Vart läser man om vad som krävs i momenten

Både och (om jag fattat rätt). Lokal/regional var alla clear-rounder så jag har inte tävlat "på riktigt" än. Jag vet ju inte om det är någon skillnad på clear-round och tävling i det avseendet. Men det kan säkert vara som du säger.

. Programridning är ju ett bra sätt att få hjälp på förstås, synd bara att det är så svårt att få information om när och var såna hålls, en enda programridning har jag lyckats hitta i mitt område under hela denna tävlingssäsong.

Både och (om jag fattat rätt). Lokal/regional var alla clear-rounder så jag har inte tävlat "på riktigt" än. Jag vet ju inte om det är någon skillnad på clear-round och tävling i det avseendet. Men det kan säkert vara som du säger.

KL
Jag vill framhålla att jag tycker denna tävlingsform är jättekul och lärorik, så det handlar inte om något missnöje, bara en önskan att förstå bedömningssystement bättre så att jag kan anpassa min ridning och förbättra. Jag är inte missnöjd med domarna heller, jag får många bra kommentarer som är konkreta och direkta, som jag förstår och som jag sen kan gör något åt. Så i det stora hela är jag egentligen nöjd och känner mig motiverad (sporrad) att fortsätta. Det jag tänkte det var att det hade varit intressant med mer insikt om hur bedömningen går till, om det finns något mer lätttillgängligt att tillgå, där man inte behöver anlita en certifierad tränare. Tex sånt som fio och mooi tipsade om. Något som är mer fokuserat på just tävlingsmomentens bedömning i olika klasser och inte utbildningsupplägget i stort.

Om du inte har tävlat "på riktigt" så var det alltså klubbdressyr/programridning. Och då kan det mycket väl ha varit en icke autoriserad domare som dömde, vilket gör att jag kan förstå bristen på överensstämmelse mellan betyg och kommentar lite mer.

Ett tips är att, när det är en mindre klubbtävling/programridning/pay&ride, prata med domaren och få förklarat det som man undrar över (på programridning/pay&ride brukar detta "ingå"). Det ska man förstås alltid göra, men är det en "riktig" tävling (Lokal och uppåt) så kanske tiden inte alltid finns, dvs man kanske har startat tidigt i klassen och skulle i sådana fall få vänta några timmar tills klassen är slut innan man kan fråga.

hmm, jaa nåt åt det hållet. Jo jag börjar ju förstå bättre och bättre hur dom tänker. Fast det är mer 5,5-6,5 nu dom sista gångerna:D så det går ju stadigt framåt...trial and error verkar funka...

Vill du lära dig mer kan du ju kolla upp vilka domare som också är tränare(eller iaf har träningar) och kolla om någon av dem kan tänka sig ha lektion i programridning med dig. Då kan du få tid att fråga mer om bedömningspunkter som du funderat på.

Ja, gissa vilken......
Bra med tydliga svar. Jag antar att svaret är den svenska som bygger på den tyska. Det är ju den som du återkommer till ganska ofta.

Andrew McLean anser (och motiverar sina synpunkter) att den tyska inte fungerar varken för utbildning eller för domare. Fel ordning mellan stegen och att viktiga punkter saknas, mm. Hur ser du på det?

Andrew McLean har tänkt ut en annan skala. Vad anser du om den?

Bra med tydliga svar. Jag antar att svaret är den svenska som bygger på den tyska. Det är ju den som du återkommer till ganska ofta.

Andrew McLean anser (och motiverar sina synpunkter) att den tyska inte fungerar varken för utbildning eller för domare. Fel ordning mellan stegen och att viktiga punkter saknas, mm. Hur ser du på det?

Nej såklart inte.. och lägligt tröttsamt nog så har han oxå en egen Ridakademi med ett eget system med träningsvideos etc han vill tjäna pengar på, liksom Philippe Karl, Bent Branderup mm mm... Män med egon stora som höghus håller jag mig borta ifrån även om jag vet att mängder med kvinnor hänförs av dessa...

Sen har han inte alls tänkt ut en egen skala? Han vill flytta runt i skalan eftersom han uppenbarligen tror att man måste ta ett steg i taget i skalan??

Tex
“Let’s look at an obvious example - How can ‘straightness’ be positioned after ‘impulsion’? How can a horse be powerful and impulsive if its hindlegs are eccentric to its forelegs i.e. the hindlegs are not following the forelegs on the same line? How can straightness be after contact? If the horse is not straight how can the contact be even – and what use is contact if it is uneven?

Och som vanligt när man kollar tex Youtube så visas det något inte ens värt namnet.. Kolla på hans egna clinics så är kontakten ojämn och glappande i stort sett hela tiden. Hur nu det sättet ska leda vidare till renhet i takt/rytmen är en gåta...

Del 2 Och det gör det ju uppenbarligen inte.. ska detta ekipage ens hålla på med piaff, piruetter, byten? Nej det ska dom INTE . Hade Isabelle W haft den här clinicen så hade fokus varit på att hon skulle sluta dra åt sig händerna bakåt och så hade hon enbart fått rida skritt-trav övergångar med det tänket och inget annat.

So if a trainer focusses on making the diagonal pairs as even as possible (slowing the running pair a little more than the other one and quickening the stalling pair, then the horse straightens and can come into a perfect rhythm. So rhythm and straightness are actually inseparable. If straightness were moved to be following rhythm then I think this makes sense.”

Nej det "makes inte alls sense" Gå inte in och styr runt hur hästen förflyttar sina ben för då kommer den bli så ojämn och orytmiska som hästarna går i ovanstående filmer. De diagonala benparen kommer jämna ut sig per automatik och hästen kommer röra sig symmetriskt om man fokuserar på takt, lösgjordhet och kontakt korrekt alltså på riktigt!! När man uppnått de tre första stegen så är hästen redan väldigt rak i sitt arbete så som Andrew menar. Där utvecklar hästen schwung och blir mer och mer liksidig och stark för att utveckla samlingen. Men det tar tid och dom flesta når aldrig ens dit. För det är jävligt svårt att rida och det är den krassa sanningen. Inte att skalan inte fungerar (och sen startar man en egen ridakademi där amatören får piaffera och andra genvägar bla bla bla och tjänar multum) Jag har tränat och provat på och ridit för tränare i väldigt många olika inriktningar så jag är verkligen inte främmande för att prova på annat än den traditionella.

Som man ser så arbetar man inom skalan och inte steg efter steg och visst kan man gå utanför den, men inte förrän man har etablerat iallafall dom tre första stegen. De är ren grundridning och tyvärr fattas den allt som oftast hos väldigt många.

utbildningsskalan_61047230_173841504.jpg
.

Jag tycker det är BRA att det kommer in ett mer hästvänligt fokus som han har med sig i de andra områden dvs horsemanshipen osv dock behöver han ha lite mer kött på benen för att försöka gå in och styra i ett etablerat system som fungerar och har fungerat i åratal om man vet vad man håller på med.. tyvärr verkar den ridningen och träningen dö ut mer och mer. :cry: Global dressage forum är ju ett intressant forum där många oliktänk får visa upp sig och komma till tals vilket är bra.. men sen kom Wittigs och beridaren skulle visa upp en 6 åring och det blev lite trist att den franske domaren blev utbuad för att han ansåg att det inte var fantastiskt eftersom hästen gick lite bakom lod och kändes stark i kontakten, det hade räckt med Wittigs förklaring att det inte var någon slutprodukt och "fråga mig igen om två månader"

Visst har Andrew McLean rätt i att det måste till en mer objektiv bedömning, men så länge det handlar om människor och deras subjektiva tyckande så blir det svårt.Domare kommer alltid hänföras av olika saker beroende på vad man gillar, människor fungerar så! Sen den här meningen " If it’s worse then we just revert to what we had." :rofl:

Jag ser andra problem än Andrew Mc Lean på varför det ser ut som det gör, jag förstår precis egentligen vad han tror han skulle kunna åstadkomma, men det orkar jag inte gå in på just nu.. Jag har egentligen inga problem med Andrew Mc Lean alls.. men jag är så satans trött på hela diskussionen så jag kräks :yuck::yuck:

Så nä jag tänker inte ens engagera mig i den längre..

@tuaphua

Nej såklart inte.. och lägligt tröttsamt nog så har han oxå en egen Ridakademi med ett eget system med träningsvideos etc han vill tjäna pengar på, liksom Philippe Karl, Bent Branderup mm mm... Män med egon stora som höghus håller jag mig borta ifrån även om jag vet att mängder med kvinnor hänförs av dessa...

Sen har han inte alls tänkt ut en egen skala? Han vill flytta runt i skalan eftersom han uppenbarligen tror att man måste ta ett steg i taget i skalan??

Tex
“Let’s look at an obvious example - How can ‘straightness’ be positioned after ‘impulsion’? How can a horse be powerful and impulsive if its hindlegs are eccentric to its forelegs i.e. the hindlegs are not following the forelegs on the same line? How can straightness be after contact? If the horse is not straight how can the contact be even – and what use is contact if it is uneven?

Och som vanligt när man kollar tex Youtube så visas det något inte ens värt namnet.. Kolla på hans egna clinics så är kontakten ojämn och glappande i stort sett hela tiden. Hur nu det sättet ska leda vidare till renhet i takt/rytmen är en gåta...

Del 2 Och det gör det ju uppenbarligen inte.. ska detta ekipage ens hålla på med piaff, piruetter, byten? Nej det ska dom INTE . Hade Isabelle W haft den här clinicen så hade fokus varit på att hon skulle sluta dra åt sig händerna bakåt och så hade hon enbart fått rida skritt-trav övergångar med det tänket och inget annat.

So if a trainer focusses on making the diagonal pairs as even as possible (slowing the running pair a little more than the other one and quickening the stalling pair, then the horse straightens and can come into a perfect rhythm. So rhythm and straightness are actually inseparable. If straightness were moved to be following rhythm then I think this makes sense.”

Nej det "makes inte alls sense" Gå inte in och styr runt hur hästen förflyttar sina ben för då kommer den bli så ojämn och orytmiska som hästarna går i ovanstående filmer. De diagonala benparen kommer jämna ut sig per automatik och hästen kommer röra sig symmetriskt om man fokuserar på takt, lösgjordhet och kontakt korrekt alltså på riktigt!! När man uppnått de tre första stegen så är hästen redan väldigt rak i sitt arbete så som Andrew menar. Där utvecklar hästen schwung och blir mer och mer liksidig och stark för att utveckla samlingen. Men det tar tid och dom flesta når aldrig ens dit. För det är jävligt svårt att rida och det är den krassa sanningen. Inte att skalan inte fungerar (och sen startar man en egen ridakademi där amatören får piaffera och andra genvägar bla bla bla och tjänar multum) Jag har tränat och provat på och ridit för tränare i väldigt många olika inriktningar så jag är verkligen inte främmande för att prova på annat än den traditionella.

Som man ser så arbetar man inom skalan och inte steg efter steg och visst kan man gå utanför den, men inte förrän man har etablerat iallafall dom tre första stegen. De är ren grundridning och tyvärr fattas den allt som oftast hos väldigt många.

.

Jag tycker det är BRA att det kommer in ett mer hästvänligt fokus som han har med sig i de andra områden dvs horsemanshipen osv dock behöver han ha lite mer kött på benen för att försöka gå in och styra i ett etablerat system som fungerar och har fungerat i åratal om man vet vad man håller på med.. tyvärr verkar den ridningen och träningen dö ut mer och mer. :cry: Global dressage forum är ju ett intressant forum där många oliktänk får visa upp sig och komma till tals vilket är bra.. men sen kom Wittigs och beridaren skulle visa upp en 6 åring och det blev lite trist att den franske domaren blev utbuad för att han ansåg att det inte var fantastiskt eftersom hästen gick lite bakom lod och kändes stark i kontakten, det hade räckt med Wittigs förklaring att det inte var någon slutprodukt och "fråga mig igen om två månader"

Visst har Andrew McLean rätt i att det måste till en mer objektiv bedömning, men så länge det handlar om människor och deras subjektiva tyckande så blir det svårt.Domare kommer alltid hänföras av olika saker beroende på vad man gillar, människor fungerar så! Sen den här meningen " If it’s worse then we just revert to what we had." :rofl:

Jag ser andra problem än Andrew Mc Lean på varför det ser ut som det gör, jag förstår precis egentligen vad han tror han skulle kunna åstadkomma, men det orkar jag inte gå in på just nu.. Jag har egentligen inga problem med Andrew Mc Lean alls.. men jag är så satans trött på hela diskussionen så jag kräks :yuck::yuck:

@tuaphua

Och jag är så trött på diskussionen så jag var tvungen att posta inlägget 2 ggr.. :laugh::laugh:

Nä nu loggar jag ut....

Jag håller med fio.

Tex

.

@tuaphua

Hahaha! Vad jag kände mig som en hund som ropats in för att man sätter ner en tallrik matrester.. ;)

*sniff sniff* Näe.. Inte nu.. :p

Vill du lära dig mer kan du ju kolla upp vilka domare som också är tränare(eller iaf har träningar) och kolla om någon av dem kan tänka sig ha lektion i programridning med dig. Då kan du få tid att fråga mer om bedömningspunkter som du funderat på.
Jo, jag har faktiskt funderat på sånt. Den domare som jag red programridningen för kändes väldigt sympatisk, hen fick jag stort förtroende för. Vet förstås inte om hen också är tränare, måste jag kolla upp. Men det var ju faktiskt en bra ide som jag inte tänkt på. Ja den här världen är verkligen ny för mig.:p

Om du inte har tävlat "på riktigt" så var det alltså klubbdressyr/programridning. Och då kan det mycket väl ha varit en icke autoriserad domare som dömde, vilket gör att jag kan förstå bristen på överensstämmelse mellan betyg och kommentar lite mer.

Ett tips är att, när det är en mindre klubbtävling/programridning/pay&ride, prata med domaren och få förklarat det som man undrar över (på programridning/pay&ride brukar detta "ingå"). Det ska man förstås alltid göra, men är det en "riktig" tävling (Lokal och uppåt) så kanske tiden inte alltid finns, dvs man kanske har startat tidigt i klassen och skulle i sådana fall få vänta några timmar tills klassen är slut innan man kan fråga.
Clear-rounderna var nog med auktoriserade domare (tror jag). Nu har jag ännu inte riktigt förstått hur denna tävlingsoganisation fungerar, så jag har inte ens kollat upp det, visste inte ens att man kunde :p.

Klubb-tävlingen å andra sidan var nog inte med aktoriserade domare, men där fick jag jättebra kommentarer å andra sidan. Åtminstone enligt mina mått mätt...

Hur som så får jag jättebra tips här som kommer hjälpa mig framåt. Förstår bättre och bättre hur systemet fungerar...

Det är säkert olika men jag har inte sett någon clearroundklass utlyst på lok eller reg tävling. Det finns självklart, är ju nytt för i år, men då ska man ha licens och anmäla sig genom TDB och resultaten läggs också ut.

Dock använder många klubbar däremot fortfarande uttrycket "clear round" fast det egentligen är tal om en pay and ride eller programridning och där kan man mkt väl rida utan licens eller utan att anmäla genom TDB, även om det ofta i huvudsak går den vägen.

Men för att inte ha hittat nästan några tävlingar alls , verkar du nu ha varit ute på en hel del.
Ha ha, ja jag har nog varit ganska flitig. Men tävlingar har jag aldrig påstått varit något problem att hitta, dom finns ju i TDB, även Pay&Riden fanns där. Det är programridningarna som är svåra att hitta, eftersom dom inte verkar läggas ut i TDB.

Ha ha, ja jag har nog varit ganska flitig. Men tävlingar har jag aldrig påstått varit något problem att hitta, dom finns ju i TDB, även Pay&Riden fanns där. Det är programridningarna som är svåra att hitta, eftersom dom inte verkar läggas ut i TDB.

Upprepar.Pay and ride är samma som programridning,det är ingen skillnad. Inget klassas som tävling, det är bara träning.
En clear-round klass på tävling däremot klassas som tävling och lyder under TR på ett annat sätt.

Upprepar.Pay and ride är samma som programridning,det är ingen skillnad. Inget klassas som tävling, det är bara träning.
En clear-round klass på tävling däremot klassas som tävling och lyder under TR på ett annat sätt.
Jo jag har förstått det, men Pay&Riden jag var med på den var upplagd precis som en tävling, med alla regler som ska uppfyllas avseende klädsel och utrusning, men utan placeringar. Ingen "egen" tid med domaren efteråt. Medans programridningen inte hade något krav på klädsel och utrusting och var upplagd så att man red programmet, fick bedömningen (protokollet), och sen direkt efteråt hade en "egen" tid med domaren där denne visade vad som hen tyckte kunde göras bättre, man fick alltså göra om vissa moment tillsammans med domaren som en slags träning. Så för mig är det skillnad.

Programridningarna återfinns nog oftast på klubbarnas eller distriktens hemsidor eller via sidor på facebook. Antingen klubbens egen eller samlingssida för träningstävlingar.

Gillar också dessa eftersom man får omedelbar feedback och får göra om göra rätt direkt efteråt. Nyttigt!

Tex

.

@tuaphua
Tack för ett långt och engagerat inlägg. Men det innehåller inte så mycket svar på mina frågor.

Fast det fattar jag ju, jag skrev ju det också (eller i alla fall menade) att just rakt är en av aspekterna, men den enda som kommenterades. Det var det som var så underligt. För rakt är ju rakt och därmed godkänt, men något fattades ju ändå eftersom det inte blev 7 eller 8 eller ändå högre. Det är det som jag har så svårt att förstå.

Jag har läst tråden igen från början och jag ska beskriva hur jag har fattat hur domarna "tänker" (vilket beskrevs för mig på stenåldern, vilket gör att det kan ha ändrats i o f s..):

Du rider in på medellinjen. Då gör domaren ett snabbt överslag över vilken nivå ekipaget håller för klassen. 5=ej i korrekt grundform, 6=godkänd för klassen, 7=ganska bra grundform, korrekt eftergiven mm. Denna poäng finns med i bakhuvudet hos domaren hela ritten igenom. Man kan ofta tolka den första kommentaren och siffran och därmed ana var domaren "placerat" en.

Nu kommer den tekniska bedömningen in i bilden - gör du en miss dras poäng och visar du något bättre än förväntat får du mer poäng. En sexa kan därför vara både positiv och negativ - vilket oftast visar sig i kommentaren. Ett femmässigt ekipage kan därför få en sexa om uppridningen var "spikrak", taktmässig och balanserad. Fortfarande är alltså inte formen exakt där den borde vara, men i alla fall inte över tygeln eller ostadig. Domaren har alltså dömt det positiva den kunnat se. Kommentaren kan bli just "rakt".

Nästa ekipage som kommer in är 7- eller 8-mässig. Den går också rakt ( läs spårar) men aningen vid sidan av medellinjen och vinglar något steg. Betyget blir också här en sexa. Här har domaren dömt och påpekat det negativa. Det är en himmelsvid skillnad mellan de här båda ekipagen, men de kan hamna på nästan samma poäng p g a att den första får till det bästa den någonsin ridit och den senare gör en massa missar. Den första ryttaren är överlycklig - den andra tycker det är katastrof. Däremot har den första ryttaren så mycket mera att förbättra i sin grundridning och behöver mycket mera tränarhjälp.

Jag har själv hjälpt en ryttare som egentligen inte förbättrade procenten nämnvärt, men som man tydligt såg i bedömningen att det ändå gick framåt. Sexorna blev alltmer "negativa" , dvs domaren tyckte att de egentligen varit värda en sjua - om inte ryttaren missat. Jag tycker alltså att när man är i 6-träsket, är negativa kommentarer bättre än positiva, eftersom ekipaget i grunden då borde kunna prestera bättre när allt stämmer. Ofta syns sånt i kommentarerna längst ned - som då är positiva och i stil med: "trevlig ritt men för dagen något spänd/ för många missar".

Den information som man alltså kanske missar, när man rider enligt "trial and error" metoden, är om hästen verkligen går i rätt grundform och tempo för klassen. Det är nämligen inte i "krumelurerna" man vinner, utan genom att visa en lösgjord, genomsläpplig häst.

Man skulle ju önska att domaren skrev nåt om detta i protokollen, men det är inte deras uppgift. De ska bedöma en ögonblicksbild, inte ge tränarråd.

Det som då är svårt, och som alla domarutbidningar går ut på, är att få en samsyn på HUR ett 5-, 6-, 7-, 8- mässigt ekipage ska se ut. Idealhästen finns ju inte, utan varje ekipage måste tolkas. Hur mycket avviker formen från idealet? Gångarternas kvalitet? Ryttarens sits och inverkan? Själva den tekniska biten är inte så svår att döma (tvärning, fotförflyttning rätta vägar o s v) men det är oftast den som ryttarna "hakar upp sig på" och tror att det är där man ska förbättra...

Liknande trådar

• Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 982
Senast: Immer
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 343
Senast: kem
·
Islandshäst Regler för forumet "Tävla Islandshäst" Detta forum är avsett för diskussioner kring Tävling och Träning av Islandshästar utrustning...
2
Svar
39
· Visningar
10 164
Senast: Rea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV