Vart har ni ridit idag?

Sv: Vart har ni ridit idag?

Ruggig vinterstorm hära, vi var ute och skittade 1, ½ timme men en kompis, hur mysigt som helst men lite kallt :D

*kl*

Idag var det fortfarande superhalt på vår lilla väg där vi rider. Jag red en liten runda, kanske 25 minuter, barbacka och i bara grimma och grimskaft. Det var vindstilla med lätt snö och det var jättemysigt. Fast väldigt halt. Måste köpa broddar!

I dag red vi ner över åkrarana...skulle egentligen trava lite på en åker men hästen fick sån hemlängtan när tjejen hans gnäggade i hagen så det blev inge bra... Höll på att åka av två gånger eftersom han bara skulle hem.
Men fick lite ordning på honom coh vi trippade hemmåt. Ja trippade så på G var han.
Sen travade jag några varv på ridbanan sen fick han gå ut i hagen igen.
Men lite mysigt hade vi ändå i snö vädret!

kl

Idag (snarare igår, klockan är 03.30 :D) red jag ut med en kompis och hennes häst. Vi red hem till mig och hämtade mitt leg, och sedan till närmsta affär så att jag kunde köpa cigg, haha. Ja, och sedan red vi tillbaka till stallet igen. Ganska lagom runda, vi var ute i ungefär en timme.

Idag har jag cantrat på gärdet! Härligt!! Och lilla pållan tyckte det var kul också, hon ville fortsätta när matte tyckte att det räckte. Tror galoppgenen i henne börjar vakna till liv ;)

Vi körde sonen och hans häst (isis) till min far som har backar och kuperad teräng. Så de har skrittat i 90 minuter och byggt lite muskler medans maken, jag och hundarna fick en promenad. Småsyskonen var inne hos morfar under tiden.

"Min" häst har medryttaren ridit idag då det var hennes dag.

Jag red först ut på vårat varmblod Kickan barbacka ut i skogen, var jätte mysigt. Skrittade och travade mest men var tvungen att testa en liten galopp i en fin uppförsbacke. Ren och rund galopp blev det :D Tjoohoo!!

Andra ridturen gick sämra, red en häst som heter Prima, hon går oskodd och i en backe utanför stallet är gjord av blankis (blev så inatt så jag trodde det fortfarande var grus på som det var igår) Så när vi kommit in med nästan alla fyra benen på asen så far Prima ner på knä om och om igen, i panik försöker hon att ta sig därifrån, framåt -> mot mer is.
Till sist gick hon bokstavligen på knäna och huvudet, innan hon for över på rygg, då åkte jag också av. Försökte få henne att ligga kvar men hon försökte bara kasta sig upp. Fick till slut låta henne komma upp på alla fyra, nu när hon stod där var vi fast så det fick bli till att stå där med smärtande kropp och med skakande armar stabilisera upp en 500kg häst genom att hålla tag i grimman så hon inte kunde fara framåt (hon hade bättre fäste på bakbenen) där stod vi i kanske 10-15min innan min instrukör kom och fick lägga fram grankvist och grus så vi kunde vända och gå därifrån.
Klarade oss med småsår på benen (hästen) och värk i hela kroppen (som lindras med x antal värktabletter). , speciellt mitt ben som Prima landade på och resten av vänster sida, även huvudet gör sjukt ont. Tur att man var duktig och hade hjälm på sig för en gångs skull...

Jooonii

*kl*

Idag har jag ridit en lugn och skön liten tur med Dockan och min dotter på Frigg. Hon red barbacka i bara grimma och grimskaft som min sambo höll i. Jag försöker bygga hennes självförtroende då hon blir väldigt osäker. Det gick jättebra och hon börjar sitta riktigt bra nu barbacka. :)

Dottern övertalade även mig att rida barbacka och det var skönt för det var ju ganska kallt så lite extra värme är ju inte fel. Tog bara en skrittur men det var så skönt eftersom hästarna vilat i ca 2 veckor (julstress). Skönt för oss, skönt för dem och det är så underbart att trots att de vilat två veckor kan man skritta ut barbacka på långa tyglar :love:

Jul2008033-1.gif

Har inte ridit idag *tråkigt* vill ju rida Farella :D

har provridit min femte häst idag!:D gick jättebra, kommer troligen bli min nya häst!!!

Idag red jag inte, var alldeles för trött och hade huvudvärk. :crazy:

Red bara en runda på asfalten bort till parkeringen (kanske en halvtimme bort) och sedan på en skogsväg tillbaka.
Tråkig runda, tyckte nog hästen också, för hon galopperade iväg två gånger. Bråkstake.

red en lugn och intressant runda i förrgår.
Började på en lugn väg upp till skogen.
Där mötte vi en lös schäfer med en husse som inte fick tag i vovven.
Den rusande runt hästen med rest ragg vilt skällande medan lillhusse stod och kastade pinnar på isen så att det brakade.
Inget som bekom oss, vi skrittade vidare.
genom skogen och ut på ängen där stallets 2 fölston går i en hage med vindskydd.
Min häst ville absolut in och hälsa så jag sadlade av och släppte in honom i hagen en stund.
Han känner dom sen gammalt och gick tillsammans med dom 2 veckor i nov.
Brevid stohagen ligger en äng och sedan ett travstall.
Sadlade på och red vidare ner mot travstallet.
Då upptäcker jag att 2 av hästarna går på fel sida av staketet så när jag kommer töltande blir dom helt tossiga och hakar på oss.
Min häst fick en jättefin tölt med 2 bockade travare på var sida, blev dom för närgågna så viftade jag med spöt.
Trodde dom skulle följa med till stallet så att jag kunde ta in dom men dom vek av till sina kompisar. Så jag knackade på vid stallet så fick dom själva ta in dom.
Såg sen när jag red att dom hade fullt upp på grannens nyanlagda gräsmatta.
Allt gick bra men jag rider hellre utan allt detta hallå.

Red en långtur tog kanske 1½ timme. Underbart väder kallt och soligt. red på favoritrundan i skogen och lite över ängarna. Skritt, trav och gallop. Visst är ridning något aldeles fantastiskt! :)

*knapplån*

Red iväg 10 m, men fick vända tillbaka igen.
Utan broddar kommen man ingenstans :cry: Det blir att åka och köpa nya på måndag då pållen/jag lyckats tappat alla.

Här är bilder från igår när vi var ute och gick en promenad:
034fg.jpg

037.jpg

038.jpg

Motionerade Ridskolehäst, så vi red i ridhus.
Skulle egentligen rida min Medryttarhäst men de var glas halt och jag visste inte var broddarna fanns, och ge sig ut själv i mörkret känndes lite dummt XP

åh, det lät som en, hm, händelserik runda:D Själv har jag ingen ridhäst ännu, då min ridtravare fått en tumör och kan inte ridas :cry: Men så fort jag hittat en ny som passar mig så ska jag bege mig upp på 'berget' där man ser hela kånna och en lite bit av ljungby högt,högt uppe i solnedgången, det är verkligen det bästa som finns!

Töltade på islandshäst i skogen.Galopperade/skenade i full fart på en grusväg jämte en väg :)

skenade? ajdå. vad blev han skrämd av?

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 766
Senast: mamman
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 462
Senast: Roxy
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 676
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar