Vart läser man om vad som krävs i momenten

Jo, jag har faktiskt funderat på sånt. Den domare som jag red programridningen för kändes väldigt sympatisk, hen fick jag stort förtroende för. Vet förstås inte om hen också är tränare, måste jag kolla upp. Men det var ju faktiskt en bra ide som jag inte tänkt på. Ja den här världen är verkligen ny för mig.:p

Det är ganska många domare som också håller träningar. Så du kan absolut ha tur där.
 
Tack för ett långt och engagerat inlägg. Men det innehåller inte så mycket svar på mina frågor.

Vad är det du undrar över?

Jag förstår inte riktigt hur det kan vara så svårt att förstå vad domarna är ute efter faktiskt.. Och det trots att jag inte helt rider tävlingsridning.

Jag håller inte alltid med om hur saker döms och ibland gör jag det. Men det är ju inte svårt att greppa vad som är gångbart och inte i de olika klasserna. Sen att jag inte delar åsikt i exakt hur jag vill att hästen bär i tex en ökad trav gentemot domarna betyder ju inte att jag inte förstår vad som döms hur.

Det går alldeles utmärkt att tävla oavsett vilket utbildningssystem man rider enligt. Man har ju koll på när man kan pricka in vad domarna vill ha och när man då är redo för tävling eller ej.
Med vissa system så får man vänta längre med tävling än med andra. Just för att man fokuserar på saker som inte följer utvecklingen i dressyrprogrammen. Oftast gäller ju detta lättklass-msv c. Sen brukar de flesta system flyta ihop mer och mer.

Jag förstår poängen i att fundera kring utbildningstrappor och system. Jag tycker det är väldigt vettigt och har ju själv valt att rida mer klassiskt än många gör idag. Men jag tror frågan är så enormt komplex kring vad vi har för problem med dressyren idag.
Det problem jag ser beror främst på pengar. Det eliten visar blir ju det som anses vara maximalt i vad man ens kan åstadkomma med häst. Sen att de har en tidspress(pga ekonomi) och att de ska leverera en produkt som domare(som väljer in de som dömer som de redan gör=inte så där jättelätta att rycka på hur de ser på saker och ting) dömer högt tror jag inte riktigt gemene man fattar vidden av hur det påverkar.
Idag har vi så talangfulla hästar att de klarar rörelser som hade varit omöjligt på hästar med sämre exteriör. Så man kan forcera igenom saker rätt så bra. Och det gäller oavsett om det är på tävling eller om man är AR-ekipage och ska "bedömas" av Bent eller någon annan som har sin fristående lära. Det är pengahysteri på många håll.

Så idag är det lite svårt att falla tillbaks på det som i klassiska läror bidrar till vidare utveckling enligt den skolan då man ska dömas. Man får ju oftast välja mellan negativa avvikelser då man rider. Man grejar inte att göra saker perfekt tyvärr. Då får man välja vilka negativa avvikelser man tror kommer vara minst hindrande för fortsatt utveckling då man rider. De följs inte alltid åt inom alla utbildningsskalor och inom tävling. Och rörelser ser inte alltid ut som de beskrivs i ridhandböcker på banan om de ska belönas med bra poäng.
Det där är ju lite av ett problem om man inte är ajour med vad som idag är gångbart på banan. För det förändras ju något.
Men de flesta tränare bör ha koll på det tycker jag. Och har man inte det bör man hänvisa tävlande elever till domare för träning av tävlingsridning om nu eleven vill tävla.
 
Och ang tyska utbildningtrappan har jag inga problem att applicera den på egen ridning när man tänker så som iaf jag fattat att de flesta gör: att de tidigare stegen går ihop.
Jag har heller inga problem att applicera mer klassiska trappor på mitt tänk.

Det beror så helt på hur man tolkar det skrivna ordet.

Jag tror att för de flesta tränare som arbetar med rörelser och inte bara med trix etc så måste saker få flyta ihop.
För utan lösgjordhet finns ingen takt, utan det ingen swung och utan det ingen bla bla..
Det hänger ihop och flyter ihop och är beroende av varann.

Problemen med de klassiska lärorna är att de kräver mer av utbildaren och av häst och ryttare. Det finns inte tränare nog som kan utbilda inom de systemen. Och många av de som har kunnat har valt att inte göra det hela vägen pga det blir så svårt att tjäna pengar så jämfört med att sälja halv-lösningar. Så en del som varit jävligt nitiska och nogranna i sin utbildning av ekipage har valt att helt byta sätt att lära ut.

Det är ju därför man tagit fram det system som idag används främst i Sverige. Det är mer förlåtande mot hästarna. Men det ger också begränsad möjlighet att utbilda hästarna. Och givetvis ryttarna.

Då de klassiska stegen skrevs skrevs de för folk som red heltid för andra som ridit heltid hela livet. De red då på hästar utbildade av proffs.
Idag rider vi som hobby. Vi har varken ridkänsla, kunskap etc på samma sätt som om man rider heltid. Och vi har ofta stillasittande jobb så inte ens kroppen är igång fullt och med full känslighet/snabbhet/koordination etc.

Och många av de som bemödat sig rota fram de gamla lärorna och träna in dem är ju inte direkt mästerryttare eller gudanådade talanger. Det finns en del. Men de lyser tyvärr med sin frånvaro.
Så vill man ändra om i etablissemanget tror jag nog man får ta och bli så jäkla bra att man kan uppvisa både bra sits, följsamhet och övergångar utöver att man kanske får till mer "samling" a la tramp eller liknande som separerad rörelse.
Kan man uppvisa det har man ju både de klassiska principerna locked down sas och kan tävla.
 
Det har med saken att göra på såvis att det tävlas ganska mkt härnere och att de erfarna är upptagna med det. Det är väl jättebra när de som är erfarna sitter och skriver men det görs inte härnere och definitivt inte i de lägre klasserna.

Nu behöver man ju knappast vara svårklassryttare för att klara att skriva ett dressyrprotokoll. Det är ju knappast kärnfysik, rider man själv och är någorlunda van att hantera en penna, så har man den kompetens som krävs. Vi sätter inte barn på den uppgiften, utan en vuxen ridskoleelev, och det är knappast några problem. Uppgiften är ju inte alls svår, domaren dikterar och du skriver vad domaren säger. Betydligt enklare än de flesta jobb, och sådana brukar ju vuxna klara, om de är friska och normalbegåvade.

Om det inte är några kommentarer, så är det enligt min erfarenhet som skrivare inte för att man själv inte hunnit med, utan helt enkelt för att domaren inte sa mer än så. Det går ju inte att skriva dit fler kommentarer än vad domaren säger, man kan inte sitta och hitta på själv bara för att det ska bli mycket feedback.

Som skrivare är min erfarenhet att domare brukar försöka motivera betyg lägre än sex, men ibland efter en lång klass, kan man ju förstå om domaren missar det någon enstaka punkt.
 
Vad är det du undrar över?
Samma som TS undrar över.

Jag ställde några frågor i ett svar till @ginnies som @fio "svarade" på. De gällde vad hen tyckte om de åsikter Andrew McLean redovisat om olika utbildningsskalor i en artikel jag länkat till tidigare. Han anser att man inte kan använda den tyska skalan varken för utbildning eller för att döma den prestation ekipaget utför. Han motiverar varför och visar en egen skala. Han anser bla att viktiga komponenter saknas och att andra inte hör hemma i en utbildningsskala. Jag anser att han är en person vars kunskap man bör ta del av särskilt den som handlar om hur djur lär sig.
Jag förstår inte riktigt hur det kan vara så svårt att förstå vad domarna är ute efter faktiskt.. Och det trots att jag inte helt rider tävlingsridning.
Vad svarar man på det? Frågan är var står det hur domarna SKA döma, när det ska vara en 4a och inte en 6a. Är tex en piaff på framdelen en ej utförd rörelse (0 poäng) eller är det en dåligt genomförd piaff (4 poäng)? Ska en piaff där hästen bär sig korrekt men rör sig lite framåt bedömas högre än då hästen är på framdelen men på stället? Reportrarna på TV brukar oftare kommentera om den är stillastående än att den är på framdelen.
Jag håller inte alltid med om hur saker döms och ibland gör jag det. Men det är ju inte svårt att greppa vad som är gångbart och inte i de olika klasserna. Sen att jag inte delar åsikt i exakt hur jag vill att hästen bär i tex en ökad trav gentemot domarna betyder ju inte att jag inte förstår vad som döms hur.
Så du har full koll på alla domare?!
Det går alldeles utmärkt att tävla oavsett vilket utbildningssystem man rider enligt. Man har ju koll på när man kan pricka in vad domarna vill ha och när man då är redo för tävling eller ej.
Med vissa system så får man vänta längre med tävling än med andra. Just för att man fokuserar på saker som inte följer utvecklingen i dressyrprogrammen. Oftast gäller ju detta lättklass-msv c. Sen brukar de flesta system flyta ihop mer och mer.
Min fråga var om den tyska utbildningsskalan verkligen är en utbildningsskala. McLean hävdar att den inte är det. Han anser att en skala innehåller andra komponenter. Han anser också att tex samling inte är ett utbildningssteg.
Jag förstår poängen i att fundera kring utbildningstrappor och system. Jag tycker det är väldigt vettigt och har ju själv valt att rida mer klassiskt än många gör idag. Men jag tror frågan är så enormt komplex kring vad vi har för problem med dressyren idag.
Det problem jag ser beror främst på pengar. Det eliten visar blir ju det som anses vara maximalt i vad man ens kan åstadkomma med häst. Sen att de har en tidspress(pga ekonomi) och att de ska leverera en produkt som domare(som väljer in de som dömer som de redan gör=inte så där jättelätta att rycka på hur de ser på saker och ting) dömer högt tror jag inte riktigt gemene man fattar vidden av hur det påverkar.
Håller med.
Idag har vi så talangfulla hästar att de klarar rörelser som hade varit omöjligt på hästar med sämre exteriör. Så man kan forcera igenom saker rätt så bra. Och det gäller oavsett om det är på tävling eller om man är AR-ekipage och ska "bedömas" av Bent eller någon annan som har sin fristående lära. Det är pengahysteri på många håll.
Du menar att de är på framdelen och orena i traven redan innan de är (fullt) utbildade tex vid hingstpremiering. Se det här klippet

https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=HZuMm6txG9Y

Så idag är det lite svårt att falla tillbaks på det som i klassiska läror bidrar till vidare utveckling enligt den skolan då man ska dömas. Man får ju oftast välja mellan negativa avvikelser då man rider. Man grejar inte att göra saker perfekt tyvärr. Då får man välja vilka negativa avvikelser man tror kommer vara minst hindrande för fortsatt utveckling då man rider. De följs inte alltid åt inom alla utbildningsskalor och inom tävling. Och rörelser ser inte alltid ut som de beskrivs i ridhandböcker på banan om de ska belönas med bra poäng.
Det där är ju lite av ett problem om man inte är ajour med vad som idag är gångbart på banan. För det förändras ju något.
Men de flesta tränare bör ha koll på det tycker jag. Och har man inte det bör man hänvisa tävlande elever till domare för träning av tävlingsridning om nu eleven vill tävla.
Domare tränar och dömer samma ekipage. Det är inte säkert att det ekipaget blir objektivt bedömt.
 
Jag har läst tråden igen från början och jag ska beskriva hur jag har fattat hur domarna "tänker" (vilket beskrevs för mig på stenåldern, vilket gör att det kan ha ändrats i o f s..):

Du rider in på medellinjen. Då gör domaren ett snabbt överslag över vilken nivå ekipaget håller för klassen. 5=ej i korrekt grundform, 6=godkänd för klassen, 7=ganska bra grundform, korrekt eftergiven mm. Denna poäng finns med i bakhuvudet hos domaren hela ritten igenom. Man kan ofta tolka den första kommentaren och siffran och därmed ana var domaren "placerat" en.

Nu kommer den tekniska bedömningen in i bilden - gör du en miss dras poäng och visar du något bättre än förväntat får du mer poäng. En sexa kan därför vara både positiv och negativ - vilket oftast visar sig i kommentaren. Ett femmässigt ekipage kan därför få en sexa om uppridningen var "spikrak", taktmässig och balanserad. Fortfarande är alltså inte formen exakt där den borde vara, men i alla fall inte över tygeln eller ostadig. Domaren har alltså dömt det positiva den kunnat se. Kommentaren kan bli just "rakt".

Nästa ekipage som kommer in är 7- eller 8-mässig. Den går också rakt ( läs spårar) men aningen vid sidan av medellinjen och vinglar något steg. Betyget blir också här en sexa. Här har domaren dömt och påpekat det negativa. Det är en himmelsvid skillnad mellan de här båda ekipagen, men de kan hamna på nästan samma poäng p g a att den första får till det bästa den någonsin ridit och den senare gör en massa missar. Den första ryttaren är överlycklig - den andra tycker det är katastrof. Däremot har den första ryttaren så mycket mera att förbättra i sin grundridning och behöver mycket mera tränarhjälp.

Jag har själv hjälpt en ryttare som egentligen inte förbättrade procenten nämnvärt, men som man tydligt såg i bedömningen att det ändå gick framåt. Sexorna blev alltmer "negativa" , dvs domaren tyckte att de egentligen varit värda en sjua - om inte ryttaren missat. Jag tycker alltså att när man är i 6-träsket, är negativa kommentarer bättre än positiva, eftersom ekipaget i grunden då borde kunna prestera bättre när allt stämmer. Ofta syns sånt i kommentarerna längst ned - som då är positiva och i stil med: "trevlig ritt men för dagen något spänd/ för många missar".

Den information som man alltså kanske missar, när man rider enligt "trial and error" metoden, är om hästen verkligen går i rätt grundform och tempo för klassen. Det är nämligen inte i "krumelurerna" man vinner, utan genom att visa en lösgjord, genomsläpplig häst.

Man skulle ju önska att domaren skrev nåt om detta i protokollen, men det är inte deras uppgift. De ska bedöma en ögonblicksbild, inte ge tränarråd.

Det som då är svårt, och som alla domarutbidningar går ut på, är att få en samsyn på HUR ett 5-, 6-, 7-, 8- mässigt ekipage ska se ut. Idealhästen finns ju inte, utan varje ekipage måste tolkas. Hur mycket avviker formen från idealet? Gångarternas kvalitet? Ryttarens sits och inverkan? Själva den tekniska biten är inte så svår att döma (tvärning, fotförflyttning rätta vägar o s v) men det är oftast den som ryttarna "hakar upp sig på" och tror att det är där man ska förbättra...

Vilket bra och tydligt svar!
 
Man kan inte skriva vad som ska ge vad för poäng, det är omöjligt! det finns så våldsamt många parametrar om man skulle kolla på det rent vetenskapligt, dessutom finns det mycket vi inte vet om hästen OCH vi kan inte (än) mäta harmoni. Våran bedömning av ett ekipage måste utgå från en känsla, precis som ryttaren av sin häst.
 
Jag ställde några frågor i ett svar till @ginnies som @fio "svarade" på. De gällde vad hen tyckte om de åsikter Andrew McLean redovisat om olika utbildningsskalor i en artikel jag länkat till tidigare.

Bara för att förtydliga.
Jag har inte dragit in Andrew McLean i diskussionen, och eftersom jag inte påstått något om denne, så finns ingen anledning att ställa frågor om denne till mig- jag vet vilket evighetsgnäll det blir från Brilles håll, ett ev. svar ger 10 nya frågor och påståenden om sådant som ska vara så bra men aldrig av någon underlig anledning kommit med på någon film och inte kan visas ö.h.t..
Kan du inte göra en egen tråd om din nya guru?
 
Bara för att förtydliga.
Jag har inte dragit in Andrew McLean i diskussionen, och eftersom jag inte påstått något om denne, så finns ingen anledning att ställa frågor om denne till mig- jag vet vilket evighetsgnäll det blir från Brilles håll, ett ev. svar ger 10 nya frågor och påståenden om sådant som ska vara så bra men aldrig av någon underlig anledning kommit med på någon film och inte kan visas ö.h.t..
Kan du inte göra en egen tråd om din nya guru?
Nej du har inte dragit in honom i diskussionen men du har i många inlägg hänvisat till utbildningsskalan. Därför tycker jag det vore intressant att få dina synpunkter bla på andra utbildningsskalor. Du höll ju med @fio i hens synpunkter om personen Andrew McLean.

Andrew McLean har kunskap som de flesta har nytta av att få del av. Men vill du inte så är det väl inte mer med det.
 
Samma som TS undrar över.

Jag ställde några frågor i ett svar till @ginnies som @fio "svarade" på. De gällde vad hen tyckte om de åsikter Andrew McLean redovisat om olika utbildningsskalor i en artikel jag länkat till tidigare. Han anser att man inte kan använda den tyska skalan varken för utbildning eller för att döma den prestation ekipaget utför. Han motiverar varför och visar en egen skala. Han anser bla att viktiga komponenter saknas och att andra inte hör hemma i en utbildningsskala. Jag anser att han är en person vars kunskap man bör ta del av särskilt den som handlar om hur djur lär sig.

Vad svarar man på det? Frågan är var står det hur domarna SKA döma, när det ska vara en 4a och inte en 6a. Är tex en piaff på framdelen en ej utförd rörelse (0 poäng) eller är det en dåligt genomförd piaff (4 poäng)? Ska en piaff där hästen bär sig korrekt men rör sig lite framåt bedömas högre än då hästen är på framdelen men på stället? Reportrarna på TV brukar oftare kommentera om den är stillastående än att den är på framdelen.

Så du har full koll på alla domare?!

Min fråga var om den tyska utbildningsskalan verkligen är en utbildningsskala. McLean hävdar att den inte är det. Han anser att en skala innehåller andra komponenter. Han anser också att tex samling inte är ett utbildningssteg.

Håller med.

Du menar att de är på framdelen och orena i traven redan innan de är (fullt) utbildade tex vid hingstpremiering. Se det här klippet

https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=HZuMm6txG9Y


Domare tränar och dömer samma ekipage. Det är inte säkert att det ekipaget blir objektivt bedömt.

På vilken nivå rider Andrew Mclean själv? Vilken nivå har han utbildat hästar till?
Jag undrar bara av ren nyfikenhet då jag inte har koll på honom så pass.

Jag håller inte med om hur man dömmer bla piaff. Det vet du redan. Jag tycker det ska vara som det står i TR för att det ska vara godkänt.
Jag tycker spänning är en grej som ger katastrof om man väljer att forcera rörelsen mer än genomsläppligheten tål och spänningen får ta överhand. Tex i passage då man får dubbeltramp tex. Då är det ingen passage mer i mina ögon.
Jag fattar helt svårigheten med att leverera energiska, svåra rörelser med bra övergångar på rätt ställen i tävlingsmiljö. Men i mitt tycke vore det bättre att premiera slapphet snudd på för att rent tekniskt kunna utföra rörelserna korrekt och framöver mata på mer energi och även få dem energiska. Just för att jag är vansinnigt anal i frågan om vad som är vad i dressyr och för att genomsläpplighet, lösgjordhet etc är min käpphäst.
Jag tror man sabbar allt utan det.
MEN! Jag vet om att det inte är sånt som kommer premieras på banan. Rätt eller fel kan ingen svara på. Men så är det idag. Och då har man valet att tävla i dressyr eller inte. Ingen tvingar en att tävla.
För mig är det helt baklänges att inte premiera lösgjordhet före energi. För i min värd rasar alla byggklossar och man kommer inte vidare till det som för mig är målet: bärighet utan att hästen är lösgjord.

För mig är det så att rider man övningarna korrekt som de är tänkta att utföras så kommer man gradvis att ta sig vidare, utan att eg behöva träna på separerade rörelser som nya svåra moment. Tex piruetterna kommer utan problem om man bara kan rida öppna och sluta korrekt. Då rider man bara dem ihop på volt i galopp så har man piruett. Så är ju övningarna tänkta.
Det tappar man lite med tyska systemet. För där måste vissa övningar bli separerade moment som blir svåra.
Så jag fattar hur Mc Lean tänker med att vissa skalor inte är vad iaf jag valt.
Men jag ser inte att dressyr-tävling helt baseras på tyska läran så som TR ser ut. Sen TOLKAS den texten av domare som är formade av tyska läran. Så då ser det ut som det gör.

Jag har inte koll på alla domare - absolut inte. Men visst får man koll på en del i området då man antingen tävlar eller har elever som gör det.
Det är ju inte så stora skillnader i hur folk dömer om man jämför med hur dressyr/western/ar etc är olika. Då hittar man ju ett ganska likt spektra i dressyrtävlingarna där det förvisso skiljer sig en del mellan varje domare/tränare/ryttare.

Jag har lite problem med att man ska se till dressyr som inlärningsgrej för trix/hundträning etc..
För mig handlar dressyr om att skaffa ett signalsystem som gör att jag och häst kan prata med varann och den förstå vad jag menar. Sen genom det låta hästen utföra de rörelser jag ber om.
Det handlar inte bara om hjärna och inlärning rent mentalt. Det handlar så mycket om rörelse.
Givtevis ska man ta in det mentala i hästträning. För det är en enorm del av det!
Men man kan inte förenkla dressyr till trick-träning. Och det tycker jag ofta att alternativare gör.
Missförstå mig fel.. Jag tricktränar faktiskt en del själv. Men dressyr har inget med trick att göra!
Det blir trick utan korrekta övergångar. När man inte förmår behålla bärigheten konstant genom olika övningar och olika gångarter och tempon utan man ska använda vissa övingar för att pressa in bärighet några steg blir det trickträning för mig.
Dressyr är mer flytande energi än så.

Jag tycker som sagt inte det är så svårt att förstå vad domarna vill ha.
Sen kanske jag inte håller med helt.
Men jag tror absolut att om man nu klev in och levererade en bra piaff får man betalt för det.
Så vill man möblera om i etablissemanget tror jag man gör gott i att bli så satans bra att man kan visa var skåpet ska stå.
Då krävs ju dock att man också kan visa på de övriga sakerna som den svårighetsgraden av klass kräver. Det är inte helt lätt.. Milt uttryckt..
Samlingen/bärigheten idag tycker jag är dålig generellt. Jag tycker också att lösgjordheten generellt är dito.
Det beror dock inte på att ryttarna eller hästarna är dåliga idag.

Men som det är idag så väljs nya domare in av sittande. De kommer alltså välja in såna som de delar åsikt med.
Högsta höns blir man inte utan att ha samma åsikt som övriga högsta höns. Det är samma i hundutställnings-världen.. Och det skulle inte förvåna mig om det är så i fler..

Man vet att det är så inom TR. Då kan man själv välja om man vill vara med eller inte. Man måste inte tävla.
Men visst kan jag tycka att det vore kul om gemene man lärde sig att det går att rida hästar betydligt bärigare och då även hjälpa klenare individer att hålla.
För eliten på deras elithästar tror jag inte man behöver vara direkt orolig för att hästarna ska ta stryk.

Jag fattar inte vad jag ska bedöma dressyrmässigt av hästar som springer för hand dock?
Även GP-hästar kan ju kuta på framdelen då man leder dem i trav?
Det är ju sällan dressyrfolk springer eller leder sina hästar/har dem som handhästar etc. Så att de ballar ur lite/taggar till i sånt läge vet jag inte vad du vill ha ut av?
Det är ju inte så att de rids som de leds..
 
Nej du har inte dragit in honom i diskussionen men du har i många inlägg hänvisat till utbildningsskalan. Därför tycker jag det vore intressant att få dina synpunkter bla på andra utbildningsskalor.

Om jag hade fått en enda hint om att du under åren tyckt det var intressant att få mina synpunkter på något så visst ,då- men så är det ju inte, det vet du och det vet jag, allt du vill är att gräla.

Men ämnet är helt klart intressant, om det inte vore för att ridningen på dina inlagda filmer visade motsatsen.
 
På vilken nivå rider Andrew Mclean själv? Vilken nivå har han utbildat hästar till?
Jag undrar bara av ren nyfikenhet då jag inte har koll på honom så pass.
På Andrew McLeans hemsida
http://www.aebc.com.au/andrewmclean
står det om McLean bla så här
"A past winner of the Advanced section of the famous Gawler Three-Day-Event, he has also represented Australia in Horse Trials, been short-listed for World Championships and competed at State and National events in FEI level dressage and eventing, has show-jumped to Grand Prix level and held a Racehorse owner-trainer's licence and raced bareback in Australia and New Zealand in the 1970 and 80's. "

Det som gjort honom känd är hans kunskap om beteende och inlärning.
"Andrew McLean holds a PhD in equine cognition and learning, has been an accredited horse riding coach for over 30 years and has written 5 books (including an International Best Seller) and authored 35 peer-reviewed journal articles."
 
...
Jag tycker det ska vara som det står i TR för att det ska vara godkänt.
Jag tycker spänning är en grej som ger katastrof om man väljer att forcera rörelsen mer än genomsläppligheten tål och spänningen får ta överhand. Tex i passage då man får dubbeltramp tex. Då är det ingen passage mer i mina ögon.
...
För mig är det så att rider man övningarna korrekt som de är tänkta att utföras så kommer man gradvis att ta sig vidare, utan att eg behöva träna på separerade rörelser som nya svåra moment. Tex piruetterna kommer utan problem om man bara kan rida öppna och sluta korrekt. Då rider man bara dem ihop på volt i galopp så har man piruett. Så är ju övningarna tänkta.
Det tappar man lite med tyska systemet. För där måste vissa övningar bli separerade moment som blir svåra.
...
Jag har lite problem med att man ska se till dressyr som inlärningsgrej för trix/hundträning etc..
För mig handlar dressyr om att skaffa ett signalsystem som gör att jag och häst kan prata med varann och den förstå vad jag menar. Sen genom det låta hästen utföra de rörelser jag ber om.
Det handlar inte bara om hjärna och inlärning rent mentalt. Det handlar så mycket om rörelse.
Givtevis ska man ta in det mentala i hästträning. För det är en enorm del av det!
Men man kan inte förenkla dressyr till trick-träning. Och det tycker jag ofta att alternativare gör.
Missförstå mig fel.. Jag tricktränar faktiskt en del själv. Men dressyr har inget med trick att göra!
Det blir trick utan korrekta övergångar. När man inte förmår behålla bärigheten konstant genom olika övningar och olika gångarter och tempon utan man ska använda vissa övingar för att pressa in bärighet några steg blir det trickträning för mig.
Dressyr är mer flytande energi än så.
Håller helt med.
Jag fattar inte vad jag ska bedöma dressyrmässigt av hästar som springer för hand dock?
Även GP-hästar kan ju kuta på framdelen då man leder dem i trav?
Det är ju sällan dressyrfolk springer eller leder sina hästar/har dem som handhästar etc. Så att de ballar ur lite/taggar till i sånt läge vet jag inte vad du vill ha ut av?
Det är ju inte så att de rids som de leds..
Du skrev i inlägget jag svarade på något om hur dressyrhästen utvecklats. Flera har tidigare varit inne på samma spår om att den moderna dressyrhästen är så annorlunda än den omoderna. Därav min fundering över om den moderna dressyrhästen utvecklats så att den redan oriden är på framdelen med oren trav så som det länkade filmklippet med hingstar visade.

De hingstar som premieras ska ha en ren trav och måste naturligtvis visa den rena traven för att den ska kunna bedömas. Om hingstarna belönas med en 8 trots att hingsten är framtung och traven är oren är det sannolikt att det slår genom på avkommorna.
Se här klippet här
https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=HZuMm6txG9Y
 
Håller helt med.

Du skrev i inlägget jag svarade på något om hur dressyrhästen utvecklats. Flera har tidigare varit inne på samma spår om att den moderna dressyrhästen är så annorlunda än den omoderna. Därav min fundering över om den moderna dressyrhästen utvecklats så att den redan oriden är på framdelen med oren trav så som det länkade filmklippet med hingstar visade.

De hingstar som premieras ska ha en ren trav och måste naturligtvis visa den rena traven för att den ska kunna bedömas. Om hingstarna belönas med en 8 trots att hingsten är framtung och traven är oren är det sannolikt att det slår genom på avkommorna.
Se här klippet här
https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=HZuMm6txG9Y

Det blir ju lite märkligt med en massa stillbilder av hingstar som man kan förmoda utifrån dessa är mer eller mindre "i gasen".

Har du någon motsvarande serie att visa för lite äldre tiders hingstar i samma situation? Som jämförelse alltså.
För har man inget att jämföra med är det dessutom svårt, eller faktiskt omöjligt, att prata om hur utvecklingen varit.
 
Håller helt med.

Du skrev i inlägget jag svarade på något om hur dressyrhästen utvecklats. Flera har tidigare varit inne på samma spår om att den moderna dressyrhästen är så annorlunda än den omoderna. Därav min fundering över om den moderna dressyrhästen utvecklats så att den redan oriden är på framdelen med oren trav så som det länkade filmklippet med hingstar visade.

De hingstar som premieras ska ha en ren trav och måste naturligtvis visa den rena traven för att den ska kunna bedömas. Om hingstarna belönas med en 8 trots att hingsten är framtung och traven är oren är det sannolikt att det slår genom på avkommorna.
Se här klippet här
https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=HZuMm6txG9Y

Jag tycker väl snarare att hästarna blivit mer talangfulla. Inte att de skulle vara mer på framdelen.
Nu får man ju tänka på att jag då jämför med dåtidens halvblod och inte barockens spansk-blodiga hästar.

Idag tycker jag man avlat in mer rörlighet i halvbloden. Det i sin tur ger ju lite det där som man kan märka i tex spanska hästar, takten är inte lika satt som i dåtidens styvare halvblod.
Dagens dressyrhästar har givetvis inte samma överrörliga möjlighet till taktfladder som tex PRE. Men den är ju klart mer påverkbar än dåtidens halvblod.
Min egen halvbloding är en sån modell. Han är extremt rörlig och känslig. Där måste man rida takten precis som på Islänningar, PRE etc..
Dock inte med kraftridning eller sitta och trycka med sitsen. Då blir det spänt och knattrigt/fel takt.
Det är ju många idag som är lite känsligare än förr.
Men de är också iom den här rörligheten så pass rörliga att de tex grejar byten i varje även om de inte är lösgjorda. På dåtidens styvare halvblod kunde man ju se sig om i stjärnorna efter sånt då. Det gick inte.
Det ger att man idag kan forcera igenom svårare rörelser som dåtidens hästar inte hade kropp nog att utföra annat än om de var skolade korrekt dit.
Givetvis måste häst och ryttare vara hyfsat välutbildade för en sån sak. Men just lösgjordheten kan man skita mer i på rörligare och känsligare hästar om man bara vill igenom rörelserna.

Jag tycker väl de flesta hästar rör sig på framdelen innan de är skolade. Och då man bara leder dem och springer i ett ovant läge som de kanske taggar till i tycker jag även GP-hästar kan bli framtunga. De väljer ju inte automatiskt den jobbigaste formen för dem(muskulärt) bara för att de är utbildade dit.
 
På Andrew McLeans hemsida
http://www.aebc.com.au/andrewmclean
står det om McLean bla så här
"A past winner of the Advanced section of the famous Gawler Three-Day-Event, he has also represented Australia in Horse Trials, been short-listed for World Championships and competed at State and National events in FEI level dressage and eventing, has show-jumped to Grand Prix level and held a Racehorse owner-trainer's licence and raced bareback in Australia and New Zealand in the 1970 and 80's. "

Det som gjort honom känd är hans kunskap om beteende och inlärning.
"Andrew McLean holds a PhD in equine cognition and learning, has been an accredited horse riding coach for over 30 years and has written 5 books (including an International Best Seller) and authored 35 peer-reviewed journal articles."

Men om jag förstår det där rätt så är han inte en dressyrryttare som tävlat högre klasser?
Han verkar mest ha ridit hoppning på högre nivå?

Det behöver ju inte betyda att han inte kan rida GP-dressyr eller förstår sig på de övningarna/rörelserna.. Men jag blir alltid nyfiken på vad folk kan då jag inte själv sett dem.

Har han elever som tävlar dressyr högt?
 
Men om jag förstår det där rätt så är han inte en dressyrryttare som tävlat högre klasser?
Han verkar mest ha ridit hoppning på högre nivå?

Det behöver ju inte betyda att han inte kan rida GP-dressyr eller förstår sig på de övningarna/rörelserna.. Men jag blir alltid nyfiken på vad folk kan då jag inte själv sett dem.

Har han elever som tävlar dressyr högt?

Med tanke på klippen jag la in så knappast troligt..
 
Men om jag förstår det där rätt så är han inte en dressyrryttare som tävlat högre klasser?
Han verkar mest ha ridit hoppning på högre nivå?

Det behöver ju inte betyda att han inte kan rida GP-dressyr eller förstår sig på de övningarna/rörelserna.. Men jag blir alltid nyfiken på vad folk kan då jag inte själv sett dem.

Har han elever som tävlar dressyr högt?
Jag vet inte mer om McLeans tävlingskarriär/elever än vad som står på hemsidan. Enligt den har han själv tävlat fälttävlan på hög nivå.

Det jag imponeras av är hans kunskap om vad det innebär att hästen har annan "typ" av hjärna, om HUR hästen lär sig, om signaler, om hur viktigt det är med belöning i RÄTT ögonblick, NÄR det är rätt ögonblick, etc. Sådant som en tränare/ryttare behöver veta för att lära ut/träna.

Bland de filmer som @fio la upp finns bla en föreläsning på ca 50 min. Den måste man vara nörd för att klara att ta till sig, så gör ett försök.

Vad har då detta med tråden att göra? Jo, inläggen med hänvisningar till att svaret på TS fråga finns i utbildningsskalan. Andrew McLean hävdar dels att den tyska (därmed den svenska) inte kan användas varken för utbildning eller för domare. Han har beskrivit en annan skala.
Se http://www.esi-education.com/a-fresh-look-at-the-training-scale-with-andrew-mclean/
under rubriken "A scale based on behavioural science"
 

Liknande trådar

  • Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 992
Senast: Immer
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 507
Senast: kem
·
Islandshäst Regler för forumet "Tävla Islandshäst" Detta forum är avsett för diskussioner kring Tävling och Träning av Islandshästar utrustning...
2
Svar
39
· Visningar
10 170
Senast: Rea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp