Vart läser man om vad som krävs i momenten

Jag har även provat certifierad dressyrtränare, men det var en stor besvikelse, aldrig att jag utsätter mig eller hästen för den mardrömmen igen. Där kan man snacka om "sparka och håll emot" utan någon poäng alls för hästen. Visst det finns bra och dåliga tränare, men den här anses bra av många dressyrryttare, så hur ska man då sålla?

Man sållar såklart efter eget huvud.

Det kan ju vara så att just den tränaren inte passade er men med det i bakhuvudet om vad du skrivit förut så undrar jag om någon gör det- alltså: en tränare utbildad av ridsportförbundet går som regel/ska gå efter utbildningsskalan och då finns grundkriterier om ex kontakten och den biten är sannerligen inte lätt, är man stum själv på hand så upplevs det säkert som om man drar och rycker.

Fast du kan ju inte ha en simlärare om du ska tävla i höjdhopp @Fiador . Det är inga hemligheter men du får ju vända dig till rätt kanal. Vad är konstigt i det?

Fast ridning är ridning och en häst är en häst, fortfaranade. Det är inte så himla olika och det är inte HUR som är frågetecknet, utan VAD.

Det är väl för övrigt ganska naturligt att man vill veta (förstå) VAD som krävs för att man ska kunna uppfylla kriterierna i en tävling som ska bedömas efter just vissa kriterier. Man ska väl inte behöva anlita en tränare för just det? En simmare och en höjdhoppare har det ju ganska enkelt i det avseendet, dom behöver bara veta att dom ska simma fort eller hoppa högt, som ju är VAD i just det exemplet. Medans HUR man kommer dit är kanske något man kan behöva hjälp med. Jag tror inte en certifierad dressyrtränare är den enda som kan hjälpa en med HUR vad gäller dressyrtävlandet.

Man sållar såklart efter eget huvud.

Det kan ju vara så att just den tränaren inte passade er men med det i bakhuvudet om vad du skrivit förut så undrar jag om någon gör det- alltså: en tränare utbildad av ridsportförbundet går som regel/ska gå efter utbildningsskalan och då finns grundkriterier om ex kontakten och den biten är sannerligen inte lätt, är man stum själv på hand så upplevs det säkert som om man drar och rycker.
Neej ginnies, just kontakten med tygeln får jag faktiskt bara positiva kommentarer om. Men den här tränaren tyckte man skulle hålla "hårt" i tygeln, när det kändes riktigt spänt och frustrerande, då menade hon att det var sååå det skulle kännas. Jag blev helt chockad. Aldrig tänkte jag, och kör mitt eget race som ju faktist verkar funka på tävling sen.

Det jag funderar över tex är att om man får kommentaren "rakt", på medellinjen vid start eller avslut, och får en 6:a. Varför blev det inte en 7:a eller 8:a tex? Vad kan bli bättre än att rida just rakt? Vad mer krävs för att få en 7:a eller 8:a på just det momentet i tex LB? Såna saker funderar man på. Den informationen skulle ju underlätta processen.

Aldrig tänkte jag, och kör mitt eget race som ju faktist verkar funka på tävling sen.

Det jag funderar över tex är att om man får kommentaren "rakt", på medellinjen vid start eller avslut, och får en 6:a. Varför blev det inte en 7:a eller 8:a tex? Vad kan bli bättre än att rida just rakt? Vad mer krävs för att få en 7:a eller 8:a på just det momentet i tex LB? Såna saker funderar man på. Den informationen skulle ju underlätta processen.

Ok, du har tävlat nu eftersom du vet det funkar.

Och det som kan bli bättre än bara rakt är såklart massor, hästens form,stadighet, bärigheten, tydligare takt, ev in o utgång,energi etc etc.

Inte häromkring, inte en enda faktiskt. Den jag hittade fick jag information om via facebook, för att jag sedan tidigare är medlem i den klubbens facebookgrupp, annars hade jag nog missat den också.

Det brukar alltid stå på klubbens hemsida, under tävling eller träning. Och pay and ride i TDB går ofta under begreppet klubbtävling så där får man läsa eftertexten noga så där tror jag inte det bara funnits en.

Det brukar alltid stå på klubbens hemsida, under tävling eller träning. Och pay and ride i TDB går ofta under begreppet klubbtävling så där får man läsa eftertexten noga så där tror jag inte det bara funnits en.
Det betyder att man måste surfa in på varenda klubbs hemsida då för att hitta detta. Hmm, det kanske jag tar mig tid till nästa säsong. Pay and ride, är det samma som programridning? Jag har varit med på en sån också, den gången var det i alla fall ingen genomgång med domaren efteråt. Det är ju den genomgången med domaren som kan ha hjälp av i sånt fall.

Det betyder att man måste surfa in på varenda klubbs hemsida då för att hitta detta. Hmm, det kanske jag tar mig tid till nästa säsong. Pay and ride, är det samma som programridning? Jag har varit med på en sån också, den gången var det i alla fall ingen genomgång med domaren efteråt. Det är ju den genomgången med domaren som kan ha hjälp av i sånt fall.

Ja det är klart har du letat efter programridning i TDB när det står som pay and ride så kanske det inte är konstigt att du bara hittat en.

Och du får väl fråga.

Och det som kan bli bättre än bara rakt är såklart massor, hästens form,stadighet, bärigheten, tydligare takt, ev in o utgång,energi etc etc.
Såklart, men en information mer konkret skulle hjälpa, tex om vad som förväntas, ang dessa aspekter som du tog upp, i just LB eller vad skillnaden är för samma moment mellan LB och LA i avseende på dessa aspekter tex . Rakt är rakt, så bättre än så kan det ju inte bli i just den aspekten.

Jag förstår vad arbetstrav, mellantrav, arbetsgalopp, osv står för, det jag inte förstår är hur bedömningen av kvaliteten (graderingen) för dessa (i lätta klasser) fungerar. Det måste ju finnas ett system, det systemet skulle det vara intressant att ta del av. Det jag förstått nu är att det systemet finns inte tillgängligt bara sådär, utan du måste förlita dig på någon annans bedömning av det systemet (certifierad tränare tex). För mig är det inget alternativ just nu, så det blir trial and error, tills vi får till det rätt.

Rakt är rakt, så bättre än så kan det ju inte bli i just den aspekten.

*skakar på huvudet*

Utbildningsskalan.

Självklart är det inte bara att hästen går rakt som bedöms- läser du ens vad jag skriver????? jag rabblade ju en hel harang förut om annat som ingick.

Om man får en 6 så borde väl kommentaren innehålla något av det som saknas eller som kan förbättras, tex krokigt, över tygeln, etc. Bara "rakt" som kommentar är ju en positiv bedömning för aktuell bedömningspunkt.

Om den enda kommentaren är "rakt" så är rakheten något mer än förväntat och då borde väl poängen vara högre än 6.

Om man får en 6 så borde väl kommentaren innehålla något av det som saknas eller som kan förbättras, tex krokigt, över tygeln, etc. Bara "rakt" som kommentar är ju en positiv bedömning för aktuell bedömningspunkt.

Om den enda kommentaren är "rakt" så är rakheten något mer än förväntat och då borde väl poängen vara högre än 6.

Visst, det kan man tycka men som fio varit tydlig med att förklara - skrivaren kanske inte hann just mer där just då.

Jag har skrivit väldigt mycket och skriver fortfarande en hel del,men det är inte alltid det finns skrivare att tillgå som ens har skrivit en enda gång förut, och är de då nervösa i det så kan enkla saker trassla till sig tillfälligt.

...
Utbildningsskalan.
...
Så var vi där igen, utbildningsskalan. Vilken av dem? Det finns ju fler utbildningsskalor än den svenska/tyska. Philippe Karl har en annan. Andrew McLean diskuterar den tyska och andra skalor i den här, ganska nya, artikeln
http://www.esi-education.com/a-fresh-look-at-the-training-scale-with-andrew-mclean/

McLean är inte så säker på att den tyska (och därmed den svenska) utbildningsskalan ens fungerar. Philippe Karl är av samma åsikt.

Här en länk till den ordlista som omnämns i artikeln
http://www.usdf.org/EduDocs/Competition/2015_USDF_Glossary_.pdf

Inte nödvändigtvis, hästen kan ju i detta bara lufsa, eller vara för låg, eller ostadig, eller markbundet eller....eller....eller....
Då borde det ha stått. Hur ska ryttaren annars veta vad som var fel? Poäng och kommentar måste hänga ihop på så sätt att kommentaren förklarar varför den givna poängen avviker från "normalpoängen"/godkänd.

Köper inte att skrivaren inte gör sitt jobb.

"Det andra" ska rimligtvis stå med i slutkommentaren från domaren. Det kan ju vara så att "rakt" var den enda förmildrande omständigheten.

Precis, att om det inte hade varit just "rakt" så hade det blivit ett ev. lägre betyg.

Fast "rakt" och 6 är inte särskilt kontruktivt.

KL
Det är just det här som är så otroligt viktigt, att det framförallt i lägre klasser kommenteras och motiveras. Detta påpekas också på domarkurser, vet jag. Men jag tycker mig se att särskilt LA-domare fuskar en hel del. Och det får inte vara så och det är ingenting som ska försvaras alls.
Jag vet också att det i högre klasser, kanske ffa på mästerskap o dyl, inte kommenteras så frekvent. Men det är som sagt inget som alls ska tas efter i lägre klasser.

Liknande trådar

• Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 982
Senast: Immer
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 343
Senast: kem
·
Islandshäst Regler för forumet "Tävla Islandshäst" Detta forum är avsett för diskussioner kring Tävling och Träning av Islandshästar utrustning...
2
Svar
39
· Visningar
10 164
Senast: Rea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Valet i USA
  • Secret Santa 2024