Vart läser man om vad som krävs i momenten

Det är just dessa krav som man skulle vilja läsa om :) Alltså, vilka är dom, för varje klass och varje moment. Om man inte vet det, hur kan man då förbereda sig för en korrekt uppvisning..?

Börja med att hör efter med din tränare på vilken nivå ni befinner er. Vilken form/samlingsgrad klarar din häst av att gå i? Nästa steg är att kontrollera vad du klarar av. Kan du de tekniska momenten för den klass du vill rida? Klarar du av att matcha din häst på det bästa sättet? Sedan är det bara att sätta igång och träna delar av program! Har du inte tillgång till en tränare som kan ge dig de svaren, ska du antingen byta tränare eller kanske använda dig av s.k "pay and ride" för att kontrollera om ni befinner er på rätt nivå.

Du kan alltså inte läsa om de exakta kraven för varje klass eller moment - utan du ska istället lära dig hur en LB-häst ska arbeta, hur en LA-häst arbetar osv. Däremot kan du lära dig (läsa om) de tekniska momenten (rörelserna) genom att läsa nästan vilken ridlära som helst. (Ridhandboken 1+2, Dressyr med Kyra mfl)
 
Fast i tex Prix St George har du öppna längs med långsidan , men med betydligt större krav på form och samling än i MsvC
Jag tänker att detta "kommer automatiskt", en PSG-häst ska ju även kunna göra t.ex. piruetter och bör därför kunna gå med högre samling. I MsvC krävs ju inte överdrivet mycket samling... Därför blir kvaliten högre på samling och form i PSG, då öriga rörelser i programmet kräver det.
Skulle du tappa hästen till MsvC form i öppnorna så hade du ju fått lägre poäng på dessa. Trots att det inte egentligen är uttalat att det är skillnad på en MsvC öppna och en PSG öppna. Om du hänger med hur jag tänker?
 
Nja. min tränares uppgift är att lära mig att rida på ett hållbart sätt och min häst att bära mig på ett mer hållbart sätt. Vi har inte TR med oss på lektionerna ;)
Jag pratar ju med min tränare inför debut i högre klass, så att hen kan hjälpa till att coacha och få till rätt kvalite för den nya klassen. Det kommer ju automatiskt i och med att ekipaget utbildas korrekt och bygger på sina grunder. Nya rörelser introduceras som kräver större styrka/samling och skicklighet. För att utföra t.ex. MsvB rörelser korrekt så krävs ju en högre samling och annan form än i LB.
Jag hade inte ridit för en tränare som inte visst hur det skulle se ut eller hur hen skulle ta mig och min häst dit.
 
Börja med att hör efter med din tränare på vilken nivå ni befinner er. Vilken form/samlingsgrad klarar din häst av att gå i? Nästa steg är att kontrollera vad du klarar av. Kan du de tekniska momenten för den klass du vill rida? Klarar du av att matcha din häst på det bästa sättet? Sedan är det bara att sätta igång och träna delar av program! Har du inte tillgång till en tränare som kan ge dig de svaren, ska du antingen byta tränare eller kanske använda dig av s.k "pay and ride" för att kontrollera om ni befinner er på rätt nivå.

Du kan alltså inte läsa om de exakta kraven för varje klass eller moment - utan du ska istället lära dig hur en LB-häst ska arbeta, hur en LA-häst arbetar osv. Däremot kan du lära dig (läsa om) de tekniska momenten (rörelserna) genom att läsa nästan vilken ridlära som helst. (Ridhandboken 1+2, Dressyr med Kyra mfl)

Jaa du...
Det är lite så också när man har en iberisk ras att vissa saker funkar lättare (öppna, sluta, byten tex) och så behöver vi träna mycket mer på andra saker (längningar, ökningar, och grundgångarten -att hålla den jämn sviktig och elastisk - supersvårt men jätteviktigt). Våra träningspass har till 90% bestått av att träna grundgångarten. Den har gått från stenhård sprättig stel styv spärnig till mjuk, elastisk, påskjutande, vägvinnande... Men jag är inte den duktigaste ryttaren i världen (obviously :D) och har inte heller råd att träna så ofta och så mycket som vi antagligen skulle behöva för att komma snabbare framåt. Men så är det. Vi har inte ägnat någon tid (eftersom vi inte varit redo för det) att öva program-moment. Jag har startat LB och LA och han får generellt högre poäng i den sistnämnda än i den första. Så det är inte helt lätt detta.... Byta tränare gör jag inte för allt smör i småland men däremot kan jag ju be om hjälp med att matcha rätt klass och öva på momenten i lite högre utsträckning nu än vad jag kunnat tidigare. Bra idé med Pay and ride! Och Ridhandboken, vart hittar jag den..? Kanske där finns lite av det jag eftersöker..?
 
Jaa du...
Det är lite så också när man har en iberisk ras att vissa saker funkar lättare (öppna, sluta, byten tex) och så behöver vi träna mycket mer på andra saker (längningar, ökningar, och grundgångarten -att hålla den jämn sviktig och elastisk - supersvårt men jätteviktigt). Våra träningspass har till 90% bestått av att träna grundgångarten. Den har gått från stenhård sprättig stel styv spärnig till mjuk, elastisk, påskjutande, vägvinnande... Men jag är inte den duktigaste ryttaren i världen (obviously :D) och har inte heller råd att träna så ofta och så mycket som vi antagligen skulle behöva för att komma snabbare framåt. Men så är det. Vi har inte ägnat någon tid (eftersom vi inte varit redo för det) att öva program-moment. Jag har startat LB och LA och han får generellt högre poäng i den sistnämnda än i den första. Så det är inte helt lätt detta.... Byta tränare gör jag inte för allt smör i småland men däremot kan jag ju be om hjälp med att matcha rätt klass och öva på momenten i lite högre utsträckning nu än vad jag kunnat tidigare. Bra idé med Pay and ride! Och Ridhandboken, vart hittar jag den..? Kanske där finns lite av det jag eftersöker..?
Hittade Ridhandboken nu..
 
Skulle du tappa hästen till MsvC form i öppnorna så hade du ju fått lägre poäng på dessa. Trots att det inte egentligen är uttalat att det är skillnad på en MsvC öppna och en PSG öppna. Om du hänger med hur jag tänker?

Dt är en uttalad skillnad- förutom det fio nämnt så ska öppnan i PSG vara mer eftergiven i inre sidan, av det möjliggöra plats för inre bak och sedan i det vara i mer arbete.
 
Blev du nå klokare efter att ha läst den? Jag har lite samma funderingar som du, skulle vara himla mycket hjälp om man visste vad som krävdes för att få tex en 6:a eller 7:a i en viss klass och i ett visst moment....


Fast grunden är utbildningsskalan , så ska man förstå poängsättning så gäller det att både kunna, förstå och ta till sig utbildnings skalan. Och trots otaliga trådar genom åren så, ja vill man inte ens förstå utbildningsskalan så kan man inte förstå diskuterad poängsättning.
 
  • Gilla
Reactions: fio
Fast grunden är utbildningsskalan , så ska man förstå poängsättning så gäller det att både kunna, förstå och ta till sig utbildnings skalan. Och trots otaliga trådar genom åren så, ja vill man inte ens förstå utbildningsskalan så kan man inte förstå diskuterad poängsättning.
Om grunden är utbildningsskalan varför finns den inte nämnd i TR? Eller någonstans på ridsportförbundets hemsida? Under dressyr? Jag kan då inte hitta något där...hur som så är ju den också väldigt allmänt skriven...ingenting om skillnader på bedömning av olika moment mellan olika klasser eller vad dom olika klasserna går under för skala på utbildningsskalan...varför är det så svårt att sätta sig in i vad som förväntas på tävling? Om domarna kan utbildas till att döma/bedöma klasserna så borde ju tävlingsryttarna kunna få mer tydlig information om vad som förväntas i dom klasserna också?
 
Om grunden är utbildningsskalan varför finns den inte nämnd i TR? Eller någonstans på ridsportförbundets hemsida? Under dressyr? Jag kan då inte hitta något där...hur som så är ju den också väldigt allmänt skriven...ingenting om skillnader på bedömning av olika moment mellan olika klasser eller vad dom olika klasserna går under för skala på utbildningsskalan...varför är det så svårt att sätta sig in i vad som förväntas på tävling? Om domarna kan utbildas till att döma/bedöma klasserna så borde ju tävlingsryttarna kunna få mer tydlig information om vad som förväntas i dom klasserna också?


