Samma som TS undrar över.
Jag ställde några frågor i ett svar till
@ginnies som
@fio "svarade" på. De gällde vad hen tyckte om de åsikter Andrew McLean redovisat om olika utbildningsskalor i en artikel jag länkat till tidigare. Han anser att man inte kan använda den tyska skalan varken för utbildning eller för att döma den prestation ekipaget utför. Han motiverar varför och visar en egen skala. Han anser bla att viktiga komponenter saknas och att andra inte hör hemma i en utbildningsskala. Jag anser att han är en person vars kunskap man bör ta del av särskilt den som handlar om hur djur lär sig.
Vad svarar man på det? Frågan är var står det hur domarna SKA döma, när det ska vara en 4a och inte en 6a. Är tex en piaff på framdelen en ej utförd rörelse (0 poäng) eller är det en dåligt genomförd piaff (4 poäng)? Ska en piaff där hästen bär sig korrekt men rör sig lite framåt bedömas högre än då hästen är på framdelen men på stället? Reportrarna på TV brukar oftare kommentera om den är stillastående än att den är på framdelen.
Så du har full koll på alla domare?!
Min fråga var om den tyska utbildningsskalan verkligen är en utbildningsskala. McLean hävdar att den inte är det. Han anser att en skala innehåller andra komponenter. Han anser också att tex samling inte är ett utbildningssteg.
Håller med.
Du menar att de är på framdelen och orena i traven redan innan de är (fullt) utbildade tex vid hingstpremiering. Se det här klippet
https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=HZuMm6txG9Y
Domare tränar och dömer samma ekipage. Det är inte säkert att det ekipaget blir objektivt bedömt.
På vilken nivå rider Andrew Mclean själv? Vilken nivå har han utbildat hästar till?
Jag undrar bara av ren nyfikenhet då jag inte har koll på honom så pass.
Jag håller inte med om hur man dömmer bla piaff. Det vet du redan. Jag tycker det ska vara som det står i TR för att det ska vara godkänt.
Jag tycker spänning är en grej som ger katastrof om man väljer att forcera rörelsen mer än genomsläppligheten tål och spänningen får ta överhand. Tex i passage då man får dubbeltramp tex. Då är det ingen passage mer i mina ögon.
Jag fattar helt svårigheten med att leverera energiska, svåra rörelser med bra övergångar på rätt ställen i tävlingsmiljö. Men i mitt tycke vore det bättre att premiera slapphet snudd på för att rent tekniskt kunna utföra rörelserna korrekt och framöver mata på mer energi och även få dem energiska. Just för att jag är vansinnigt anal i frågan om vad som är vad i dressyr och för att genomsläpplighet, lösgjordhet etc är min käpphäst.
Jag tror man sabbar allt utan det.
MEN! Jag vet om att det inte är sånt som kommer premieras på banan. Rätt eller fel kan ingen svara på. Men så är det idag. Och då har man valet att tävla i dressyr eller inte. Ingen tvingar en att tävla.
För mig är det helt baklänges att inte premiera lösgjordhet före energi. För i min värd rasar alla byggklossar och man kommer inte vidare till det som för mig är målet: bärighet utan att hästen är lösgjord.
För mig är det så att rider man övningarna korrekt som de är tänkta att utföras så kommer man gradvis att ta sig vidare, utan att eg behöva träna på separerade rörelser som nya svåra moment. Tex piruetterna kommer utan problem om man bara kan rida öppna och sluta korrekt. Då rider man bara dem ihop på volt i galopp så har man piruett. Så är ju övningarna tänkta.
Det tappar man lite med tyska systemet. För där måste vissa övningar bli separerade moment som blir svåra.
Så jag fattar hur Mc Lean tänker med att vissa skalor inte är vad iaf jag valt.
Men jag ser inte att dressyr-tävling helt baseras på tyska läran så som TR ser ut. Sen TOLKAS den texten av domare som är formade av tyska läran. Så då ser det ut som det gör.
Jag har inte koll på alla domare - absolut inte. Men visst får man koll på en del i området då man antingen tävlar eller har elever som gör det.
Det är ju inte så stora skillnader i hur folk dömer om man jämför med hur dressyr/western/ar etc är olika. Då hittar man ju ett ganska likt spektra i dressyrtävlingarna där det förvisso skiljer sig en del mellan varje domare/tränare/ryttare.
Jag har lite problem med att man ska se till dressyr som inlärningsgrej för trix/hundträning etc..
För mig handlar dressyr om att skaffa ett signalsystem som gör att jag och häst kan prata med varann och den förstå vad jag menar. Sen genom det låta hästen utföra de rörelser jag ber om.
Det handlar inte bara om hjärna och inlärning rent mentalt. Det handlar så mycket om rörelse.
Givtevis ska man ta in det mentala i hästträning. För det är en enorm del av det!
Men man kan inte förenkla dressyr till trick-träning. Och det tycker jag ofta att alternativare gör.
Missförstå mig fel.. Jag tricktränar faktiskt en del själv. Men dressyr har inget med trick att göra!
Det blir trick utan korrekta övergångar. När man inte förmår behålla bärigheten konstant genom olika övningar och olika gångarter och tempon utan man ska använda vissa övingar för att pressa in bärighet några steg blir det trickträning för mig.
Dressyr är mer flytande energi än så.
Jag tycker som sagt inte det är så svårt att förstå vad domarna vill ha.
Sen kanske jag inte håller med helt.
Men jag tror absolut att om man nu klev in och levererade en bra piaff får man betalt för det.
Så vill man möblera om i etablissemanget tror jag man gör gott i att bli så satans bra att man kan visa var skåpet ska stå.
Då krävs ju dock att man också kan visa på de övriga sakerna som den svårighetsgraden av klass kräver. Det är inte helt lätt.. Milt uttryckt..
Samlingen/bärigheten idag tycker jag är dålig generellt. Jag tycker också att lösgjordheten generellt är dito.
Det beror dock inte på att ryttarna eller hästarna är dåliga idag.
Men som det är idag så väljs nya domare in av sittande. De kommer alltså välja in såna som de delar åsikt med.
Högsta höns blir man inte utan att ha samma åsikt som övriga högsta höns. Det är samma i hundutställnings-världen.. Och det skulle inte förvåna mig om det är så i fler..
Man vet att det är så inom TR. Då kan man själv välja om man vill vara med eller inte. Man måste inte tävla.
Men visst kan jag tycka att det vore kul om gemene man lärde sig att det går att rida hästar betydligt bärigare och då även hjälpa klenare individer att hålla.
För eliten på deras elithästar tror jag inte man behöver vara direkt orolig för att hästarna ska ta stryk.
Jag fattar inte vad jag ska bedöma dressyrmässigt av hästar som springer för hand dock?
Även GP-hästar kan ju kuta på framdelen då man leder dem i trav?
Det är ju sällan dressyrfolk springer eller leder sina hästar/har dem som handhästar etc. Så att de ballar ur lite/taggar till i sånt läge vet jag inte vad du vill ha ut av?
Det är ju inte så att de rids som de leds..