaff.
Man får väl anta att i de klasser där sluta och piaff förekommer så vet ryttaren vägarna och förstår vad bokstäverna betyder så att hen försöker utföra rörelsen på rätt ställe. Galopp på stället där det ska vara piaff ska naturligtvis inte ge någon poäng även om domaren av protokollet kan förstå/utläsa att det ska vara piaff.

Nej, här är du ute och cyklar.
Dagens hästar ÄR så pass mycket rörligare att de får mer frambenslyft per natur - ofta.
Dåtidens hästar satt ihop mycket mer och behövde ridas så att de verkligen satt och var lätta i fronten för att få lyft i frambenen.
Dagens hästar har en del mekanik i framkärran som mer liknar Iberiska hästarnas rörlighet.
Det är därför de kan lyfta och sprattla fram även om de är väldigt på framdelen. Det kan man se redan på unghästar. Så det har inget med att man ridit dem så att de blir förkortade muskulärt.
Vad har du för underlag för dessa påståenden att dagens hästar är så mycket rörligare än gårdagens?

Jag tycker din jämförelse mellan GP-hästar och iberiska hästar är som att jämföra jordgubbar och smultron. Iberiska hästar är sedan lång tid avlade för rörelse och balans i arbete med tjur som kräver mycket bra vändbarhet. GP-hästarna har spektakulära showiga frambensrörelser, sänkta ryggar och saknar den vändbarhet de iberiska hästarna har.

De höga frambenen går ut över resten av hästens mekanik och ger olika former av balansproblem och felaktiga gångarter.
Det går fö inte att få muskler kortade.
Det handlar om att fel muskelkedjor är aktiverade om man har spänningsproblematik. Inte att musklerna faktiskt kortat upp sig.
Utan att man måste inaktivera vissa muskler och få rätt muskulatur att spänna sig vid behov.
Nu skrev jag inte att hästarna fått sina muskler kortade. Men varje sjukgymnast kan vittna om att de hjälper sina patienter att stretcha/töja muskler som blivit korta. Jag är en av dessa patienter. Människor och hästar är nog lika på den punkten.
...
Och inget proffs sitter och rider endast låg för att helt plötsligt höja upp i GP-form. Det är en stegvis utbildning..
Men en GP-häst rids även i låg form utöver max-jobbet i hög form. Grunderna går man alltid tillbaks till genom alla pass.
Det är säkert rätt för vissa proffs. Det beror väl på vilket system som proffset använder.

Trots allt snackar man om att "höja formen" som avser framdelen då man borde mena bättre bärighet i rygg/bakdel.

Det kanske du tycker att det borde vara, men faktum är att det är inte så domarna resonerar.
Jag har t ex en gång på överladdad häst fått ett galoppsprång i en travvolt, och det sänkte betyget till en 4:a.
Det var ju inte en "icke utförd" travvolt, det var en travvolt som inte kunde bli godkänd för att det blev galoppinslag i den.
Det är just det den här tråden handlar om - alla (bla publik, kommentatorer, ryttare, tränare och domare) ska ha tillgång till samma information om vad som krävs för varje rörelse i varje klass och åtminstone vilka felaktigheter som ger 0 poäng.

Om hästen galopperar på stället är det inte piaff. Poängen ska naturligtvis vara 0 eftersom rörelsen piaff inte är utförd.

Ja, och??? det konstiga blir att du vill sätta noll (0) om hästen kommer från trav, tar förhållning och försöker göra piaff även om den blir felaktig- varför ska det vara 0?

Man får väl anta att i de klasser där sluta och piaff förekommer så vet ryttaren vägarna och förstår vad bokstäverna betyder så att hen försöker utföra rörelsen på rätt ställe. Galopp på stället där det ska vara piaff ska naturligtvis inte ge någon poäng även om domaren av protokollet kan förstå/utläsa att det ska vara piaff.

Vem har påstått det? Du rör då verkligen till det, det var en travsluta som det blev galopp i som du vill nolla, där du inte såg? eller förstod? att det kan finnas annat att titta förutom gångarten som kan ge något eller några ynka poäng.

Trist inställning tycker jag du har som anser så mycket ska nollas.

Det måste ju finnas grader i helvetet också... Du kan väl inte tycka att en häst som tappar takten i en piaff och en som backar ställer sig på bakbenen ska få samma poäng? Det ena är ju faktiskt värre än det andra. 0 ska ges när det verkligen inte kan bli sämre och det inte finns någon förtjänst att se. Inte bara för att något blev fel/dåligt.

• Gilla
Reactions: For
Det är just det den här tråden handlar om - alla (bla publik, kommentatorer, ryttare, tränare och domare) ska ha tillgång till samma information om vad som krävs för varje rörelse i varje klass och åtminstone vilka felaktigheter som ger 0 poäng.

I TR står detta. Hur arbetstrav ska se ut, hur man ska rida hörnpasseringar och volter/bågar kan man inte se lite av något som beskrivs ska det ge 0. Lägger du en travvolt och får ett avbrott till Skritt i den kan du inte få noll om hästen följer voltspåret och sneglar inåt. Skulle hästen däremot kasta sig in till mitten med huvudet i skyn som om den blivit rädd för något och ryttaren sedan bara styr hästen rakt tillbaka till spåret blir detta noll - inget försök till volt har gjorts.

@Brille (hoppas den här snabelagrejen funkar) Jag är i princip nybörjare och har bara tävlat ett par gånger, men för mig är det logiskt att Icke godkänt kan ge 0-5 poäng beroende på hur dåligt det är.
Försökte läsa men hittade inget citat, menar du att alla i filmen du lagt in här borde fått 0 poäng på sin piaff?
Och i så fall, ska allt som inte är godkänt ge 0 poäng och sedan får man 6 poäng om man gjort rätt men inte mer?

0 poäng är Rörelsen ej utförd. Inte Rörelsen utförd men med felaktigheter. Så just den delen är enkel att förstå.

Jag är mer intresserad av skillnaden mellan en 5:a, en 6:a och en 7:a än vad jag är av att veta vad som ska straffas med en nolla, varför är det viktigt för dig att saker nollas?

0 poäng är Rörelsen ej utförd. Inte Rörelsen utförd men med felaktigheter. Så just den delen är enkel att förstå.

Jag är mer intresserad av skillnaden mellan en 5:a, en 6:a och en 7:a än vad jag är av att veta vad som ska straffas med en nolla, varför är det viktigt för dig att saker nollas?

Visst vore det simpelt om man lätt kunde svara vad som krävs för 5,6 eller 7. Problemet är att det är så individuellt från ekipage till ekipage. Ett ekipage kan ha vissa förtjänster och vissa brister. Ett annat ekipage kan ha helt andra förtjänster och brister ändå hamnar de på samma poäng. Skulle man försöka skriva ner alla kombinationer i alla klasser så tror jag ingen hade orkat läsa igenom ens första halvan av LC..

Detta är anledningen till att domarna kontinuerligt har utbildningar och jobbar med hur de ska väga för och nackdelar mot varandra för att få ett så rättvist betyg som möjligt. Att dömma något så komplext som dressyr tror jag knappast finns. Ryttare och hästar i så många olika former och utföranden i olika kombinationer - helt ärligt så är konståkare och simhoppare betydligt mycket mer enhetliga!

Därför behöver man hjälp av någon utbildad tränare/domare om man vill förbättra sina poäng. Man behöver någon som kan tala om vad just det ekipaget behöver för att förbättra i just det läget för ett bättre betyg.

Liknande trådar

• Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 982
Senast: Immer
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 343
Senast: kem
·
Islandshäst Regler för forumet "Tävla Islandshäst" Detta forum är avsett för diskussioner kring Tävling och Träning av Islandshästar utrustning...
2
Svar
39
· Visningar
10 164
Senast: Rea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden