Nej såklart inte.. och lägligt tröttsamt nog så har han oxå en egen Ridakademi med ett eget system med träningsvideos etc han vill tjäna pengar på, liksom Philippe Karl, Bent Branderup mm mm... Män med egon stora som höghus håller jag mig borta ifrån även om jag vet att mängder med kvinnor hänförs av dessa...
Sen har han inte alls tänkt ut en egen skala? Han vill flytta runt i skalan eftersom han uppenbarligen tror att man måste ta ett steg i taget i skalan??
Tex
Och som vanligt när man kollar tex Youtube så visas det något inte ens värt namnet.. Kolla på hans egna clinics så är kontakten ojämn och glappande i stort sett hela tiden. Hur nu det sättet ska leda vidare till renhet i takt/rytmen är en gåta...
Del 2 Och det gör det ju uppenbarligen inte.. ska detta ekipage ens hålla på med piaff, piruetter, byten? Nej det ska dom INTE . Hade Isabelle W haft den här clinicen så hade fokus varit på att hon skulle sluta dra åt sig händerna bakåt och så hade hon enbart fått rida skritt-trav övergångar med det tänket och inget annat.
Nej det "makes inte alls sense" Gå inte in och styr runt hur hästen förflyttar sina ben för då kommer den bli så ojämn och orytmiska som hästarna går i ovanstående filmer. De diagonala benparen kommer jämna ut sig per automatik och hästen kommer röra sig symmetriskt om man fokuserar på takt, lösgjordhet och kontakt korrekt alltså på riktigt!! När man uppnått de tre första stegen så är hästen redan väldigt rak i sitt arbete så som Andrew menar. Där utvecklar hästen schwung och blir mer och mer liksidig och stark för att utveckla samlingen. Men det tar tid och dom flesta når aldrig ens dit. För det är jävligt svårt att rida och det är den krassa sanningen. Inte att skalan inte fungerar (och sen startar man en egen ridakademi där amatören får piaffera och andra genvägar bla bla bla och tjänar multum) Jag har tränat och provat på och ridit för tränare i väldigt många olika inriktningar så jag är verkligen inte främmande för att prova på annat än den traditionella.
Som man ser så arbetar man inom skalan och inte steg efter steg och visst kan man gå utanför den, men inte förrän man har etablerat iallafall dom tre första stegen. De är ren grundridning och tyvärr fattas den allt som oftast hos väldigt många.
.
Jag tycker det är BRA att det kommer in ett mer hästvänligt fokus som han har med sig i de andra områden dvs horsemanshipen osv dock behöver han ha lite mer kött på benen för att försöka gå in och styra i ett etablerat system som fungerar och har fungerat i åratal om man vet vad man håller på med.. tyvärr verkar den ridningen och träningen dö ut mer och mer.
Global dressage forum är ju ett intressant forum där många oliktänk får visa upp sig och komma till tals vilket är bra.. men sen kom Wittigs och beridaren skulle visa upp en 6 åring och det blev lite trist att den franske domaren blev utbuad för att han ansåg att det inte var fantastiskt eftersom hästen gick lite bakom lod och kändes stark i kontakten, det hade räckt med Wittigs förklaring att det inte var någon slutprodukt och "fråga mig igen om två månader"
Visst har Andrew McLean rätt i att det måste till en mer objektiv bedömning, men så länge det handlar om människor och deras subjektiva tyckande så blir det svårt.Domare kommer alltid hänföras av olika saker beroende på vad man gillar, människor fungerar så! Sen den här meningen " If it’s worse then we just revert to what we had."
Jag ser andra problem än Andrew Mc Lean på varför det ser ut som det gör, jag förstår precis egentligen vad han tror han skulle kunna åstadkomma, men det orkar jag inte gå in på just nu.. Jag har egentligen inga problem med Andrew Mc Lean alls.. men jag är så satans trött på hela diskussionen så jag kräks
Så nä jag tänker inte ens engagera mig i den längre..
@tuaphua