Delvis kl
Det är väl ingen som påstar att ingen på toppnivån klarar av det, det finns ju en hel del Lusitanos och PRE som tävlar också. Det som är anmärkningsvärt är ju, att på toppnivån, som ju är ändstationen, målet, i tävlingsdressyren, där förmågan till samling a la TR, där piaffen är slutprodukten, borde ha högsta prioritet betygsmässigt, så får hästar med exteriöra problem a la samling enlgit TR (pga avel tex) och i princip inte klarar av att göra en godkänd piaff, ändå höga betyg, medans hästar som faktiskt behärskar momenten och framför allt dom "prioriterade" samlingsmomenten och därmed borde få högre poäng, ändå inte får det, pga dom inte besitter den "flashighet" som i mina ögon verkar vara det högsta kriteriet inom tävlingsdressyren. Jag kan inte läsa någonstans i TR eller ens i utbildningsskalan att denna "flashighet" med höga benlyft har något som helst samband med slutprodukten, nämligen förmågan till samling och piaff.
Om Piaffen utförs med "Allvarliga fel" så måste det ju vara något i grunden a la samlingsarbetet som falerar och det borde ju påverka alla andra moment också. Hur kan man då ha kommit till toppen och samtidigt ha blivit bedömd enligt TR? Åtminstone i min värld så går det inte ihop.
Det är därför det skulle vara himla bra om det blev mer tydligt för alla vad som egentligen bedöms och HUR i ALLA momenten och på ALLA nivåer, även på lägre nivå eftersom problemen förmodligen går att identifiera redan där, då skulle det bli mer tydligt för alla vad som gäller.