Jodå alla moment i utbildningsskalan är beskrivna i TR. Och din övriga fråga: Du får skaffa en tränare som kan förklara, alternativt fråga en domare efter ritten eller rida pay and ride och där ställa frågor.
 
Bo Tibblin, dressyrdomarutbildare och dressyrdomare, ställer i tidningen Ridsport frågan "Måste dressyr vara ett lotteri?", se
http://www.tidningenridsport.se/Tavling/Dressyr/2015/10/Maste-dressyr-vara-ett-lotteri/ . Visserligen diskuterar han halvpoängens vara eller inte vara men att han ställer frågan pekar på att det inte finns något skrivet att stödja sig på vid bedömning.
Han skriver också "Halvbetygen gör att domaren inte behöver ta definitiv ställning till och motivera betyget. För de hela betygen finns tydliga definitioner på vad de skall och inte får innehålla. När det gäller de halva betygen övergår bedömningen till ett "tyckande" och det kan också vara ett sätt att hålla sig på "den säkra sidan". Det finns ingen annan definition för dessa betyg än ett subjektivt tyckande. "
Vidare "Detta ger en antydan om att större vikt läggs vid små tekniska fel än vid den totala kvaliteten. Det förefaller som om energi baserad på spänning och "tryck" premieras bättre än energi grundad på lösgjordhet och styrka. " Jag anser att då domarna premierar spänning och bortser från styrka så dömer de inte enligt TRs grundläggande mål.

Många i denna tråd hänvisar till att tränare skall ge svar på hur rörelser ska bedömas. Men var hämtar de sin uppfattning? Är det tillgängligt bara för tränare? Det borde naturligtvis vara möjligt för var och en att läsa sig till. Eller är domarnas bedömning/tränarnas råd så långt från det som står i TR att det inte går att sätta på pränt?
 
Många i denna tråd hänvisar till att tränare skall ge svar på hur rörelser ska bedömas. Men var hämtar de sin uppfattning? Är det tillgängligt bara för tränare? Det borde naturligtvis vara möjligt för var och en att läsa sig till. Eller är domarnas bedömning/tränarnas råd så långt från det som står i TR att det inte går att sätta på pränt?


:laugh::laugh:

Var tränarna hämtar sin uppfattning? Ja då Bo Tibblin är en dressyrtränarutbildare- han har alltså kurser för dressyrtränare/även ridskolelärare- så är det väl från honom. Och då per automatik för de tränare som även är dressyrdomare.

Och då han har skrivit böcker så får du väl maila honom att han gott kan skriva om det som du menar han tycker sig sakna i skrift, fast det senare tror jag är helt din egen tolkning.

PS, Bosse använder också halvpoäng om än inte så mycket.
 
:laugh::laugh:

Var tränarna hämtar sin uppfattning? Ja då Bo Tibblin är en dressyrtränarutbildare- han har alltså kurser för dressyrtränare/även ridskolelärare- så är det väl från honom. Och då per automatik för de tränare som även är dressyrdomare.

Och då han har skrivit böcker så får du väl maila honom att han gott kan skriva om det som du menar han tycker sig sakna i skrift, fast det senare tror jag är helt din egen tolkning.

PS, Bosse använder också halvpoäng om än inte så mycket.
Många i tråden anser att det är tränaren som ska upplysa ryttaren om vad som gäller. Ryttare, tränare och domare bör naturligtvis ha tillgång till samma information om hur de olika momenten kommer att/ska bedömas.
 
Många i tråden anser att det är tränaren som ska upplysa ryttaren om vad som gäller. Ryttare, tränare och domare bör naturligtvis ha tillgång till samma information om hur de olika momenten kommer att/ska bedömas.

Och det är precis det jag försöker säga till dig, att så är det. Du tror väl inte en GP- domare,tillika domarutbildare lär ut en sak till domare och en annan sak till tränare? (om nu det är så att de både utbildar domare och tränare, vilket förekommer)

Det stora problemet där skulle jag vilja påstå är alla de som kallar sig tränare utan att ha någon som helst tränarutbildning och även därför inte får gå på uppdateringskurser (även om några kan vara väl så bra), eller de icke tränarutbildade som tränar ekipage men mot ett annan mål än TR, vilket heller inte är ovanligt. Då är det väldigt lätt att bli missnöjd med bedömningen såklart- ingen som kan förklara och helt annat mål vilket kanske duger till viss del i LC men sen blir det stopp.
 
:laugh::laugh:

Var tränarna hämtar sin uppfattning? Ja då Bo Tibblin är en dressyrtränarutbildare- han har alltså kurser för dressyrtränare/även ridskolelärare- så är det väl från honom. Och då per automatik för de tränare som även är dressyrdomare.

Och då han har skrivit böcker så får du väl maila honom att han gott kan skriva om det som du menar han tycker sig sakna i skrift, fast det senare tror jag är helt din egen tolkning.

PS, Bosse använder också halvpoäng om än inte så mycket.

Ja och även dressyrdomarutbildare under väldigt många år. Allt hänger liksom ihop. Många domare är ju dessutom tränare. Men det är klart, om man rider i en helt annan disciplin och har en helt annan utbildningsväg så är det inte jättekonstigt att man inte förstår bedömningen och poängsättningen. Jag har inga problem med detta och kan nästan tippa mina egna procent efter ritten och det gäller dom flesta rutinerade. Sen kan det ju vara en och annan avvikande åsikt däremellan naturligtvis. Så man får hjälp av sin tränare och sen kan man rida programridningar och tävla mkt så ger det sig med tiden.

Men ett som är säkert är att om grundridningen verkligen är på plats så blir man sällan felbedömd.


Många i tråden anser att det är tränaren som ska upplysa ryttaren om vad som gäller. Ryttare, tränare och domare bör naturligtvis ha tillgång till samma information om hur de olika momenten kommer att/ska bedömas.

Det är så det går till. Dock är ju många tränare inte auktoriserade inom samma system så det är ju där det går fel många ggr.
 
Bo Tibblin, dressyrdomarutbildare och dressyrdomare, ställer i tidningen Ridsport frågan "Måste dressyr vara ett lotteri?", se
http://www.tidningenridsport.se/Tavling/Dressyr/2015/10/Maste-dressyr-vara-ett-lotteri/ . Visserligen diskuterar han halvpoängens vara eller inte vara men att han ställer frågan pekar på att det inte finns något skrivet att stödja sig på vid bedömning.
Han skriver också "Halvbetygen gör att domaren inte behöver ta definitiv ställning till och motivera betyget. För de hela betygen finns tydliga definitioner på vad de skall och inte får innehålla. När det gäller de halva betygen övergår bedömningen till ett "tyckande" och det kan också vara ett sätt att hålla sig på "den säkra sidan". Det finns ingen annan definition för dessa betyg än ett subjektivt tyckande. "
Vidare "Detta ger en antydan om att större vikt läggs vid små tekniska fel än vid den totala kvaliteten. Det förefaller som om energi baserad på spänning och "tryck" premieras bättre än energi grundad på lösgjordhet och styrka. " Jag anser att då domarna premierar spänning och bortser från styrka så dömer de inte enligt TRs grundläggande mål.

Många i denna tråd hänvisar till att tränare skall ge svar på hur rörelser ska bedömas. Men var hämtar de sin uppfattning? Är det tillgängligt bara för tränare? Det borde naturligtvis vara möjligt för var och en att läsa sig till. Eller är domarnas bedömning/tränarnas råd så långt från det som står i TR att det inte går att sätta på pränt?

Ja han skriver ju att det i domarutbildningen finns något som "karaktäriserar" dom olika betygsgraderna, så det måste ju finnas något "system" i hur man bedömer, den informationen borde ju finnas tillgänglig även för ryttaren (den tävlande). Himla underligt upplägg. Det känns som lotteri att ut och tävla, jag provar så här så får vi se hur det går, nehej så var det visst inte men då provar jag det här istället. Trial and error. När det ganska enkelt kunde lösas med mer konkret information om hur dom olika momenten bedöms i dom olika klasserna. Förstår inte vitsen med att "hemlighålla" det. Annat än möjligen då för att gynna tränarna, eftersom man uppenbart är helt beroende av att ha en tränare som har tillgång till den informationen för att förstå bedömningssystemet. Där ser man vilken makt man får om man sitter inne med information som man inte delar med sig av annat än på vissa villkor. En sån som jag, som tävlar för att utvecklas, som vill lära mig, vill förstå, försöker förstå, men som inte är beredd att byta tränare, är ju risken stor att man till slut tröttnar helt. Fast jag är envis, så jag ger inte upp i första taget. :D
 
Fast du kan ju inte ha en simlärare om du ska tävla i höjdhopp @Fiador . Det är inga hemligheter men du får ju vända dig till rätt kanal. Vad är konstigt i det?
 
Och det är precis det jag försöker säga till dig, att så är det. Du tror väl inte en GP- domare,tillika domarutbildare lär ut en sak till domare och en annan sak till tränare? (om nu det är så att de både utbildar domare och tränare, vilket förekommer)

Det stora problemet där skulle jag vilja påstå är alla de som kallar sig tränare utan att ha någon som helst tränarutbildning och även därför inte får gå på uppdateringskurser (även om några kan vara väl så bra), eller de icke tränarutbildade som tränar ekipage men mot ett annan mål än TR, vilket heller inte är ovanligt. Då är det väldigt lätt att bli missnöjd med bedömningen såklart- ingen som kan förklara och helt annat mål vilket kanske duger till viss del i LC men sen blir det stopp.
Det handlar inte om att bli missnöjd med bedömningen, den är nog oftast helt korrekt. Frustreringen handlar om att inte få tillräckligt med information om vad som förväntas i dom olika momenten, INNAN. Dvs om man inte har en certifierad tränare som kan ge en den informationen då. Programridning är ju ett bra sätt att få hjälp på förstås, synd bara att det är så svårt att få information om när och var såna hålls, en enda programridning har jag lyckats hitta i mitt område under hela denna tävlingssäsong.

Jag har även provat certifierad dressyrtränare, men det var en stor besvikelse, aldrig att jag utsätter mig eller hästen för den mardrömmen igen. Där kan man snacka om "sparka och håll emot" utan någon poäng alls för hästen. Visst det finns bra och dåliga tränare, men den här anses bra av många dressyrryttare, så hur ska man då sålla? Jag provar då inget mer....jag kör "trial and error" i skarpt läge (på tävling) istället så får vi se hur det går.....kanske jag träffar rätt så småning om....

Hur som, för att inga missförstånd ska uppstå, så tycker jag dressyrtävlandet är himla roligt och lärorikt, trots att jag inte alltid förstår bedömingen och därför har svårt att förbättra det som behöver bli bättre, det ger sig väl med tiden hoppas jag. Hela upplägget med tävlandet och bedömningen för övrigt syftar ju till att få hjälp med att utveckas och blir bättre, verkligen ett bra system till skillnad från andra tävlingssystem jag deltagit i, synd bara att just detta är så svårt att greppa. Det hade varit så himla mycket lättare om just den informationen hade funnits mer konkret än vad som anges i TR:s definitioner och/eller i utbildningsskalan som ju mer allmänt beskriver målen för dom olika grunderna.
 
Ja han skriver ju att det i domarutbildningen finns något som "karaktäriserar" dom olika betygsgraderna, så det måste ju finnas något "system" i hur man bedömer, den informationen borde ju finnas tillgänglig även för ryttaren (den tävlande).

Det som karaktäriserar de olika betygen är det som står i TR, det BT menade var att det inget fanns för halvpoängen.
 
INNAN. Dvs om man inte har en certifierad tränare som kan ge en den informationen då. Programridning är ju ett bra sätt att få hjälp på förstås, synd bara att det är så svårt att få information om när och var såna hålls, en enda programridning har jag lyckats hitta i mitt område under hela denna tävlingssäsong.

Nädå, de flesta är utlagda i TDB.
 

Liknande trådar

  • Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 992
Senast: Immer
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 507
Senast: kem
·
Islandshäst Regler för forumet "Tävla Islandshäst" Detta forum är avsett för diskussioner kring Tävling och Träning av Islandshästar utrustning...
2
Svar
39
· Visningar
10 170
Senast: Rea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp