Det är bilder från premieringar mm så visst kan de vara "i gasen". Är det normalt att hästen blir på framdelen då? Det borde väl vara tvärtom, den borde bära sig bättre för att snabbt kunna ändra riktning.
De är ju bedömda på premieringar med de rörelser de visar då. Det kan väl ändå inte vara bra om de får 8 på den orena trav som visas på bilderna.
Nej, jag har inga bilder men de är väl inte så svåra att hitta. Jag håller med om att ska man göra jämförelser behövs det både före- och efterbilder. Det gäller ju även påståendet om den moderna dressyrhästen kontra den omoderna. Alla skillnader kan inte heller fångas på bild eller film.
Fast en flyende hästs "lätt i framdelen" är ju inte detsamma som dressyr-samling. Det räcker ju med att de kan kasta runt framdelen genom att stampa av i backen rejält och på så sätt ändra riktning.
Är det såna hästar som min så kan de göra det ur full kareta, tyvärr..
Han är snabb som satan, rörlig som satan och har kort rygg och lätt att lägga vikt bakåt. Han behöver ingen planeringstid direkt för att helt byta håll och vara på väg åt andra hållet.
Sen kan de ju absolut spänna sig på olika vis. Han kan tex balanstrava runt om han blir spänd i hagen tex. Många skulle nog anse att det är lätthet i framdelen då iom sviktande gång och att han lyfter underlinje och rygg hyfsat. Men kollar man mer ingående ser man att framkotor är lika nertrampade som bak, bakbenen är för långt bak för att bära så mycket etc..
Samling är en utbildningsgrej och inte en spänningsgrej. Det är helt onaturligt för ett flyktdjur att samla sig. De ska skjuta på, inte bära.
Samlingen kom ju dels för att ta upp hästarna från marken i skolsprången, i samling fortfarande i landningen, och inte i hopp a la fälttävlan/hoppning. Hinderhopp är en helt annan rörelse och man skulle förlora både tid och för mycket energi av att genomföra det i samling.
Och så har vi på senare år(kanske redan då.. vad vet jag?) lärt oss att hästarna håller bättre om de rids på bakdelen istället för den odämpade framdelen.
Det har inget med deras naturliga instinkter att göra. Deras naturliga instinkter är att hänga i skelettet och på sikt gå sönder om det fortgår.
Jag vet inte om Mclean någonsin ridit och utbildat till svårare dressyrrörelser, GP. Jag blir fundersam till det av olika skäl.
Men visst håller jag med om att man ska belöna i exakt läge för att utbildningen ska bli logisk för hästen. Då kan man formge dem korrekt och utbilda dem i lösgjordhet på en mycket högre nivå. Man kan också rehaba hästar på en helt annan nivå.
Och det anser inte jag heller att man gör då man ger och tar i tygeln tex som man gör i Sverige.
Problemet jag ser med den hjälpgivningen som även jag själv använder mig av är att det kräver mer utbildning av ryttaren. Och det via instruktör med mer utbildning OCH öga för exakthet i rörelsemönster etc.
Det finns inte den kompetensen idag. Tyvärr!
Och folk rider för lite för att det där ska sätta sig med sämre tränare och kanske lite lite engagemang från ryttaren i egen utbildning.
Det är ju just för att man skulle börja lära fler folk rida på snabbare tid och lägre nivå som det tyska systemet utformades. Sen lärde sig vissa iaf rida högre klasser med den hjälpgivningen. Men själva utbildningstrappan ser inte jag som så konstig, det är signalsystemet som förbluffar mig.
Dock har jag själv ridit enligt det en stor del av mitt liv iom att jag började min bana så och lärde om som vuxen.
Jag använder också i stort det tyska under inridningsfas och i korrigeringslägen under inridningsfas.
Jag ser dock en fara då folk som inte sysslat med samling ska lära andra hur man ska rida samling.
Det blir samma tjäbbel som då man anser att hopphästar sätter sig i hopp eller att westernhästar samlar sig i slides etc.. Det gör de i deras termer. Men i dressyrtermer blir det bara fel. För där finns samling beskrivet. Och det är inte samma grej. Och alltså inte samma muskelkedjor eller reflexer etc som man ska belöna.