Vart läser man om vad som krävs i momenten

Det fanns en sån "ridhandbok" dock. Min tränare tog den med sig till en lektion då vi pratade tävlingsridning och övade lite moment ur den. Men den var skitgammal, så därav att jag efterlyste en uppdaterad. Jag ska be att få författarens namn och titel så återkommer jag.

Säkert Dietmar Specht: The view from C.
Jag har den sen typ 15 år tillbaks. Den måste getts ut då någon gång.
Jag har inte kikat i den på många år. Så jag vågar inte rekomendera eller tvärtom.

Det McLean poängterar är att belöning av häst (till skillnad mot belöning av en människa) måste komma i direkt anslutning till det man vill belöna om det ska ha någon effekt. Där skiljer sig hästen från människan och det beror på hjärnans uppbyggnad.

Det är väldigt sällan man av filmer på buke eller från tävling ser att ryttaren direkt belönar tex en bra utförd rörelse. Desto oftare ser man hur ryttaren efter genomförd tävling klappar om hästen efter sluthalten oavsett halten var bra eller dålig. Är halten dålig belönas då en dålig halt men inget av det som var bra under resten av ritten blir belönat (som väl var ryttarens avsikt).

Naturligtvis är det så att betraktaren inte uppfattar alla belöningar som ryttaren ger.

Jag tror att taskig timing av belöning är en stor anledning till de problem många har med lastning och annat handhavande av häst.

Jag håller med dig i att timeing är grunden till allt. Och att det ofta är skälet till tex lastproblem.

Sen tycker jag man får fundera på vad som är belöning för en häst? Är det klappar och hurrarop?
Är det naturligt för en häst att förstå att vi är nöjda då vi smäller till den med handen och låter högt?
Det är ju inlärt isf att uppskatta det. Ingen häst föds med att gilla sånt.

Och under pågående tävlan kan man inte belöna stort a la ge mycket eftergift om det blir på bekostnad av övrigt man kan ta poäng på under ritten.
Därför belönar de tävlande så stort efter och inte under pågående ritt.
Det betyder inte att de inte förstår det där med ögonblicklig belöning. Det betyder bara att de väljer bort det under några minuter av deras saamvaro med hästen. Och räknar med att hästen annars hålls så nöjd att de där få minutrarna ska vara ok.

Tävlingsridning och träningsridning är olika för de flesta, oavsett inriktning.

Fast det där att man måste vara snabb med belöningen när det gäller djur tycker jag man får höra väldigt ofta. Det borde inte komma som en överraskning för någon som har ridit för tränare, varit på en clinic eller öppnat en ridlära. Sen kan det vara svårt med exakt rätt timing ändå, men jag tror de flesta vet vikten av att jobba med snabb positiv förstärkning, om man något lite intresserat sig för beteendepsykologi.
Men hur snabb och när? Vad ser hästen som "belöning"? I det här filmklippet ändrar föraren hästens svar genom att "belöna" i "fel" ögonblick. (Med "belöna" menar jag här olika typer av förstärkning.)

En häst som leds eller springer i frihet i hagen har mycket vikt på framdelen, rent naturligt med tanke på hur de är byggda. Utifrån det kan man inte dra några slutsatser som du gör eller jämföra med samling som uppnås i ridning.
Jag skulle vilja jämföra bild(er) på hingstar i trav för hand vid premiering då och nu.

Men hur snabb och när? Vad ser hästen som "belöning"? I det här filmklippet ändrar föraren hästens svar genom att "belöna" i "fel" ögonblick. (Med "belöna" menar jag här olika typer av förstärkning.)

Ja, det där är väl standard? Positiv och negativ förstärkning, det man använder i all djurdressyr? Väldigt godmodig häst, måste jag säga, det finns en hel del hästar som skulle tjura ur av det där, alltså ledsna på att försöka förstå och tycka människan är dum i huvudet och ointressant. Intressant också att han la till positiv förstärkning när han skulle ändra beteendet den tredje gången, positiv förstärkning är mycket kraftfullare som inlärningsmetod än negativ förstärkning, och att han lägger till det kan ju vara en anledning till varför hästen inte ger upp. Synd att han inte kommenterade det.

Ja, det där är väl standard? Positiv och negativ förstärkning, det man använder i all djurdressyr?
Standard?! I teorin kanske men inte lika ofta i praktiken. Då hade det inte varit så många problem med tex lastning.
Även om det är standard för dig mfl tycker jag att det var ett intressant filmklipp.
Väldigt godmodig häst, måste jag säga, det finns en hel del hästar som skulle tjura ur av det där, alltså ledsna på att försöka förstå och tycka människan är dum i huvudet och ointressant.
Varför skulle hästen tjura ur? För att människan ändrar sig och vill ha något annat? Det tror inte jag, föraren är konsekvent i sina reaktioner på hästens svar.
Intressant också att han la till positiv förstärkning när han skulle ändra beteendet den tredje gången, positiv förstärkning är mycket kraftfullare som inlärningsmetod än negativ förstärkning, och att han lägger till det kan ju vara en anledning till varför hästen inte ger upp. Synd att han inte kommenterade det.
Du menar att han berömde med rösten. Ja det blev ju lättare att förstå.
Klippet verkar omgången serie. Han kanske kommenterar det någon annanstans.

TS, i det första inlägget?
Nja, jag tolkar inte att TS @Aureola frågar efter en bok med exakta poäng "... det jag letar efter; någon slags programhandbok. Dvs där det står vad som förväntas i de olika momenten. TR behandlar ju bara reglerna kring tävlingarna som sådana; men där står inget om hur momenten ska utföras för att få en hög siffra; per klass, per moment".

Standard?! I teorin kanske men inte lika ofta i praktiken. Då hade det inte varit så många problem med tex lastning.
Även om det är standard för dig mfl tycker jag att det var ett intressant filmklipp.

Varför skulle hästen tjura ur? För att människan ändrar sig och vill ha något annat? Det tror inte jag, föraren är konsekvent i sina reaktioner på hästens svar.

Du menar att han berömde med rösten. Ja det blev ju lättare att förstå.
Klippet verkar omgången serie. Han kanske kommenterar det någon annanstans.

Fast jag ser mer det att folk inte vet hur de ska få den respons de vill ha så att de kan belöna. Det ser jag som problemen både i lastning och ridning.

Det man jobbar efter i den mesta hästträning vi sysslar med är ju retning, respons och eftergift.
Problemet jag ser är att folk gör fel redan i första steget. De vet inte HUR de ska "reta" och inte hur länge etc för att få rätt respon och sen kunna belöna.
Belöna gör folk hej vilt. Men utan att ha fått rätt respons.
Om kärlek och belöning allena hade fått in hästar i trailers skulle lastproffs vara arbetslösa.

Nja, jag tolkar inte att TS @Aureola frågar efter en bok med exakta poäng "... det jag letar efter; någon slags programhandbok. Dvs där det står vad som förväntas i de olika momenten. TR behandlar ju bara reglerna kring tävlingarna som sådana; men där står inget om hur momenten ska utföras för att få en hög siffra; per klass, per moment".

Samma användare skriver såhär:
1. Dvs det jag är ute efter är någon form av programspecifik handbok.

Anledningen till att jag undrar är att det inte alltid framgår så tydligt från domarkommentaren vad som förväntas; man får en siffra och ibland en kort kommentar om vad man gjorde fel och ibland också vad man hade förväntats göra bättre (tex mer fram till handen, eller liknande), men jag hade gärna i förväg velat veta; vad ger 5 poäng, vad ger 6, 7, 8, 9, och 10.

Det är väldigt sällan man av filmer på buke eller från tävling ser att ryttaren direkt belönar tex en bra utförd rörelse.

Jag håller inte med att det är väldigt sällan, ser ofta msv b ekipage lätta ngt nya innerhanden o klappa lätt vid bra byte ex, det beröms med rösten också och sedan ska man inte glömma att även eftergift som ges under ritten är som en belöning.

Desto oftare ser man hur ryttaren efter genomförd tävling klappar om hästen efter sluthalten oavsett halten var bra eller dålig. Är halten dålig belönas då en dålig halt men inget av det som var bra under resten av ritten blir belönat (som väl var ryttarens avsikt).

Fast nu tänker du allt fel. Hur kan det vara så vanligt att hästen klappas om precis vid sluthalten?, det ska ju hälsas först, och om ryttaren gör den biten ordentligt, eller t.o.m. till en viss del, så är haltmomentet redan över och förbi när klappen kommer som brukar vara mer i anslutning till att hästen släpps fram och alltså då får belöning för att den skrittar ut från halten.Och det kan väl inte vara fel????

Om den dåliga halten belönas då ska ju det göras direkt i anslutning till halten, sedan är det försent, vilket du också själv skriver.

Nu har jag läst hela tråden och det var ju intressant. ;) Min första tanke när jag läste @Aureola s önskan var de amerikanska dressyrtesten. Där står vad som bedöms i varje moment. Men det är ju inte tillräckligt för att veta om man gör det BRA eller inte, bara en vägledning om vad man ska tänka på kanske.
Jag gillar idén! Vad tycker ni?
- : https://www.usef.org/documents/disciplines/dressage/tests/2015firstLevelTest3.pdf

Det fanns i alla svenska program förr i tiden. Vet inte varför dom tog bort det. Men det finns redan i alla FEI program!

Här tex för St George

http://fei.org/system/files/Prix_St_Georges_09-2015.pdf

Jag tycker att vi ska ha tillbaka det i så fall. Jag gillar det som bara den.
Varför tog de bort det när FEI har det?
Känns ju lite bakåtsträvande?

Nu har jag läst hela tråden och det var ju intressant. ;) Min första tanke när jag läste @Aureola s önskan var de amerikanska dressyrtesten. Där står vad som bedöms i varje moment. Men det är ju inte tillräckligt för att veta om man gör det BRA eller inte, bara en vägledning om vad man ska tänka på kanske.
Jag gillar idén! Vad tycker ni?
- : https://www.usef.org/documents/disciplines/dressage/tests/2015firstLevelTest3.pdf

Men jisses vad bra! :)

Liknande trådar

• Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 982
Senast: Immer
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 343
Senast: kem
·
Islandshäst Regler för forumet "Tävla Islandshäst" Detta forum är avsett för diskussioner kring Tävling och Träning av Islandshästar utrustning...
2
Svar
39
· Visningar
10 164
Senast: Rea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar