Vart läser man om vad som krävs i momenten

Nja, jag tolkar inte att TS @Aureola frågar efter en bok med exakta poäng "... det jag letar efter; någon slags programhandbok. Dvs där det står vad som förväntas i de olika momenten. TR behandlar ju bara reglerna kring tävlingarna som sådana; men där står inget om hur momenten ska utföras för att få en hög siffra; per klass, per moment".
Precis, det saknas något som jag kan kolla för att se hur jag bättre kan förbereda mig inför en uppvisning och förstå de poäng som jag får. Det hjälper en inte att utvecklas, om man som jag läste i denna eller en annan tråd, får en 6:a på en halt, och kommentaren "rak". Man kan säkert räkna ut vad som saknades, gissa sig till det, hoppas att man kan rätta till rätt saker till nästa gång, men varför...?
Precis som inför vilket prov som helst ända från grundskolan och upp till universitetet finns det beskrivet klara och tydliga betygskriterier. Tom nåt så icke subjektivt som matte; det räcker inte att man skriver rätt siffra som svar utan behöver redovisa hur man kom fram till svaret, för att få en viss poäng och vilken totalpoäng som leder till vilket betyg. Det hade varit helt otänkbart att inte göra det.

Senast ändrad:
Samma användare skriver såhär:
Nu är det så länge sen jag startade tråden så ärligt talat minns jag inte exakt vad jag tänkte. Om jag ville ha beskrivningar för betygskriterierna så var det väl det. Då blev det som i skolan. Dvs gör du såhär får du MVG på provet, gör du såhär får du VG, osv.
Jag tror jag har fått rätt bra förståelse för vad jag menade och många intressanta svar.

Fast nu tänker du allt fel. Hur kan det vara så vanligt att hästen klappas om precis vid sluthalten?, det ska ju hälsas först, och om ryttaren gör den biten ordentligt, eller t.o.m. till en viss del, så är haltmomentet redan över och förbi när klappen kommer som brukar vara mer i anslutning till att hästen släpps fram och alltså då får belöning för att den skrittar ut från halten.Och det kan väl inte vara fel????
Du har rätt i att det kommer något mellan halten och klapparna.

Att hästen går iväg på grund av att ryttaren släpper tyglarna ska väl inte belönas. Att ryttaren släpper tyglarna är ingen framåtdrivande hjälp. Så ryttaren belönar något som ryttaren inte avsett. Hästen kan ha blivit programmerad att uppfatta klapparna som framåtdrivande hjälp eller snarare som en signal att gå.
Om den dåliga halten belönas då ska ju det göras direkt i anslutning till halten, sedan är det försent, vilket du också själv skriver.
Japp. Fast slag mot halsen uppfattas nog inte som belöning om inte hästen har lärts att det är en belöning.

Jag tycker att vi ska ha tillbaka det i så fall. Jag gillar det som bara den.
Varför tog de bort det när FEI har det?
Känns ju lite bakåtsträvande?
Då återstår frågan om USEFs eller FEIs checklistor används i utbildningen av svenska tränare och domare. Om inte "tillbaka till ruta ett" för då finns det ändå inget dokumenterat som alla kan ta del av och använda som utgångspunkt.

Japp. Fast slag mot halsen uppfattas nog inte som belöning om inte hästen har lärts att det är en belöning.

Desto oftare ser man hur ryttaren efter genomförd tävling klappar om hästen efter sluthalten oavsett halten var bra eller dålig. Är halten dålig belönas då en dålig halt men inget av det som var bra under resten av ritten blir belönat (som väl var ryttarens avsikt).

Jag svarade bara på ditt inlägg, trodde inte du skrivit det för att när du fick svaret skulle börja tjafsa om att din förut beskrivna klapp plötsligt blivit "slag" . Jisses! Om din klapp helt plötsligt är ett slag varför bekymrar du dig så och menar hästen genom klapp fått belöning för en dålig halt när helt plötsligt klappen inte är belöning utan "slag"???

Du har rätt i att det kommer något mellan halten och klapparna.

Att hästen går iväg på grund av att ryttaren släpper tyglarna ska väl inte belönas. Att ryttaren släpper tyglarna är ingen framåtdrivande hjälp. Så ryttaren belönar något som ryttaren inte avsett. Hästen kan ha blivit programmerad att uppfatta klapparna som framåtdrivande hjälp eller snarare som en signal att gå.

Äsch, jag tror de flesta som tävlar dressyr härinne faktiskt gör en framåtdrivande om än väldigt liten hjälpgivning samtidigt som de lättar i handen och samtidigt som de klappar- och det ser jag inget fel i , om nu inte den där klappen tolkas av hästen som ett slag då.

Äsch, jag tror de flesta som tävlar dressyr härinne faktiskt gör en framåtdrivande om än väldigt liten hjälpgivning samtidigt som de lättar i handen och samtidigt som de klappar- och det ser jag inget fel i , om nu inte den där klappen tolkas av hästen som ett slag då.
Vilket innebär att hästen så småningom uppfattar klappen som framåtdrivande hjälp. Det var nog inte ryttarens avsikt.

Jag har tittat på klippet, och det finns inga filmsekvenser alls i det. bara ögonblicksbilder där hästen under trav i ögonblick har en fot i marken. För allt vad vi vet har alla hästar ibland endast en fot i marken när de länger traven, det innebär inte att de travar orent, utan bara att vårt öga inte är snabbt nog för att se att det finns millisekunder där bara ett ben är i marken, och det för oss därför ser ut som att det alltid är två ben i marken. "Beviset" för att detta är ett nytt fenomen är en ögonblicksbild från 70-talet, där hästen har två ben i marken under trav - det är, skulle jag hävda, inget bevis alls. Det går utmärkt att hitta sådana bilder på dagens hingstar också. Att hästen är framtung sägs det inget alls om i klippet, vad jag kan höra. Vad baserar du det på?
Nu finns del 2 om "Gaits vs ..." för beskådande. Den innehåller rörliga bilder bla på ekipage där ryttaren avser att visa piaff men inte lyckas. Hästen är ordentligt på framdelen och bakdelen guppar upp och ner. Piaffen ska vara en diagonal gångart, dvs med två hovar i marken, men här visas piaffen både med en och med tre hovar i marken.
Vilka domare har gett dessa ekipage sådana poäng att de kvalificerats till deltagande i elittävlingar? På vilka grunder? Domarna kanske inte visste var de skulle få/hitta information om hur rörelserna ska utföras korrekt.

Nu finns del 2 om "Gaits vs ..." för beskådande. Den innehåller rörliga bilder bla på ekipage där ryttaren avser att visa piaff men inte lyckas. Hästen är ordentligt på framdelen och bakdelen guppar upp och ner. Piaffen ska vara en diagonal gångart, dvs med två hovar i marken, men här visas piaffen både med en och med tre hovar i marken.
Vilka domare har gett dessa ekipage sådana poäng att de kvalificerats till deltagande i elittävlingar? På vilka grunder? Domarna kanske inte visste var de skulle få/hitta information om hur rörelserna ska utföras korrekt.

Du menar att om man rider på elitnivå kan man aldrig misslyckas med en rörelse? Det låter inte rimligt, som att den som hoppar på elitnivå aldrig river, för om man rev skulle man inte kunna vara på elitnivå..Dressyr är svårt, och även de bästa kan säkert misslyckas med piafferna någon gång. Det betyder lika lite att det är misslyckade piaffer domarna vill se, som att hoppning går ut på att riva, även om många ekipage river något hinder.

Vilket innebär att hästen så småningom uppfattar klappen som framåtdrivande hjälp. Det var nog inte ryttarens avsikt.

Åhh, gör den det?, för klapp på tävling vid avslutad halt? bland alla andra halter både i tävling och utanför tävling utan klapp, då får nog ryttaren klappa vid rätt tillfälle varje gång hästen går fram från en halt för att det ska
uppattas som framåtdrivande- väldigt mysko resonemang från din sida.

Menar du att det finns tävlingar med enbart piaff?:laugh:

Menar du att det finns tävlingar med enbart piaff?:laugh:
Samtidigt, om man tittar på utbildningsskalan som du burkar hänvisa till, så kommer just samling sist, och är ett resultat av att alla grunder sitter först, borde det inte då vara så att det har mycket hög prioritet att på absolut högsta nivå (tävlingsmässigt) kunna prestera just en samlad piaff i balans. Att fokus betygsmässigt borde ligga på just piaffen? Liksom att andra grunder på tidigare nivåer prioriteras betygsmässigt. Någonting väldigt grundläggande fattas ju som det inte borde få göra på den nivån om tom piaffen är framtung.

Samtidigt, om man tittar på utbildningsskalan som du burkar hänvisa till, så kommer just samling sist, och är ett resultat av att alla grunder sitter först, borde det inte då vara så att det har mycket hög prioritet att på absolut högsta nivå (tävlingsmässigt) kunna prestera just en samlad piaff i balans. Att fokus betygsmässigt borde ligga på just piaffen? Liksom att andra grunder på tidigare nivåer prioriteras betygsmässigt. Någonting väldigt grundläggande fattas ju som det inte borde få göra på den nivån om tom piaffen är framtung.

Det är kofficient 2 på alla piaffer i GP. Så man har lagt stor vikt vid dem.

Ja det där är inga bra piaffer och antagligen har de inte fått några högre betyg för dem heller. Men samtidigt så ser ju inte poängskalan ut som så att det antagligen är bra eller ingen piaff alls. Det finns ju fler betyg än 0 och 8.... Någonstans måste man ju dela upp försöken till en utmärkt korrekt piaff. Steg ett är ju att hästen trampar rätt antal tramp hyfsat på stället - sedan tittar domaren på kvaliteten av dessa utföranden. Du får inte underkänt om hästen trampar sina tramp med någorlunda jämn takt på stället. Men du får heller inga 8-10 om hästen inte gör detta i rätt balans. Sedan består programmen av så mycket mer än piaff att självklart kan du missa i dem och ändå få okej resultat!

/Maria - som precis debuterat GP på nästan 60% trots att jag bara hade en av tre piaffer som ens liknade vad det skulle vara. (fy f*n vad det är svårt att få till inne på banan!)

men alltså den videon har ju tagit ut ögonblicksbilder på ekipage som misslyckas med piaffen och pratar som att det är det moderna idealet. Vad fick de hästarna för betyg på sina piaffer? Det är inte så att det inte finns hästar idag som gör piaff i samling.

men alltså den videon har ju tagit ut ögonblicksbilder på ekipage som misslyckas med piaffen och pratar som att det är det moderna idealet. Vad fick de hästarna för betyg på sina piaffer? Det är inte så att det inte finns hästar idag som gör piaff i samling.
Bra att du la upp en film. Men varför la du upp just den filmen? Vad fick ekipaget på "din" film för kommentarer?

Filmen visar en häst som ska utföra en diagonal rörelse (dvs med de diagonala hovarna samtidigt i marken). Tyvärr blir det såväl endast en hov i marken som andra oregelbundenheter redan vid 0:07 och fortsätter på samma sätt därefter.

Ja det där är inga bra piaffer och antagligen har de inte fått några högre betyg för dem heller. Men samtidigt så ser ju inte poängskalan ut som så att det antagligen är bra eller ingen piaff alls. Det finns ju fler betyg än 0 och 8.... Någonstans måste man ju dela upp försöken till en utmärkt korrekt piaff. Steg ett är ju att hästen trampar rätt antal tramp hyfsat på stället - sedan tittar domaren på kvaliteten av dessa utföranden. Du får inte underkänt om hästen trampar sina tramp med någorlunda jämn takt på stället. Men du får heller inga 8-10 om hästen inte gör detta i rätt balans.
Du har tyvärr rätt i att det viktiga på tävling är antalet steg på stället oavsett om det som visas är piaff eller inte. Men det gör problemet än större. Det krävs mer för en piaff än visst antal steg på stället, tex att den är diagonal. Men det är ju lätt för domare att bedöma antalet steg.
Sedan består programmen av så mycket mer än piaff att självklart kan du missa i dem och ändå få okej resultat!

/Maria - som precis debuterat GP på nästan 60% trots att jag bara hade en av tre piaffer som ens liknade vad det skulle vara. (fy f*n vad det är svårt att få till inne på banan!)

Du menar att om man rider på elitnivå kan man aldrig misslyckas med en rörelse?
Nej det menar jag inte.
Det låter inte rimligt, som att den som hoppar på elitnivå aldrig river, för om man rev skulle man inte kunna vara på elitnivå..Dressyr är svårt, och även de bästa kan säkert misslyckas med piafferna någon gång.
...
Dressyr är inte så svårt om man arbetar med hästen och dess förutsättningar och inte mot den. Man ska väl inte göra det svårare än det behöver vara.

Naturligtvis kan även de på elitnivå misslyckas ibland. Men jag tror inte att filmen visar tillfälliga missar.

Du har tyvärr rätt i att det viktiga på tävling är antalet steg på stället oavsett om det som visas är piaff eller inte. Men det gör problemet än större. Det krävs mer för en piaff än visst antal steg på stället, tex att den är diagonal. Men det är ju lätt för domare att bedöma antalet steg.

Absolut så krävs det mer för att göra en bra piaff! Men hade du tyckt att det var bättre om hästen travade förbi istället för att stå still och tappa takten? Är det en bättre piaff?

Liknande trådar

• Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 982
Senast: Immer
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 343
Senast: kem
·
Islandshäst Regler för forumet "Tävla Islandshäst" Detta forum är avsett för diskussioner kring Tävling och Träning av Islandshästar utrustning...
2
Svar
39
· Visningar
10 164
Senast: Rea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar